Ultiem hebbeding te koop: Peugeot 205 T16

Auteur: , 54 Reacties

Kanonnen wat een wagen! Youngtimer, bloedjesnel, mogelijk moet je alleen nog even een kenteken 'regelen'. Deze uiterst zeldzame 205 T16 is te koop.

De Peugeot 205 is weinig minder dan legendarisch. Met klein motortje al ‘beresterk’ en leuk om te rijden. Met hele dikke motor en vierwielaandrijving stond de kleine Fransoos ook zijn mannetje tussen het zwaarste rally-geweld (Group B) dat deze wereld ooit gekend heeft. Zelfs de Dakar-rally bracht deze Peus tot een succesvol einde.

Een 205 GTi is inmiddels al een prachtig hebbeding en verzamelobject. Eentje waar je het liefst ook heel veel in rijdt, ondanks dat dat de ‘klassiekerwaarde’ misschien een beetje schaadt. Iets minder om veel te rijden maar net zo hebbeding is de 205 Rallye. Deze 205 Turbo 16 gaat natuurlijk veel verder.

Voorin de Peugeot 205 Turbo 16 niets dan wat buizen en stukken plastic. De motor is een 200-500 pk (straat- of rallyversie) 1,8 liter viercilinder met hele grote turbo. Met aantoonbare lage kilometerstand, in nette staat loopt de waarde van dit Peugeotje net zo snel op als zijn rally-sprint van 0-100 km/u. Ongeveer 70-100k euro’s en 3 seconden. Hij wordt verkocht vanuit Rotterdam.

Met dank aan lekkersturen voor de tip!



54 reacties

Euh, dan toch niet hoor…
Me gusta mucho!
HA buurman ! heb je het al gehoord ? ik heb een nieuwe auto gekocht :)
buurman : oow leuk wat voor 1
… : 1’tje die geschikt is voor dakar maar ook voor de boodschappen
@stefanbier: Dacia Duster dus. denkt de buurman.
@stefanbier: boodschappen was een grap neem ik aan? Ik weet niet wat jij allemaal koopt maar gezien je naam minimaal 1 kratje en die ga je niet onder z\’n voorklep vervoeren.

Verder brute bak: was al eerder voorbij gekomen. De jaren waarin dit werd gemaakt waren de succes jaren van Peugeot.
ken niemand die slechte herinneringen heeft aan een 205 ..

de ubersupercar dus ..
@lincoln: Kameraad van me had een 205. Omdat hij 1.97 meter is, moest hij altijd met z’n hoofd gekanteld rijden .(lol)
@SimonMc: Ik heb een gti en ben 1.97 en pas er prima in
@SimonMc: Maar hij bleef er wel in rijden. Zegt genoeg over de auto.
@SimonMc: Ik ben 1.95 en heb ook zonder problemen een GTI gehad..
@lincoln: Ik wel, een collega had een Lacoste uitvoering. Mooi dingetje, wit (waren ze volgens mij allemaal), 1300 blokje en redelijk luxe van binnen. Helaas onstonden er door het fabrieksgemonteerde open dakje roestblaren op het dak. En als je dat onder de knie had, waren de dorpels inmiddels ook al doorgeroest.
@midasracer: Nou dat is dan dikke pech met die lacoste want een 205 die roest is echt een uitzondering. Zal met lekkage van het dak van doen hebben gehad.

Heb mijn eigen GTI na 15 jaar nog eens gespot op een parkeerplaats en ze zag er nog tiptop uit, en toen ook nergens roest te zien.
@clubbtraxx: Er ging toen het verhaal dat de witte lak van Peugeot poreus was en dat alle witte 205’s binnen een paar jaar doorgerot waren.Dat zou kunnen, want ik kan me niet herinneren recent een witte 205 te hebben gezien.
Mikä hirviö.
Voor dat geld toch liever een auto die wel op de openbare weg mag. Voor dat geld is er veel moois te koop.
@carsper:

over welk geld heb je het ??
@lincoln: Goed lezen 70-100 K. Mijn tip, koop een 405 T16. Niet misselijk makend snel maar wel super vlot en praktisch. Wel goed zoeken, een goede kost 10 tot 15 K.
@T16:

tip van autoblog ..
tip van jou ..

ik hoor het al .. ik ga voor de facebook aandelen ..
@T16:
70 – 100k?
Forget it.

