Turbine aangedreven 1963 daily driver van Jay Leno

Auteur: , 26 Reacties

Neem nog een bakje verse koffie, pak dat extra croissantje en ga zitten voor een van Jay Leno's beste video's in tijden. Historisch verantwoord en indrukwekkend is zijn verhaal over een turbine-aangedreven Chrysler uit 1963.

Heel soms krijgen technici het bij een autofabrikant voor het zeggen. Dan kunnen er bijzondere dingen gebeuren. Meestal zijn de ingenieus wat minder van het boekhouden. Winst maken is leuk maar de bedrijfsvoering is niet ingesteld op het maximaliseren van omzet en winst. Je hebt er een beetje een ‘visionair’ voor nodig maar dat zijn de tijden waarin merken zich kunnen vestigen. Een naam voor zichzelf maken die nog tientallen jaren na zal galmen. Gewoon door het anders te doen, iets unieks te bedenken. Chrysler deed dat begin jaren ’60 met de Turbine.

Opvallend aan de Chrysler Turbine is dat het niet bij een idee van turbine-aandrijving is gebleven. De auto was af, klaar voor productie en deed al dienst bij een aantal gefortuneerden in de omgeving Detroit. De Turbine was ontworpen als daily driver. Hij slikte alle brandstof, was meteen warm, ook in de winter, ook het interieur en reed veel soepeler dan wat voor V8 dan ook.

Helaas rijdt er tegenwoordig geen substantieel deel van de bevolking in een auto met turbine-aandrijving. Chrysler faalde in haar poging de wereld te voorzien van een alternatief op de zuigermotor. Ze maakte de Turbine in een kleine oplage maar het geld was op voor ze een productielijn op konden zetten. De nieuwe techniek was duur en het brandstofverbruik was niet mild. Een stationair toerental van 22.000 tpm had daar wellicht iets mee te maken.

Aan het einde van de rit trok Chrysler de Turbines weer naar zich toe, om ze te slopen en al het bewijsmateriaal te vernietigen. Ze hadden er weinig trek in dat particulieren zelf met de auto’s aan het knutselen gingen. Slechts een enkeling bleef bestaan. Stel je voor dat dit aangeslagen en doorontwikkeld was.



26 reacties

well actually eehm you know eeehm in fact eehm well basically eeehm you know eeehm..

Blijft geweldig, die Amerikaansche medemens.
Made by GHIA ,verklaart het mooie interieur en de stijlvolle body.
Geweldig, gewoon een dikke straalmotor onder de kap. Eerlijk is eerlijk, een V8 uit die tijd klinkt mooier, maar het is wel mooi om te zien wat ze toen al konden ontwikkelen. Even off topic, gisteren een proefrit gemaakt met een 300M 2.7 V6. Echt een enorm gave bak om mee te rijden, maar weet iemand hier of dit een beetje betrouwbare auto’s zijn en wat zo’n ding ongeveer verbruikt.
@moveyourmind: Was heel betrouwbaar tijdens de proefperiode en het verbruik was mega hoog.
@norge: Oh je bedoelde een off topic V6 :) My bad…
@moveyourmind: mbt de 300M: nee en 1 op 5… ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Thanks! Dat eerste was ik al een beetje bang voor, ook al voelde de auto goed aan. Als ’t echt in de buurt van de 1 op 5 komt wijkt het verbruik wel een beetje af van wat de dealer beweert, die halveert het gewoon. 1 op 8 zou ik nog wel acceptabel vinden, maar ik denk dat mijn verstand het deze keer wint van het gevoel.
@moveyourmind: wat boeit het nou wat een auto “ongeveer” verbruikt ? Antwoord: tussen de 1:5 en 1:10 afhankelijk van je rijstijl. Daar kun je toch niks mee. Als je een dergelijke auto koopt koop je geen bluemotion. Oftewel je komt in de buurt van de vraag wat een Rolls kost.
@eklasse: dat het geen zuinigheidswonder is verwacht ik ook niet, maar het verbruik is wel enigzins belangrijk omdat de auto dagelijks ingezet gaat worden. En wellicht hier mensen die ervaring met deze auto hebben, kan geen kwaad me vooraf goed te informeren.
@moveyourmind: Ik weet dat het vloeken in de kerk is maar op Autoweek staan gebruikers reviews.

