Veel Nederlanders kennen regels rond zwaailichten niet

Auteur: , 51 Reacties

Weet jij direct hoe te reageren bij blauwwitte zwaailamp in je binnenspiegel of de aanzwellende toon van een sirene? Veel automobilisten namelijk niet, zo blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid (NIFV).

Van totale paniekreacties tot gevaarlijke wegsituaties en ongelukken. Is het dan zo slecht gesteld met onze stuurvaardigheden zodra er hulpdiensten langs moeten? Er moeten in ieder geval duidelijkere regels komen voor weggebruikers zodat men beter kan reageren op ambulances en andere hulpdiensten in het verkeer, aldus het NIFV. Bij rijopleidingen wordt nu nog geleerd dat hulpdiensten “alle ruimte moeten krijgen”. Niet voldoende volgens het instituut. Het minste wat je zou moeten doen is je richtingaanwijzer gebruiken als je uit de weg gaat voor scheurende popo, racende ziekenbroeders of mannen met snorren op weg naar een vuurzee.

Er werd een enquête gehouden onder 2000 politiemensen, brandweermannen en ambulancechauffeurs waaruit blijkt dat 60 procent ooit een ongeval of bijna-ongeval heeft gehad door toedoen van automobilisten. Ze geven de prestaties van weggebruikers in NL dan ook maar een magere 5,9. (via NOS)

Het instituut geeft een aantal tips wat je moet doen bij een auto-met-zwaailicht in je rug: “Niet plotseling remmen, niet door rood een kruispunt op rijden. Niet uitwijken naar een fietspad. Kijk veel in spiegels, blijf kalm en raak niet in paniek.” Tja, basisregels, maar velen lukt dit in een zwaailichtsituatie dus niet.

Weet jij direct hoe te reageren bij zwaailichten, of ga je uit paniek stilstaan op de vluchtstrook?



51 reacties

Ik weet wel wat ik doe als er zwaailichten achter mij aanzitten: gas erop ;)
@mercs: Laat de achterlichten van je Tabbert dan ook maken.
@mercs: doe ik ook altijd op de snelweg tenminste
Gewoon naar de zijkant van de weg gaan.
@merivamaxx: Wat een geniaal idee, daar zou ik nooit op komen…
@merivamaxx: ow ik stop altijd midden op de weg
stilstaan op de vluchtstrook, slechte keus. Ik vind het (in die 4 jaar dat ik een auto heb) iedere keer nog vrij makkelijk kiezen, gewoon een of twee meter naar een zijkant opschuiven is in de meeste gevallen afdoende…
Gewoon aan de kant, ze erlangs laten, en dan er met volle gas achteraan!
@bigcar: Potverdorie, dat is wel stoer hoor!
@bigcar: Ik zie ze bijna nooit op het fietspad.
@E34M5Touring: Ahahaha.
haha @mercs, dat krijg je met zo’n auto!
Laatst met spoed m\’n auto van m\’n eigen oprit moeten halen, huis vd buren stond in lichterlaaie!
In no-time iedere file door, door rood rijden met minimaal schade-risico, tegenliggers die voor jou opzij gaan als je ‘onverantwoord’ inhaalt.

Ideaal, ga altijd meteen voor ze aan de kant, om er vervolgens weer direct bij aan te sluiten.
Nooit problemen gehad om aan de kant te gaan, in tegenstelling tot wat je sommige mensen ziet doen…
In België moet je pas aan de kant als zwaailichten én sirene opstaan.
Vorige week nog, zag hem optijd aankomen. Ben helemaal rechts gaan rijden en heb de auto voor
me geseind met grootlicht.
Ambulance kon er mooi volgas langs
@Lotus-Omega: altijd netjes om de volgende even te seinen.
Op een verantwoorde manier ruimte geven en vooral in het oog houden: Veiligheid eerst!
Jammer dat ‘ie voorrang heeft, ik ga mezelf niet in gevaar brengen om hem er langs te laten.