Een goede Metro 6R4 International met FIA papieren, extra velgen en andere onderdelen doet al een stuk meer.
En voor die Metro is het schier onmogelijk om aan een nieuw motorblok te komen, ja voor een halve ton Euries.

Alles hangt er van af wat de geschiedenis is en of de wagen FIA papieren heeft
Maar ik geef je op een briefje dat dit een omgebouwde straat versie van de 205T16 is. -niets mis mee overigens-

Alleen hoeveel echte onderdelen zijn er gebruikt, vooral voor de motor, bak en aandrijving?

Was dit een echte ex-works wagen, ligt de prijs rond het half miljoen.
En ziet ‘ie er echt niet zo uit.
@carsper: Your argument is invalid… Het is een rallyauto, dus straatlegaal :D
@Rotary1: precies wat ik dacht!
Als je heel goed kijkt lijkt het wel een Koeningsegg/Pagani met deur, koffer en motorkap open.. En dan die spatlappen
gedwongenleaser
@rubenpriest: en welke smarties moet ik dan precies geslikt hebben?
@gedwongenleaser: een overdosis blauwe M&M’s ;) want behalve dat de T16 en de Koenigsegg allebei supercars zijn, allebei straatlegaal zijn en allebei een middenmotor opstelling hebben is er weinig overeenkomst te vinden
@lincoln

70-100k euro’s
Volgens mij heb je met zo’n ding nooit meer zin om uit te stappen.
Ultieme fun car.
@kaasboerin: ik denk dat je aardig opgevouwen zit na een aantal uur :P
@rubenpriest:
Je abo voor de sportschool kan in elk geval de deur uit….
Het was best hard werken in die dingen, heb ik me ooit laten vertellen….
Dit is vet! Heel erg vet!
@swaffelaer:
Valt wel mee hoor, dat ding weegt nog geen 1000kg….
liever die Le Mans auto die op de weg mag van een tijdje geleden
Heb effe op de site gekeken, lekker overzichtelijk (ahum).
Staat ook een bijzondere Citroen te koop:
Citroen XM V6 24S Exclusiev VIP Verlengde Berline Uitvoering
http://www.iddstechnique.nl/TDO%20IMPORT%20DS%20CX%20XM.htm
@smoked: Wow, die kerel heeft unieke shit staan.
Leuk dat zulke tenten blijven staan in de crisis.
@kaasboerin:

geweldig toch ..
zijn verhoudingsgewijs veel van dit soort “obscure meuk” handelaren in NL ..
deze lui kon ik trouwens nog niet ..
@lincoln: Lijkt me idd zo’n tent waar je gewoon naar binnen kan lopen, koffie kan pakken en de garage in kan lopen om te babbelen, gasten met oneindige ervaring en kennis en hobbies die daar zijn omdat ze ’t willen, en niet moeten.
Zit een corvette reviseer tent bij me in de buurt, eigenaar rijdt zelf een ZR1, prachtige tent, vraag me af en toe toch wel stiekem af hoe dat staande blijft hier in NL..
Gelukkig kan ’t dus.
Gasten waarvan je ’t gunt om wat af te nemen van ze.
@kaasboerin:
FF totaal offtopic tip voor je, morgen om 2100 op Natgeo een docu over de bouw van de 911.
@jrk68: Thenx dude! :)
Kenteken moet te doen zijn, er zit immers nu ook een (UK?) plaat op en is dus al eu goedgekeurd :)
@patrickae86: is ouwe Franse plaat.
@patrickae86: Dat hoeft niet, want een tank kan je ook op UK-platen zetten. En die mag niet in Nederland op de weg. ;)
Halleluja! Even mooi als de quattro, alle lancia\’s en de ford rs200
Mooi om te hebben!!
Sjemig! dat is er een voor een verzameling dusdie ga je noooooit meer op de weg zien ben ik bang
Stond zoeen paar jaar geleden bij een peugoet dealer hier….hij heeft er toen 50000€ voor geboden gekregen van iemand maar lachtte het bod weg..in het echt is ie nog mooier.hij zei toen ook dat ze hem eens geprobeerd hadden op de parking en dat ie lijkbleek was nadien :p
Ik vind het een vaag aanbod. De afgebeelde auto is namelijk een works wereldkampioenschaps rally auto (niet voor Dakar, die was verlengd) van het Peugeot fabrieksteam. Ik vraag me af of deze uberhaupt street legal is en of de prijs niet aan de lage kant is. De kostprijs destijds van zo’n racemonster liep al gauw naar een enkele tonnen in gulden denk ik.

