Tuner Kicherer NIET failliet [updated]

Auteur: , 46 Reacties

Brekend: N.a.v. dit artikel hadden we opeens heel snel contact met de firma Kicherer en werd ons met klem verzocht om dit misverstand ASAP de wereld uit te helpen. Kicherer is naar eigen zeggen kerngezond, en GEEN oplichtersclub. Het kwijtgeraakte geld is per direct gerestitueerd. Wat nou precies het misverstand was is nog niet helder aangezien men daar (nog) geen uitspraak over heeft gedaan. This just in: tuner Kicherer is failliet. Dat, of het bedrijf wordt gerund door een stel oplichters. Of zeg maar oplichter, want Geschäftsführer Florian Herre is volgens mij het enige personeelslid. Ho, eens even! Naming & shaming op Autoblog? Nou, voornamelijk een waarschuwing voor de lezer met tuning budget.

Tuning is hot op Autoblog. Er gaat geen week voorbij of er wordt weer een supercar aangepakt door een onbekende tuner waarvan je je afvraagt hoe die überhaupt aan zo’n auto komt om te pimpen. De Brabussen van deze wereld kennen we allemaal wel, maar hoe zit het met die clubjes die elke keer ronkende persberichten sturen terwijl je ze verder eigenlijk nooit tegenkomt?

In het kader van keiharde research, en de onbedwingbare drang om geld uit te geven aan nutteloze dingen, heb ik tuner Kicherer benaderd voor een modificatie aan mijn CLK Black Series. Kicherer heeft enige staat van dienst als het om het versturen van persberichten gaat; elk Mercedes model wordt wel voorzien van de nodige tupperware, velgen en/of Leistungssteigerung. Zelfs voor de SLS is een tuning programma (1, 2, 3), mèt marketing budget voor modellen om over de motorkap te draperen (1, 2). Die kan je wel om een boodschap sturen zou je denken.

Voor de CLK Black Series heeft Kicherer ook een programma waarbij oa. wat tupperware en motor(chip)tuning met 33pk vermogen- en 20Nm koppelwinst. Degenen die al moeten lachen bij de gedachte dat ik mijn motor heb opgeblazen met één of andere tuning van een lijpe Duitser moet ik helaas teleurstellen, die voelde ik zelf ook al aankomen. Nee, ik dacht eens te beginnen met een carbon-fiber grill zonder Mercedes ster. Dat leek me wel stoer, ongevaarlijk, en hoe ingewikkeld kan het zijn?

Kicherer niet beschikbare doch wel geadverteerde optie

Ondanks vooruitbetaling van het hoge bedrag van €1.500 (want handgemaakt in Duitsland en zo) de bestelling geplaatst. Productietijd 2 weken, en levertijd 3 weken max. Alles geregeld met Geschäftsführer Florian Herre die een uiterst joviale indruk maakt over de telefoon. Iets tè joviaal voor een Duitser, maar goed, het leek me de gok wel waard. Zaken doen met Duitsers (aan de koopkant) is mij tot nu altijd goed bevallen.

Welnu, de bestelling (en overboeking) is gedaan op 1 September 2011. Het is nu eind Januari 2012 en er is nog steeds geen grill geleverd. En die gaat ook niet meer geleverd worden. Na vele e-mails en telefoontjes mijnerzijds aan Kicherer Geschäftsführer Florian Herre waar die fokking grill blijft, waarbij het antwoord steevast was “Production is almost ready! We will send out the grill this/next week!“, kreeg ik op 19 December 2011 (3½ maand na betaling) een creditfactuur wegens “Problems with production!” die kennelijk niet opgelost konden worden. Aangezien ik tegen die tijd wel een beetje klaar was met Kicherer en Geschäftsführer Florian Herre vond ik het wel best: Experiment geslaagd, patiënt overleden.

Als tupperwaretuner faalt Kicherer dus keihard. Als die knurften al niet in staat zijn om een grilletje te leveren, zou je ze dan wel aan de techniek van je auto moeten laten sleutelen, laat staan de motor?

