Eerder deze week lanceerde Opel de ADAM, de auto die de Corsa aflost als kleinste model in de lineup, en ook een auto waar iedereen wel een mening over leek te hebben. Vandaar dat we er vandaag nog even wat dieper op ingaan.
Misschien dat je makkelijk sceptisch wordt door het negatieve aura dat momenteel rond het imago van het geplaagde Opel hangt, maar de auto kapotteaseren door middel van stripjes en weetikveel is weliswaar nog nooit door iemand anders gedaan, maar het kwam op mij geforceerd en gemaakt over. Het gleed niet echt spontaan naar binnen, zoals bij een succesvolle PR-campagne wel het geval is.
Over het uiteindelijke product heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het erg duidelijk dat er veel tijd, geld en creativiteit is geïnvesteerd in het positioneren van de ADAM als een aantrekkelijke auto voor vlotte, hippe, urban mensen (die in hipheid al een voorproefje kregen met de RAK-e). Maar aan de andere kant staat er een auto die alleen toegankelijk is voor mensen die beduidend meer dan een Aygo/up/Ka-budget hebben.
Dat is ok, zo lang de auto de concurrentie met de duurdere kleintjes maar aan kan. Er ligt echter een motoren-lineup (atmosferische viercilinders) in waar je je als fabrikant in het A-segment tegenwoordig gewoon niet meer mee kan vertonen. Ook het standaard ontbreken van een zesbak en start-stop-technologie is niet meer van deze tijd.
En dan de naam: ADAM. Met hoofdletters inderdaad. Je maakt een auto die zich moet onderscheiden als vlot en hip, maar vernoemt hem naar de oprichter van je merk, uit de 19e eeuw. Ik kan het niet met elkaar rijmen in ieder geval. Maar goed, de marketingstrategie van Opel zwalkt sowieso behoorlijk de laatste jaren.
Kieper je de negativiteit omtrent positionering en die veel te blije fotoshoot met op de motorkap dansende acrobaatnegerts en driewielerrijdende koptelefoonhipsters (what were you thinking, Opel?!) overboord, dan ziet de auto er helemaal niet onaardig uit. De foto’s tonen speelse accenten, zoals een C-stijl die eerder ophoudt, en waar een logo’tje onder is geplaatst. Ook de two-tone kleurstelling en bijpassende spiegelkappen ogen fris, en een set dikke velgen doet altijd wonderen voor een auto.
Maar wat vinden jullie eigenlijk van de ADAM? In ieder geval iets, want de post is de meest bereaguurde van deze week. Vanzelfsprekend vlogen de vergelijkingen ons weer om de oren, en dat is uw goed recht. Meestgenoemde andere merken waren de Fiat 500 en de Audi A1. Eerstgenoemde staat in de prijslijst vanaf 12.995 euro (de 500 TwinAir 65 S&S Pop), de A1 begint pas bij 18.290 euro (1.2 TFSI Attraction). De Adam zal in zijn vanafprijs meer in de buurt van de 500 zitten, reken op een 13 à 14k euro. Met behulp van de optielijst is dit bedrag wel op te krikken, want hippe auto = veel personalisatie.
We zijn even ons archief ingedoken, en hebben een de eerdergenoemde auto’s vanuit verschillende hoeken onder elkaar gezet, om zo te kijken of de criticasters die het design als onorigineel bestempelden gelijk hebben:
Qua uiterlijk is de 500 het meest onderscheidend, maar met zijn bolle, hoge vorm, naar mijn (zeer persoonlijke) smaak ook het lelijkst. Hou in je achterhoofd dat de Fiat al wel sinds 2007 meedraait, en dus verreweg het oudst is (de A1 is van 2010).
Ondanks het feit dat met name de voorkant minder plat is, komt de Adam in mijn optiek nog het meest bij de A1 in de buurt, maar een kopie is het zeker niet. Anders wordt het wanneer we kijken naar het interieur. Hier steekt de zakelijke no-nonsense strakheid van de Audi duidelijk af tegen de speelse tierelantijnen van de andere twee. Uiteindelijk zullen de kopersgroepen van de Adam en de 500 elkaar ook veel meer gaan overlappen dan die tussen Opel en Audi. En dat is waarschijnlijk ook de insteek van de makers.
103 reacties
Dat is in Supermini land alleen maar een voordeel.
Geen merk dat daar zoveel ervaring mee heeft als Fiat.