De begeleidende tekst echter lijkt te gaan over de straatversie, de zogenaamde homologatie reeks waar er inderdaad 200 van moesten gebouwd worden (onduidelijk blijft het of die ooit alle 200 gebouwd zijn). De genoemde prijs komt eerder overeen met wat dit model tegenwoordig opbrengt. Meer info over die straatversie hier http://www.autoweek.nl/autonieuws/20208/vrimibolide-peugeot-205-turbo-16
Het monstertje dat de Audi Quattro even de baas was in groep B!
Absoluut legendarisch, maakt me trots op m’n nick haha
Gary Midwinter was een rijke Britse ondernemer die zeer actief was in de klassieke rallye sport.
De man was in het bezit van o.a. een Audi Quattro Sport (de korte) en reed ooit in de TAC rally de halve onderkant (van voren) van de Audi af, pakte zo eennieuwe en hup; ging door alsof zijn neus bloedde.
Veel centjes dus.

Zijn laatste project was het NABOUWEN van een 205T16.
Het is namleijk zo gesteld met de 205 T16.
Toen groep B werd verboden, moest Peugeot (Jean Todt) op zoek naar een nieuwe uitdaging voor de vierwiel aangedreven Fransman.
En die lag in Dakar.
De meeste works-auto’s zijn omgebouwd naar Dakar wagens, dwz verlengd, aangepast onderstel enz.

Dus Peugeot Sport heeft net de ex-works auto’s met een bordje te koop in een veld gezet, zoals b.v. Lancia, Audi, MG en FORD hebben gedaan.

Daarom is het praktisch onmogelijk om aan een echte Groep B 205T16 te geraken.

Gary Midwinter (’t was trouwens een onsympathieke man) is helaas vorig jaar na een kort ziekbed overleden.
Het zou zo maar kunnen dat dit zijn ex-205T16 replica is.
Alleen begrijp ik niet waarom de wagen in Rotterdam wordt aangeboden.
De UK markt en zeker de Franse markt (nationalisme he)is veel groter voor historische Groep B auto’s.

Verder ken ik nog wat Duitsers en een Italiaan die ‘em zonder met de ogen te knipperen zouden betalen.
Als het een eggie is dan.
Met worden als FIA, gehomolgeerd etc etc.
Het mag zelfs voor hen de ex straatwagen van Gary Midwinter zijn.
Want die was heel, heel mooi omgebouwd.
iemand nog een rechter arm nodig?

en rallywagen zijn weglegaal…ze rijden van proef naar proef…..en staan altijd op kenteken.
TDO heeft die auto\’s niet staan, ze adverteren met auto\’s die bij interesse opgehaald worden. Ik vind het een rare manier van adverteren.
Volgens het kenteken is het deze auto: http://images.forum-auto.com/mesimages/363763/tdc86-22-img806.jpg
Hij staat nu dus in de verkeerde kleuren
@bart dat is wel heel raar dan. De auto in jouw plaatje is een bestikkerde homolagtie versie (zie luchtinlaten achteraan en in motorkap en voorbumper) terwijl de hier aangeboden auto duidelijk een works versie is met grotere luchtinlaten, enz.
Of je koopt een 1M coupe :p
Mooi spulleke

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).