Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Auteur: , 36 Reacties

Onmiskenbaar Evoque. Meer prestige.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Jaa, gister trok Jaguar Land Rover (JLR) dan eindelijk het doek van de nieuwe Evoque. De mannen en vrouwen moesten aan de bak om de instap-Range weer gaaf te maken, want het oude model was hard toe aan vernieuwing. Er is inmiddels ook moordende concurrentie bijgekomen.

De Range Rover Evoque is nu circa zeven jaar onder ons. De conceptcar werd zelfs 10 jaar geleden al voorgesteld. De Evoque is een succesvol model geworden en het is dan ook niet zo vreemd dat er een tweede generatie is gekomen. De Porsche Macan is ook zo’n auto die het ontzettend goed doet. Er is nu eenmaal vraag naar luxe SUV’s die niet de hoofdprijs kosten. Maar goed, laten we de betaalbaarste Range Rover eens doorspitten.

Bij de afbeeldingen staat bovenaan de nieuwe Evoque, onderaan de oude.

Exterieur
De eerste generatie Evoque was een makkelijk te herkennen auto, al zal dit voor niet-autokenners wellicht niet zo het geval zijn. De achterkant was duidelijk anders in vergelijking met de rest van het gamma. Het ‘kontje’ was misschien wel het minst fraaie aan de Evoque. Daar hebben ze bij JLR slim over nagedacht, door er een Velar-sausje overheen te gooien. Dat komt tevens terug in het interieur, maar daarover later meer. De achterlichten zijn een stuk slanker geworden en de zijkant egaler. De voorkant is nog het minst aangepakt. Wat wel opvalt is dat ook hier de lampen op dieet zijn gegaan. In zijn geheel is de Evoque minder vriendelijk gemaakt in het aanzicht. Als man zijnde kun je nu dus prima gezien worden in de ‘Range Rover van je vrouw’.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Interieur
Goedemorgen, alsof JLR vanaf de grond opnieuw is begonnen met ontwerpen. De Evoque is sterk verbeterd qua interieur. Men hoeft niet langer door te sparen voor een Velar om in een gelikte Range Rover te zitten. Zo beschikt de Evoque voortaan over Touch Duo Pro, het dubbele schermencircus van JLR. Het kleurgebruik en de stoelen zien er ook erg mooi uit. Het oude model had een rommelige middenconsole met veel knoppen. Een nadeel is wel dat de fraaie draaiknop voor de automaat is verdwenen. Daar is nu een genotsknuppel voor in de plaats gekomen, wat raar oogt zo in het midden van de auto. Of de afwerking net zo fraai is als de duurdere modellen is altijd even afwachten. Kijk niet gek op als we toch ergens harde plastics ontdekken tijdens de komende rijtest. Op het eerste oog lijkt de Britse autobouwer echter veel hoogwaardige materialen gebruikt te hebben en dat is een positief teken. Tenzij je allergisch bent voor schermbedieningen, is er geen reden om bij een concurrent te shoppen als het gaat om de kwaliteit in het interieur.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Techniek
Flinke vernieuwingen op technisch gebied. Bijna alle motoren zijn gekoppeld aan een mild-hybride-aandrijflijn. Dit betekent dat de motor afslaat bij snelheden tot 17 km/u wanneer de bestuurder remt. Een dynamo slaat vervolgens energie op. Wanneer men weer gaat accelereren, wordt die opgeslagen energie gebruikt. Omdat de motor minder hard hoeft te werken, scheelt dit in het verbruik. De nieuwe Evoque is het eerste Range Rover-model met deze technologie. De vorige Evoque was enkel verkrijgbaar met viercilindermotoren en bij deze nieuwe generatie doet JLR nog een stapje terug. Volgend jaar komt de Evoque er zelfs met een driecilinder(!). In 2017 kwamen er al nieuwe Ingenium benzine- en dieselmotoren naar de Evoque en deze zijn terug te vinden in het kersverse model. Voor het eerst zal de Evoque er ook als plug-in hybride komen.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude

Conclusie
De broodnodige update voor de Evoque komt als geroepen. JLR heeft zichzelf overtroffen door de Evoque volwassen te positioneren naast een model als de Velar. Het prijskaartje voor de nieuwe Evoque is nog niet bekend, maar het kan niet anders zijn dat ook deze nieuwe generatie goed gaat verkopen. Het is echter niet alleen hosanna. Zo is de pook voor de automaat een vreemde designkeuze. Bovendien klinken ‘Range Rover’ en ‘driecilinder’ als vloeken in de kerk, maar wellicht zijn we gewoon ouderwets. Gelukkig blijft er voldoende keuze over om het kleine torretje links te laten liggen, al zal ongetwijfeld de knip getrokken mogen worden.

Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude
Vergelijking: de nieuwe Range Rover Evoque vs de oude



36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat raar dat ze weer voor een genotsknots gekozen hebben, wellicht voor de doelgroep gedaan
@pindakoning: ik zie geen rukpukkel aka trekhaak?
@bischero: De pook ;-)
@cossiekiller: over het algemeen rijdt er een vrouw mee, die moet ook aan haar wensen komen. Sugardaddy kan niet zo vaak….
Prachtig stuur en instrumenten gedeelte👌🏻
Die oude lijkt veel kleiner
@p993: Vind ik ook. In een filmpje van een ander auto medium gaven ze aan dat de wielbasis met 20 cm is toegenomen, maar dat de auto zelf 1mm korter is. Dus de verhouding is behoorlijk anders, daar zal ’t door komen.
Bizar ook hoe hij veranderd is, had verwacht dat ze precies dezelfde auto zouden maken, maar zoals jullie al omschrijven, dit overtreft echt alle verwachtingen. Tjonge jonge zeg.
@ancipanci: gheheh
Die greeploze flanken zijn zo sexy! Glad, lekker.
@str8six: That’s what (s)he said
@sanderp: that’s what I say. To her.
@str8six: Wacht maar tot ze vastgevroren zijn ;-)
@timt: That’s what she said
Ze hebben dus ook een S-Line/M/AMG pakketje want die blauwe en witte hebben verschillende voorbumpers. Vooral de vinnetjes in de zijdelijke luchtinlaat. Ziet er netjes uit, maar toch liever een grotere Range Rover als ik zoiets zou kunnen/willen rijden.
@hzr: bij het vorige model heb je de Dynamic uitvoering en die heeft ook al wat sportievere bumpers tov de andere uitvoeringen.
@hzr:
Bumpers zelf zijn identiteit lijkt het, enige verschil zijn die twee ingelegde vinnetjes.
Vast een optie van 850,- euro.
De Evoque gaat beginnen bij €55.000,-. De auto is al te configureren, meerprijzen motoren zijn bekend, helaas niet uitvoeringen en opties…
Tsja… Ik vind ‘m niet elegant om te zien. Te kort en te hoog. Dat doet de Velar véél beter. De vorige Evoque had een vormstijl die paste bij de gedrongen proporties. “Butch”. Maar dit is dezelde “butch” proporties, met een jurkje aan. Staat niet.
Vreemd dat op het oude model achterop de merk- en modelnaam in spiegelschrift stonden.
Laatst in een 150pk diesel automaat gereden. Deed 1 op 11 met 130 als kruissnelheid, groot compromis wmb.
Ik vind m aanzienlijk mooier. En waar ik echt blij van word, is dat er weinig gekke frutsels en gezochte designfratsen in zitten. Mooi en samenhangend lijnenspel. Misschien wel de eerste kleine SUV die ik mooi vind. (de jimny is natuurlijk geen suv)
Gewoon een mooie SUV met een strakke vormgeving. Weer net even frisser dan de eerste generatie en het interieur ziet er nog beter uit.

Zou trouwens niet weten waarom je je als kerel niet in zo’n Evoque zou kunnen vertonen.
Op geek enkel punt een verbetering muv het interieur.
Wat is (en was) dit toch een bijzonder lelijk apparaat…
@m550d: Gelukkig vind jij een X3-X4-X5-X6 well mooi 🤣.
Mooie auto! Heerlijk stijlvol!
@rufctr01: ja. Ga je jouw Peugeot eindelijk inruilen?
Ugh, dat badkuip-design van Land Rover heb ik wel een beetje gezien.
‘Niet de hoofdprijs’ ?? Ik verbaas me steeds als het gaat om de exorbitante prijzen van sommige “normale” auto’s. Ook het feit dat blijkbaar genoeg mensen dit zonder meer kunnen en willen betalen. Prijzen waar je nog niet eens zo heel lang geleden een twee-onder-een-kap voor kocht op veel plaatsen :/
Misschien een verbetering op andere vlakken. Maar de skidplates voor en achter en de ‘uitlaten’…
Het oude ontwerp klopt, het nieuwe is gekunsteld. Het lijkt erop dat het oude ontwerp in de weg stond om een creatief kloppend nieuw design te maken. Vooral de voor en achter lichten kloppen niet.
Mocht het een Audi (of VW) geweest zijn had iedereen reeds lang georakeld dat er geen snars is veranderd.
Pfoeh wat een lelijk stuur eigenlijk zeg… Verder mwa niet heel interessant. Deze auto heb ik nooit interessant gevonden en ook de nieuwe doet niks met me
Ik vind het of een of andere manier echt een petjes uitstraling hebben, dure petjes maar toch
Niet dat ik nu heel hebberig ben geworden voor een Evoque… Maar ik vind t wel mooier geworden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).