Verbod op kankerverwekkende banden in Duitsland

Auteur: , 62 Reacties

Goedkoop rubber uit het Verre Oosten: leuk indien je regelmatig circuits bezoekt met een driftbolide, iets minder leuk als je opzoek bent naar een duurzame band met veel grip. In de Duitse deelstaat Rheinland Pfaltz hebben ze echter nog een bezwaar tegen de Aziatische rubbertjes. Er zitten teveel kankerverwekkende weekmakers in.

Het Duitse ministerie van milieu heeft de Zeetex HP 102 en de Nankang Ultra Sport NS-II -beiden van Chinese makelij- van de markt gehaald wegens een overschot aan kankerverwekkende weekmakers. Het gaat polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), waarvan de Europese Commissie heeft vastgesteld dat er niet meer dan 0,35% van dit goedje aanwezig mag zijn per band. Een bepaalde Nankang-band bevatte echter 0,52 procent van deze meuk, en het Zeetex-rubber (kent iemand het?) had een waarde van 0,63 procent. Reden genoeg om een verkoopstop in te lassen in de betreffende deelstaat.

roept u maar: is dit een staaltje van onvervalst protectionisme om de eigen bandenmarkt te beschermen en de Chinese invloed in te perken (kennen we het Chinese velgenverhaal nog)? Of is het een terechte keuze om deze, soms inferieure, banden niet langer toe te laten?

In Nederland werd in september 2011 nog een onderzoek gedaan naar dergelijke banden door brancheverenging Vaco. Toen bleek dat 8% van de 100 geteste banden teveel PAK’s bevatten. De importeurs zijn destijds vermanend toegesproken door de ETRMA (European Type & Rubber Manufacturers Association), maar in Nederland zal er geen verkoopverbod worden opgelegd. (bron: Autokompas)



62 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Het zal er wel wat tussenin zitten. Teveel van dat spul maar ik denk zeker dat het daar niet om gaat. Die Nankang bandjes zijn erg goed voor de prijs die je er voor betaald. Ook bij Duitse tests doen ze het erg goed.

Geef die Chinezen even 2 maandjes dan komen ze wel met (nog) beter spul..
Ik heb 1x gereden op dergelijke meuk-banden.. Nooit meer dus..
@kaasboerin:
Ik heb een keer twee nieuwe Chinese banden op mijn BMW 535d gezet (auto ging toch de verkoop in) Gevolg: de traction control ging in elke bocht aan, op droog asfalt!!!!

Na twee weken had ik een lekke band!

Ovation heette dat merk. Dus mensen u bent gewaarschuwd! Nooit meer Chinese rommel voor mij
NangPANG! Goedkope zooi!
Die Nankang banden worden erg goed verkocht bij de tuners, die lui maken banden in de meeste kromme maten. Tja, en dan heb je wel een hele dikke monopolie positie te pakken natuurlijk!
@RickB: Altijd zo zielig; velgen van €1500 en dan van die fucking goedkope rotbanden.
@RickB:
Ja vind je het gek, ze zijn de helft goedkoper dan een A-merk band.

En de consument zoekt alleen de scherpste aanbieding, setje velgen met rubbers! Voor mij alleen een A merk band nog, veiligheid kent geen prijs!

Als het echt waar is dat die stof een verhoogde kans op kanker heeft, dan mogen ze hun vieze kankerbanden houden!
Zal in China vast wel verkopen, daar kijkt men niet naar milieu of gezondheid. Zolang de economie maar draait, een Chinees meer of minder merken ze ginder niet.

Geef mij toch maar banden van een gekend merk, ben je zeker dat er voldoende research achter zit en dat ze veilig zijn.
Banden zijn nog steeds de belangrijkste onderdelen van een auto.
@vale46: Wat ben jij toch lekker naïef zeg :’).
@tombiesheuvel: Als je remtesten van merk X vs Michelin,Bridgestone,… ziet dan is er meestal toch een opmerkelijk verschil.
Of heb jij andere ervaringen?
@vale46: Nee een stuur is belangrijker. Zonder banden kan ik nog wel rijden, zonder stuur niet.
@integraturbo: en de moter? Volgens mij zijn bijna alle onderdelen in een auto belangrijk anders rijd die niet.
@jordy14: Moter? Wat is dat?
@integraturbo: motor voor Pietje precies.
@integraturbo: Wielen dan, als meneer moeilijk wil doen.
Zonder motor/stuur kan je nog steeds van een berg rijden of kan je hem nog duwen, zonder wielen ga je nergens heen.

