Tweedehands hybrides verlaten massaal het land

Auteur: , 62 Reacties

Mocht iemand zich afvragen wat er met afgedankte hybrides gebeurt nadat hun leasebaasje is overgestapt op een vers groen blaadje: Igor en Dimitri zetten ze massaal op elfdehands autotransporters om ze in Litouwen aan een tweede leven te laten beginnen.

Over de restwaarde van hybrides is al veel gezegd en geschreven. Kritieken dat ze weinig opbrengen in de occasion- of exportmarkt waren twee jaar geleden nog terecht, in 2010 verlieten immers slechts 119 hybrides de Nederlandse markt. Welnu, die tijden zijn voorbij. We kunnen het al voorzichtig als een exportexplosie omschrijven, want in de eerste vijf maanden van dit jaar zijn er al 1.580 semi-elektrische auto’s over de grens gezet. Hybridehaters, de champagne mag ontkurkt worden. En de losse verkoop binnen landsgrenzen zit ook al even in de plus.

Deze exodus komt vooral tweedehands Civicjes met hybride-aandrijving ten goede. Daarvan zijn er in de eerste vijf maanden 830 stuks richting Oost-Europa gebounced (een + van 1.356%). De Prius volgt op de tweede plek met 682 geëxporteerde units. Waar ze precies heengaan? De top 3 grootste afnemers zijn Litouwen, Duitsland en Wit-Rusland.

Check de volledige top10 van populaire export-muesli’s -inclusief grafiekjes- bij onze zero-emisionbroeders der Groen7.nl.



62 reacties

Als de Europese broeders uit Litouwen ons van de Civic Hybrids en Prius dingen af helpen is dat toch wel een heel groot pluspunt van samenwerking in de EU!
Wat een zegen inderdaad dat die symboolpolitiek-sandalenbarrels weer en masse het land uit vliegen, kunnen de prutsers die zo’n ding willen rijden daar lekker hun zuinigheidsrecordjes op de linkerbaan gaan vestigen, mijn tijd verdoen ze iig niet meer.
the-budel-guy via iPad app
Viel me al op dat je de civic hybride bijna nergens meer zag rijden.
Duitsers die Nederlandse auto’s importeren, geen fiscale regelingen daar voor hybrides?
Prima. En volgens mij zijn de accu’s na 7 jaar aan vervanging toe. Bij de gemiddelde hybride komt dat, als ik het goed heb, neer op een kostenpost van € 6000,-! 8| Vandaar de devaluatie. Wat een hoax ook, dit soort apparaten… Want die accu’s gaan dus gewoon op de vuilnisbelt in moedertje Rusland. Lekker voor het milieu! Werkt dus gewoon niet.

Electrisch vind ik prima als hulpmiddel. Bij je al lekkere benzine motor voor die extra Nm’s! Maar kom niet aan met het ‘voordeel’ voor het milieu. Alle bespaarde liters brandstof gaan teniet aan het recycle proces en dus milieu last van deze ‘lease-toppers’.
@TF_Bundy: lol
Broodje aap. Sambal bij? Autoblog berichtte ooit http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/30/prius-taxi-in-australie-met-550000-km-op-de-klok. Vervangen van een accupakket voor de Prius I door Toyota is minder dan €2000 incl. montage.
@mout: Tsja, als je onzin maar vaak genoeg herhaalt word het op een gegeven moment gewoon als waarheid aangenomen. Je kan het ze niet kwalijk nemen. ’t is de kracht van herhaling.
@mout: Die Prius taxi met +500.000km is ook een broodje aap. Die auto heeft dat in een jaar of twee-drie gedaan. Maar als je er 20.000 per jaar rijdt, dan ben ik benieuwd hoe het met de batterij gesteld is aan 200.000 kilometer, op tien jaar oud dus.

Ik zeg niet dat het rampzalig zal zijn, maar ondertussen is de Prius al 15 (!) jaar op de markt. Dan zou je toch wel verwachten dat een groot aantal auto’s van de eerste generatie nu aan dat soort kilometer zit, en als die batterijen nog intact zijn dan zou je zo’n succesverhaal toch moeten horen? Zeker Toyota zou zo’n verhaal aanklampen, want prachtige reclame.

