Vergeten Concept Car: Volvo Tundra

Auteur: , 87 Reacties

Is het een boot, een vliegtuig, een Citroën? Nee, het is een Volvo. Een concept-car van Bertone voor Volvo althans. Ontworpen ver voor de Fransen met de blauwdrukken aan de haal gingen. Volvo was op zoek naar een kleiner, sportief en betaalbaar model. Dit was de eerste stap.

Volvo heeft altijd een nauwe band onderhouden met Italiaanse ontwerpers, Bertone in het bijzonder. Zij ontwierpen een 262C en 780 Coupe voor Volvo. Dat weerhield de Zweden er eind jaren ’70 niet van één model keihard af te wijzen.

Volvo Tundra concept 1979

Het begon allemaal met een wens van Volvo om een grotere markt te bedienen. Voorheen bouwden ze grote en dure auto’s. Geen ‘topsegment’ auto’s maar ook absoluut geen wagens ‘voor het volk’. Daar moest verandering in komen. Ze namen de auto-tak van Daf over en zochten (daarmee) naar mogelijkheden tot uitbreiden. Volumemodellen die de merknaam niet zouden compromitteren. Eind jaren ’70 mocht Bertone een model ontwerpen.

Volvo had toen al de 66 en 340 van Daf overgenomen. Die hadden kleine aanpassingen gekregen. Een nieuwe stoel, grille, merkje. Ze waren nog niet onderscheidend en Zweeds genoeg. Op basis van een Volvo 343 moest de Volvo Tundra een sportiever, moderner model worden.

Volvo Tundra dashboard

Het is 1979. De walkman was hypermodern, om aan te geven hoe vooruitstrevend de Tundra was. Bertone had de auto korter gemaakt en de bladveren van de Volvo 340 achter vervangen door spiraalveren. Het dashboard kleurde groen als de auto goed werkte, als er iets mis was veranderde de kleur. Oranje, rood, dat gaf genoeg informatie. Sportief en luxueus betekende ook een iets krachtiger aandrijving dan een standaard 340. Een V6 in plaats van viercilinder voorin. Via een handbak werd de aandrijving doorgegeven op, natuurlijk, de achterwielen.

Inmiddels spreken Volvo en Bertone amper nog over het model. Volvo moest er in 1979 al niks van weten en zei dat Bertone met hun rare tekeningen op het dak konden gaan zitten. Daar vloog Citroën voorbij en al in 1982 stond er een vrijwel identiek model klaar op een ander onderstel; de Citroen BX. De rest van de geschiedenis is bekend.



87 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Citroën BX?!
@sacha: Als je die vraag stelt is dit je antwoord: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/19/niets-is-wat-het-lijkt
@rikkon: goed artikel! Had ik nog nooit gelezen :)

Michiel schreef leuke stukken…
@sacha: hoe gaat het nu met hem?
Een asymmetrische grille…daarvan moeten ze toen al gedacht hebben dat ‘m dat niet zou worden. Ga vooral door met dit soort berichten AB, want dit is top!
@Forza: asymmetrisch geplaatste grille dus…
@Forza: De grille is ook asymmetrisch ;)
Grappig dat twee automerken die niks met elkaar te maken hebben met hetzelfde design te maken krijgen.
@sacha: Fiat en Daewoo hadden ook zoiets met de Cinquecento concept (?) die later in een Matiz veranderde.
@Forza: Ik dacht dat de Daewoo Matiz als Twingo was bedoeld. Renault vond het niks en Daewoo ging er mee aan de haal. Renault pas amusé.
Zo zie je maar dat in die tijd ook de Zweden veel kopieerden van de Fransen, net als de xhinezen met de wereld…
@amg77: Leer denken.
@amg77: heb je het verhaal überhaupt gelezen??
@amg77:

dommer lullen in 2012 is geen goed voornemen ..

dus doe dat maar eens effe over ..
@lincoln: mensen kunnen niet tegen een grap. Tja dat jullie gelijk zo moeilijk doen.
@amg77:

bedankt dat je denkt dat ik een mens ben ..
maar ik laat me niet in de luren leggen dmv simpele complimentjes ..

hup .. overdoen ..
@lincoln: U mad bro? Again? U should leave me alone man. -,- en nee stop maar ik gaf geen complimentjes. Ey lincoln ik weet niet waarom je altijd zo raar tegen me doet maar als er iets is moet je het gewoon zeggen he. Haat je amg of sow, doe is effe normaal man. Heb geen zin meer in jouw negatieve reacties. Dat doe ik ook niet bij jouw. Graag wat respect de volgende reactie.
@amg77: Respect moet je verdienen; en met taalfouten en opmerkingen als hierboven (met name de eerste post) kom je er niet …
@amg77: van mij krijg je pas respect als je een stukje met minder dan tien taalfouten kunt maken. Mocht je op een telefoon typen, zet dat dan in je stukje.
@lincoln: Echt Lincoln hè!
@lincoln: `..nu maar hopen dattie niet over ‘ik krijg geen respect’ begint te schrijven….
@Megakix:

dom lullen en respect eisen ..
ligt een beetje in de lijn der verwachtingen ..