Het wiel is het beginsel van dingen te verplaatsen zonder slepen. Vraag het maar aan de Egyptenaren met hun boomstammen onder hun blokken steen.
@vale46:
Ja heel heel errug.
Ooit in Engeland tijdens deintroductie van de zgn loodvrije benzine een onderzoek gehouden naar lood in het Engelse milieu.
En wat bleek?
De meest ernstige vorm van lood vervuiling was rond roundabouts te vinden.
Door het bandenlood dat auto’s verloren tijdens een aanrijding dat in de berm bleef liggen.
Dat bandenlood, daar kon geen loodvrije benzine tegenop.
Het mooie van dit soort mensen (o.a. milieu activisten) is dat ze er altijd maar 1 ding weten uit te lichten terwijl het complete plaatje altijd anders is.
@desjonnies: Beter 1 probleem uit de wereld dan geen.
Het zou nogal redelijk dom zijn om er niks tegen te doen!
Jij legt toch ook geen asbestplaten op je huis?
@vale46:
Och ik mag blij zijn dat ik nog leef.
Opgegroeid in een tijd dat Dinky Toys nog met cadmium rode verf werden verkocht, dat boeren sintels gebruikten op hun pad en erf en idd dat er volop asbest werd gebruikt.
Overal.
En kreukelzones of veiligheidsgordels, had nooit iemand van gehoord.
Alles is relatief, een mensenleven ook.
Wij proberen er een wetenschap van te maken en hypocriet als we zijn wordt al het vieze werk uitbesteed.
Het harden van krukassen, waarvoor gifitige en zware metalen worden gebruikt gebeurt nu op grote schaal in het Oostblok, voor onze zuinige, groene premium auto’s.
Ik was ooit in Sjanghai om een fabriek te bezichtigen.
Er werd daar rubber verlijmd met lijm die o.a. op Thinner is.
toen ik iets zei over de longen van de meisjes die daar werkten werden er gelijk twee ramen tegenover elkaar open gezet.
En dat China over een onuitputtelijke bron van arbeidskrachten beschikt.
Keihard door een partijlid.
Probleem opgelost voor hen.
In een enorme donkere loods reden vrachtwagens binnen.
Niemand kon er in, maar het lukte mezelf wel.
Daar leefden letterlijk famillies die oude metalen zaten te sorteren die die vrachtwagens daar los stortten.
Ze leefden in die loods, aten, dronken en sliepen daar.
Voor onze rijkdom waren deze mensen ziels gelukkig werd me verteld :
ze hadden een baan, een inkomen en vooral te eten.
Want dat is China’s grootste probleem.
Alle mondjes voeden.
En lees wat @Norge schrijft over BASF.
Inderdaad een van de meest smerige concerns ter wereld.
Vooral rijk geworden van de tweede wereldoorlog.
En ze doen zo lief in hun reclames.
Niet dus.
@desjonnies: Dat men nu kreukelzones etc. kent dat heet vooruitgang.
Wat die giftige stoffen betreft, en je verhaal over China(=realiteit), wij zijn dan toch zo slim om het vuile werk door iemand anders te laten doen.

Simpel voorbeeld: asbest.
In België was er een fabriek van zulke platen, in de buurt daarvan zijn er vroeger abnormaal veel mensen aan longkanker gestorven, door het asbest. Sinds men ontdekt heeft dat het kankerverwekkend is word het uitgebannen uit Europa. Dat maakt onze leefwereld toch een stukje gezonder zonder dat iemand daar nu voor hoeft af te zien?
Daar doel ik op!
Problemen die overbrugbaar zijn uit de wereld helpen!

