TÜV: Duitse en Japanse auto’s zijn de beste

Auteur: , 59 Reacties
Opel Meriva is weer de meeste betrouwbare

Elk jaar voert de TÜV een onderzoek uit naar de betrouwbaarheid van auto's. Het Duitse instituut merkt dit jaar op dat vooral auto's uit Japan en thuismarkt Duitsland goed scoren.

Voor de Franse en Italiaanse modellen pakt het helaas niet zo goed uit. In geen één van de vijf top-10 lijstjes die de TÜV samenstelde kwam een auto uit deze landen voor. In de leeftijd van twee tot drie jaar oud komt de Opel Meriva voor de tweede keer als betrouwbaarste keuze uit de bus. De Mazda 2 en Toyota IQ volgen op plaats twee en drie. Een jonge Dacia Logan is een slecht idee volgens de TÜV. De budget-station eindigde als laatste, achter de Citroën C4 en Fiat Panda.

Een betrouwbare wagen met al wat jaartjes ervaring nodig? Ga dan vooral voor een Toyota Prius! Iets wat je niet snel uit onze mond hoort, maar volgens de Duitsers wel het meest verantwoorde vervoersmiddel is in de leeftijd van vier tot zeven jaar oud.

Geen zin in zo’n Muesli-bak? Dan doe je geen slechte koop aan een Porsche 911 of Cayenne, die in verschillende leeftijdscategorieën goed scoren. Kies je voor een kleuterende Citroën C4 of Dacia Logan dan adviseren we je een wegenwacht-abonnementje. Onder de oudjes zijn de Fiat Doblo en Stilo, de Chrysler PT Cruiser, Ford Galaxy en de Mercedes M-klasse geen doorzetters. Een stevige auto tussen de zes en tien jaar oud moet toch echt een Toyota of Porsche zijn.

Een kwart van de auto’s die de TÜV keurde kwam niet door de keuring. Vooral Renaults, Fiats en Alfa’s konden in veel gevallen niet met een Duitse APK naar huis.

2 tot 3 jaar oud:

1. Opel Meriva
2. Mazda 2
3. Toyota IQ

127. Citroën C4
128. Fiat Panda
129. Dacia Logan

4 tot 5 jaar oud:

1. Toyota Prius
2. Ford Kuga
3. Porsche Cayenne

120. Fiat Doblo
121. Citroën C4
122. Dacia Logan

6 tot 7 jaar oud:

1. Toyota Prius
2. Porsche 911
3. Mazda 2

111. Dacia Logan
112. Fiat Doblo
113. Chrysler PT Cruiser

8 tot 9 jaar oud:

1. Porsche 911
2. Toyota Corolla Verso
3. Toyota RAV4

93. Chrysler PT Cruiser
94. Fiat Stilo
95. Mercedes M-Klasse

10 tot 11 jaar oud:

1. Porsche 911
2. Toyota RAV4
3. Toyota Corolla

76. Fiat Stilo
77. Ford Galaxy
78. Chrysler PT Cruiser

Het volledige rapport check je hier.



59 reacties

Geen vw te bekennen???
@redbeams: Nee, niet hoog en niet laag: Ze hebben een eigen onderhouds-systeem. Dus ze komen amper bij de TUV. Niet heel, en ook niet stuk.
@mout:

