Tuningklassieker: Mercedes SL R107 van Koenig

Auteur: , 44 Reacties

De jaren '80 belden, ze willen hun Mercedes terug.

Austin Powers zei ooit over de jaren ’70 en ’80: You’re not missing anything, believe me. I’ve looked into it. There’s a gas shortage and A Flock of Seagulls. That’s about it. Kennelijk is hij indertijd met zijn Shaguar met een grote boog om het tunersgilde gereden, want anders had hij er wel gewag van gemaakt. Wat sommige tuners destijds met je auto deden was niets anders dan episch.

Wij toonden jullie al eens het retro/futuristische (afhankelijk vanuit welk standpunt je het bekijkt) interieur van een getunede Mercedes uit de jaren ’80. En dat smaakte naar meer. Vandaar dat we vandaag Koenig Specials, de veredelaar uit München, in het zonnetje zetten. Wellicht kennen jullie ze nog van deze Porsche 930, maar ze deden veel meer. Centraal in hun filosofie stonden dikke widebody’s en gruwelijk brede Schlappen, met velgen waarin het velghart heel diep verstopt zat.

In de jaren tachtig reden er met de SEC en de SL een paar iconische Mercedes-coupés rond. Een aangezien de zesde generatie SL kort geleden officieel bekend is gemaakt lijkt het ons wel toepasselijk om te kiezen voor de R107 SL, de derde generatie Sport Leicht.

Koenig maakte hier een versie van die direct cultstatus verwierf. Een overduidelijk voorbeeld hiervan was het feit dat hij figureerde in Miami Vice. En dan heb je het gemaakt.
Koenig SL in Miami Vice

En wanneer je zo’n icoon maakt, dan willen mensen je graag imiteren. Koenig inspireerde dan ook menig persoon om zijn SL van een widebody te voorzien, zoals je op onderstaande video kunt bekijken. Maar wat een geluidje komt er uit zeg!

En als we ons niet vergissen hebben we hier een origineel Koenig-exemplaar te pakken, die door een Japanse dame wordt gechauffeurd. Wederom met de authentieke, heerlijke V8-grom:

Maar behalve video- is er ook fotomateriaal, waarvoor we Bram van 1000SEL moeten bedanken. Met deze plaatjes komt de ware foutheid van de auto pas goed naar boven. Dankzij een supercharger werd het vermogen uit de 5,0 liter V8 tot maximaal 320 pk opgekrikt, en de brede achterkant werd geaccomodeerd met banden die 345 mm breed waren. Of er ook een snorhouder in zat weten we niet, maar het zou geen overbodige luxe zijn geweest als we naar de foto’s kijken.

Cool Stache brah

We laten u verder alleen met de widebody, achterspoiler, en het babyblauwe interieur. P to the I to the M to the P. Videomateriaal van W126’s (SE, SEC, SEL) staat daar en (korreliger) daar.



44 reacties

wel leuk, vooral in die tijd denk ik.. maar vind hem niet bepaald mooi..
@dennisr: Ik ook niet, vooral de gouden velgen zijn niks.
Ik houd van dat hele jaren 80 Miami sfeertje inclusief foute auto’s
@Stopwearingpants: ja ik ook wel! Het ‘vierkante decennium’ heeft best wat moois opgeleverd. Ik denk even aan de Maserati’s, Benzen uit die tijd en natuurlijk de Saab 900.
@Svenska_Aeroplan_AB: …want een Saab 900 is vierkant?
Volvo’s daarentegen…
@Pallas: facepalm…
@Pallas: Die van mij wel ja…
@Svenska_Aeroplan_AB: Eens, in mijn perspectief dan: Ik ben nog steeds erg fan van de E30 en E34 BMW’s, de jaren 80 heeft hele ‘gemeen’ ogende auto’s voorgebracht. Auto’s die wat duisters hebben, maar tegelijkertijd toch erg elegant zijn. Niks mis mee!
@jzaero: Eens, en ook de tuning, had toen iets goeds fout. Zo stond ik toen ooit eens uren te kwijlen bij een zwarte 911 cabrio, licht getuned met gouden BBS velgen…

Maar ik ben zelf gek van auto’s als de Saab 900, en 9000 en Volvo 740 turbo’s… MB W124 300E/500E of de 560 SE/SEC en ga zo maar door… prachtig! :)
wat een lelijke wagen zeg
Serieuze vette poep!
Potverdimme, wat een geweldig fout apparaat. Hoe ontzettend porno ben je als je daar in rondtoert!
Destijds DE natte droom van iedere wannabee souterneur.
@desjonnies: denk dat je in die tijd wannabe kon weglaten..
Die eerste klinkt exact als mijn buurmans tvr chimera. Heel vet geluid!!!!
Lijkt wel een BMW, kan er ook voor door als je neus aanpast.
@mierenneuker: mierenneuker…
@Svenska_Aeroplan_AB: mierenneuker :p
Mooie auto, maar zie hem liever standaard.
Doe mij maar een normale,die is meer geld waard,dat dit ding
Vind hem wel iets hebben vooral in die tijd zal het heel wat zijn geweest.

