Vergelijken maar! Opel ADAM vs Audi A1 vs Fiat 500

Auteur: , 103 Reacties

Eerder deze week lanceerde Opel de ADAM, de auto die de Corsa aflost als kleinste model in de lineup, en ook een auto waar iedereen wel een mening over leek te hebben. Vandaar dat we er vandaag nog even wat dieper op ingaan.

Misschien dat je makkelijk sceptisch wordt door het negatieve aura dat momenteel rond het imago van het geplaagde Opel hangt, maar de auto kapotteaseren door middel van stripjes en weetikveel is weliswaar nog nooit door iemand anders gedaan, maar het kwam op mij geforceerd en gemaakt over. Het gleed niet echt spontaan naar binnen, zoals bij een succesvolle PR-campagne wel het geval is.

Over het uiteindelijke product heb ik gemengde gevoelens. Aan de ene kant is het erg duidelijk dat er veel tijd, geld en creativiteit is geïnvesteerd in het positioneren van de ADAM als een aantrekkelijke auto voor vlotte, hippe, urban mensen (die in hipheid al een voorproefje kregen met de RAK-e). Maar aan de andere kant staat er een auto die alleen toegankelijk is voor mensen die beduidend meer dan een Aygo/up/Ka-budget hebben.

Dat is ok, zo lang de auto de concurrentie met de duurdere kleintjes maar aan kan. Er ligt echter een motoren-lineup (atmosferische viercilinders) in waar je je als fabrikant in het A-segment tegenwoordig gewoon niet meer mee kan vertonen. Ook het standaard ontbreken van een zesbak en start-stop-technologie is niet meer van deze tijd.

En dan de naam: ADAM. Met hoofdletters inderdaad. Je maakt een auto die zich moet onderscheiden als vlot en hip, maar vernoemt hem naar de oprichter van je merk, uit de 19e eeuw. Ik kan het niet met elkaar rijmen in ieder geval. Maar goed, de marketingstrategie van Opel zwalkt sowieso behoorlijk de laatste jaren.

Kieper je de negativiteit omtrent positionering en die veel te blije fotoshoot met op de motorkap dansende acrobaatnegerts en driewielerrijdende koptelefoonhipsters (what were you thinking, Opel?!) overboord, dan ziet de auto er helemaal niet onaardig uit. De foto’s tonen speelse accenten, zoals een C-stijl die eerder ophoudt, en waar een logo’tje onder is geplaatst. Ook de two-tone kleurstelling en bijpassende spiegelkappen ogen fris, en een set dikke velgen doet altijd wonderen voor een auto.

Maar wat vinden jullie eigenlijk van de ADAM? In ieder geval iets, want de post is de meest bereaguurde van deze week. Vanzelfsprekend vlogen de vergelijkingen ons weer om de oren, en dat is uw goed recht. Meestgenoemde andere merken waren de Fiat 500 en de Audi A1. Eerstgenoemde staat in de prijslijst vanaf 12.995 euro (de 500 TwinAir 65 S&S Pop), de A1 begint pas bij 18.290 euro (1.2 TFSI Attraction). De Adam zal in zijn vanafprijs meer in de buurt van de 500 zitten, reken op een 13 à 14k euro. Met behulp van de optielijst is dit bedrag wel op te krikken, want hippe auto = veel personalisatie.

We zijn even ons archief ingedoken, en hebben een de eerdergenoemde auto’s vanuit verschillende hoeken onder elkaar gezet, om zo te kijken of de criticasters die het design als onorigineel bestempelden gelijk hebben:

Zijaanzicht Adam vs A1 vs 500

Qua uiterlijk is de 500 het meest onderscheidend, maar met zijn bolle, hoge vorm, naar mijn (zeer persoonlijke) smaak ook het lelijkst. Hou in je achterhoofd dat de Fiat al wel sinds 2007 meedraait, en dus verreweg het oudst is (de A1 is van 2010).

Vooraanzicht Adam vs A1 vs 500
Achteraanzicht Adam vs A1 vs 500

Ondanks het feit dat met name de voorkant minder plat is, komt de Adam in mijn optiek nog het meest bij de A1 in de buurt, maar een kopie is het zeker niet. Anders wordt het wanneer we kijken naar het interieur. Hier steekt de zakelijke no-nonsense strakheid van de Audi duidelijk af tegen de speelse tierelantijnen van de andere twee. Uiteindelijk zullen de kopersgroepen van de Adam en de 500 elkaar ook veel meer gaan overlappen dan die tussen Opel en Audi. En dat is waarschijnlijk ook de insteek van de makers.

