U slaat hier linksaf, mag dat?

Auteur: , 45 Reacties

Wat kan je overkomen op een kaarsrechte snelweg? Nou, dit dus...

Het is niet zo dat de bestuurder in de auto naast de zwarte 350Z allemaal obscene gebaren zat te maken, en evenmin was er sprake van een Tsjetsjeense bruiloft.

Wat er dan wel aan de hand was weten we niet zeker, maar cameraman Martijn (die met de video aan kwam zetten) had een mogelijke verklaring, te weten: Shiftlock (de motor remt bij terugschakelen de wielen zo hard dat de wielen blokkeren… en bij een open diff het ene wiel harder dan het andere).

Zwarte 350Z overleeft het wel

Klinkt plausibel? Bovenstaande foto toont hoe de 350Z er na de onvrijwillige vrijpartij aan toe was (dat kan harder). Video op autojunk.



45 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Je geeft dan toch gas bij als je terugschakelt?
@jasperd: Exact, wie rev-matcht er nou niet bij terugschakelen?
@Jochempie: de generatie die nog nooit van synchromesh heeft gehoord ?
@towi1989: Die generatie is denk ik nagenoeg uitgestorven.
@towi1989: ik doe het anders wel. als ik het niet doe zit ik met me snuffert tegen het stuur (leuk die dure koppeling)
@Jochempie: Ik laat dat soort dingen altijd aan m’n auto over. :)
@jasperd: Ow wacht, waarschijnlijk de eerste handbak die ze ooit gezien hadden…
Het klinkt inderdaad als een terugschakelfout. Vandaar dat je bij het flink terugschakelen ook tussengas hoort te geven.
zou best eens een versnelling teveel teruggeschakeld kunnen hebben idd, en dan hield ie ook zn stuur niet goed vast.
@panzerknacker: dat kan ook nog, maar als dat gebeurd heeft stuur goed vasthouden ook geen zin meer
Toch knap dat je zonder tussengas uberhaupt terug kunt schakelen naar een versnelling kunt krijgen waarmee je dit soort taferelen kunt krijgen
@towi1989: Ik wou net zeggen, je moet toch al vét bond maken wil je het zover laten komen met terugschakelen.
Terug naar zijn twee moet de truuk wel doen denk ik..
@tombiesheuvel: een keer een hele versnellingsbak opgeblazen op deze manier (niet ik dan) maar uit de data bleek dat de auto toen 14.000 toeren maakte ipv de 8500 die die normaal doet. Maar de auto wilde ook linksaf maar met een diff valt dat wel mee
@towi1989:

En dan nog, shift lock op een achterwielaangedreven auto kan toch nooit zo veel effect hebben?
@towi1989: Het linkerwiel hoeft maar even langzamer te draaien, ze reden al dicht op elkaar, dus het kleine tikje in de balans zou genoeg zijn om dit te veroorzaken.
dat krijg je als je cool met een los handje op het stuur rondrijdt…
Tja als zelfs rechtuit rijden te moeilijk wordt kan je maar beter je rijbewijs inleveren.
heb dit al gehad in de sneeuw door af te remmen op de motor met men bmw, effe scheef gaan als je moet stoppen voor een kruispunt is niet zo plezant..

is dit enkel bij een open diff? of ook bij een sperdiff maar dan in mindere mate ofzo?
@w1ck3d: Nee kan ook bij andere diffs maar dan met 2 wielen tegelijk, zelfde effect als vol de handrem erop jagen. Net zo gevaarlijk maar beter op te vangen dan 1 blokkerend wiel.
Vind het wel raar om zien, een maat van me heeft ook een 350Z en die gaat er ook aardig met los en heeft nog nooit iets vertelt over ‘shiftlock’ met z’n wagen.
Tis gewoon een amerikaan, zegt toch voldoende? :D
@RazorHead: Wat je hier in het filmpje ziet is het ook wel heel erg bont gemaakt. Ik schat dat ze rond de 90-100 rijden. En ik heb wel eens met een BMW terwijl ik 90 reed terug in zn 2 gegooid en iets te laat gas gegeven, dus de motor remde heel even enorm af, en ik voelde hem al slippen. Wat hij hier waarschijnlijk doet is “per ongeluk” in z’n 2 zetten of echt super dom dat hij totaal geen gas geeft en dat het zn intentie was om terug te schakelen.
Wat een wijze lessen hier zo laat op de avond!