Knap dat je de lijn van tegenwoordig van de sl nog erin terug ziet.
Spoiler eraf en dan is ie nog best goed te pruimen.

Een vriend van me had er een helemaal AMG uitgevoerd, compleet zwart, dat was ook een dikke wagen!
Je moet er van houden, die over the top looks.
Ik vind het stiekem wel gaaf, lekker vierkant uit de tijd dat het nog kon!
Gaaf, ik laat mijn bakkebaarden staan, koop een bril met gouden montuur en wat grote zegelringen, jas met bontkraag en ik ben helemaal een Toppertje!
@betonstaal: bontkraag?? Leren jekkie man! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: ja, krakend leder
@betonstaal: Is dat niet allemaal een beetje te jaren 70 ?
@dawwg: ja, maar ik ga niet met mijn tijd mee
dit vind ik nou leuke AB onderwerpen,
top!
@hjhj:Vind ik ook leuke artikels.
@hjhj: Ik ook!
Je hebt natuurlijk altijd baas boven baas:
http://www.1000sel.com/images/stories/SGS/SGS_StylingGarage-500SEC%20gullwing-03.jpg
nooit geweten dat die slr999 een retro-gevalletje was.
@cdp1193: Wat is die lelijk!
je moet deze auto,s niet vergelijken met nu, alles in zijn eigen tijd vervult de rol van die tijd , simpel is dat , is toch gaaf voor dat tijdsbestek .kan me zeker voor stellen dat dat toen cool was niks mis mee , nu is het nostalgie , ook gaaf maar dan anders.
@corvettez06: Precies. Ik kan mij dat nog prima herinneren. In die tijd was dat dikke tuning. Andere tijden, andere smaken. Alles is onderhavig aan mode. En in die tijd was Miami Vice inderdaad erg populair. Heb ook nog een wit colbertje gehad met een roze shirtje er onder met blote voeten in instappers. Dat was toen hip op de boulevard.

De Testarossa was toen een icoon, wat.. HET icoon. Hoeveel tuningsets zag je toen niet met de Testarossa louvres voor de achterwielen. Koenig deed het bij Mercedes, maar toen zag je dat zelfs van Zender e.d. ook op Golfjes en vooral op de Corrado. In die tijdsgeest gezien was dit toen inderdaad een ultra dikke Mercedes.

Jeugdnostalgie. En heel eerlijk? Dat interieur van foto 12 (dubbeldin, elektrische Recaro’s, Koenig stuurtje, zo’n telefoon er in.. dat vind ik nu nog mooi.. ik heb dat allemaal echt gezien, vergeet niet dat was toen zooo dik..) ;)
Dit doe je niet met een Benz.
@Flatfour: Toch is het gebeurd.
@Flatfour: wat doe je wel met een Benz? Stofhoesje er over heen trekken?
Als klein autogek mannetje vond ik juist dit soort creaties helemaal het einde, geweldig om weer terug te zien. Maar goed, smaak komt met de jaren en als ik het zo terug zie heb ik liever een orgineel
Ongelofelijk, afschuwelijk en vreselijk ik kom woorden te kort maar ik heb de ’80s dan ook nooit meegemaakt misschien dat het toen nog aan te zien was.
Erg mooi is deze creatie niet. Het is een groot uit gevallen speelgoed auto, made in China, gemaakt uit goedkoop blinkend plastiek. Het origineel is mooier.
Dat waren nog eens tijden! Ongelooflijk dat we dat toen mooi vonden!
@ freewarefreak, mooi verwoord trouwens!
Doe mij de 512 BB Koenig maar. Een van de weinige Koenigs die ik mooier vind dan het origineel. Meer dan 2 meter breed, ontzettend mooie kwaliteit en de looks die passen bij de prestaties.
Extra toegevoegde waarde: Ferrari puristen gruwen er van. Leuk! :evil:
In die tijd hadden wij thuis een abo op Auto Motor & Sport, waarin het tuning-gilde adverteerde, zoals Gemballa, Brabus en Koenig. Moest altijd vreselijk lachen om de heerlijke wansmaak. Koenig maakte er helemaal een potje van met die wide body’s. Ik kan mij ook nog een Testarossa van die knapen herinneren. Indrukwekkend, dat wel. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).