En kijken wat het voorrangsvoertuig doet…
De enige stad ter wereld waar ze daar raad mee weten :
http://www.youtube.com/watch?v=5AedVYwmdpY&feature=relmfu
De klassieker onder de ambulance reclames :
http://www.youtube.com/watch?v=F5EJb1NNcN4
Kalm blijven.. Launch control aanzetten en gas op die lollieeeee!
Gelukkig heb ik dit maar 1x meegemaakt. Ik ging wat harder rijden tot ik uiteindelijk bij een bushalte aan de kant kon gaan. Geen problemen aan overgehouden :)
Ik ga niet opzij voor Volkswagens.
En ik maar denken dat het er in Indonesie er erg aan toeging. Daar gaan we nooit aan de kant. (Maar in 9.9x van de 10 is er ook geen ruimte)
@toyotafortuner: Dan gooi je die Kijang maar in de berm. :P
@Wessee: lol! Had deze zomer nog gehad dat er een grote file was omdat er een Kijang met pech in het midden van de tolweg zat. Toyota Kijang, we brengen jouw gezin koste wat het kost van familie naar familie sinds 1976. Mocht het niet lukken, dan staan we in het midden van de weg in de weg€
Bij veel mensen is alleen een aanblik van een politieauto genoeg om te veranderen in staatsmongolen. Blijkbaar heb ik de regel gemist dat wanneer er een politieauto in de buurt rijdt je onmiddelijk 10 tot 15 km/u langzamer moet gaan rijden dan wat op dat moment toegestaan is en wat er ook gebeurd, nooit de betreffende politieauto inhalen als je er achter rijdt.
Volgens mij staat er nog steeds in de wet dat hulpdiensten zowel zwaailicht als sirene moeten voeren. Staat één van de twee uit, dan moeten ze gewoon achteraan aansluiten.

Vooral de dames en heren van de politie lijken hier niet altijd van op de hoogte te zijn, en juist daar zie ik regelmatig hachelijke situaties door ontstaan.
@potver7:
” Mag de politie ook zonder zwaailicht en sirene verkeersregels overtreden?

Ja, dat mag. Het is een misverstand dat de politie alleen verkeersregels mag overtreden als het zwaailicht en de sirene aan staan. De politie heeft altijd vrijstelling van de meeste verkeersregels, ook zonder zwaailicht en sirenes te gebruiken. Zo mag de politie bijvoorbeeld inhalen over een doorgetrokken streep om een ander voertuig (die bijvoorbeeld een overtreding gepleegd heeft) een stopteken te kunnen geven.”

Bron: http://wiki.infopolitie.nl/index.php/Zwaailicht_en_sirene#Mag_de_politie_ook_zonder_zwaailicht_en_sirene_verkeersregels_overtreden.3F
@Onehp: maaaar, als de sirene én zwaailichten niet beide aan staan, is het geen voorrangsvoertuig en hoef je dus niet aan de kant te gaan
@luwek: juist. Maar je MAG ze wel voor laten gaan als ze haast lijken te hebben, een sirene is anders ongeveer het beste middel om altijd te laat aan te komen (want daders zijn ribbedebbie ;+) )
@Onehp: Is wel leuk en aardig dat de politie zelf op hun eigen wiki hun eigen regels maken, maar of dit ook ergens in de wet staat is maar de vraag!
Zo kan ik ook mijn eigen wiki/website maken….
Ik raak in paniek en ram het desbetreffende voertuig.
@faalhaas: Je doet je naam eer aan knul, chapeau :D

But seriously, dit is ook weer een onderwerp waarvan ik denk: “Met een periodiek theorie-examen…”
“Ze geven de prestaties van weggebruikers in NL dan ook maar een magere 5,9”

Dat vind ik nog vrij hoog…

ontopic: Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er nog een ambulance moet komen omdat je uit moet wijken voor de eerste ;)

Ik denk dat het grootste gebrek bij de gemiddelde chauffeur is dat ze de zwaailichten veel te laten zien en daardoor in de paniek raken waardoor ze gekke dingen gaan doen. SPIEGELEN mensen! (al hoewel de gemiddelde bezoeker hier denk ik beter rijdt als gemiddeld).
Ik geef een 4 voor de rijprestaties van de zwaailicht brigade, en dan mag de politie van mazzel spreken dat de Ambulance jongens zo goed zijn.
Zwaailichten hebben juist niets te betekenen zolang het voertuig geen sirene gebruikt.
Of t nou moet of niet. Ik ga alleen voor ambulance aan de kant. Voor politie rijd ik de velgen van mijn auto echt niet kapot hier in doetinchem.. overal van die achterlijke verhogingen..
Juiste constatering.
Meeste wegmisbruikers gaan bot op de rem. Tsja, dat helpt.
Overigens vind ik dat chauffeurs in een hulpverleningsvoortuig ook vaak voorliggers opdringen terwijl die geen uitweg hebben. In dat soort gevallen zie je vaak dat men juist bot op de rem gaat, en een te hoge vluchtheuvel opschieten.
Als ik een ambu o.i.d. achter me heb, draai ik vaak een extra rondje op een rotonde, die hebben we hier toch genoeg.
Een keer politie auto achter mij gehad met zwaailicht en sirene,
Ik had toen een best verlaagde e36 325i coupe, ik kon nergens oprijden, terug naar 2 en volgas, bij de stoplichten aan de kant gegaan zodat ze er langs gingen
5,9 is een compliment voor de gemiddelde Nederlander..

