Trekt deze nieuwe Leon Seat weer uit het slop?

Auteur: , 28 Reacties

Hier, de vijfdeursversie van de derde generatie Leon in je waffel. Leasehartverwarmend, nietwaar?

Het neusje van de Leon III is vormgegeven volgens de nieuwe designtradities van het Spaanse VAG-nichtje en daar is bovendien de nodige LED-verlichting in verwerkt. Hij is gebouwd op het MQB-platform – net als de Golf en de A3 – waardoor er wat gewicht vanaf kon. Een kilootje of negentig. Ook komen er nieuwe motoren en is de Leon 52 mm korter dan het vorige model

Diesels
Een 1.6 TDI met 105 pk/250Nm en 99 gr/km CO2-uitstoot, en een 2.0 TDI met 150 pk/350 Nm, waarvan het verbruik op respectievelijk 3,8 en 4 liter per 100 km ligt. Een 2.0 TDI met 184 pk, die maximaal 380 Newtonmeter draait. Schakelen gaat afhankelijk van de gekozen versie met een manuele 5/6-bak, of met een DSG met 6/7 verzetten.

Benzine
Een 1.2 TSI met 86pk of 105 pk, een 1.4 TSI met 122 pk en als topper de FR, met een 180 pk producerende 1.8 TSI.

Seat-baas James Muir bevestigde dat de nieuwe Leon een voorbode is van een uitgebreide familie met diverse varianten” “Voor het eerst zal de Leon ook leverbaar worden in een driedeurs- en sports tourer-versie. Die zullen zowel de aantrekkingskracht als het bereik van de Leon in deze klasse nog verder vergroten.”

Aan het einde van 2012 komt de nieuwe Leon op de markt.

En om terug te komen op de titel, volgens James Muir vormt het vernieuwde productaanbod een solide basis voor verkoopgroei. “In combinatie met onze strategie van expansie, met als voorbeeld de lancering van SEAT in China eerder dit jaar, is het toekomstige succes van SEAT gebaseerd op nieuwe producten in meer segmenten, in meer markten.” We zullen zien…

UPDATE
: Verse rijbeelden van de Leon: je kan er mee rijden, naar de buitenkant kijken, aan het interieur voelen, nog meer in rijden en HIER zie je de buitenkant vanuit alle hoeken.




28 reacties

Golf 7, I can see ya!
Om even antwoord te geven op de vraag of dit Seat gaat redden, ja ik denk van wel! Ziet er helemaal niet verkeerd uit en vooral het interieur heeft stappen gemaakt.
@straatpiraat: stappen terug in de tijd? Ik snap echt niet waarom Seat in een vrij geslaagd model zo\’n jaren 80 interieur monteert. Die ventilatie roosters zijn veel te groot, er zijn veel kale vlakken goedkoop kunststof te zien en er is geen enkele poging gedaan al het zwart wat op te fleuren met wat kleur. De Golf zal zijn meerprijs snel terug verdienen door alle anti-depressiva die je bespaart.
@mashell: retro is toch in? ;)
@mashell: Als je het interieur van de vorige Leon bekijkt dan begrijp je wellicht waarom ik zeg dat dit interieur stappen gemaakt heeft…
@straatpiraat: Inderdaad; het interieur van de Leon 2 is foeilelijk, zeker in vergelijking met de Leon 1.

Dit is wel beter, maar die grote stukken kunststof ben ik ook geen fan van, zeker niet als het van dezelfde kwaliteit is als bij de 2 …
Jammer, ik mis de sportievere uitstraling van het vorige model. Ook nu vond ik hem nog lang niet gedateerd ogen. Tja VAG heeft andere plannen.
Hey, een Audi A3 zonder chroom.
Ik word hier niet warm van… 12 jaar Seat gereden (Ibiza Cupra en 2x Leon Cupra), maar ben blij dat ik niet op deze gewacht heb. Geen grijntje eigen identiteit.
@kees66: Ehm… greintje natuurlijk…
Wat een 13 in een dozijn auto zeg.
Ik wordt er niet warm van. De eerste Leon was mooi (vooral zo\’n Topsport), maar de tweede en deze zijn gewoon ronduit lelijk.
Afwachten of dit echt goed gaat verkopen, want de Emocion is al lang weg bij Seat.
Deze Leon ziet er niet slecht uit, maar mist gewoon een echt eigen smoel. Ik sluit me aan bij de meerderheid hier. Seat heeft de afgelopen jaren een zwalkend beleid gevoerd waar qua design en imago geen touw aan vast te knopen was. Het lijken allemaal gerebadgte modellen uit de VAG-stal. De grootste concurrent komt uit eigen stal en heet Škoda. De meerprijs die je betaalt voor een Golf of A4 verdien je op de restwaarde terug. Jammer, want de 1e gen. Leon en de 2e generatie Ibiza waren behoorlijk gezichtsbepalend.
Die koplampen lijken zwaar op die van een Opel Astra :S
FR 1.8TFSI: 180pk
FR 2.0TDI: 184PK :D
Wat een teleurstelling, net een Golf 6….
Teleurstellend. Eigen identiteit van Seat is weg. Erg jammer. Voorgaande Leons hadden een eigen karakter (qua design). Dit is een hele slechte kopie van een Golf.
Nu snap ik wel waarom VW Alfa Romeo wil(de) kopen…
Nee.
Hebben ze eindelijk het interieur ietsje minder deprimerend gemaakt, is het uiterlijk weer 13 in een dozijn.

Aan de andere kant is het ook gewoon een budget-golf met betere accessoires, dus in dat opzicht is het dan wel weer geslaagd.
Ik tel in 2 dagen een Golf GTI, een Bluemotion, een A3 Sportback en deze Leon. Dit platform heb ik nou wel weer ff gezien.
O ja. En dan zijn er 3 Gallardo-berichten plus een over de R8. Toch knap van die gasten, om met zo weinig verschillende techniek half Autoblog te vullen.
Ik vraag me af of mensen die graag een VAG produkt kopen, nog wel een onderscheid maken tussen Skoda of Seat. Is er nog wel een verschil in imago?
86pk 1.2TSI? Auto Emotion my ass
Jammer ik was juist een beetje fan van het vorige model omdat het van die mooie lijnen had,En nog een eigen gezicht, dat goed was te onderscheiden van zijn andere VAG broertjes,deze daar in tegen heeft dat niet meer je kan hier ook een audi of een skoda logo oppakken en niemand die het snel zal op merken.
De buitenkant vind ik niet spannend, het interieur vind ik wel zeer geslaagd :)
Ik vond de Leon de mooiste in zijn klasse. Tenzij je de DS3 als een van z’n concurrenten rekent.
geweldig hoe/de manier waarop hier mensen commentaar geven… de golf7.. weinig vernieuwend saai… designers durven niets…seat leon, te vernieuwd en zou zijn oude looks moeten terugkrijgen… hilarisch gewoon… ge moet het wel weten h… ik vind deze auto kwa design zeer vernieuwend mooi… maar anderzijds voelt deze zeer goedkoop aan.. die deur alleen, voelt echt blikkerig aan. het interieur is die van een oude polo …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).