Lijkt me erg extreem dit trouwens, ik hoor het trouwens voor het eerst dat dit zo kan uitpakken bij het terugschakelen; of mij nog nooit gebeurd laten we het daar maar op houden..

Naar voor beide bestuurders, wel jammer dat de veroorzaken er relatief goed vanaf komt met zijn ‘foutje’.
Aaaah zonde! Blijven mooi auto’s die Ztjes. Vind die zwarte wel mooi met Nismo-achtige velgen.
Redelijk onmogelijk om er iets over te zeggen aan de hand van alleen dat korte filmpje. Het ziet er wel knullig uit.

En was Martijn nou echt de cameraman (op vakantie? rare naam voor ’n amerikaan?) of degene die het filmpje tipte?
@bozewolf: LOL ! Dat is de (een) cameraman van AB.
@luuktb: ooooOOOoooOOOooooo!

dat verklaart het wel, ja
oh, hoe dom van mij, stond er geeneens bij stil dat deze auto achterwielaangedreven is, in dat geval is een shift lock onmogelijk de oorzaak hiervan, mischien merk je het wel en beetje en gaat de auto een klein beetje uit koers maar niet op de manier in het filmpje. Dan blijft het vreemd.
@panzerknacker: Nou als je 90-100 rijdt en je schakelt nonchalant terug zonder gas te geven “rev matchen” dan kan het zijn dat je auto dat niet pikt en de achterwielen blokkeren, ligt er natuurlijk ook aan wat voor een auto, als je een 316i pakt die gaat net 90 in z’n 2 maar als je bijvoorbeeld een ferrari pakt die gaat dan weer bijv 150 in zn 2 en schiet minder in z’n toeren waardoor de auto minder afremt. Maar ik heb nooit een 350z bestuurd dus weet niks van de versnellingsverhoudingen
Het lijkt er op dat zijn voorwielen blokkeren, maar deze heeft toch enkel achterwielaandrijving?
Ik hou het eerder bij een klapband.
@vale46: nee als je voorwielen blokkeren gaat de auto gewoon rechtuit, en bij een klapband met 100 kmh zou de auto niet zomaar een andere kant op moeten slaan.
Denk dat de schade van die witte 350Z wel wat hoger ligt aangezien er allemaal onderdelen van af flikkeren.
@The360box: Welke witte??

Blijft overigens zeer pijnlijk om dit te zien.. blijft ondanks alles nog steeds mijn droom auto.. de 350Z coupé..
@ardonjr: Grijz dus, maar ik ben ook eerder benieuwd naar de schade van die grijze!
@ardonjr: Wit a.k.a. grijs waarschijnlijk.
Ik denk dat er iets afbrak, het blijft een halve Renault..
@dotternetta: Niks mis met Renault hoor tegenwoordig.
dat is(lijkt) een terugschakel fout. In onze 52er vw kever, moet je ook gewoon tussengas geven effe een uurtje wennen en het gaat goed. heb er zelfs mee door amsterdam gereden, was zweten af en toe. gelukkig heb ik met onze daf geen last van foute terugschakeling!
Als de wielen echt gaan blokkeren is dat wel een grove fout van Nissan. Hier hadden ze wel wat op kunnen bedenken.
@Tommy2: Natuurlijk niet, gewoon fout van de bestuurder. Heb t vaker zien gebeuren bij RDW auto’s, tis de bestuurder die gewoon een fout maakt. ASR zal niet ingrijpen en ESP is te laat om dit te corrigeren, de elektronica gaat je ook niet helpen hierbij.
@TheMaster: Je spreekt alsof je de feiten kent maar blijkbaar toch niet. Er zijn wel degelijk systemen op de markt om dit te voorkomen. zoek maar op ‘Motor-Schleppmoment-Regelung’ofwel MSR. Bij mercedes wordt dit in iedergeval gebruikt. Is gewoon een kwestie van het ESP uitbreiden en is veelal standaard.
Met een LSD heb je hier volgens mij eerder last van (dat deze ineens zo dwars gaat) TOV een open diff… Denk dat dit een 350z is met LSD
Heb toch het idee dat hij ineens volgas gaat en dat de kont i.c.m. een LSD en slippende wielen abrupt om komt zetten.
Als je terugschakelt zonder gas te geven kan je die motor toch niet zo goed horen?!?
Ja precies, en dat hij ondertussen nog remt ook, waardoor de achterkant voorbij de voorkant wil zo abrubt.
Meer mensen hebben vaak last van LSD, blijft gevaarlijk spul…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).