Dat we de vuile werkjes ginder op laten knappen is hun zaak, hun overheid draagt de verantwoordelijkheid. Hoe cru het ook mag klinken.
Dat is het probleem enkel verschuiven, weet ik, weten ze ginder,…
@vale46:

hoe je het ook went of keert .. er is maar 1 belang .. $$ ..
@lincoln: Feit, maar aangezien ik geen kankerverwekkend dingen rond mij wil telt mijn gezondheid ook mee. Dus ik ga nog steeds voor de merk-banden. Ook omdat ze beter zijn.
@vale46:

kom dan niet met dat asbest verhaaltje ..
dat spul was is de jaren 30 ook al kankerverwekkend ..

de handel bepaald wel wat “kankerverwekkend” is ..
en ik weet zeker dat je door die dingen omringt wordt ..
@lincoln: in de jaren 30 wisten ze niet eens deftig wat kanker was, laat staan dat ze de oorzaken kenden.
Ik voel mij behoorlijk veilig in mijn huis, wetende welke materialen er in zitten. Want voor elk bouwmatteriaal is in deze tijd een alternatief, dus als er iets kankerverwekkend zou zijn schakelt met gewoon over op het andere.
@vale46:

goed zo ..
want veilig “voelen” is belangenrijker dan veilig zijn ..
@lincoln: Aangezien we niet weten wat veilig is en wat niet. Ja.
Op mijn vroeger werk verkochten ze zeetex banden. Weinig geld maar ook grote brol. Gemiddelde aankoopprijs voor de bandencentrale voor zo’n band was zo’n 25 euro per band in alle denkbare maten. Wist wel niet dat ze kankerverwekkend waren. Heb wel honderden van die banden gemonteerd…
@jochentje: gelukkig loop je bij monteren gaan kanker op..
@jochentje:

monteren verhoogt de kans op aids ..
Je moet ze ook niet proberen op te eten.
nou en ..
die domme west-Europeanen kopen toch wel ..
ooohh sorry .. ik bedoel “zijn geld aan het besparen” …

as we speak zijn alle parkeer terreinen van ikea barstensvol ..
staan er wachtrijen bij de media-markt ..
en beleeft de Action gouden tijden ..
@lincoln: Haha ja dat is zeker waar, schijnheilig gedoe hier altijd op AB
@lincoln:
Nee de Media Markt zit te trillen in hun tuigje sinds Saturn Nederland aan het veroveren is.
Moeten we nog meer meuk kopen.
Hoe staat het met de 504 Coupe?
@desjonnies: Media Markt = Saturn. :)
@kaasboerin:
You are……..WINNING ( doe mij wel een van die blondjes aub Charlie )
So you’ll be SHARING
Asbest Burn out
@E34M5Touring: Asbest brand niet.
@RickB:

Da’s idd wel het belangrijkste kenmerk van dat spul.
Ik ben niet voor van die wetten/reglementen maar op zich is het geen slecht ding.
Dat is echt wel vuil spul bij het slijten van de band vrijkomt.
Je krijgt tegenwoordig dan wel van alles kanker maar als die smerige nest een beetje vermeden kan worden. Het is niet alleen dat je het inademt maar het kruipt ook in het water en de grond en dan kan veel meer kwaad doen dan wat zuivere CO2.
Niet dat het verschil tussen 0,35 en 0,50% nu zoveel gaat uitmaken, da’s gewoon handig lobbywerk van de grote rubberreuzen.
Ze zouden beter plastic verpakkingen van opwarm-maaltijden en goedkoop kinderspeelgoed van de markt halen. Lekker, die weekmakers in je vreten (eten kan je ’t niet noemen, wel?) en op speelgoed staat niet voor niets dat het niet in de mond genomen mag worden. Zogenaamd om de kleine onderdelen, die er vaak niet aan zitten.

