Uniek; koop een 1400 kg wegende 205 GTI

Auteur: , 30 Reacties

Wacht, wat?!

Naast automerken zijn er veel bedrijven die jou de ideale auto kunnen geven. Je wil een Defender, maar vindt eentje met vier wielen te normaal? Geen probleem. Je wil een hondslelijke apart gestylede Rolls-Royce? Dat kan ook. Je bent Bernard Arnault en je voelt je bedreigd? Dan is dit artikel voor vous.

Zonder gein, meneer Arnault leest waarschijnlijk niet mee. Hij is echter wel relevant, want de desbetreffende Peugeot 205 GTI is van hem geweest. De Franse zakenman had kennelijk een veiligheidsprobleempje en heeft daarom in 1990 deze GTI nieuw besteld. Daarna heeft hij de Peug naar een lokaal bedrijf genaamd Labbé gebracht en die hebben de 205 voor hem aangepakt. Het lijkt alsof de Fransozen vooral gewicht hebben toegevoegd en dat klopt ook. Daardoor is de Peugeot echter wel wat dikker geworden. Letterlijk.

De auto is nu gepantserd op niveau 2, wat inhoudt dat de Peugeot kleine vuurwapens kan weerkaatsen. De bepantsering had dus een effect op de normaal zo vederlichte 205, die van 875 kg naar 1400 kg is geschoten. Er is echter niet bespaard op luxe, de 205 kreeg nieuwe vering en remmen om het zaakje op de weg te houden. Verder kreeg de auto wat leuke exclusieve opties zoals lederen bekleding, airco en stuurbekrachtiging. Onder de kap is verder niks veranderd.

Meneer Arnault gebruikte de auto als dagelijks vervoer, eentje waarin hij zelf kon sturen en geen chauffeur nodig had. Hij heeft de Peugeot dan ook daadwerkelijk goed gebruikt. Alleen niet zo lang, want de kilometerstand is een bescheiden 14.700. De auto is na Arnault’s eigenaarschap in 2009 verkocht aan een verzamelaar, nu zoekt hij weer een nieuw baasje.

Klinkt interessant? Mooi! De auto kan nu van jou zijn voor 37.500 Euro. Lichtvoetig als een originele GTI is het niet, maar het is wel origineel. En superveilig!



30 reacties

Leer, stuurbekrachtiging en airco waren allemaal leverbaar op de 205. Mijn 1991 Griffe had sowieso leer en stuurbekrachtiging. Airco is hoofdzakelijk op de latere modellen geleverd volgens mij, en dan met name in Zuid-Frankrijk en Spanje en zo.
@griffendahl: inderdaad. Vreemd verhaal. Mijn CTI had ook leer en stuurbekrachtiging.
@griffendahl: airco is ook in Nederland leverbaar geweest. Alleen heel zeldzaam.
@griffendahl: Er wordt toch ook niet gezegd dat deze opties alleen op bovenstaande auto zitten?
@granlusso: dan moet ik heel eerlijk met je zijn, dat stond er eerst wel. Fransen en hun “geloofwaardige persberichten” ook altijd…
Ik vind hem een bijzondere man. Voor de liefhebbers: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bernard_Arnault
Deze 205 GTI is ten minste niet verkloot en nog volledig origineel!
@ghost: geef mij dan toch maar echt originele. Zo’n lekker, licht, gooi- en smijtwerk wagentje!
@ghost: de wagen is een dikke 500 kilo zwaarder, deze lijkt origineel maar is het verre van. Dat zul je tijdens het rijden wel merken.
@mashell: je snapt wel wat ik bedoel, niet altijd zo dom reageren om plusjes te halen..
@ghost: pardon? Grapjas. Ken je de betekenis van het woord origineel? Dat is het tegengestelde van “totaal verbouwd” wat deze 205 wel is. Ik snap dat je je waardering wilt uiten dat deze 205 er gewoon goed en onverprutst uitziet, maar origineel is daarvoor niet het juiste woord.
@ghost: kijk anders eens in de dikke vandale bij het woord origineel en lees dan de tekst nog eens 😉
Droevenis op vier wielen.
Hoe is het ook weer LVMH megarijk
Rijkste Fransman.
Louis Vuiton
En wil geen gelastingen betalen.
Wat blijft zo’n 205 toch een mooi bescheiden en lichtvoetig ontwerp.
ach ja… binnenkort de Honda Urban ev, jammie
Zou schijt aan de bepantsering hebben en bouwde hem weer op als normale 205 GTi. Dit voegt echt niets toe alleen gewicht.
@thomasthomas: voor de succesvolle thuisteler is dit toch wel een interessante auto. Kun je veilig door de straten van je concurrenten rijden zonder aan flarden te worden geschoten. 😂
De auteur heeft netjes het artikel overgeschreven maar lederen bekleding en stuurbekrachtiging waren in 1990 zelfs in Nederland als optie af fabriek leverbaar op de GTI. Airconditioning niet. Latere jaren was het wel mogelijk om in sommige landen airconditioning af fabriek te krijgen. In Japan zijn zelfs de cabrio uitvoeringen (CTI) met airconditioning af fabriek geleverd geweest.
@rogers: Begrijpend lezen blijft lastig. De auteur beweert toch helemaal niet dat (vol) lederen bekleding, airco en stuurbekrachtiging niet leverbaar waren? Hij noemt het zelfs opties.
Hij stelt alleen dat ze “leuk en exclusief” waren en dat zijn ze bij dit formaat auto’s vandaag de dag nog steeds…
@jetlag: En als ik nu zeg dat de auteur van dit artikel zijn tekst heeft aangepast…. Als de tekst er zo stond dan had ik er niet op gereageerd (of ik moet wel heel erg dronken zijn geweest vannacht…). Kijk ook naar de tekst uit de advertentie waar naar toe wordt verwezen. “The interior was finished in full leather and it received both air-conditioning and power steering. These combined options being not available from Peugeot on a same car” Wat deels onjuist is.
@rogers: …dan moet ik je op je woord geloven en vaststellen dat met je “begrijpend lezen in het engels” niets mis is…
Voor € 37.500,- kan je eindelijk veilig door de Schilderswijk.
@yipikaye: elke criminele daar heeft toch een kalasjnikov.
@porsche928: nee, dat was in Rotterdam. 😉
@yipikaye:
’t is een 205 geen zwarte Polo of Golfje
“..die van 875 naar 1400 kilo is GESCHOTEN” *klapklap*
Het is en blijft een leuk design!
Mochten ze er ook wel direct een turbo op knallen om het nog enigzins vooruit te laten komen.

Dit zal wel de veiligste 205 ooit zijn trouwens
Hoeveel sterren zou die krijgen van NCap?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).