Interieur Adam vs A1 vs 500



103 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Fiat 500 sowieso! Ziet er super gaaf uit, heeft grappig interieur en rijdt best pittig. Bovendien niet zo (belachelijk) duur als de audi.
@lambo4all: …maar het is en blijft een fiat natuurlijk
@nasty:
Dat is in Supermini land alleen maar een voordeel.
Geen merk dat daar zoveel ervaring mee heeft als Fiat.
En voor zover ik mij kan herinneren van degene die ik in het verleden gereden heb ook nog heel betrouwbaar.
@nasty: klopt, en een Audi maar een Audi! Toch belachelijk wat je voor zo’n geval moet betalen!
@lambo4all: En dan nog liefst 0.9 twinair die maakt een geinig geluidje.
http://youtu.be/pBHz3XkdF0I
@lambo4all: serieus?! Rijd pittig!! A1 rijd zoveel beter dan de grasmaaier van fiat. En we hebben het dan niet meteen over een abarth maar gewoon die flut 0.9 twinair dingen.
sowieso de Audi, en nee, ik ben geen VAG fanboy
De opel ADAM is naar mijn mening gewoon een grappig autootje dat wat aan de dure kant is, maar who cares? De 500 vind ik er niet echt serieus uitzien, meer een guitig karretje voor der bij, en de A1 is een serieuze, kleine, zakelijk auto. En de ADAM zit er net tussen in…

De ADAM is mooi getekend, ook bij de deurklink. Wat de naam betreft, ik vind het een naam die misschien niet echt bij deze auto past, ze hadden beter een one-off kunnen maken met deze naam. Maar ja, je kan niet alles hebben…
Geen kans tegen de 500.
De 500 is wel leverbaar met moderne motoren en komt een stuk minder geforceerd over.
4991 via Android app
Geef mij maar de adam
Klein, schattig, grappig,…
Krijg je die hond er bij?
@Corrado16v: nee
De 500 en A1 zijn nog wel leuke autotjes. De A’dam daarentegen is een samenraapsel van verschillende elementen van o.a. de A1 en 500 idd en ook de Pluriel. Veel te druk design met allemaal kromme en valse lijnen in de carrosserie als je het mij vraagt.
@Tommy2: Echt onzin. Ze vallen allemaal in hetzelfde segment. Dat is dan ook de enige vergelijkenis. De opel heeft unieke lijnen die je enkel terug vindt bij opel zelf (GTC).
@jeffreym3:
Onzin 500 en ADAM zijn A segement en de A1 is B segment.
@jrk68: O. Dan snap ik niet waarom de audi er tussen staat ;)
@jeffreym3: Omdat de Adam veel designelementen van de A1 vertoond misschien..?
@jrk68: correct
Toch liever de 500, goedkoper, modernere techniek en geen gekke designfratsen. Restwaarde van een opel is ook 3x niks
A1-500-opel geval dinges.
Die ADAM doet me van voren denken aan de Cayenne
@berlinetta: wat heb jij op?
@jordy14: een broodje kaas
@berlinetta: ja vind ik ook, met n vleugje SLS
@wobwobgaserop: ja en hij lijkt ook wel op een pagani zonda :)
@jordy14: nou je t zegt.. verrek ja… ;)
@wobwobgaserop: mag je ook een SLS kiezen? Die dan graag..
@eklasse: haha, ja, is daar al n shooting brake van… dan wil ik die..?! Gewoon nog n vleugeldeur achter dwars erop… als je dan alles open zet inclusief de motorkap, dan heb je n helikopter ;)
er is niks vernieuwend aan de adam; waar fiat het met 2 cilinders en turbo’s doet vind je in de adam slechts een atmosferische 4 cilinder..