Vooral die mutsen die 0,0 inzicht hebben en ook nog is niet op zitten te letten, tja die raken in paniek wanneer er een paar zwaailichten aan komen blazen..

Wel geniaal hoor die blauwe lichten, ik zit echt te twijfelen ze in m´n auto te laten bouwen, scheelt een hoop irritatie, en grote kans dat als je ze aan hebt en politie tegenkomt dat ze denken dat je in een undercover auto rijdt.
Boeiend, ze weten zelf de regels ook niet. Zo hebben de politieagenten zelf ook pas ontheffing van de wvw als ze zowel sirene en zwaailichten gebruiken. Zich eraan houden ho maar. Eigenlijk zou je ze terug moeten kunnen SS’en en direct aangeven bij de politiegestapo.
@Benjamin1: nee hoor. Bij gebruik optische en geluidssignalen wordt het een voorrangs voertuig. Vrijstelling van wvw hebben ze altijd. Wel eens een ambulance dubbel geparkeerd zien staan? Had ie zeker geen sirenes aan, toch?
@Benjamin1: dus zij kennen hun regels niet en jij wel? (ironie) Ja die dommerikken, zo lopen ze ook rond met een illegaal schietwapen, FAIL. En die ouwe man die zegt dat ie deur waarder is, is nog dommer, die denkt dat die jou spullen zomaar mag meenemen met een verhaaltje dat je je geld moet afgeven aan een of andere belastende dienst waar je nog nooit van gehoord hebt, dat mag natuurlijk niet. En dan komen die idioten die hun verkeersregels niet kennen en ze zeggen ze dat jij mee moet en je weigert natuurlijk want want jij moet tv kijken vandaag. En dan beginnen ze je vast te pakken en zetten ze een metalen klem rond je armen en nemen je mee. Dat mag niet, mishandel en kidnapping! Gelukkig mag je met iemand spreken die rechter (krommer?) noemt, die kent misschien de regels bijna even goed als jij en die zal dan doorvertellen aan de politiegestapo wat ze allemaal tegen je gedaan hebben. Gelukkig maar.
(/ironie)

Of misschien is het toch jij die de regels niet kent ;-)
@benjamin1: zelf was ik in mijn jonge jaren zo slim om de politie er op te wijzen dat ze de verkeersregels overtreden, dan kreeg ik snel het juiste antwoord ;-)
Nog maar 2 meegemaakt. Een keer gezellig met zn allen op de vluchtheuvel op bij de stoplichten en een keer op de N34 vol de berm in omdat 2 ambulances in een bocht aan het inhalen waren ( tijdens de rellen in Haren ). Ik ga aan de kant als ik kan, maar sommige mensen schijnen blauw niet te kunnen zien of de radio op 300 decibel hebben zodat ze ze niet horen. Mafkezen.
Een keer kwam de ambulance uit tegengestelde richting en zijn voorganger ging geen meter aan de kant, dus besloot ik maar om wat uit te wijken. Andere keer zat de ambulance achter mij en reed ik op de rijksweg hier. Nu hebben ze dat heel slecht aangepakt in Geleen en moest ik vol de middenberm (is verhard om uit te wijken) op. Alleen als ik een tegenligger had gehad, was dat onmogelijk geweest.
En wat voor cijfer geven ze de diverse verkeersplanners?

Zat situaties aan te wijzen waar het verkeer maar moeilijk aan de kant kan voor een weggebruiker met haast.

dikke stoepranden, bossages, etc. aan weerskanten van de weg. Maar ook drempels, erg fijn als je met gebroken ledematen achterin ligt.

Misschien zouden mensen een dagje mee moeten rijden. liefst voorin dan…
Zolang een voorrangsvoertuig alleen een optisch signaal/zwaailicht voert ben je niet verplicht om aan de kant te gaan. Pas wanneer ze de akoestische signalen gebruiken oftewel de sirenes ben je verplicht plaats te maken voor het betreffende voertuig. Nou zal een politie/ambulance niet zomaar zijn zwaailichten aan hebben maar je bent dus niets verplicht!
Ik zag maandag nog 1 tegemoetkomen mijn hele weg helft was verder leeg dus heb m’n auto in de berm gezet zodat de ambu in 1x door kon… Ligt net aan de situatie eigelijk! Laatsst zag ik hem al op de rotonde en de weg is daar gescheiden bushalte was de makkelijkste oplossing..
Laatst in emmen reed ik door n groen stoplicht en het was heel onoverzichtelijk ineen vlak voor m’n neus een politieauto met zwaailichten aan ik was woest voor het zelfde geld had ik dr bovenop gezeten als deze agent sirene aan had gehad had ik geweten van oké let op kan n politie auto aankomen maar als het zo onverwachts komt schrik je je dood!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).