Retedure katalysatoren in je uitlaatbuizenstelsel. Ze worden er niet alleen een gewillig steelobject van, het is ook simpelweg niet nodig. Dat bewijst Dr. Cho van een bedrijf dat mede is opgericht door de Universiteit van Texas wel.
Platina (vandaag de dag 38.645 euro per kilo) is de laatste dagen niet bepaald het meest populaire edelmetaal out there. Vraag dat maar aan Zuid-Afrikaanse mijnwerkers die het goedje delven. Een platinavrije kat zou daarom flink wat centen schelen in productie & aanschaf. En nog beter, de Noxicat, zoals de vinding wordt genoemd, heeft een beter reinigend effect op dieseluitlaatgassen. Het toverwoord in deze is Mulliet. Althans, de synthetische variant van dit exclusieve materiaal (anders zouden we er nog niets mee opschieten). Lees er alles over op Groen7.nl.
Knappe GroenLinkser die diesels met zo’n kat nu nog wil weren uit steden.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Megakix zegt
Duur goedje…Palladium is nog duurder meen ik :)
OT: iedere ‘vrije markt’ waarin een overheid de ‘marketmaker’ is / wordt, is uiteindelijk gedoemd om te mislukken. Fijn dat er overigens nog mensen zijn die zich drukmaken om uitstoot.
gregorius zegt
@Megakix: Platina doet 1493 USD per Troy Ounce, Palladium doet maar 606 USD per Troy ounce.
Alsnog niet goedkoop.
kickass zegt
@Megakix: Op diamant na de duurste industriële grondstof. ;)
kaasboerin zegt
Fick ja! Bijtelling here we come!
Hupke zegt
@kaasboerin:
Een kathalysator haalt geen CO2 weg, het maakt in het slechtste geval (als je veel CO uitstoot) enkel nog CO2 bij.
dubhead zegt
Ik vraag me af – dit goedje goedkoop zijnde- of je de volledige uitlaat tot katalysator kan dopen en daarmee de aerodynamische kwaliteiten kan verbeteren.
ramshoek zegt
Prachtig verhaal maar wat voor cat is dit nu eigenlijk?
Een ‘gewone’ 3-weg cat? Een roetfilter? Of is het een NOx cat zoals die door een aantal fabrikanten mondjesmaat geïntroduceerd worden (en die als onaangenaam gevolg van hun zuiverheid een hoger brandstofverbruik met zich mee brengen)?
imdoctorbob zegt
“Platina (vandaag de dag 38.645 euro per kilo) is de laatste dagen niet bepaald het meest populaire edelmetaal out there”
Of juist wel populair, anders zou de vraag erna niet zo hoog zijn.
In ieder geval kun je dit soort ontwikkelingen alleen maar toejuichen. Hoewel ik altijd sterk twijfel of we dit ooit daadwerkelijk zullen terug zien.
MAB zegt
slaat echt nergens op, alles moet schoner maar 3000km verder op rijden ze met bussen waar binnen minuut meer co2 gassen uit komen dan 1 jaar uitlaatgassen in nederland. hoezo moeten wij hier voor betalen gvd
Hupke zegt
@MAB:
Nu niet overdrijven. Daarbij boeit het niet watvoor CO2 zo’n bus uitstoot.
Je zou eens moeten weten watvoor echt schadelijke stoffen uit zo’n uitlaat komen. De zwarterookwolk die er meestal bijzit verklapt het al een beetje.
En dat voor die 3 mensen die erop zitten.
mashell zegt
@MAB: In Roemenië wordt nog met paard en wagen gereden. In de randstad heeft nog niet elk dorp glasvezel. In België heeft de minister president nog geen stropdas. Toyota maakt nog geen zuinige benzine motoren zodat ze de Avensis de 20% bijtelling in krijgen. Er zijn altijd gebieden, mensen, bedrijven die achterblijven maar dat is toch geen reden voor anderen om niet naar vooruitgang te streven?
4x4wheels zegt
@Megakix:
Rhodium is het duurste metaal in omloop op het moment..
gregorius zegt
@4x4wheels: yep, alleen zegt het weinig omdat er nauwelijks vraag naar is; er wordt zelfs maar 10 ton ler jaar geproduceert. Het wordt nauwelijk gebruikt en lauter als bijoroduct; maar ja, je zal vast correct zijn