Maar, zoals het een echte zwendel betaamt wacht ik, inmiddels bijna 5 maanden na aanbetaling en dik een maand na de creditfactuur, tot op de dag van vandaag op terugboeking van de aanbetaling. Telefoontjes en emails hierover werden steevast gepareerd met “Don’t worry! The transfer will be done in the next days!“. Inmiddels worden mijn emails en telefoontjes ook niet meer beantwoord.

Welke conclusie valt hieruit te trekken?

  • Kicherer GmbH is failliet, ofwel Geschäftsführer Florian Herre is een oplichter. Een andere verklaring kan ik niet bedenken. Er is ons verzekerd dat er een onfortuinlijk misverstand is ontstaan wat per direct is opgelost. Een verklaring voor dit misverstand is niet gegeven.
  • Wat de verklaring ook zij: blijf verre van Kicherer zie het volgende punt.
  • “A fool and his money are soon parted”: Het is natuurlijk stom dat ik in goed vertrouwen geld overboek naar iemand waarmee ik nog nooit zaken heb gedaan. Ook al is het een joviale Duitser met mooie persberichten en mooie plaatjes.

Valt er nog iets in het algemeen te leren? Ik denk het wel, clubjes als dit zijn voornamelijk goed met Photoshop, en het presenteren van gelabelde OEM onderdelen in een mooie brochure. En dan moet je maar hopen dat ze het kunnen leveren, en fatsoenlijk monteren. Voor velgen en tupperware en standaard K&N onderstellen en Brembo remmen zal e.e.a. wel loslopen, maar of je dit soort gasten aan je motor(management) moet laten sleutelen is een tweede.

Die chiptuning programma’s zijn, net als de fysieke tuningonderdelen, van allerlei leveranciers beschikbaar met de meest waanzinnige performance claims. Tuner Lijpie Slijpie kan dus, door die programma’s in te kopen, niet gehinderd door enige kennis van zaken opeens elke auto chippen. En probeer er maar eens achter te komen waar dat gemodificeerde motormanegement programma vandaan komt, en wat het precies doet. Verder dan wat gemeenplaatsen zal je niet komen, en ze zullen allemaal claimen dat het in eigen huis ontwikkeld is. Er zijn natuurlijk wel degelijk motormanagement tuning specialisten. Maar die vind je meestal niet in de buurt van carbonfiber frutseltjes voor je in- of exterieur.



46 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
zonde! Misschien dan toch maar FAB Design? (lol). Wel erg lullig
Vind ik nou echt niks voor jou sach, onze ervaringen met duitsers zijn ook goed maar toch gaan we altijd eerst even kijken hoe de toko er daar uit zien, en zeker niet onbelangrijk hoe je daar te woord wordt gestaan. Jammer hoor, zonde van ’t geld! Gelukkig heb je de Merc nog staan :D
Inderdaad zonde! Maar zo gaat het nou eenmaal helaas…

Trouwens Sacha, je mag wel vaker artikelen posten op Autoblog wat mij betreft :D.
Goed artikel, een waarschuwing is zeker op zijn plaats als het om tuners gaat. Denk maar aan hét voorbeeld dat je je software tuning ineens kwijt bent na een beurtje… Want, software-upgrade! Veel mensen kijken alleen naar de prijs, maar ook in deze wereld geldt ‘ alle waar naar zijn geld’ dus goedkoop is vaak gewoon troep…
Dat je uberhaupt op het idee gekomen bent om die grille te bestellen Sacha…

Enne, dit topic is ook van jou? ;)

http://mbworld.org/forums/clk63-black-series-forum-registry/432908-warning-tuner-kicherer-fraud.html
@degraafm: scherp, wel toevallig dezelfde grille.. ;)
@degraafm: Yep. Even de goegemeente waarschuwen voor deze oplichters.
@sacha: nice!
Er zijn overigens maar weinig tuners waar ik mee in zee zou gaan, aangezien 90% niets anders dan fotobewerkingen kan laten zien.
Hou het maar bij de grote namen, dan heb je nog een beetje zekerheid.
Dus: Abt, Brabus, AC Schnitzer etc.
@degraafm: Ik geef je gelijk, Hamann, G-power en mensen die er serieus van afweten..

