Vergelijking: de nieuwe Audi A6 Avant versus de oude

Auteur: , 52 Reacties
Audi A6 Avant

We zetten meteen al zijn voorouders even op een rijtje!

Voorheen was de A6 Avant een van de belangrijkste auto’s voor Audi. Op het relatief grote model zat lekker veel marge en ze werden goed verkocht. Wat je noemt een win-win situatie. Echter, de Q5 en Q7 hebben natuurlijk wel wat afgesnoept bij de verkopen van de A6. Een groot verschil met de Q-serie en de Avant is dat de Q5 en Q7 wereldwijd populair zijn. De grote stationcar zoals wij hem kennen is eigenlijk vooral in Noord-Europa in trek. De stationwagon wordt wereldwijd toch nog een beetje gezien als een ‘pakezel’ of ‘werkpaard’. Niet de termen die je wil horen bij de aanschaf van je superluxe auto, behalve voor rationele Hollanders, Duitsers en Scandinaviërs.

Audi wist jaren geleden al een stuk markt aan te boren waarvan het niet duidelijk was dat die er was. De zogenaamde lifestyle stationwagon was nieuw en een regelrecht succes. Het duurde een tijdje, maar andere merken gingen uiteindelijk overstag. Het idee van een lifestyle stationwagon is dat je voor een groot gedeelte het praktisch gemak hebt van een stationwagon, maar wat laadruimte inlevert voor een sportievere lijn en uitstraling. Zoals jullie weten betekent een sportievere lijn automatisch een sportiever leven en alle successen die daarbij komen kijken.

Voordat we verder gaan, kijken we meteen even naar de voorouders van de Audi A6 Avant (C8) onder de loep:

Audi 100 Avant (C2)
De eerste Audi Avant was helemaal geen stationwagon, maar een vijfdeurs hatchback. een liftback zo u wilt. De auto was dankzij de vijfde deur net even wat praktischer dan de sedan. De auto was van 1977 tot 1982 te bestellen bij de lokale Audi dealer.

Audi 100 Avant (C2) '77

Audi 100 Avant (C3)
In 1982 komt de Audi 100 Avant op de markt. In tegenstelling tot de voorganger was de avant nu daadwerkelijk een stationwagon. De auto bleef tot 1990 in productie. Er was keuze uit diverse vier- en vijfcilinder motoren. Aan het einde van de levenscyclus was er ook een 2.5 TDI te krijgen met 115 pk, destijds een behoorlijk getal voor een diesel.

Audi 100 Avant (C3) '82

Audi 100 Avant (C4)
Het succes van de eerste Audi 100 smaakte naar meer, dus werd de Avant versie van de nieuwe 100 snel aan het gamma toegevoegd. Ook nu de keuze uit vier- en vijfcilinders plus enkele zescilinders. De 100 wordt in 1995 gefacelift en gaat sinds dat moment verder als A6.

Audi 100 Avant

Audi A6 Avant (C5)
In 1998 komt er een volledig nieuwe Audi A6. Deze auto komt uit het tijdperk dat Audi’s zeer strak, onderkoeld en eenvoudig gelijnd waren. Qua motoren was de keuze groter dan ooit. De schraper kon opteren voor een 1.8 met stoffen bekleding, maar er waren ook diverse V6’en, waaronder eentje met twee turbo’s. Ook een V8 behoorde tot de mogelijkheden.

Audi A6 Avant (C5)

Audi A6 Avant (C6)
Met de C6-generatie van de A6 vindt Audi in 2005 dan definitief aansluiting met merken als Mercedes-Benz en BMW. Uiteraard voer voor discussie, maar de specificaties, prijzen en afmetingen van de Duitse drie zitten sindsdien erg dicht bij elkaar. Ook hier een riks aan uitvoeringen waaruit de Labrador-eigenaar kan kiezen. Van een vierpits voorwielaandrijver tot de lekkerste uitvoering, een dikke 3.0 TDI en vierwielaandrijving.

Audi A6 Avant 3.0 TDI Quattro (C6) '05

Audi A6 Avant (C7)
Audi verandert in 2011 vrij weinig aan het ‘C6-recept’ met de C7. Wederom een kloeke stationwagon met een gestrekt silhouet. Veel motoren waren bij de A6 tijdens facelift al vernieuwd, de nieuwe A6 krijgt doorontwikkelde versie daarvan onder de kap. Wel nieuw is de 3.0 diesel met twee turbo’s die 313 pk en 650 Nm op alle vier de wielen afvuurt. Nog steeds het ideale wintersportkanon en volgens @Jaapiyo mijn favoriete auto.

