Vergane Griekse glorie: Lamborghini Miura P400S

Auteur: , 51 Reacties

Wil degene die dit op zijn geweten heeft zich wel even heel snel bij het Internationaal Strafhof melden?

Stamatis Kokotas, wie kent hem niet? Deze ‘Griekse Elvis’ wist in de jaren ’60/’70 menig vrouwenhart te beroeren met zijn zoetgevooisde stemgeluid en diepe timbre. Denk ik, want ik heb de man nog nooit een noot horen zingen.

Mannelijke groupies had hij ook (Griek hè…), waarvan de bekendste de grote scheepsmagnaat Aristoteles Onassis was. De reder schonk Kokotas begin jaren ’70 deze bruin metallic 1969 Lamborghini Miura P400S.

Lamborghini Miura P400S

Che bella!, zou je zeggen, maar Grieken hebben er een handje van een gegeven paard in de bek te schijten, en dus liet Mr. Muttonchop dit juweeltje 42 jaar lang in de parkeergarage van het Atheense Hilton staan. Dit is des te vreemder, omdat Kokotas geen groentje achter het stuur was. Hij reed verdienstelijk rally’s en was een ware petrolhead.

Kijken we echter even verder dan de virulente Griekenhaat, dan komt er ineens een heel plausibele verklaring boven drijven: in 1972 kreeg de door Bertone gedesignde Lambo motorproblemen (oude Italiaanse kwaal: het ziet er goed uit, maar echt degelijk is het niet), en het blok ging terug naar Italië. Uiteindelijk heeft de Lambo vier decennia zonder motor in de garage gestaan.

De van oorsprong dwarsgeplaatste, 380 pk sterke 3.9-liter V12, bevond zich inmiddels in het Lamborghini-museum, waar hij tentoongesteld stond. Inmiddels zijn beide componenten weer met elkaar verenigd.

Lamborghini Miura P400S

De bruine klassieker, die vol zit met kleine gepersonaliseerde details, zoals de versierde versnellingspook en de hoorntjes en staart in de badge andere tierelantijnen, is nu op weg naar een beter baasje, want de auto ging begin deze week onder de hamer. We zijn nog aan het uitvlooien wat de opbrengst was, maar de verwachting was ergens rond de 455.000 euro. In deze staat… (via Classic Driver)



51 reacties

Heerlijke ook die tijdsechte kleur! Mooi ding.
Mooiste Lambo ooit vind ik. Jammer dat ie er zo bij staat maar met een beetje liefde zo weer in running order. Lekker genieten van die brullende V12 (zolang hij niet in de fik vliegt, wat dat betreft was Lambo wel een trendsetter!)
@E34M5Touring: Buiten motorisch in orde maken zou ik er niks aan doen. Ik denk dat hier meer mensen hun nek bij verdraaien dan bij een veel te strak gerestaureerd exemplaar.
@strating: Had wel even die nare deuk dr uit laten halen. Verder ben ik met je eens dat origineel vaak het mooist is. Zeker omdat hij er helemaal niet zo slecht bij staat. Ik denk, dat met een goede poetsbeurt, je al een heel eind op weg bent. En dan heb je me een classic!!! Whoeff!
Schitterend patina! Niks meer aan doen, gewoon zo in mn woonkamer svp…
@Svenska_Aeroplan_AB: Gaat nooit passen joh. :)
@Svenska_Aeroplan_AB:
Hopelijk heb je niet dezelfde smaak in vrouwen…
De parking van het Hilton is ook niet meer wat ze geweest is blijkbaar of Grieken verstaan wat anders onder parkeerschade…
Fantastisch mooie auto, zelfs in deze staat. Beetje dubbel gevoel ook, aan de ene kant is het natuurlijk je reinste heiligschennis, maar ergens heeft het ook wel iets, zo’n door de tand des tijds aangevreten schoonheid.