Erg jammer, wordt je niet echt blij van.
Ok, maar kan je dan ook aangeven welke tuners je wel goede ervaringen mee hebt?
Ik vraag me toch wel af waarom je een CLK BS zou willlen tunen.
Sacha zijn frustratie is er volgens mij ook uit, goede post dat wel!
@MAB: Serieus, lees dit eens!

degraafm [ reply ]
30-01-2012 om 20:11
Dat je uberhaupt op het idee gekomen bent om die grille te bestellen Sacha…

Enne, dit topic is ook van jou?
@MARS: uuh wat is hier zo raar aan? hij heeft dus een forum erop gezet?
Ja zulke dingen kom je jammer genoeg tegen,maar wel erg veel geld voor een lelijk grilletje
Toch ff nuanceren hier…


Afgezien van het feit dat als je iets betaald, je het onderdeel moet ontvangen (binnen de afgesproken levertermijn) en indien niet, een terugbetaling en excuses krijgt binnen redelijke tijd


Heb ik nog steeds de indruk dat, zowel de mensen van Autoblog zelf als 98% van lezers er geen flauw benul van hebben wat het inhoud om bepaalde onderdelen te maken en hoe lang de weg is van een ruwe schets/rendering tot het uiteindelijk uitbrengen van een, al is het maar een kleine bodykit.

Laat dan nog in het midden met wel doel het ontwerp gemaakt is…. zomaar wat schuim tegen de auto geplakt en geschuurd om vervolgens een polyester mal te nemen tot een uitgewerkt Inventor/CAD tekening, omgezet in een Epoxy of zelfs een stalen/aluminium spuitgiet mal (kosten van een spuitgiet mal voor ALLEEN een voorbumper mag je ramen op ruim 1 miljoen euro!!!)

Dus voor jullie weer eens beginnen te schieten op alles wat niet OEM en een beetje ‘anders’ is zou je best eens nadenken wat het inhoud om als ‘tjoener’ iets opde markt te zetten. Laat nog staan dat je je investering terug kan verdienen.

Of hoe ‘makkelijk’ het is om ff een perfect passend, perfect gelamineerd en in een autoclaaf afgewerkt grilletje te maken…

Om dan nog maar te zwijgen van alle ‘automotive media’ die klaarstaan om jouw goede bedoelingen en investeringen zondere enige vakkennis met een paar gewiekste bewoordingen gelijk te maken.

Het is toch niet meer dan normaal dat zowat alle ‘tjoeners’ enkel nog een rendering maken alvorens ze nog aan iets beginnen.

Dat ‘tjoeners’ niet langer op een show (f. Essen) verschijnen met nog eens een wilde creatie waaruit nieuwe ideeën voortkomen..

Zonder het te beseffen, verstikken jullie je eigen broodwining…want het zijn uiteindelijk die OEM’s die jullie zo bejubelen die zaken als LED verlichting, chrome accenten, bepaalde designkarakteristieken overnemen uit de ‘tjoeningwereld’.
@neal: Laat dan nog in het midden met wel doel het ontwerp gemaakt is…. zomaar wat schuim tegen de auto geplakt en geschuurd om vervolgens een polyester mal te nemen tot een uitgewerkt Inventor/CAD tekening, omgezet in een Epoxy of zelfs een stalen/aluminium spuitgiet mal (kosten van een spuitgiet mal voor ALLEEN een voorbumper mag je ramen op ruim 1 miljoen euro!!!)

Ik wist ook niet dat het zoveel kost. Des te verbazender vind ik het dan om bepaalde creaties te zien..
Voorbeeld:



^^zo ga je dat miljoen nooit terug verdienen natuurlijk^^
@neal: heb je het artikel van Sacha wel gelezen? Als een tuner iets te koop aanbied, incl. verwachte levertijd, dan mag je verwachten dat het ook daadwerkelijk wordt uitgeleverd.

