TVR is officieel dood

Auteur: , 75 Reacties

Goh, wat een verrassing.. Na een hele korte periode, waarbij het Britse merk aan de Oostenrijkse beademing werd gelegd, trekt de Rus Smolensky nu definitief de stekker uit het merk, dat de facto al jaren dood is.

Vanuit zijn paleis in Wenen laat Smolensky aan Autocar weten dat hij het voorgoed voor gezien houdt voor wat betreft de autoproductie, wegens het nooit serieus nemen van je stukje gekochte heritage te hoge kosten en te weinig vraag. Kennelijk was niemand gek genoeg om 100.000 pond voor een TVR af te tikken. Surprise, surprise.

In plaats daarvan gaat hij van TVR nu een koekjesfabriek maken. Of nee, iets met windenergie. Wat kan ons het ook schelen, dat soort gasten kunnen wij moeilijk serieus nemen, die hoppen van speeltje naar speeltje met hun te dik gevulde portemonnee, die helaas geen garantie biedt voor het succesvol runnen van een opgekocht bedrijf.

Vaarwel TVR, je maakte mooie wekkers in je gloriedagen. Hoewel we niet uitsluiten dat over een jaar of wat de rechten verkocht worden aan weer een schimmige zakenman, waarmee het hele liedje weer van voren af aan begint, en de arme fanboys vol valse hoop worden gepompt. Maar dat zien we dan wel weer.



75 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wisten we idd al lang maar ’t is doodzonde , eh.
oké…kan IEMAND mij uitleggen waarom ik op dít filmpje kwam om te posten hierbij ? (soms snap ik mezelf niet) ;)

http://www.dumpert.nl/mediabase/2211311/f144ae39/man_vs_duckface.html
@Megakix: Je bent inderdaad een vreemde eend in de bijt
@MLTB: kwek… ;)
@Megakix:

kwakkelend auto dingetje neer geduck-hunt ..

zijn inmiddels al 10 kwakkelaars voor terug gekomen ..
@lincoln: jaaaa! awel, dat moet het dan zijn..denk ik..ofzo ;)
@Megakix:

Geen idee, Smolensky lijkt me geen man die 13 jarig wichten in het gezicht schiet en toch al zeker niet met een shotgun.
Toch wel jammer, ik had deze auto van dichtbij gezien:
http://righthanddrivesportscars.nl/page19.html

En het interieur is echt briljant mooi, overal leer. Maar dat is het dan ook…
We mogen wel oppassen dat onze grote vriend Victor M. (geen onbekende van Smolenski) hier weer geen wilde plannen mee krijgt. Aangezien hij toch winst had gemaakt met Spyker. Moet zijn geld toch ergens laten.
@Thelis: Was trouwens meestal iemand anders geld.
Jammer, ze hadden best vette wagens.
Weer een mooi merk naar de kloten.Wanneer houd het op?Houden we straks alleen maar Kia’s en Deawoo’s(chevrolet mag het niet heten)over?
@Alfarobert: Jij was een vaste klant bij TVR?
@norge: dat maakt toch niets uit?
Moet ik eerst 80 Hemaworsten per week eten voordat ik het jammer mag vinden als die worst geen bestaansrecht meer heeft?
@jordy14
TVR’s waren auto’s voor echte mannen, tractiecontrole, ABS, airbags en ik geloof zelfs stuurbekrachtiging hadden ze niet. Onder het mom van is voor mietjes & pussies. Ik vond het wel wat hebben, zo’n krankzinnige auto zonder elektronische dwangbuis.
@koelkast:
Amen, jij snapt de betekenis van echt auto rijden nog.
Jammer dat we een uitstervend ras zijn.
@koelkast: koop een starlet p8!
@koelkast: Eens! Ik kan deze auto’s ontzettend waarderen! Met de juiste man aan het roer van zo’n merk heeft dit zeker bestaansrecht. (Ook al zal het altijd klein blijven).
@koelkast: En vergeet niet het enorm uitgesproken design, de fluoriserende lakkleuren, het heerlijke motorgeluid en tricky weggedrag. TVRs waren altijd spannend, zowel om naar te kijken als om in te rijden ;)

Tweede hands vind je ze trouwens al voor 20K in goede staat; wel rechtsgestuurd uiteraard :(
@koelkast:

Heb je dat van topgear gehoord of van je buurman. Echte mannen hebben geen TVR nodig om zichzelf te bevestigen dat kunnen ze ook in het gele golfje van hun nichtje.