Audi A6 Avant (C7) '11

Audi A6 Avant (C8)
Dan zijn we nu aanbeland in 2018. Het jaar waarin Verstappen in één race tot drie maal toe Lewis Hamilton wist in te halen om vervolgens als vijfde te finishen. Ook knap. Terug naar de nieuwe generatie A6 Avant. Persoonlijk ben ik niet een groot voorstander van de nieuwe ‘design’-stijl van Audi, maar als Avant is het toch wel een Dikschiff. Met name die dikke heupen doen het hem.

Audi A6 Avant (C8) '18

Dan nu de verschillen met het uitgaande model. We hebben al een vergelijking gedaan met de sedan-versie die Audi stug ‘Limousine‘ blijft noemen.

Uiterlijk:
We beginnen met het uiterlijk. “Huh, is dit een nieuw model? Ik dacht dat het facelift was!” Een veelgehoorde en altijd geslaagde grap. Dat is niet zonder reden. Met name het behoudende, decent dikke uiterlijk is een belangrijk aspect van de Audi A6 Avant. Je kan het nieuwe model eenvoudig herkennen aan de chromen strip tussen de achterlichten. Iets minder om trots op te zijn, zijn de ‘uitlaten’. Die waren echt, dat zijn nu chromen versiersels. Aan de ene kant niet erg, met ‘broem-broem’ geluiden door de speakers en kleine ronde pijpjes in wanstaltige ornamenten is dit een logische volgende stap. Misschien moet Audi weer terug naar de tijd van de pre-facelift A6: daarbij waren de uitlaten in het geheel niet zichtbaar. Ook is de D-stijl een stuk vlakker en doet daardoor denken aan de stamvader van deze serie Audi’s. Laatste zijn de quattro-esque wielkastranden.

Audi A6 Avant C7 - C8

Interieur:
Een ander belangrijk aspect aan dit type auto is het interieur. De verschillen qua dashboard en gadgets zijn al behandeld. Wat zijn de verschillen qua bagageruimte? De nieuwe A6 heeft een bagageruimte van 565 liter. Als je de banken neerklapt kom je uit op 1.680 liter. Ter vergelijking. De vorige A6 had een bagageruimte van 565 liter en 1.680 liter als je de banken neerklapte. Inderdaad: exact gelijk. Waarschijnlijk hebben klanten niet meer nodig. Toch is de A6 iets gegroeid in de breedte en wielbasis. Deze komen geheel ten goede aan de passagiers. Heel attent.

Audi A6 Avant

Motoren:
Audi presenteert de A6 een enkele benzinemotor en drie diesels. De dikste zijn de 3.0 TFSI benzinemotor (340 pk) en de 3.0 TDI zelfontbrander met 286 pk. Dat zijn ongetwijfeld de fijnste motoren die uitstekend bij het karakter van de auto passen. Gezien een navenant prijskaartje kun je ervan uitgaan dat motoren die op de planning staan belangrijker zijn. Dat zijn voorlopig twee diesels, een 3.0 TDI met 231 pk en een 2.0 TDI met 204 pk. Die laatste heeft enkel voorwielaandrijving. Alle A6’en hebben een achttrapsautomaat van ZF. In vergelijking met de vorige A6 niet heel erg schokkend.

Conclusie:
Audi weet blijkbaar erg goed wat hun klanten wensen. Een herkenbaar uiterlijk, een perfect interieur en de mogelijkheid om de auto geheel naar smaak aan te kleden. Uiteraard staan daar zeer forse prijzen tegenover. Het uiterlijk is herkenbaar A6, maar toch behoorlijk afwijkend. Ook in het interieur zijn de nodige stappen gezet. De stationwagonversie profiteert daar ook van. Geen extra ruimte, maar wel extra stijl. Precies hoe een lifestyle stationwagon hoort te zijn. Wel schokkend is dat er zo vol wordt ingezet op dieselmotoren. Ondanks dat het fijne blokken zijn die zeker hun nut hebben (met name op lange afstanden), is enkel MHEV-techniek een beetje karig. Een opgevoerde startmotor is wat anders dan een full-hybride, plugin-hybride of een volledig elektrische variant. Iets dat je anno 2018 best mag verwachten van een grote fabrikant.