Noem eens een fabrikant die geen eigen onderhoudssysteem heeft?
@mout:
ALLE auto’s komen in Duitsland bij de TÜV. Is hetzelfde als bij ons de APK-keuring. Daar komt geen enkele in Duitsland toegelaten auto aan voorbij. Daarom heeft het niets met onderhoudssystemen te maken.
@redbeams: De Ford Galaxy is hetzelfde als de VW Sharan in de categorie 10 tot 11 jaar oud. Mischien dat mensen die een VW kopen meer uitgeven aan onderhoud en minder vragen van de auto gedurende het gebruik?
Goh.. Verassend
porsche 911!! Ook mijn keuze als ik straks grijze haren heb:))))
de Panda staat al jaren bovenaan in zijn klasse , samen met de Yaris , TUV/ dekra.
Lees de Autobild verder over VW en u weet genoeg.
@tweede_woning: in Autobild bestaat uit 2 delen, het Auto deel waarin VW elke test wint, de Bild deel waarin er wordt gejammerd hoe erg het wel niet is. Zowel de lof als de kritiek op VW zijn een tikkie overdreven.
@mashell: , denk dat je de Autobild , gezien dit commentaar , de afgelopen 25 niet hebt bijgehouden . De 4.5 miljoen lezers hebben Autobild , min of meer gedwongen openheid van zaken te geven , ergo 100.000 km testen met de TUV/ Dekra gaven uiteindelijk enig beeld wat klopt met hun eigen bevindingen : veel ellende met teveel onderdelen : motoren / DSG ….
Afleidingskwaliteit ipv . afwerkingskwaliteit . De rekening die nu eenmaal betaald moet worden als je de grootste bent , en de klanten toch blijven rennen voor je produsc…
ps. de nieuwe Autovisie geeft een mooi beeld van de oorzaak van de huidige problemen van met name VAG , TSI”s , u weet wel …
@tweede_woning: ik noem 25 jaar , het begon met bevriezende 1.4 motoren , later bleek ook de 1.2 motoren . Dat ga je in nederland niet horen , media is te afhankelijk van VAG en kouder dan -15 wordt het hier niet .
@tweede_woning: hier in de regio werden die 1,4 met bosjes weg gesleept. Zelf ook 1 op de zaak gehad. Die dag alleen al waren er 10 afgesleept. Allen bevroren, en kapot gelopen.

Is weinig aan te doen. Het zijn Sludge fabrieken die motoren.
@tweede_woning: juist wel. Autobild moet het voor een groot deel hebben van de losse nummer kopers (zoals ik, gisteren in de middagpauze, bij de kiosk het verse nummer opgehaald). Daarbij hoort volgens de Bild filosofie schreeuwende koppen. Je ziet ook wel erg vaak fictieve auto’s op de voorpagina (deze week, Skoda Yeti tegen Audi Q1). Ook als er problemen zijn dan wordt dat erg overdreven gebracht. Bij de duurtest Golf 7 had Autobild last van een lekke airco leiding. Welgeteld een handjevol Golf 7 hadden dat ook, allemaal netjes onder garantie opgelost maar toch had Autobild een schreeuwende kop. Ik ontken niet dat er problemen zijn met de TSI motoren bij VW maar de problemen zijn niet meer of erger zijn dan bij andere motor series. Echter omdat het VW betreft als nummer 1 en de consequenties door de ver uitgewerkte platform architectuur binnen het concern groot kunnen zijn is er buitensporig veel aandacht voor. Het kan veel mensen betreffen, het interesseert derhalve veel mensen, dus wordt het groot gebracht. We moeten ons realiseren dat VW bij de Duitse pers (die ook bij ons domineert) meer in de spotlight staat dan bijvoorbeeld Renault of Fiat.
Jarenlang in een Stilo 1.6 16v rondgereden. In al die tijd slecht 1 keer iets kapot gehad. Een oliedruksensortje van 5 euro.
Een auto is zo goed als dat de eigenaar er mee om gaat. Daar zit ook het probleem. Doordat een Fiat zijn imago tegen heeft schrijft hij sneller af. Dat trekt weer bepaald publiek aan, wat ook bespaard op onderhoud. Etc etc etc…

Nu de nieuwste Bravo. Wederom betrouwbaar!!
@fiatsco: eens. Ik heb een Stilo 1.8 gehad uit 2003 (toen 5 jaar oud). Behalve regulier onderhoud en reguliere slijtage een vrijwel probleemloze en betrouwbare auto. Wel max op afgeschreven dat wel en dus interessant voor mensen met een klein budget.
Nog een reden om (in mijn geval) Japans te gaan rijden. Wel Subaru en geen Toyota maar ik heb er alle vertrouwen in. Dat de Opel Meriva erg betrouwbaar is verrast mij ook niet eigenlijk. Wat me wel verrast is dat Volvo niet in het lijstje van betrouwbaarste merken staat, net als dat Fiat bij de onbetrouwbaardere merken hoort.
@ej20g: sinds wanneer is Subaru Japans? Dacht Koreaans.
@Emile_Benz: altijd al Japans geweest
@Emile_Benz: veel Japanser dan Subaru gaat het niet worden. Subaru is eigenlijk altijd een merk geweest dat vooral in Japan verkocht en produceerde.
@Emile_Benz: dude, tip: Google de volgende keer ff, je word nog net niet gekielhaald door de ‘auto-kenners’ hier.
@awesome: Is Subaru een auto dan? :P
@Emile_Benz:

Yeah right en mercedes is belgisch zeker…
@redbeams: Nu je het zegt… . ik meende me te herinneren dat de grootvader van Mercedes (dochter van dus) inderdaad een neef had waarvan zijn oom een achternicht had die ergens uit de Belgische ardennen kwam…. maar ik kan het ook helemaal fout hebben hoor ;)
De porsche 911 staat in iedere leeftijds catogorie in de top 10!!!!!!
Iets met slagers die hun eigen vlees keuren? Ik ken mensen met Duitse merken die al behoorlijk wanhopig zijn over het slechte kwaliteit van hun auto.
gaat dit mijn aankoopgedrag beinvloeden ??

nein ..
ter verduidelijking, hij reed al in een oude Prius.
@stephanotis: lol. Jij loopt hier wellicht nog niet zo lang rond? @lincoln heeft ongeveer alles gereden wat wielen heeft. Maserati tot Pontiac, Lotus tot LaRo. Als het maar oud en gammel is – dat schijnt ie wel belangrijk te vinden.
ik heb een fiat stillo gehad een abarth wel te verstaan en idd wat een ellende heb ik daar mee gehad! maar toch blijft het een van me leukste auto!
dit komt in veel andere landen ook naar voren…Porsche staat steevast in de Top 5 en dan is de rest bijna zo goed als japans in het lijstje…

japans is gewoon het beste, dat blijkt in elk land wel…en Porsche is Japanse betrouwbaarheid ;-)
@johanw: Nee. Porsches zijn onderhoudsgevoelig(er). Japanners in het algemeen niet zo.
Met een Porsche wil je geen onderhoud overslaan. Doe je dat wel, dan komen er problemen sneller naar voren. Met een Japanner heb je dat niet zo snel.
@johanw: tja , als je 50 jaar dezelfde auto bouwt mag deze een keer goed zijn ( en daar zit hem nu juist de problemen van tegenwoordig …)
Wij van WC eend…
@rob68: mijn gedachte…
Hahaha Duitse auto’s gemiddeld net zo betrouwbaar als Japanse? Alleen in een Duits onderzoek. Beter dan Italiaans of Frans is ook maar de vraag, onderzoeken elders tonen dat niet aan. Inmiddels zijn Koreanen al beter en over een paar jaar zelfs Chinezen.
De Aziaten zijn, als het op betrouwbaarheid aankomt, onverslaanbaar.

.
@hape: het is inderdaad typisch dat Aziatische merken in Duits (tüv en adac) onderzoek zo betrouwbaar blijken maar in Nederlands onderzoek helemaal niet zo opvallen. Nederland heeft een veel meer diverse automarkt dan Duitsland, hier kijkt niemand vreemd op als je een niet Duitse auto koopt. Dat ligt in Duitsland heel anders, daar kopen alleen mensen die echt helemaal niets met auto’s hebben Japans. Dat zie je terug in onderzoeken, met die auto’s wordt amper (zakelijk) gereden en hebben dus ook amper storingen. Als je de onderzoeken zou corrigeren voor gereden kilometers dan ziet het er heel anders uit.
@mashell:
Ik woon dicht bij de Duitse grens, kom er zeer regelmatig en voor m’n werk heb ik heel veel te maken met Duitse bedrijven (dus Duitsers). Dat wil niet zeggen dat ik nu meteen alles weet van Duitsers maar ik denk wel meer dan de gemiddelde Nederlander.

Het is heel simpel, een Duitser koopt een Duits product tenzij het niet in Duitsland gemaakt wordt. Een buitenlands product wordt in eerste instantie simpelweg niet vertrouwd.
Daarnaast is men (veel meer dan Nederlanders) bereid om lokale bedrijven te steunen (ook al is het duurder maar niet aantoonbaar beter, toch nationaal product kopen).