En voor zover ik mij kan herinneren van degene die ik in het verleden gereden heb ook nog heel betrouwbaar.
http://youtu.be/pBHz3XkdF0I
De ADAM is mooi getekend, ook bij de deurklink. Wat de naam betreft, ik vind het een naam die misschien niet echt bij deze auto past, ze hadden beter een one-off kunnen maken met deze naam. Maar ja, je kan niet alles hebben…
De 500 is wel leverbaar met moderne motoren en komt een stuk minder geforceerd over.
Klein, schattig, grappig,…
Onzin 500 en ADAM zijn A segement en de A1 is B segment.
“Je maakt een auto die zich moet onderscheiden als vlot en hip, maar vernoemt hem naar de oprichter van je merk, uit de 19e eeuw.”
idd ja: vernoemd naar iemand uit de 19e eeuw, gebaseert op de techniek van nog de 20e eeuw, verkocht in de 21e eeuw..
bedank GM, bedank voor het laten uitsterven van al je europese dochteronderneming, bedank voor dat je hun tekens richting het faillissement help.
ik heb niks met opel ( als oud-kadett hater) maar ik vind het wel zielig dat GM, opel laat uitsteven, net als ze deden met het ouwe welbekende saab ( RIP? ) maargoed, opel heeft dus kennelijk gwn pech dat ze niks nieuws / innovatiefs mogen doen..
Dat gemauw was niet van de lucht toen toyota terug greep naar een designelement waar ze zelf met Lexus mee begonnen waren.
http://cdn.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2012/07/Opel-Adam-Rear-Blue.jpg
Als 2 druppels water…
De genoemde modelletjes zijn vast hardstikke leuk voor heel veel mensen maar ik vind ze veel te saai. Ze doen me niets. Dan zou ik gewoon voor echt goedkoop gaan en een Toyota Aygo nemen…
Maar voor dat geld koop je ook een A1 + opties of een 500 Abarth of iets anders leuks.
Ik weet niet welke prijslijst jij hebt maar ik heb het ff gechecked de ix20 1.4 begint bij E 16995,–.
Blijft dat die niet in dit segment valt net als de A1.
http://www.playandroid.com/blog/wp-content/uploads/2012/05/Bitch-Please.png
Beetje flauw om te zeggen dat je liever voor een DS3 oid gaat. De Adam is een A-segmenter zoals de 500, niet formaat A1, DS3 e.d…
– Uitsluitend atmosferisch motoren
– Alleen 5-bak, geen 6-bak.
– Geen start & stop
Ofwel: minder schoon, zuinig en pittig dan de concurrentie. Alleen de velgen spreken m.i. voor de ADAM.
Voor een klein wagentje ziet de Adam er wel aardig uit. Maar wanneer het een Jap was geweest, zou iedereen roepen dat het een 500 kopie was.
Zelf vind ik van deze alleen de 500 leuk, maar dan wel in Abarth SS uitvoering.
maaruhmmm, de corsa is niet de kleinste opel hoor, dat is de agila! :)
De Agila is een Suzuki.
Goh dat heb ik nou met type benamingen.
Maar klein heb ik liever goedkoop, dus Panda of Mii of zo…
http://www.niksluijs.nl/wp-content/uploads/aston_martin_cygnet_rendering.jpg)
De fiat 500 is het leukst, de audi is het meest ”serieus”, de opel is in mijn ogen een beetje overdreven/druk. Bij de fiat is heel duidelijk te zien dat het in een stijl is getekend (±1960) en de opel is een mix van heel veel dingen, een beetje duits/amerikaans/japans/italiaans
Qua prijs zal de opel wel iets duurder zijn als de fiat, maar voor de sportieve uitstraling kies ik dan maar de opel.
De Fiat is ook leuk, maar voor mij te klein en te plastic van binnen.
De Opel is ok, maar zou ik het minst graag in gezien worden.
Wat ik erg jammer vindt zijn de velgen. Waarom is er nou geen merk die eens snapt dat het lelijk is als de ene velg de juiste kant opdraait, en de andere als het ware tegen de rijrichting in. Als je perse een asymmetrische velg wil, maak dan een linker en een rechter exemplaar! Maar dat is natuurlijk wel heel kostbaar!
Je moet toch wat als je zelf nooit een icoon had in deze klasse.
Dan maak je gewoon een Retro helm.
2. ADAM
3. 500