En waarom worden al die auto’s met hoge uitstoot niet van de markt gehaald, i.p.v. ontmoedigen door hoge bijtelling? Dat is toch ook kankerverwekkend, die fijnstof ed.?
Natuurlijk is dit geen protectionisme. Wij hebben hier in Europa regels voor opgesteld en als de Chinezen daar niet aan willen voldoen dan hoeven ze hun rommel hier niet te verkopen… Lijkt mij eerder concurrentievervalsing vanuit China omdat de bandenfabrikanten hier wel extra kosten maken om ervoor te zorgen dat er geen PAK-rommel in de banden zit.

En dan nog maar te zwijgen over het levensgevaarlijke gebrek aan grip in de regen met chinees rubber. Ze zitten er nou nog onder bij mij, maar de volgende worden Pirelli’s ofzo. Ik zou ze het liefst willen verbranden maar dat laat ik ook maar denk ik…
@michielh: Hoeft niet per se uit China te komen.. Heb ook dergelijke ervaringen met Amerikaanse ‘Z’-merk banden.. Zo heb je ze overal wel. Gewoon een A-Merk nemen, een ervaren bandenboer heeft mij eens gezegd dat er van de 100 B-Merk banden misschien 1 of 2 ‘redelijk’ zijn.
@kaasboerin: Maar een bandenboer is er dan ook bij gebaat dat je een zo duur mogelijke band koopt. Just sayin, het kan best waar zijn. Ik zou het echter serieuzer nemen als iemand anders je dat verteld had.
@Mich: Op dat moment had ik het wintersetje al betaald.. :) Maar ik snap je punt.
@Mich: Oh ja.. Hij verdiende niks aan de banden – mijn fout. Het was namelijk een velgenboer, hij had de banden alleen voor me bijbesteld.
@michielh:
Zoals wij nooooooit giftig afval in Afrika zullen dumpen.
Nooooooit !
Yokohama FTW! Mijn Yarisje houdt van m’n Yokohama bandjes :’)
onder m’n barchetta zaten die nankang’s en met droog weer waren ze super, was er erg tevreden over,
ze sleten iets harder, maar dat kon ook aan mijn rijstijl liggen ;-)
Mooi, nu nog een verbod op die onveilige Chinese auto’s!

Lang zal het niet duren want China zal binnenkort wel weer eens een van de grote autobedrijven verbieden waardoor deze het vuile werk voor ze gaan doen van bedelen om dit bandenverbod terug te draaien.
En wat gebeurt als je die bandjes oprookt met driften? Kans op kanker?
Ik had ook nankang banden toen ik m’n auto kocht. Waren niet nieuw, 2 maanden later waren ze op. Rij nu op winterbanden, en moet nu nieuwe zomerbanden zoeken. Worden absoluut A-merk banden. Weet alleen nog niet of ik wel of geen semi-slicks wil. :D
Nou, je zou maar deze goedkope bandjed onder je auto hebben hangen. Kanker op wielen :P
@meneersander: niet zo kankeren joh!
Bridgestone bandjes rijd ik al jaaaren (Potenza re720), perfecte banden! Allee worden nu niet meer gemaakt.. :( Heb nog wel 4 nieuwe liggen in ieder geval.
Ach ja die Duitsers, BASF heeft jaren lang de meest afschuwelijke kankerverwekkende rotzooi over Europa uitgestrooid,maar daar mocht niks van gezegd worden.
@norge: Duitsers kunnen goed overweg met een veger en een kleedje.
Protectionisme? Nee, daar is de regio te klein voor.
Daarnaast is Duitsland een relatief kleine markt voor deze merken, dus wakker zullen ze er niet van liggen.
@joosthoeve: Duitsland een kleine markt??!Lol! OT: terecht dat dat inferieure rubber geweerd wordt. Alhoewel je het ook als protectionisme kan opvatten. Win win voor onze Oosterburen.
@joosthoeve: Continental doet ook niks met banden in Rheinland Pfalz. Ik dacht ook aan protectionisme maar lijkt er niet op.
Ik zie bij sommigen auto’s ook wel is banden van PACE om hun wielen zitten, lijkt me ook geen A-merk.
Hoe minder kankerverwekkende stoffen in het milieu en in de lucht, hoe beter…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).