“Je maakt een auto die zich moet onderscheiden als vlot en hip, maar vernoemt hem naar de oprichter van je merk, uit de 19e eeuw.”

idd ja: vernoemd naar iemand uit de 19e eeuw, gebaseert op de techniek van nog de 20e eeuw, verkocht in de 21e eeuw..

bedank GM, bedank voor het laten uitsterven van al je europese dochteronderneming, bedank voor dat je hun tekens richting het faillissement help.


ik heb niks met opel ( als oud-kadett hater) maar ik vind het wel zielig dat GM, opel laat uitsteven, net als ze deden met het ouwe welbekende saab ( RIP? ) maargoed, opel heeft dus kennelijk gwn pech dat ze niks nieuws / innovatiefs mogen doen..
@bigcar: 1. Gewoon zonde want de laatste tijd zijn ze goed bezig. Op design gebied dan, dat er erg goed uit.
De DS3 kan je ook gebruiken als vergelijkingsobject. De C stijl die eerder ophoudt is duidelijk geinspireerd op de eerder ophoudende B stijl van de DS3 of zelfs C3 pluriel (front lichten positie). Langs de zijkant en voorkant vind ik de Adam OK. Qua achterkant komt de Adam wel een pak tekort, doet me zelfs een beetje denken aan de Ford KA om de één of andere reden.. Nogal plat, en die lijnen zijn een mislukte poging om dat te doorbreken en modern te doen lijken..
Nou dan is de keuze hel makkelijk FIAT 500 natuurlijk!!!!!
Ik denk de 500, omdat die zo schattig is :)
@jordy14: wat vind je vriendje ervan?
@eklasse: haha 1
De opel of de audi, de 500 vind ik maar een stuk ongeluk.
De Fiat is de leukste en zeker niet onbetrouwbaar. De Audi is gewoon te duur, vervolgens mag je nog een vermogen aftikken voor wat opties. De Opel is qua design een geslaagd ontwerp, leuk en fris, itt de Audi wat gewoon een gekrompen Q5 is.
Wat ik mis is de klaagzang over die GT86 achterlichten op de ADAM.
Dat gemauw was niet van de lucht toen toyota terug greep naar een designelement waar ze zelf met Lexus mee begonnen waren.
@jrk68: GT86 achterlichten op de Adam? Omdat die dezelfde kleur heeft ofwat. Dan kun je overal wel over gaan klagen.
Voor de prijs van deze autootjes zijn er nog veel meer interessante modellen. Ik noem een Ford Fiesta, Fiat Punto en een Citroen DS3. Voor de prijs van de Audi zou ik liever gaan voor de Alfa Mito.

De genoemde modelletjes zijn vast hardstikke leuk voor heel veel mensen maar ik vind ze veel te saai. Ze doen me niets. Dan zou ik gewoon voor echt goedkoop gaan en een Toyota Aygo nemen…
@BrutaalAapje: DS3 zeker weten, veel leuker dan al dit soeps..
De 500, zonder twijfel.Een van de weinige retro cares die gelukt is. Panda is een stuk praktischer en goedkoper,maar het design van de 500 maakt veel goed.Die Audi enOpel vind ik nogal geforceerd aandoen. De 500L is verschrikkelijk, dat dan weer wel
Adam ? Berijd liever een Eva , A1? your car is ugly , 500 doet me aan een halfje denken , doe maar een IX 20 bruikbaar en mooi .
@norge: De instap IX 20 met 1.4 en 5-bak kost minstens 21K euro; dat is geen concurrentie. En volgens Top Gear is die 1.4 een kreng en wil je dus minstens de 1.6 met 6-bak …

Maar voor dat geld koop je ook een A1 + opties of een 500 Abarth of iets anders leuks.
@dawwg:
Ik weet niet welke prijslijst jij hebt maar ik heb het ff gechecked de ix20 1.4 begint bij E 16995,–.
Blijft dat die niet in dit segment valt net als de A1.
@jrk68: Die prijs heb ik vanaf http://www.topgear.nl/autotests/hyundai-ix20-1-4i-i-catcher-handgeschakeld-test-drives/ … maar dat is dus inclusief allerlei opties en niet instap-kaal, my bad.
@norge: http://www.autoblog.nl/gallery/Hyundai/ix20/Hyundai_ix20_03.jpg
http://www.playandroid.com/blog/wp-content/uploads/2012/05/Bitch-Please.png
utr1984 via Android app
@Tommy2: Bitch please… Jij toont de ix20, niet de i20: slaper!