52 reacties

Interessant, maar wist je al dat we weer een nieuwe driftcursus organiseren? Check het HIER!
Als ik naar de achterkant van de nieuwe kijk had er ook een Mercedes embleem op gekunt
@lekkerlinksrijden: in principe kan er elk embleem op..
@g60gti: Nee hoor, een swastika zou bijvoorbeeld niet kunnen. Ligt gevoelig. Dus niet elk embleem kan er zomaar op.
@vonklausenburg: haha you got me
@vonklausenburg: gezien de historie van Audi (Auto Union) zou ie er best op kunnen…
@vonklausenburg: Kan er alsnog gewoon op hoor. Dat je banden worden lek gestoken moet je maar zien als gezellige toevoeging.
@olivier420: lekke banden? Had je maar rupsbanden moeten nemen als optie!
@vonklausenburg: en dat kunnen zeggen met zo’n gebruikersnaam…
@jaso013: Zeker, ik schreef het al marcherend door mijn woonkamer terwijl mijn vrouw (Erika) de Benz aan het poetsen was.
@vonklausenburg: bij een RS6 zou ik er diefstalt-technisch gezien er eerder een davidster op doen…
@vonklausenburg: wat een gemene reactie ook iets met zeer oude koeien uit de gracht halen
Die full hybrid of elektrische komt wel bij de facelift of een jaar-update. Maar pas na de nieuwe A3 en de E-tron, vermoedelijk.
Heeft eigenlijk niets van zijn glans verloren. Vind de vorige nog steeds mooi en de nieuwe weer up2date en net ff wat mooier. Zelfde verhaal als bij de E klasse.

Bij de 5 vind ik dat de f11 meer klasse heeft dan de f91. De stap van een f11 naar een f91 lijkt mij ook niet zo groot. Waar Audi en Mercedes met name in het interieur een reuze stap hebben gemaakt valt mij dit bij BMW een beetje tegen.
Welke op de foto’s is precies de nieuwe?
@mikje90: serieus? Gaan we nu onder elke nieuwe Audi-artikel dezelfde afgezaagde comment teruglezen?
@misterdrogba: Die comments zijn net zo vernieuwd als het design inderdaad, het wordt een beetje flauw!
@misterdrogba: Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat de enorme verschillen zijn. Ik vind het ook maar een opgewarmde prak…
@misterdrogba: ik heb anders nog geen opmerking gelezen over het olie verbruik…
@mikje90: echt he, verzin eens wat nieuws
@dolledries: dat is nu net wat hij van Audi vraagt “ verzin eens wat nieuws”!
@mikje90: wie dit verschil niet ziet moet toch echt even langs Eyelove voor een multifocaaaaaaaale bril
Haha: “Die waren echt, dat zijn nu chromen versiersels. Aan de ene kant niet erg, met ‘broem-broem’ geluiden door de speakers”

Maar nu even serieus, een ‘premium’ auto met zo’n prijs en dan geen echte uitlaten? Ik geef het op!
@jaapies: Heb de nieuwe C-klasse & E-klasse Break ook gezien met dezelfde neppe uitlaten, misschien proberen ze mensen een beetje klaar te stomen voor een toekomst zonder uitlaten.
@misterdrogba: ja klopt, er zijn een hoop merken die het doen tegenwoordig.. Gelukkig houd BWM zich nog bij het oude, al vind ik die ook al overdrijven op de nieuwe 5-serie, maar zolang ze maar echt zijn! En andere gewoon helemaal weggewerkt…
@jaapies: Bayerische Werk Motoren?
@jaapies: de nieuwe A6 heeft wel echte uitlaten hoor, alleen zie je ze niet.
Ik moet hem nog eventjes in het echt zien. Nog niet echt overtuigd van de achterkant, komt wel deels door de kleur denk ik.

Ondanks alle heisa lijkt me een dikke diesel nog steeds de ideale blok voor zo’n kilometervreter, lijkt me heerlijk vertoeven samen met het gezinnetje onderweg naar de zon/sneeuw.
De C6 blijft de mooiste generatie.
@autodrop: Helemaal mee eens! Tijdloze wagen in design en in de juiste samenstelling nog steeds een auto waar je goed mee voor de dag kunt komen.
@autodrop: in RS6 uitvoering mooi door simpelheid. Verder heb ik het nooit een mooie auto gevonden, met name de achterkant. De C7 is en blijft mijn favoriet.
De A6 C4 kan mij het meest bekoren, ben sowieso fan van het jaren 90 design.
Strakke wagens zonder poespas.
”Met de C6-generatie van de A6 vindt Audi in 2005 dan definitief aansluiting met merken als Mercedes-Benz en BMW.”

They never have, and never will… Jaren ’80 en ’90 was het een sympathiek merk, maar het merk heeft in mijn ogen de laatste jaren veel van die sympathiek verloren. Een petjes en patser merk. Merk het al jaren met mijn RS2. Van; wat een bijzondere auto, naar; wat een petjes bak.
@maxidyne: voor zo’n Audi 100 avant C4 heb ik (nog steeds) wel een zwak. Vooral de achterkant blijf ik krachtig vinden
@maxidyne: het is jammer dat het imago zo is verschoven, komt dat publiek bij BMW vandaan? MB heeft t natuurlijk altijd gehad, dat foute randje
@maxidyne: Daarom was mijn daaropvolgende zin: voer voor discussie.