Ik zou bijna zeggen: technisch in orde maken en verder zo laten. Er zit iig wel een verhaal aan, dat je kwijtraakt als je m volledig restaureert.
@dondeboer: Inderdaad een beauty, maar laat mij eerst enkele fotoshoots doen, daarna mag ze gerestaureerd worden.
Om 380 pk uit een 3.9l te halen is zelfs nu nog indrukwekkend.
@bsxc2: Dat is nog geen 100pk per liter, valt relatief mee dus ;)

Donkervoort haalt exact hetzelfde aantal pk’s uit een 2.5l 5-cilinder.
@motoragent: Ja met een whopping great Turbo dr op. Deze is NA en 40j oud.
@E34M5Touring: Klopt zeker, maar door bsxc2 werd gezegd dat het voor huidige begrippen nog behoorlijk veel is. Daar haak ik op in door te zeggen dat het tegenwoordig relatief mee valt, Ford’s 3-cilinder haalt namelijk ook al 100pk per liter ;)

Toentertijd was het inderdaad een mooie prestatie, meer pk’s is in mijn ogen ook totaal niet nodig en overbodig.
@motoragent: Ja maar ook met turbo. Een E36 M3 3.2 haalde al 100pk per liter zonder turbo (om er maar is 1 te noemen) Zelfs mijn ouwe Container deed bijna 100pk per liter! 3.8l 340pk.
@E34M5Touring: Jaja, klopt. Ik bedoel hier gewoon mee te zeggen dat er met de huidige technieken makkelijk hetzelfde aantal pk’s per liter gehaald kunnen worden, en dat 380pk uit 3.9l dus voor moderne begrippen niet zo enorm indrukwekkend is.
@motoragent: Jawel met huidige technieken zoals turbo’s is het een eitje. NA is een stuk indrukwekkender. Een Zonda haalt het niet bijv. 7.3L 555pk (eerste variant).
@motoragent: En dat is OOK met een turbo en dus geen vergelijk… Een normally aspirated (NA; zonder turbo, zoals de Miura) 1.0 3-cylinder (ala jouw Ford voorbeeld) haalt tegenwoordig nog steeds maar ongeveer 75 pk. Zelfs een moderne Lambo Aventador haalt met NA 6,5 liter 700pk, niet eens zo heel veel meer per liter dan de Miura!
@jwstoop: De huidige Focus heeft een 3-cilinder Ecoboost motor met 100pk ;)
@motoragent: nogmaals: met turbo, dus geen vergelijk. Check http://www.autoweek.nl/auto/70200/ford-focus-10-ecoboost-100pk-econetic-ambiente Daar staat: ‘turbo: ja, met intercooler’. Ecoboost is een naampje. Vroeger hadden die ecoboost gebakjes geen turbo (en toen hadden ze minder vermogen per liter ;-) ), nu wel.
@motoragent: de honda s2000 120pk per liter.
@bsxc2: Vergeet niet, dat dit de periode was waar -alle- automerken zwaar over vermogens en prestaties logen. Het zou me niets verbazen als de werkelijke PK’s zo’n 100-tal lager lag. Tegenwoordig liegt men over het verbruik/uitstoot, toen over de prestaties.
Ik geloof dat ik vroeger leuker vind.
@popoff:
Vaak liegen ze niet, maar zijn ze door slordigheid gewoon af-fabriek vreselijk slecht afgesteld. Simpelweg door ontsteking en carburatie/injectie wél goed af te stellen (en dan op een rollenbank en niet uit het boekje) haal over het algemeen zonder enige moeite de fabrieksopgave, soms zelfs iets meer.
@mgmgb: Het is algemeen bekend dat fabrikanten in die tijd hun auto’s sneller/sterker voorstelde dat de werkelijkheid.
Voor hun E-Type beloofde Jaguar immers ook een topsnelheid van 241Km/u. in werkelijkheid hield het rond de 200Km/u. (toch best snel voor die tijd, maar dat ter zijde) toch op.
Doet niks af aan de schoonheid van de auto of de techniek van toen, maar de cijfers blijken vaak toch een illusie.
@popoff:
Sprekend uit ervaring: afstelling is de oplossing. En natuurlijk speelden ze vals, vaak haalden ze bijvoorbeeld bij een cabrio de voorruit eraf en plakten ze grille, naden en alles dat wind kan vangen af met tape. Maar het is écht iets dat je met een productieauto kunt halen.
Prachtig. Daar wordt zelfs een Autoblogger stil van…
Beauty and the Beast op foto7
Het ligt misschien aan de foto’s maar ik vind het er zeer kunstzinnig uitzien.
Ik zou het gewoon zo laten
@shrike: Dat is de bedoeling van de foto’s denk ik. Als hij ergens in het daglicht zou staan zou je het zonde vinden dat de auto zich in zo een staat verkeert.