Beetje flauw om te zeggen dat je liever voor een DS3 oid gaat. De Adam is een A-segmenter zoals de 500, niet formaat A1, DS3 e.d…
@utr1984: Wie is hier nou de slaper? L e z e n…
@norge: Goeie keuze. Zou ik ook wel zien zitten…
Zoals Sir Smokelat al zegt in het artikel:

– Uitsluitend atmosferisch motoren
– Alleen 5-bak, geen 6-bak.
– Geen start & stop

Ofwel: minder schoon, zuinig en pittig dan de concurrentie. Alleen de velgen spreken m.i. voor de ADAM.
500 Abarth alstublieft. Of komt er ook een Adam OPC?
Ooit in de Audi A1 met 105pk gereden, super dingetje vooral van binnen, alleen zelfs het sportonderstel was nog iets te tam.
Dit is een concept toch?
Bella 500!!!!
Sowieso niet die gare 500, ik prefereer de A1, maar niet als ik ‘em zelf zou moeten lappen! 2e hands ftw!
Na de Ferrari Enzo hebben we nu de Opel Adam. Wanneer komt de VW Adolf?
Voor een klein wagentje ziet de Adam er wel aardig uit. Maar wanneer het een Jap was geweest, zou iedereen roepen dat het een 500 kopie was.
Zelf vind ik van deze alleen de 500 leuk, maar dan wel in Abarth SS uitvoering.
van de achterkant lijkt het wel een fort Ka van de vorige generatie! voorkant oog wel stoer.
maaruhmmm, de corsa is niet de kleinste opel hoor, dat is de agila! :)
@mazdarx8:
De Agila is een Suzuki.
Met je roze handtasje in adam gaan rijden krijgt ineens een hele andere betekenis
@Soulmaster: alles met master in een Nickname heeft bij mij al een discutabele betekenis
@eklasse:
Goh dat heb ik nou met type benamingen.
@jrk68: ja, klopt. Ik ben echter verre van creatief. Ik keek naar buiten zag die oude taxi van me en wist t. Nee serieus, ik dacht welke auto roept gegarandeerd weerstand op maar is geen Koreaan: eklasse. Op de A, de vaneo, de roestige vito, de. C coupe en de shooting brake na de meest gehate auto van de beste auto maker. ;) Maare 68 is dat je geboorte jaar?
Niet gedacht dat ik dit ooit zou zeggen maar ik vind de Opel zeker wel de mooiste van het stel.
Audi A1 natuurlijk, dan maar wat meer betalen voor een echte auto. :-)
“op de motorkap dansende negers” haha kan me nog herinneren over de ophef toen het woord boksneger werd gebruikt.
Als man kan je je alleen in een 500 vertonen wanneer het een Abarth is. De A1 is keurig, goed gebouwd en heeft ongetwijfeld (net als de Fiat) een goede restwaarde, maar is oorverdovend saai. De Opel ziet er wat mij betreft echt leuk uit, het interieur lijkt ook dik in orde maar die motoren zijn deprimerender dan een doorgerotte E-Kadett. Mijn keuze? De Citroën DS3!
Als man moeten kiezen uit 3 vrouwen/homo auto’s.. Maar de adam is wel het origineelst. Commentaar dat ze design-elementen gestolen hebben is natuurlijk onzin. Elke auto uit dit segment lijkt min of meer op elkaar.
@jeffreym3: En als ik even als een vrouw moet denken dan denk ik dat ze de adam het ”schattigst” zullen vinden.
@jeffreym3: mee eens sluit ik mij bij aan
@jeffreym3: helemaal mee eens. Vind em er tussen die andere 2 heel ok uit zien
Als het klein en duur moet, dan voor mij een DS3.