Aan de ene kant heb je gelijk. Audi was een ingetogen en sympathiek merk. Een beetje in de hoek van Volvo en Saab. Net even wat andere techniek (quattro, vijfcilinders, turbo, TDI’s, ASF, multitronic) in combinatie met een ingetogen uiterlijk. De gemiddelde BMW of Mercedes koper was niet geïnteresseerd in een bijna even dure Audi die veel te onopvallend was.

Dat gezegd hebbende, het modelprogramma van Audi, BMW en Mercedes-Benz vertonen grote overeenkomsten. Ik vind het wel opmerkelijk dat volgens de vele autoloiefhebbers de verschillen enorm zijn. Dat terwijl eigenlijk die verschillen erg klein zijn. Uitstekende interieurs, comfortabel rijgedrag, een hoogwaardige afwerking, puike motoren, hoge prijzen en grote flexibiliteit tot het aankleden van je auto. Echt heel veel dingen komen overeen.

Mercedes heeft op dit moment een enorm goede flair gevonden (en vind ik het gaafste), BMW heeft een (kleine) voorsprong met de fijne onderstellen en zes-in-lijn motoren terwijl Audi kan floreren met strakke dashboards en onmogelijk strakke afwerking. Het zit echt dicht bij elkaar.

De modelgamma’s zijn tegenwoordig zo magistraal groot dat een favoriet merk uitkiezen schier onmogelijk is, eigenlijk. Soms is de Audi beter, soms de BMW en soms de Mercedes. Dat hangt er net van af welk model. Maar ja, zoals gezegd: voer voor discussie. Dat is het leuke aan auto’s ;-)
@willeme: over grote stappen gesproken, wat dacht je van de overstap van Volvo met de v70 naar de v90? Die vind ik meteen het mooiste in dit segment persoonlijk.
@v60polestar: Dat vin ik eeuwig zonde. Bijna schandalig dat Volvo hun icoon zo om zeep heeft geholpen. De V70 was de laatste no-nonse stationwagon. De typische Volvo. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte was voor een V90. De V90 is schitterende auto, absoluut. Zowel van binnen als van buiten vind ik het een bloedmooie auto. Maar jammer dat ze de V70 opgeofferd hebben. Er gaat geen model meer komen tussen de V60 en de V90, maar eigenlijk moet dat wel. De enige auto die op dit moment voldoet aan de criteria van een 850/V70 is, gek genoeg, de Skoda Superb Combi. Geen pretenties, lomp groot, ruim en verkrijgbaar en in de juiste uitvoering de ideale auto.
@maxidyne: net of er geen petjes en patsers in die andere 2 merken rijden
Twerd wel een beetje tijd voor een vervanger. Waardige opvolger lijkt mij
@pindakoning: vindt je? Vond de laatste nog best wel heel bij de tijd
Die achterlichten op de C8 zijn echt super lelijk. Als ik een A6 zou nemen, dan een S6 Plus
Prachtige auto
Interieur en dan laat je de neergeklapte achterbank zien? Waar zijn de vergelijkende foto’s van het dashboard?
@alassad: het zou kunnen zijn dat die bij de A6 sedan al behandeld zijn.
Dat plastic achter de voorstoelen vind ik zo goedkoop staan. Verder toch wel een mooie dikke bak!
Qua motoren en versnellingsbakken klopt de tekst niet helemaal: de benzine-V6 krijgt de 7dsg mee en ultra-quattro. De diesel-V6 een echte automaat en ‘klassieke’ quattro. Die ook met sport-diff te bestellen is (altijd doen!). Dat is dus de echte sportieveling.
Prachtige auto trouwens, nu nog een mooie grijze kleur ipv dat harde blauw. Maar dat is kwestie van smaak.
Geen vooruitgang t.o.v. de C7, zeker niet in het interieur. Maar de grille is ook totaal uit verhouding.
A6 C6 was ook in een 4.2 benzinert. De nieuwere gen 4.2 was later ook te vinden in de S5 van dat moment.
Wederom een hele knappe kar. Als er nu eens een S6 met de 4.0 V8 TDI kwam…..
De nieuwe oogt veel sportiever. En het interieur is helemaal een stap voorruit. Kon wel eens moeilijk kiezen zijn tussen A6 avant en A7. Beide zeer aantrekkelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).