Wat TVR’s wel waren waren brokken van emotie en miserie, hele leuke brokken miserie eigenlijk. Een moderne interpretatie van die oude britse rommel (leuk rommel).
Dat ze geen ABS, ESP,… hebben is niet van niet willen maar van niet kunnen. Laat je er niet door vangen.
@Hupke:

Klets toch niet zo.
Weer een merk minder voor Louwman.
R.I.P. voor dit icoon
Niemand kocht ze zo wat is het probleem?
@norge: Het zag er misschien niet uit? Enkel de Tuscan is nog te doen, maar de Sagaris heeft genoeg gaten om hem binnen de 10 seconden met kots te vullen. Betrouwbaarheid is, zoals we wel allemaal weten, een groot probleem bij TVR.
Bovendien mag je niet vergeten dat er zo veel concurrentie is voor deze dingen (o.a. van Wiesmann die wel betrouwbaar en mooi zijn, laatste is subjectief natuurlijk).
Helaas, weer een mooi merk verdwenen. De TVR Sagaris en Tuscan waren erg mooi en puur. Geen electronica, geen hulpmiddelen en zeer snel. 4 Jaar terug bijna een Tuscan gekocht, in Engeland zijn ze niet zo erg duur. Dan moet ik het voorlopig maar met dit filmpje doen.

http://www.youtube.com/watch?v=1tZF4OF3Ay4
@rufctr01: Briljante kleur..
@kaasboerin: ja, heel mooi op deze auto
@rufctr01: mooi hoe die man omkijkt vanaf 1.23 :D
@rufctr01:
Toch wijs ik een 350C of een Tamora ook niet af, of iets ouder een chimera of griffith.
Erg jammer weer een echt sportwagen merk naar de knoppen.
Nog even en er blijven alleen nog overdreven luxe computergestuurde auto’s over die we dan bij gebrek aan beter sporwagens blijven noemen.

Dit merk maakte als een van de laatste auto’s waar in de rijder het verschil maakte i.p.v. software.

R.I.P. TVR
solmatje via iPhone app
@jrk68: ga dan eens snel heel veel geld verdienen.. En dan vervolgens heel snel een aantal tvr’s kopen.. Onee te laat
@solmatje:
Keuzes, keuzes maar ik hou het even bij Elise.
Wie weet in de toekomst, een Tamora lijkt mij ook niet te versmaden.
Voor een TVR- of een Marcos (ging al eerder ter ziele) vervanger kan je binnenkort terecht bij onze eigen Huet Brothers, want die zijn een verdomd leuke coupé aan het ontwikkelen!
En anders kom je uit bij Wiesmann.
@Klassiekerrally:
Sorry maar bij Wiesmann heb ik altijd het idee dat ik naar de auto van Donald Duck kijk.
@jrk68: Hahaha, nou, daar heb ik bij een GT niet zo’n last van hoor…
@Klassiekerrally:

Die Huet’s wil ik eerst zien en dan pas geloven.
Ze gebruiken anders wel een deftige basis (bmw 1 serie) voor hun wagens.
Mooi ok maar ook erg onbetrouwbaar.
@kenner: Onbetrouwbaar, want Brits? Of heb je er echt zelf ervaring mee?
@Klassiekerrally: hij is een kenner.
@240sx:
zelfverklaard maar toch.
@240sx: Ik word een beetje moe van alle ‘kenners’ die standaard wauwelen dat Britse auto’s per definitie onbetrouwbaar zijn. Vind ik namelijk de grootst mogelijke flauwekul. Het hangt namelijk heel erg af van hoe goed je de auto restaureert, prepareert en onderhoudt. Nooit problemen met de Morris. Rijdt altijd. En die auto is al 44 jaar oud. Zelfde ervaring met een MGB en Mini’s, tweedehands ervaring met een Ausin Healey en Jaguar E-Type.
@Klassiekerrally: daarom rijden er bijna geen Engelse en Franse oldtimers rond en zijn bijna alle oldtimers Duits want Duitse auto’s roesten nooit en gaan nooit stuk. (ik bedoel dit sarcastisch….)
@rufctr01: Gniffel…
@Klassiekerrally: bron: Top Gear
@kenner: Oh ja, die hebben altijd gelijk, serieus als ze zijn ;-)
Natuurlijk zijn er best kwaaltjes (zie eerdere opmerkingen over de eigen zes-in-lijn), maar die zijn doorgaans goed op te lossen.
@kenner: de laatste modellen waren best wel goed.
@kenner:
Onbetrouwbaar zal de gemiddelde TVR Rijder worst zijn.
Dat vind’ie zelfs nog leuk ook.
Omdat de TVR meestal auto nummer 3 of 6 is die op het garagepad staat.

Het trieste is dat er steeds meer eigengereide en tegendraadse automerken aan het verdwijnen zijn omdat we allemaal primijum willen rijden, gedicteerd door de markt.

Ik zal een paar merken noemen die niet zo voor de hand liggen in Europa, Honda en Subaru.
Twee merken die draaien op inventiviteit en engineering.

Maar de leaseprijzen dicteren de markt, Nederland is zelfs niet in staat om ons eigen politie korps in Nederlandse Mitsubishi’s te laten rijden.
Onbegrijpelijk.
En dat terwijl de Franse Gendarmerie huilend afscheid heeft moeten nemen van de door hen zo geliefde Impreza’s voor de minder functionele Megane RS als politiewagen.

Europese aanbestedingen zeggen ze dan in Nederland
Sommige landen in Europa zijn wat minder Europees dan anderen……………..
Dan de Wiesmann maar:
http://www.wiesmann.com/_my_media/1/1/GT_MF5/Bildergalerie_Exterieur/_tn/326_290_0_gt_mf5_galerie_exterieur_07.jpg

http://www.wiesmann.com/_my_media/1/1/GT_MF5/Bildergalerie_Exterieur/_tn/327_1894_0_gt_mf5_galerie_exterieur_06.jpg
@kaasboerin: Over Afrika gaan we het niet eens worden, maar over die Wiesmann…………..yammy!!! Wat een gave bak is dat!

Wat betreft TVR: Jammer, maar als er te weinig gegadigden zijn en fabrikant pas zich niet aan, dan is het einde verhaal.
@kaasboerin: Idd, de MF5 is erg mooi. Zeker in het wit met grote velgen.
@kenner
Betrouwbaar? Meer dan een chassis, motor en versnellingsbak was het niet. Niks geen elektronica, het ergste wat je kon overkomen was een massa probleempje met de verlichting ;-) Dat was ook de charme – wat zeg ik – porno aantrekkingskracht van deze auto, de afleveringen van Top Gear waarin Clarkson met de Sagaris en Tuscan stoeit laten weinig aan de verbeelding over.
@jrk68
Ik geef heel eerlijk toe, ik zou zonder een paar oefenrondjes onder begeleiding van een instructeur/ervaren racer NIET in een TVR durven te rijden. Maar het staat zonder meer op m’n bucket list, lijkt me bizar om een auto te rijden waarin je vrij letterlijk een strijd tussen mens & machine aangaat :P
@koelkast:
Ik heb dat genoegen ook slechts 1 keer mogen smaken.
Een keer met een Griffith op Zandvoort gereden en dat was een hele ervaring.