Maar klein heb ik liever goedkoop, dus Panda of Mii of zo…
@Esprit_de_Flandre: Panda 100PK!
@Esprit_de_Flandre: Met klein en heel duur zou je op deze uitkomen:
http://www.niksluijs.nl/wp-content/uploads/aston_martin_cygnet_rendering.jpg)

De fiat 500 is het leukst, de audi is het meest ”serieus”, de opel is in mijn ogen een beetje overdreven/druk. Bij de fiat is heel duidelijk te zien dat het in een stijl is getekend (±1960) en de opel is een mix van heel veel dingen, een beetje duits/amerikaans/japans/italiaans
@ytrewq: Niet dat ‘duur’ want een DS3 is niet de duurste van allemaal..
Kzou zeggen de audi maar aan de prijs gezien zal het dan toch een opel astra worden, dan kan je tenminste die roze polo,manbag en mannen uggs thuislaten
@mercedesclsfan: er zijn op autotrader gewoon cls’en te koop voor 18000 euro hoor. Don’t worry.
@eklasse: Woehoe ik word blij wakker vandaag
@mercedesclsfan: handjes boven de dekens!
A1 vind ik zo lelijk als de nacht.
Qua prijs zal de opel wel iets duurder zijn als de fiat, maar voor de sportieve uitstraling kies ik dan maar de opel.
@jerry: mijn pedaalemmer in de bijkeuken heeft ook een sportieve uitstraling………. (10 puntjes)
De Audi A1 moet je met een Mini vergelijken; de Opel Adam met een Fiat 500!
@bentley1969: blijkbaar denken velen (en in ieder geval de autoblog redactie) daar anders over ;)
Niet echt een vergelijking een A1 met een 500
@dave: Zelfde klasse toch, dat Audi er een te duur prijskaartje op plakt is hun probleem.
Als interieur de Opel Adam, en als auto de Fiat 500. Invergelijking qua prijs met de audi is de Abarth 500 gelijk, maar wel veel leuker, mooier en sportiever!!!
De Audi is de mooiste. Zeker qua interieur. Maar ook de duurste. Ik ben eens een keer gaan stoeien met de configuratie toen ie net uit was en kwam voor de 122pk op een kleine 40.000 euro! Ja doei!
De Fiat is ook leuk, maar voor mij te klein en te plastic van binnen.
De Opel is ok, maar zou ik het minst graag in gezien worden.

Wat ik erg jammer vindt zijn de velgen. Waarom is er nou geen merk die eens snapt dat het lelijk is als de ene velg de juiste kant opdraait, en de andere als het ware tegen de rijrichting in. Als je perse een asymmetrische velg wil, maak dan een linker en een rechter exemplaar! Maar dat is natuurlijk wel heel kostbaar!
@circlestorm69: laatste alinea van je betoog vraagt enige uitleg. Ik snap m niet… 4 velgen draaien vooruit what’s wrong ?
de adam heeft wel wat.het is opel eigen ze zijn goed bezig de laatste tijd. afkijken gebeurd altijd in autoland
De Opel is best een leuke auto, alleen voor dat geld kan je ook een klasse groter rijden. Zelf zou ik dan eerder voor een auto als de Peugeot 208 gaan.
Opel zat nog niet in dit segment en moesten snel met iets op de proppen komen, en dat is terug te zien in het resultaat.
Heeft Opel misschien het design van een WOII Duitse legerhelm als voorbeeld genomen? Wat een oerlelijk gebakje.
@clubbtraxx:
Je moet toch wat als je zelf nooit een icoon had in deze klasse.
Dan maak je gewoon een Retro helm.
Voor mij de Audi als eerste en de Opel als laatste.
Als je in dat segment moet kopen dan zal prijs wel een van de belangrijkste punten zijn denk ik. Dus als hij die niet meeheeft zal de ADAM wel falen. Mij doet de wagen alleszinds al echt niets.
Toegegeven: echt het meest origineel is natuurlijk het design van de Opel. De Audi is een te heet gewassen auto. Lijkt erg op de rest wat uit de Audi-koker komt maar dan kleiner. De Fiat is natuurlijk een retro uitvoering van het origineel, niks bijzonders eigenlijk. Maar blijft voor mij wel de leukste.
1. A1
2. ADAM
3. 500
in de vergelijking met da ADAM is een foto van de porshe cayenne schaal 2/3 vergeten, lijkt er enorm op vanvoor :D
De voorgrille van ADAM doet me denken aan Mercedes SLS AMG, beetje fail. Doe mij maar een nette A1, lekker op z’n Audi en orgineel!
ik ga voor de audi a1
Bij de Audi A1 heb ik het gevoel dat ik belazerd ben en gewoon in een opgevoerd polootje rijd. Dus dan liever voor de degelijke 500! Ook de originele vind ik TOF!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).