Dat het tijd & moeite kost om iets te ontwerpen, ontwikkelen etc hoef je ons niet te vertellen.
@neal: Sorry hoor, maar dat is onzin. Het gaat hier om lage produktieaantallen, dus een spuitgietmal zal nooit daarvoor gemaakt worden. Het zijn altijd polyester/glasvezelmallen waarin dit soort produkten worden gemaakt. En dat hoeft niet veel geld te kosten. Als het prototype eenmaal is gemaakt, malletje trekken en in produktie nemen. Ik heb een tijdje geleden nog undertrays voor mijn auto gekocht,

gewoon handwerk voor rond de 200 euro per stuk. Dit geldt voor vrijwel alle tuner onderdelen. Prototypekosten zijn gering, het zijn voornamelijk de manuren en materiaalkosten (carbon!) die het duur maken.
Ik begrijp je boosheid, en dit is ook niet fijn, maar zo mag je natuurlijk NOOIT een bericht plaatsen. Tenminste als je een beetje serieus bent over dit blog. In zo’n geval als dit pas je hoor en wederhoor toe en daarna schrijf je het zakelijke verhaal op. Nu lijkt het op een persoonlijke vete. En zoiets hoort op een 0000 forum thuis of bij Trosradar maar niet in een serieus, journalistiekachtig, blog. Wat zou je er van vinden als Autoviesie zoiets zou plaatsen? of Carros? Ook niet goed toch?
@hakenhaai: Niet helemaal eens. AW had vroeger van die garagetests. Daar werden ze soms ook afgebrand, uiteraard zonder wederhoor.
Het zou wel een pluspunt zijn geweest wanneer Sacha aan wederhoor had gedaan, maar als er nu al niet gereageerd wordt…
@hakenhaai: wederhoor bij types die niet meer antwoorden op mails of telefoontjes. Hoe doe je dat?
Zijn ze nou failliet of wordt dat alleen gedacht omdat Sacha zijn onderdeel niet geleverd is?
@drivingpleasure:
ik lees ook meer frustratie dan bronvermelding…

maarre, dit is een weblog zonder enige journalistieke pretenties, dan kan dat kennelijk ook gewoon…
Dacht ik serieus weer een goed in elkaar geflanst artikel te lezen totdat ik las: Mijn Mercedes bladiebla, leuke manier om erachter te komen dat Kicherer failliet is.
http://i42.tinypic.com/15d6jif.jpg
Would you buy a car from this guy?
Kan je geen deurwaarder of advocaat sturen?
@laurensl: De tent is failliet. Je mag in de rij aansluiten en hopen dat je nog wat kruimels van je geld terug krijgt.
mrb via Android app
Zuur hoor sacha. Wel en beetje de vraag waarom je en andere gril wilt, maar ala. Ballen voor je dat het zo is gelopen maar wel leuk stukje er van gemaakt, kudo’s daarvoor!
Leuk, een artikel van Sacha (Inhoud is dan weer minder leuk).

Heb zelf een vergelijkbaar conflict gehad met een Duitse motorkleding zaak.

Na 4 maanden was bij mij nog geld, nog motorkleding binnen. Ben uiteindelijk maar zelf verhaal gaan halen (4 uur rijden) en nogal een scene gemaakt in de winkel.

10 dagen later stond het bedrag weer op m’n creditcard :-)

@sacha in zo een geval mag je best wel met je autoblog-eigenaar-status pronken. Misschien dat ze het dan wat beter afhandelen ivm imago schade.
Trouwens de normale grill is veel mooier!
Maar wie koopt er dan ook bij een tuner met zo’n naam: giechelaar? Kan toch nooit iets zijn?
@ Robbie, als je de eerste alinea van mijn reactie leest dan zie je dat ik het volkomen eens ben met het principe dat als je voor iets betaalt je het ook hoort te krijgen binnen de afgesproken tijd. Kan dat niet, dan dient de verkoper het fatsoen te hebben om, ofwel duidelijk te maken wat de vertraging veroorzaakt OF het bedrag terug te storten.

Laat het duidelijk zijn dat menselijk en zakelijk fatsoen nog altijd primeren. Zonder meer.

Ik vind het gewoon ongehoord dat een automotive blog site alles wat niet OEM is per definitie aan de schandpaal nagelt.

Daarbij hoor je te vermelden dat AMG, Brabus, Mugen, etc etc ook allemaal private bedrijfjes zijn die ondertussen, al dan niet voor of achter de schermen, al door het eigen merk gestuurd worden.