Het blijft echter verdacht stil…
@Esprit_de_Flandre: Mijn broer rijdt een vroege Prius II, dus 2004. Die zit ruim over de 200.000 (daar zat ie namelijk bij aankoop in 2008 al – en hij forenst serieus), en de bijdrage van accu en electromotor is nog even goed als altijd.
Is je argument andersom niet even sterk? 90% van de mensen hier heeft de pest aan hybrides. Als die accupakketten tegen zouden vallen, dan zou dat hier op Autoblog toch breed worden uitgemeten? Probeer zelfs maar eens de prijs van zo’n pakket te vinden – er is geen enkele handel in.
Check ADAC of vraag het de ANWB: alleen de hoogspannings electronica (€150) schijnt stuk te kunnen. En dan nog sporadisch.
De vlag mag uit voor dit goede nieuws, Maar het kan nog beter een totaal verbod op die groene zooi ;)
@TF_Bundy mooi verhaal, maar kan je dit ook onderbouwen? ik bedoel dat stukje van milieu voordeel wat er volgens jou niet is? mijn gevoel zegt dat je de waarheid spreekt, maar ik heb er nooit exacte cijfers van gezien.(het lijkt me ook een onmogelijke berekening.)
@leonardus:
Gevalletje de leugen regeerd.
Accu’s zijn goed recyclebaar en elke auto heeft immers een accu alleen bevat die meestal lood wat ook niet echt een zege is voor het milieu.
Die lood accu’s hebben een levensverwachting van 6 jaar en de in hybride’s gebruikte technieken minimaal 10 jaar.

Dat Hybride’s vaak niet gebruikt worden op een manier zoals ze bedoeld zijn daar kan de techniek niets aan doen.
Ik bedoel hiermee dat als jij constant 150 rijd met je benzine/diesel ga je de gebruikcijfers ook nooit halen.

Maar ja sommige mensen zijn nu eenmaal geen voorstander van evolutie dus die branden alles wat ze niet begrijpen bij voorbaat af.
@jrk68: waar is een hybride dan wel voor bedoeld, cosntant met 60 rijden? En senlweg vermijden?
@undifined1:
Wijsneus je begrijpt best wat ik bedoel.
Een prius kan je in de stad deels elektrisch rijden en als je hem niet als GTI misbruikt is 1:20 goed haalbaar.
Gewoon vegelijkbaar met een diesel in z’n klasse.
@jrk68: een goed haalbare 1 op 20 is dus het verneukeratieve aan zo’n muesli-bak, want hij wordt verkocht met een verbruik (en een mede daarop gebaseerde bpm- en belastingvrijstelling) van 1 op 30. Eigenlijk is dit gewoon een economisch misdrijf, maar helaas gaat dit met goedvinden van de overheid gewoon door. En daar betalen jij en ik dus de rekening voor.
@RRRobert:

Welke auto haalt wel de fabrieksopgave dan?
@RRRobert:
Overdrijven is een vak.
Het opgegeven verbruik is 1:25.6. Een stuk realistischer opgave dan VAG hanteerd voor hun muesli diesels.
Het praktijk verbruik komt echter overeen.
Over een milieu delict gesproken. Ik ben er van overtuigd dat de fiscus harder getild wordt door b.v. een 7serie BMW waarvoor 1:12 wordt opgegeven en dat blijkt in de praktijk 1:6 te zijn.
Rij zelf geen hybride en ben ook geen voorstander van vrijstellingen maar ik hou de discussie graag clean.
hybride is op zich wel een goed idee, het werkt echter alleen bij fatsoenlijk standaard auto’s met een fatsoenlijke motor, die kun je zuiniger maken door er een elektromotor bij te zetten, scheelt veel bij het optrekken, en op de grote weg kan hij dan opladen, en hoef je elektromotor neit te gebruikien.

het grote probleem van de prius’en enz. is dat ze een te kleine brandstof motor hebben, waardoor ze praktisch altijd hiun elektro mtoro meoten gebruiken, maar dat gaat niet, en dus moet de benzine moto er altijd maximaal aan trekken, waardoord hij niet echt zuinig meer is.
@undifined1: Dus iedereen aan de GS450h?