Daar komt bij dat de ook de Duitse autobladen het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden en momenteel heel erg afhankelijk zijn van inkomsten uit de reclames in het blad.
Het zal duidelijk zijn dat de Duitse fabrikanten de meeste reclame maken en zij nooit en te nimmer gekrenkt zullen worden door dat autoblad.
En laat diezelfde uitgevers nu toevallig min of meer dezelfde bladen verspreiden in heel Europa (in NL autoweek en bv autoreview) en je krijgt een beetje een ongezonde situatie.
Mijn vader zal blij zijn… Heeft net een C4 gekocht. Maar ach, nog steeds beter dan een Dacia Logan…
@Carreza: daar gaat hij weinig problemen mee krijgen. Bij VAG rammelen de versnellingsbakken uit elkaar, lekken de airco’s in het interieur en weet ik wat nog meer….
Kk kan er nix aan doen, maar ik vind het een onbetrouwbaar lijstje. Lijkt me logisch dat duitsers hun eigen producten de beste vinden.
K heb een inmiddels 4jr oude Berlingo, technisch is die gelijk aan een C4. 1x een probleem mee gehad aan de voorwielophanging, maar daar bleek een terugroepactie op geweest te zijn waar mijn verkopende dealer me nooit iets over heeft laten weten.
In de familie rijd zowat iedereen met Citroën, inmiddels allemaal tussen de 75000 en 250000km. Geen enkele met problemen.
@saxoke: lijkt me dus ook duidelijk dat jij je “eigen” product beter vindt.
Bedenk dat de betrouwbaarheid hem tegenwoordig vooral zit in de motoren : japanners hebben geen downsize benzine en diesels motoren van betekenis ……( de d4d zijn zelfs abominabel ..)
@tweede_woning: jappen zijn slecht met diesels waarbij een Toyota de meest vervuilende heeft
@dahlback: japan heeft geen diesel geschiedenis , ergo er rijdt geen diesel rond .
@dahlback: geen downsize benzine??? Volgens mij waren de japanners zo ongeveer de 1e met kleine motoren en -relatief- veel vermogen.
@tweede_woning:

Google eens op 3e-fte en 3s-gte…
@tweede_woning: Nog nooit in een Honda met een diesel gereden???
@406_v6: op het moment dat je de context van het verhaal gaat begrijpen mag je terugkomen bij me…
@tweede_woning:

Geen google of ben je erachter gekomen dat je toch uit je nek lult?
…en dat een Fiat 500 ook duits is is toch geen verassing ?
De TUV-keuring is niets meer dan een grondige APK-keuring, zegt nog niets over de gemiddelde onderhoudskosten per kilometer of de levensduur van de auto. Zo lijkt de Pt-cruiser de slechtste auto, maar in de categorie t/m 11 jaar zijn er nog maar 78 modellen. Zo’n 1/3 van de auto’s uit dezelfde bouwjaren heeft niet overleefd, dus zo slecht is die Chrysler ook weer niet.
Svp die Dacia score bij elke nieuwe Dacia vermelden! Dank u
Duitse merken zijn in alle Duitse bladen beter als anderen.Chauvinisme heet zoiets.
@Alfarobert: Beter dan anderen.
@Tommy2: Als je zo nodig een reactie wil verbeteren moet je geen half werk leveren. Anderen gebruik je alleen als je verwijst naar personen. In dit geval is het beter dan andere merken, of andere autofabrikanten.
VW staat met 4 modellen in de top 10 en daarnaast is de Golf ook nog Car Of The Year in Japan ook. Dat zegt genoeg.
In het rapport staat het volgende: “Nur sicherheits- und umweltrelevante Mängel im TÜV Report”. Problemen met versnellingsbakken & motor komen niet aan bod, want die moeten allang opgelost zijn voor ze überhaupt naar de TÜV kunnen rijden… Naar fouten in elektronica, accessoires, en luxeartikelen wordt niet gekeken. Sterker nog, zelfs roest wordt niet meegenomen!

Eigenlijk wordt in dit rapport de term betrouwbaarheid compleet verkeerd geïnterpreteerd. Je zou moeten kijken naar de functie van de auto, en het aantal uur in zijn levensduur dat je hem wil gebruiken maar dat niet kan vanwege defecten. Ook zou je een kostenaspect mee moeten nemen, immers één reparatie van €3000,- is voor de meeste mensen veel vervelender dan 5 reparaties van €200,-
Woeha ! De Meriva meest betrouwbaar ??? que ?
een vriendin van me heeft uit dikke miserie dat ding na herhaaldelijke electronica-ellende uit colere bijna eigenhandig gesloopt !Toppunt was wel compleet stilvallen op de snelweg – nét nog tot de pechhaven kunnen bollen – om vervolgens zowat 3 uur opgesloten te zitten omdat géén enkele electronisch vergrendelde deur of raam nog open ging ! Je zal maar nét geen gsm aan boord hebben…
vanmiddag, 19-01-’14 werd hier in de straat een Panamera op een sleepwagen getrokken.
Vrees dat de reparatie financieel slechter uitpakt dan een Dacia Logan in z’n hele bestaan aan reparaties kost.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).