Vooral jammer van de deuk in het portier. Een Grieks berggeitje vond het blijkbaar nodig om zijn poten erin te planten.
Liggen die peuken dan ook al 40 jaar in de asbak?
Wow…super mooi. Stel dat je gevangen zit in ‘the rat race’ dan is dit hét model om boven alles uit te stijgen… En vooral de velgen niet vervangen door veel te grote velgen.
ziet foto 3. *huilt*

je rookt toch niet in (zo’n) auto!!!
@the-budel-guy: Juist in zo’n auto roken. En dan het liefst iets mannelijks. Dikke sigaren. Zware shag. Pijp.
Rat look staat m goed!
Laten die hoorntjes en staart in de badge nou nét gewoon standaard zijn!
@Klassiekerrally: Ha! Heb ik weer, wilde t nog checken, maar geen tijd :)
Miuras zijn een goede investering in bijna alle staten. Mooi verhaaltje – mooie kleur combinatie – zou het godslastering zijn om deze door eagle te laten restauren? – misschien wel sinds Lambo hun eigen resauraties doet.
air ride er onder en de ultieme rat is geboren!
Prachtige platen!
Is die 455.000 inclusief de parkeerkosten?
Juist dus.
Wat je de Grieken ook geeft, ’t wordt altijd verziekt.

De grootste hit van die Griekse “Elvis” was trouwens “Stelos poenos Europeos”
@desjonnies: Overdrijven is ook een kunst. Leer eens relativeren.
@mdemooistelettervanhetalfabet: jonguh, grieke mottemgeweun deud…
En… We sterven weer een beetje vanbinnen.
@mister: Ik sterf meer vanbinnen bij het zien van de Mégane van het volgende artikel…
Prachtig! Alleen nog even schoonmaken en groen spuiten en hij is af.
@kickass: was het maar zo een feestje.
Dit is nu de enige auto waarvan ik oprecht kan zeggen dat indien ik euromillions win, er eentje van op men oprit komt te staan, al zou het zelfs maar om naar te kijken zijn moest er voor geen meter mee te rijden zijn.

Wat een fantastische machine toch. Mooie kleur ook voor zo’n wagen.
Prachtig, breng maar hier naar toe…
Wat heerlijk echt dat ding! Afgeleefd maar niet rot. Stiekem oneindig veel mooier dan zo’n overgerestaureerd glimexemplaar. Alles, inclusief de stoflaag en de monsterlijke parkeerschade (vrouw in een Twingo?) maken de het allermooiste model dat Lamborghini ooit heeft gemaakt alleen nog maar mooier. Pure rock ’n roll deze auto. Geweldig! De enige auto die zo’n zelfde coolheid heeft is de net zo geblutste en afgeleefde 911 van Hank Moody uit Californication.
Hoe bijzonder dat het interieur er zo goed uitziet! Inderdaad niets aan doen. Onder een stolp zetten in een museum zodat ook wij er van kunnen genieten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).