OT: Waarom hebben ze daar hybrides nodig? Benzine kost 50ct per liter ofzo.
@sdk16420: of bmw 335i hybrid
@undifined1:
Een Prius heeft een 1.8l motor en dat is in zijn klasse zeker niet klein. Die 1.4l Vag rommel moet er veel harder aan trekken.
Ja die heb je ook met grotere motoren maar feit is dat de meest verkochte auto’s in zijn klasse het met een kleiner blokje moet doen.
@jrk68: Jij vergelijkt een Atmosferische 1.8 met een 1.4T? En dat is een écht vergelijk in jou optiek ?? Ik denk dat jij je ‘hybride-zonnebril’ eens af moet zetten. Ik kan niet wachten tot de politiek -eindelijk- eens beslist dat belasting voordelen (of subsidies, net hoe je wil) eens bepaald worden door werkelijk gebruik. En niet wat een auto in een labotorium kán bereiken. Gelijk voor alle merken en alle typen. Dat vallen dit soort evolutie technieken snel door mand.
@TSI-tje:
Ahhh heb ik nu een fanboy op zijn teentjes getrapt?
Als je goed had gelezen dan had je begrepen dat het een reactie was op undifined’s opmerking dat er een klein motortje in een prius zit.
Het tegendeel is waar daar het gros van de auto’s in dat formaat in Nederland met minder cc’s rond rijden.
@TSI-tje:

Zijn de 1.2/1.4 tsi dan al niet door de mand gevallen met hun oprekkende kettingen of betreft dit de doorsnee vag kwaliteit?
@redbeams: Fanboty? Stel ik daarom dat het -werkelijk- verbruik voor -alle- auto’s bekeken moet worden?
Terug naar de schoolboeken. Drukvulling is nog steeds het enige alternatief voor CC’s. Als je dat niet snapt, onhou je dan van commentaar. Liever een hoogtoerige motor, al dan niet met turbo, die mij plezier geeft bij het rijden, dan een gezapige, Amerikaans afgeveerde SRV mobiel, die je elke kilometer in slaap wiegt. Liever een Lancia Delta HF Intergrale Evo (levensverwachting 2,3 kilometer) dan een Toyota Tercel (levensverwachting 1 miljoen probleemloze kilometers) Als je dat niet snapt heb je nik op een autoforum te zoeken.
@TSI-tje: Foutje, was dus @jrk68
@TSI-tje:
Doet echt pijn hé.
Mij hoef je dat echt niet uit te leggen hoor, loop pas 30 jaar in de racerij rond.
Turbo is factor 1.4 wankel 1.7.
Waar het omgaat is dat ze bij vag die techniek helaas onvoldoende betrouwbaar kregen.
En waarom zo negatief over hybride techniek omdat Vag dat ook niet voor elkaar krijgt?
@jrk68:Pijn ? De enige keer dat ik pijn vole is als ik ‘iets met een hartslag’ kwijt raak. nooit en ten nimmer een product. Wat ben jij eigenlijk voor min mannetje? Preek nog even voor je eigen parochie. De direct ingespoten diesels van Fiat bleken ook onbetrouwbaar tot dat de Duitsers zich ermee gingen bemoeien, VW ze in de Golf etc. hingen en ze hun diensten bewezen met zeer hoge, betrouwbare, kilometer standen, met de 1.9TDI’s. Je loopt lang genoeg mee in de racerij en vergeet de meest recente ‘Le Mans’? Rij (of race) lekker met wat jij prefereert, dan doe ik het ook. Maar stop alsjeblieft met onzin uitkramen op een forum als deze.
@TSI-tje:
Dat jij verblind door merkliefde onzin uit wenst te kramen vind ik prima.
Zo te lezen ben je goed in het verdraaien van feiten.
Ik wens je morgen veel succes op je saaie kantoortje op de PR afdeling van Pon.
Ik heb met je te doen.
@jrk68: Aggut….. Merkblindheid ? Pot werwijt de ketele zo te lezen. Je gaat nergens feitelijk op in en trapt alleen maar. Ga lekker tegen je wijf zeiken in plaats van ons allemaal hier lastig te vallen. Zielig klein mannetje.
(Net besloten om de W8 mee te nemen naar m’n werk morgen, lachen hoe al die prius/Ct200h/AurisH rijders zowat vuur spuwen als ze een VW niet bij kunnen houden met hun “hoogkoppel” electro mobielen.
@TSI-tje:
Volgens mij ben jij de enige die hier ergens last van heeft.
Ik kan me er niet druk om maken.
Moet zo wie zo lachen om mensen wiens argumenten bestaan uit overal, altijd terwijl ze eigenlijk alleen staan.
Ik wens je een goede nachtrust en hoop dat ze een beetje begrip tonen op je werk morgen.

