Ultieme drifter? Speedhunters Toyota 86-X met 800 pk

Auteur: , 33 Reacties

Hoe fijn is dit! Een dik opgevoerde Toyota GT86 met maar liefst 800+ pk op de achterwielen, daar kan je prima een rookgordijn mee aanleggen.

De auto die we hier zien is ontstaan uit een samenwerking tussen Toyota en Speedhunters (Fredric Aasbø). Vanaf het moment dat er geruchten waren over een GT86 begon het bij Fredric te kriebelen en wilde hij de ultieme drifter bouwen. En dit is dan het resultaat.

Onder de motorkap ligt geen viercilinder boxer meer, maar een 811 pk sterk 2JZ-GTE blok uit een Toyota Supra (oftewel 6 cilinders). Ook is duidelijk te zien dat de hele auto fors onder handen is genomen. De boel is breder en lager gemaakt en ook redelijk gestript. Alles om maar zo goed mogelijk dwars te kunnen gaan.

Overigens kan het vermogen ook nog omlaag geschroefd worden naar 648 pk. (via: gtspirit.com)



33 reacties

Ze zaten er aan te komen :)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jweelden: Het moet nu natuurlijk een dubbele boxer zijn… :P
@jweelden: Maak jij nooit typfoutjes mister perfect?
@barry: hij mag ze er toch wel op attenderen? doen zo veel.. zelfs ik! xD
Lijkt me heerlijk om hier even mee te kunnen rijden/driften!
Wel grappig!
Zo nu weten de zeurpieten die vinden dat een gt86 underpowered is wat ze moeten doen.
Ik zou zeggen, struin alle sloperijen af en score zo’n drivetrain.
OT wel een heel dik ding zo.
Zou die wide bodykit ook op de markt komen?
@jrk68: die kit (rocketbunny) heb ik al op meerdere GT86’en gezien.
Was ie iemand een ”10 sec car” schuldig?
wat is de toegevoegde waarde ??
dat blok zat toch prima in die Supra ..
@lincoln: de GT86 is lichter, daarom zullen ze het wel doen. Ze stoppen die 2JZ trouwens echt overal in, zelfs Nissans die zelf al een goed te tunen blok hebben.
@jdmfan:

sponsors / financiers .. daar zal de ECHTE reden liggen ..
@lincoln: Dat zal idd ook meespelen, maar ik denk het gewicht ook.
Ideale vliegenpletter met de zijramen……
Ik heb de bouw van dat ding gevolgd (Speedhunters). Echt een bouw van hoge kwaliteit. En een 1JZ óf 2JZ variant is altijd een pluspunt!
Lekker spul…sowieso is de 2jz-gte de lekkerste 6-in lijn naar mijn mening :)
@redbeams: En de RB26DETT van Nissan dan? Die staat voor mij op een GEDEELDE 1ste plaats naast de 2JZ-GTE!
@ej20g: ze zijn allebij even leuk, maar de 1JZ en 2JZ vind ik beter klinken, en heb dan toch nog liever een BMW 6 in lijn ipv de RB
@dutchiehd: Dat is bij mij juist andersom. De 1JZ en 2JZ brengen een fantastisch geluid voort, maar de RB’s (van de RB20 t/m de RB30) vind ik nog net een tikkeltje beter klinken. Ieder zijn smaak natuurlijk. Blijven beide super motoren ondanks hun leeftijd.
@ej20g: mooiste 6 inlijn voor mij… de S54 van bmw! heerlijk dat geluid!
@spykerboy: Klinkt inderdaad ook goddelijk. Ben alleen een héle grote fan van geblazen motoren. Atmosferische blokken zijn natuurlijk ook heerlijk, maar turbomotoren zijn voor mij hemel. Dat is één van de redenen dat ik zo weg ben van Japanners. Dat geldt óók voor hun atmosferische motoren (RB20DE, 2JZ-GE).
@ej20g: tja ik juist NA motoren, ik zou pas ergens een turbo opschroeven nadat je zoveel mogelijk er al NA heb uitgehaald met cams etc! S54B32 is gewoon uber!
@ej20g:

True…de rb26dett is idd ook geweldig.
Kwa prestaties net zo goed als de 2jz-gte alleen vind ik persoonlijk de 2jz beter klinken (zwaarder)
vet gaaf!!!
De bouw vanaf het begin gevolgd op speedhunters en het resultaat is prachtig geworden
Hij heeft alleen 140pk minder dan wat er in de titel staat.
@eMbe: lees de laatste zin eens ;)
@dutchiehd: hij heeft 661 pk.. niks omlaag geschroefd. Later dit jaar komt er een andere motor in en DIE heeft wel 800 pk.
http://www.speedhunters.com/2012/08/fredric-aasbo-on-86-day-the-angry-bird/
Waarom zou je het vermogen omlaag schroeven!? En een oud blok in een nieuwe koets!? Raar, je zou eerder andersom verwachten!!
@smotsholle: Hoezo raar? De 2JZ-GTE is een van Toyota’s beste blokken ever!
Ik heb hem gezien bij de eerste rit op het Rudskogen circuit in Noorwegen tijdens Gatebil. Echt een fantastische dikke machine om te zien, maar kan me niet herinneren dat hij zoveel vermogen had. De eerste twee dagen van het evenement deed hij rustig, maar zondags lieten ze hem even lekker los.
Overigens de reden dat ze daar in Scandinavie zoveel de 2JZ gebruiken. De Toyota importeur levert ze nog steeds nieuw en dat voor een extreem schappelijk bedrag…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).