mbt verbuikgegevens van een auto: Er zijn drie soorten auto’s: zuinige, gemiddelde en niet-zuinige. Alles er tussen in bestaat niet want is volledig afhankelijk van je rechter voet. Succes met de aanschaf: Fuck de benzine prijzen.
@eklasse: Dank je wel, ga zo gelijk even kijken, was mijn bankrekening maar zo hoog dat ik me bij je laatste statement aan kon sluiten.
Wat een ding en wat een verhaal. Ik had er niet eerder van gehoord. Geweldig dat Jay dit soort auto’s koestert.
En Rover was hier al mee begonnen voor de tweede wereldoorlog.
Samen met Sir Frank Whittle, de uitvinder van de straalmotor/jet-engine.
Alhoewel de Duitse Messerschmitt 262 de eerste straaljager was, dit omdat Whittle een tijd lang niet serieus werd genomen door het Britse ministerie van defensie.
Na de tweede werledoorlog bouwde Rover de ‘JET I’, op basis van een vier-deurs Rover ‘cyclops’ en deed veel tests op het zgn Jabbeke straight, een stuk snelweg wat je nu nog rijdt als je van Gent (Belgie) richting de kust rijdt, nu de E40 genaamd.
Een en ander over de JET I is hier te vinden :
http://www.rover.org.nz/pages/jet/jet5.htm

De JET I staat tegenwoordig in het Londense Science museum
en zanger/componist/[producer en ex Squeeze lid Jools Holland heeft een kopie laten bouwen door niemand minder dan Leepu en Bernie.
http://www.youtube.com/watch?v=KOLksxpsU4A
@desjonnies: de echt Jet I bestaat ondertussen al niet meer? gesloopt, of whatever…
@desjonnies:

Thnx weer een hele hoop nieuwe (voor mij toch) informatie die je zomaar gratis en voor niets AB opzwiert.
@desjonnies: ja maar dat was een auto voor een recordpoging, dit is echt een normale auto.
de jet 1 was gewoon een auto met een jet erin, je kon bijna niet meer in de auto zitten. dit is nog dagelijks bruikbaar vind ik toch andere koek, ik wist niet dat dit er zo was, heel gaaf. helemaal dat ze overal aan gedacht hebben, zou zo in productie kunnen.. heel dik
Weer wat bijgeleerd. Had ooit al wel eens van zoiets gehoord maar wist er het fijne toch niet van.

Het is een leuke dada maar doe mij dan toch maar elektrisch als het moet.
Heel gaaf, jammer dat we er niet meer van meemaken !
Kijk Jay Leno is tenminste iemand waar je als mede autoliefhebber respect voor kan hebben. Ipv zo’n 50 cent figuur.
Op Discovery World draait al een tijdje een docu over deze en vele andere (onder andere de Rocketcar concepts). Daar komt deze ook uitgebreid aan bod. Helaas ook shots van diverse turbines die de shredder ingaan. Wel erg interessant.
Jay`s garage altijd leuk! Een man naar m`n hart.
Bedrijfsvoering gaat niet over maximaliseren van winst en omzet? Welke idioot bedenkt dit in hemelsnaam?
Zou een electromotor, vliegwiel en turbine combi niet een interessante optie zijn? Electromotor om het vliegwiel in beweging te krijgen/wegrijden, vliegwiel om energie op te slaan en turbine voor de power…
@w0o0dy: Ja, maar het blijven moeilijk te bouwen en dus prijzige dingen (thermisch, toleranties)…Wikipedia: Gas turbines offer a high-powered engine in a very small and light package. However, they are not as responsive and efficient as small piston engines over the wide range of RPMs and powers needed in vehicle applications. In series hybrid vehicles, as the driving electric motors are mechanically detached from the electricity generating engine, the responsiveness, poor performance at low speed and low efficiency at low output problems are much less important.
@w0o0dy: jaguar had zo’n ideetje…langs niks meer van gehoord: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_C-X75
Wat een leuk stukje geschiedenis! Dit krijg je met de huidige auto’s nooit. Ik bedoel, ik denk niet wat er iemand over 50jaar een Opel Ampera als trots in zijn garage heeft staan?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).