Helaas moet ik het hier bij laten.
@jrk68: Check de verkoopcijfers nog even en stel dan nog eens wie er precies alleen staat.
Wederom geen enkele onderbouwing. Lekker anoniem hé Jean ? Blaat nog even over je race ervaring.. Verstand van werkelijke techniek heb je niet, zo veel is wél duidelijk.
@TSI-tje:
Ja want daar kan je uit afleiden wat de beste auto is.
Dat zou dan de bekende toyota/psa drieling zijn.
weltrusten knul.
@jrk68:Nou joh ! Peugeot (onderdeel van die drieling) is écht betrouwbaar… Check de site van Kassa maar eens hoe goed die HDI’s het doen. Bedankt dat je wéér mijn punt bevestigd. Weltruste inderdaad.
@redbeams: Gelukkig bied VAG hun klanten een scala van motoren in de verschillende modellen. In tegenstelling tot veel van hun Japanse concurenten die slechts 1,2,of zelfs (!!!!) 3 motor varianten bieden waar de klant uit mág kiezen. mijn 1.8 TSI heeft al meer als 150.000 kilometers achter de rug, het enige dat in die afstand ontbrak waren problemen. Heel veel succes bij het slapend rijden.
De vraag is nu: waarom?

Worden die bakken vervangen door nieuwe hybrides, vertrouwt de Westerse consument geen tweedehands hybride, bieden ze in Oost-Europa gewoonweg meer voor zo’n auto?
@Esprit_de_Flandre:
Niet om flauw te zijn en te tornen aan jouw intelect;
Worden die bakken vervangen door nieuwe hybrides? ik heb geen idee.
Vertrouwt de Westerse consument geen tweedehands hybride? misschien.
Bieden ze in Oost-Europa gewoonweg meer voor zo’n auto? Bingo!
@mugen: Dan is de vraag weer waarom ze er daar meer voor bieden…
Dat ze die hokken maar heel ver weg stoppen.
Bye bye zwaai zwaai. Opgeruimd staat netjes
In Afrika beschreven we sommige verwende Europeanen als iemand die best eens enkele jaren brousse kon gebruiken. Ik krijg hetzelfde gevoel bij het gros van de reageerders hier: verwende knulletjes die hun discussie niet boven caféniveau weten te tillen en maar wat lopen te schreeuwen over hoe hard hybride of batterijen wel zuigen. Daarom, speciaal voor deze doelgroep: ik wens jullie stuk voor stuk een uurtje per dag aan de uitlaat van een benzine- of dieselslurper toe.
@BaRa: Blijf jij ons maar beschrijven in Afrika……….
@kaasboerin: dank je, maa, dat doe ik liever hier, want hier zijn de problemen meer acuut.
@kaasboerin:

Hehehe.
Een hybride heeft als voordeel dat je in de stad geen uitstoot en lawaai meer hebt, als je alleen op elektromotor rijdt. Ik zou er geen problemen mee hebben als dat over 10 jaar verplicht is.
En ik vind het niet eens erg. Niet omdat het hybrides zijn, maar omdat ze er niet uit zien…
Accu voor een Civic Hybrid kost iets van 2500 euro. Die van mij staat op 244.000 km en werkt vlekkeloos. Slimme mensen daat in Litouwen en Duitsland: de Civic en de Prius behoren tot de meest betrouwbare en zuinigste benzine auto’s ter wereld.

Wat sommigen wel eens vergeten: stel je koopt een 2de hands diesel. Bij een Ford Focus (2 liter TDCi uit 2008)dient ’t roetfilter elke 120.000 km te worden vervangen. Kost 700 euro bij de dealer. Ook een turbo en de common rail hoge druk pomp gaan niet eeuwig mee, en zijn erg kostbaar (1000 a 1500 euro) om te vervangen.
Hybride accu’s worden steeds sterker, lichter, kleiner en minder duur.
Wie veel kilometers rijdt, zeg 50.000 en meer per jaar, zou best eens voordeliger uit kunnen zijn met een hybride dan met een zuinige diesel. (Je moet uiteraard ook wat geluk hebben met je aankoop)
@fit4fun: Een Volvo 244 kan makkelijk 4 ton halen met een B230F, en onderhoud? doe het zelf! Sloperij onderdelen ftw.
@dennis245turbo:

Volvo’s staan vaak 2de hands te koop met forse km standen, wordt veel mee gereden, zakelijk en privé. 244 ken ik wel, familie had er vroeger eentje. Minder roest dan de gemiddelde klassieker dacht ik?
@dennis245turbo: Onderhoud uitvoeren met sloperij onderdelen? Juist ja….
@integraturbo: Scherp! Daarmee mikte ik op defecte onderdelen.
@fit4fun:

Als je veel kilometers rijdt, dan doe je dat over het algemeen op de snelweg en daar is een moderne diesel sterk in het voordeel in vergelijking met een benzinehybride.

En hoe lang kun je bij de gemiddelde hybride nu puur electrisch rijden in de stad???
@kempenaer:

De laatste zin was eigenlijk aan dafmaf gericht.
Als de accu uit een hybride niet meer geschikt is voor de auto, kan hij nog wel prima elders worden gebruikt, voordat ‘ie uiteindelijk wordt gerecycled, en o.a. de zeldzame metalen er uit worden gehaald. Artikel op Edmunds.com:


http://www.edmunds.com/fuel-economy/what-happens-to-ev-and-hybrid-batteries.html
Nieuwe accu voor een Prius is niet meer dan € 2000. Een nieuwe DSG bak is duurder, Het komt alleen bijna nooit voor in tegenstelling tot die DSG bakken.

Verbruik: als je alleen op de snelweg rijdt met 120-130: 1 op 18.
Rij je altijd 140-160: 1 op 16.

Dit zij aangetoonde feiten. En verder mag iedereen lullen wat ‘ie wil.
@glashelder: glashelder.
@glashelder:

Een paar maanden terug hebben wij in Portugal gereden met een nieuwe Seat Leon diesel die voorzien was van een DSG bak (huurauto): was mijn eerste ervaring met dat type transmissie (ruim 1600 km gereden). Voordelen t.o.v. een conventionele automaat met koppelomvormer kon ik niet ervaren.
(Misschien goedkoper of lichter qua constructie?)
Honda op de foto bij dit artikel is ’t nieuwe model Civic Hybrid die helaas in Europa niet wordt verkocht.
Om welke reden is dit hier zo’n hybride haatclubje? Hebben zelf al sinds 2006 een auto met 3.3l V6 bijgestaan door 2 elektromotoren. Nog nooit problemen gehad met de techniek en geloof me, hij wordt er serieus veel zuiniger van. Een doorsnee 2.0tdi verbruikt ook meer dan de fabrieksopgave dus waarom is dat bij hybrides een schande?

En over bijtelling: als een 14% bijteller met klein dieselblokje met 160 voorbij zoeft kraait er geen haan naar. Veel hybrides betalen meer dan 14% bijtelling dus doe aub wat minder hypocriet
@tooon:
Omdat je hier veel met puberale fanboy’s te maken hebt.
Die blaten alleen de goed ontwikkelde PR van hun favoriete merk na zonder zelf hun hersens te gebruiken.

Waarschijnlijk is bluffen over je hybride minder stoer dan over je zoveelste hands petmobiel
De mythe over de levensduur van de batterijen is met een paar duidelijke praktijkvoorbeelden al ontkracht. Ze gaan lang genoeg mee, en zijn makkelijk te recyclen. Nu nog de mythe over het verbruik, maar ook dat is makkelijk:

Echte cijfers, van echte chauffeurs. Daaruit blijkt dat je met een hybride best veel KAN gebruiken, maar ook best WEINIG. Het hangt af van je rijstijl, maar met een hybride KAN je veel minder verbruiken dan met een auto die alleen maar een verbrandingsmotor heeft. Kretologie over “heddisallemaalniewaar” hoort dus in het bullshit-hoekje thuis.
@BaRa:

Zo’n accu verslechtert natuurlijk geleidelijk en niet ineens. Dat effect moet toch meetbaar of merkbaar zijn lijkt me…
@kempenaer: NA VIER JAAR ZIJN ZE OP EN VERVANGEN KOST 8000,- euro!!! (stukje kracht van de herhaling)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).