Mijn eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ze er mooier uitzien dan dat ze in elkaar zijn geschroefd.
Helaas was de kwaliteit niet bijzonder maar dat werd door de rijbeleving ruimschoots goed gemaakt.
@koelkast: en de reclame in de film Swordfish niet vergeten!
@koelkast: Die zelf ontwikkelde 6 in lijn motor was niet al te betrouwbaar. Dus behalve dingen die van de auto afvielen, kon de motor ook wel eens in de soep draaien.
@midasracer: Maar gelukkig hoort in een TVR natuurlijk de V8; 400pks en een heerlijk geluid :) Bouwkwaliteit neem je wel voor lief, de auto is vrijwel volledig mechanisch (op motormanagement na), iedereen met een garage kan er zelf aan werken.
@midasracer:

Die laatste V8 van hun in anders echt wel een pareltje. Op paier alleszins of die betrouwbaar is weet ik niet maar hij is heel licht(90kg !), krachtig en heeft een groot toerenbereik.
Arme joop braakhekke. Geen vervanger meer voor zijn Griffith 500. Ik vond die Sagaris altijd erg vet. TVR, ik zal je krijsende in-line six en beukende V8’s missen (vooral om het geluid)
Ach misschien weer wat extra klanten voor donkervoort dat is toch ook mooi spul net als Wiesman
RIP, krankzinnig merk met bijzondere auto’s. Maar had de Rus het merk niet om zeep geholpen, dan had de EU het wel gedaan met hun debiele richtlijnen.
@midasracer
Eigenlijk weinig over gehoord, ik kan me wel voorstellen dat ze vaker dan gemiddeld stuk gaan. Kranzinnige auto + krankzinnige eigenaar (dat moet je zijn om zoiets te kopen) = krankzinnig rijden ;-)
Ben ik de enige die de Wiesmann er niet uit vind zien?
Zal best betrouwbaarder zijn dan een TVR, maar doet pijn aan mn ogen met die nep-Jaguargrille.
Dan maar een Donkervoort, ook goed in elkaar geschroefd en wel mooi (ja ik weet het is oorspronkelijk een S7, maar dan doorontwikkeld).
Heb trouwens wel ooit een Cerbera overwogen, die in NL te koop stond. Had toen echter net de Porsche gekocht…
@cazzo993:

Blijkbaar wel ja, ik vind het mooie wagens. Bij momenten vind ik ze een te kunstmatige indruk geven. Zeker op foto’s of filmpjes maar als je ze in het echt ziet vind ik ze gewoon prachtig.
Het wil dan misschien een jaguar zijn maar dat doet het dan ook wel op sublieme wijze. Zo’n beetje als nu die rare figuren die nu hier en daar historische veldslagen naspelen.
Natuurlijk zijn het kleine kinderen die onder dat hemd van vlas hun horloge en GSM nog bij zich hebben en ze stinken niet, zijn niet vuil, vol met bloed, angstig,… en stinken niet en de zwaarden zijn bot en de flodders los maar ze lijken van ver wel helemaal echt te zijn en dat zonder een kopie (kitcar/replica) te zijn.
IK heb het nooit een mooie autos gevonden vna tvr maar het is natuurlijk(bijna) altijd jammer als een automerk failliet gaat.
Ik ga de Tuscan en Sagaris missen. Ook al was de kwaliteit niet al te best.
Wat hadden ze toch prachtige kleuren! Het waren van de laatste echte auto’s. En wat een geluid produceerden ze! Heerlijke wagens.
Helemaal mee eens! Krijg zowiezo in deze crisitijd een beetje genoeg van die te poenerige figuren, die in deze tijd waarin wij alweer alle schade moeten betalen weer teveel geld hebben! Dacht dat zoiets alleen in de middeleeuwen gebeurde, maar dit soort zaken veranderd kennelijk nooit…
TVR was een geweldig merk ..

voor een ander ..
Echt heel zonde, ze maakten echt prachtige auto’s, hoop dat er nog een of ander rijk persoon het idee krijgt om het merk een nieuw leven in te blazen.
Jammer, gecondoleerd allemaal.
Dood, dood zonde. Wat n kneus dat die TVR aan windenergie gaat verbinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).