Of hoe zou het komen dat die merken/tjoeners over het algemeen hun spullen al klaar hebben als die wagens net op de markt zijn (hou toch maar rekening met een minimale ontwerp/ontwikkeling/productietijd van minimaal 3 maanden voor de meest simpele polyestermal).
Dat is enkel omdat die merken hun wagens ter beschikking stellen.
En gewoon de ‘tjoeners’ gebruiken/mibruiken om de introductie van hun nieuw model te ‘hypen’

Trouwens, een polyester mal of onderdeel staat op de laagste trede van de kwaliteitsladder.
Het is inderdaad het snelst en goedkoopst om te maken (zeker als je je rommel in de Filipijnen laat maken ofzo)
maar daar het hier nog het meest om winstbejag gaat worden de onderdelen te snel uit de mallen gehaald waardoor ze onvoldoende uitgehard en uitgegast zijn waardoor ze veel onderheviger zijn aan vervormen. Polyester heeft ook een ‘krimmp’ van 2-5% waardoor het onderdeel in de dagen na fabricage ook nog eens kleiner wordt. Met alle gevolgen qua pasvorm van dien.

DIE bedrijven die dan toch het lef hebben om voor kwalitatieve producten te gaan (glasvezel versterkt plastic of zelfs ABS; lees dure mallen) worden dan afgerekend omdat ze duur zijn door mesnen die blijkbaar nauwelijks benul hebben van wat erbij komt kijken.

het zou niet verkeerd zijn dat Autoblog eens wat reportages maakte van hoe zo’n bedrijf als Brabus, Mugen, TRD, Carlsson, 9FF, Techart , etc er van binnen uit ziet.

Ik denk dat ze dan wel eens 2 keer nadenken voor elke keer weer die flauwe onzin neer te pennen.
Dus nu kan iedereen die een probleem heeft met een dealer, garagehouder, sloper, halfords of benzinepomphouder een stukje insturen en dat wordt dan automatisch geplaatst ?

Niet ? Goh.
Vraag 1 : waarom zou je, behalve als-ie kaduuk is, de grill van je BS willen vervangen ? En dan ook nog door een niet-origineel exemplaar.

Vraag 2 : waarom zou je vooruitbetalen ? Leveranciers van enige financiele statuur hebben geen geld vooraf nodig. Da’s meer het terrein van kleine bedrijfjes zonder noemenswaardig werkkapitaal.

@ Sacha : je kan hoe dan ook blij zijn, dat je je BS nu niet kan verkrachten met zo’n non-descripte aftermarketgrill. Wel zonde van die anderhalve K-euri, dat dan weer wel.
Is eigenlijk interessanter om te weten hoe comrade Sasha de keiharde pegels geaccumuleerd heeft om deze totaal onnodige uitgaves te doen (waarvoor hulde overigens).
@jaapiyo: Oh internet ondernemert…Ik dacht dat alleen de hele grote jongens daar bakken geld mee verdienen, maar toch wel bazig hoor.
grappig, na 24 uur nog steeds geen nadere uitleg of bronvermelding…

eigenlijk gewoon triest…
@escort77: Er is inmiddels (goed) nieuws en wederhoor mogelijk geweest en het bericht is dientengevolge aangepast.
@sacha:
mooi dat de centen terug zijn, maar het had natuurlijk nog mooier geweest als je nu met een fancy grill rondreed.
@ escort77
Wat bazel je nou, man ? Als een bedrijf ondanks herhaalde verzoeken EN TOEZEGGINGEN een luizige 1500 euri niet retourneert en inmiddels ook niet meer op e-mails en/of telefoontjes reageert, is het koppie-onder. Je gaat als bedrijf je goede naam niet op het spel zetten voor zo’n flutbedrag. Of de tent formeel al failliet verklaard is doet dan weinig terzake.
@amghans:
update van sacha nog gelezen?

blij dat het goed is opgelost, maar je ziet dat overal fouten worden gemaakt en dat het heel makkelijk is om daar verkeerde conclusies uit te trekken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).