buiten het feit dat beide activiteiten precies hetzelfde betekenen ..
@lincoln: stelletje muggezitters, ga maar even een lange vergadering houden over hoe ik een domme reactie plaatste. Laat me met rust man stelletje oma’s.
@kaasboerin: ok leuk.
Leuke concept! Citroen heeft inderdaad denk ik wel wat geleased voor de BX al zie ik ook elementen die later in de 480 zijn verwerkt… Wel leuk weetje voor m’n eigen autoweetjesdatabase in m’n bovenkamer…
Dat design was eerder ook al aan Reliant aangeboden voor de nieuwe Reliant SE7 in de vorm van het FW11 prototype.
http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11ProtoDrawing.jpg

Meer info: http://www.sporting-reliants.com/Prototypes2.htm
@draragon: Dat wist ik dan weer niet. Maakte Reliant nog andere modellen naast de driewielers?
@floryn: De Reliant Scimitar
http://www.allsportauto.com/photoautre/reliant/scimitar_se5/1969_reliant_scimitar_se5_overdrive_32_m.jpg

als je je ogen een betje dichtknijpt, dan kun je wel enige gelijkenis zien met Volvo’s roemruchte P1800. (En zo lijkt het kringetje weer een beetje rond.)
@RRRobert: die heb ik ook nog in de schuur staan in het donkergroen. Leuke auto: mooie lijn, dikke V6 van Ford, gescheiden neerklapbare achterstoeltjes (toen al!), ophanging van Triumph.
@draragon: leuk, mooie unieke auto. Doet ‘ie het ook of is het een project?
@Svenska_Aeroplan_AB: Hij rijdt nog wel maar niet meer genoeg. Ik ga ‘m toch maar eens weg doen denk ik. Ik heb ‘m een jaar of 15 geleden volledig gerestaureerd maar er zitten nu wel weer wat kleine dingetjes aan te komen: koppeling, wat kleine polyesterscheurtjes, interieur weer even mooi maken etc.
@draragon: zijn die niet met een Essex motor ? wel goeie motoren toch ? hier in de buurt is er 1 te koop voor 3250,- geen raar ding, zeker voor die prijs :)
@RRRobert: Dank! Heeft inderdaad veel weg van de 1800.
@draragon:

Dat noem ik nou een reactie met toegevoegde waarde, dank je! :)
@Jesper: Ja, Reliant Scimitar, is nog een aardig mooie auto naar mijn mening ook. En nog een aantal andere, ik lees net een Pick-up. Geen idee verder.
@timmieeee: staat hier in de buurt een Reliant Scimitar te koop, mooi blauw exemplaar, nog netjes ook, 3250,- valt reuze mee vind ik..
@draragon: Reliant FW11? Roept u maar, hier een ECHTE FW11!:
http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_side.JPG
Zeer interessant stukje, meer van dat! Ik heb de BX overigens altijd een zeer mooie auto gevonden – voor zijn tijd.
Dit lijkt op de auto van @citrofiel ?
@toyotaprius: De voorkant ja. De achterkant van de BX vind ik zoals hieronder staat meer lijken op die Reliant.
yep .. Citroen kan met dit soort meuk gewoon wegkomen ..
iedereen kan dat accepteren van die Fransen ..
en de thuis basis heeft er al helemaal geen problemen mee ..

als er Volvo op een BX had gestaan dan hadden ze er precies 130 kunnen slijten ..
en dan nog uitsluitend aan NL kopers ..
@lincoln: Wil je nu beweren dat de BX een lelijke/slechte auto is?! Hoe kun je… ;)

En heerlijk toch, dat de Fransen met alles weg kunnen komen? Daardoor hebben ze heel wat unieks op de markt kunnen brengen.
@Citrofiel: echt hae…ik probeer ‘jou’ al een aantal jaren te begrijpen…maar het wil er gewoon niet in ! Of laat ik de vraag anders stellen; “hoe kun je anno domini 2012 nog liefde koesteren voor een oude Citroën” ? Toegegeven, ik heb begin jaren ’90 nog een ZX Avantage (blabla) gehad…maar dat was omdat mijn vriendin er een ‘kinderwagen’ in vond passen….zucht… :lol:
@Megakix: Oef, moet nu de hele filosofie achter mijn citrofilie langs komen? Gaat even duren. ;) Simpel gesteld ben ik er mee opgegroeid, die klassieke Citroëns. Dan loop je rond in dat wereldje, kom je steeds meer te weten, raak je gewend aan het rijden en ben je verslaafd. Was mijn vader een VW-sjonnie geweest, was ik waarschijnlijk net zo geworden. :lol:

Maar goed, wat kenmerkt de citrofiel? Ik denk bewondering voor de auto’s en de denkwijze die erachter zat. Tenminste, bij de meest bekende Citroëns, de Traction, DS, 2CV, CX… In die auto’s zat veel innovatie, op technisch en design-gebied. Dat zijn de makkelijke. Voor de minder bekende Citroëns is het lastiger. Waarom is een BX leuk, of een Visa? Ikzelf heb de BX omdat het de auto was die voor mij het meest de Citroën-waarden benadert binnen mijn budget. Design (zeg ervan wat je wilt, maar er heeft dus wel een echt designbureau aan gewerkt, lekker eighties ook. Het interieur is helemaal gaaf!) en comfort (hydopneumaat natuurlijk). Maar voor een Visa zou ik het eerlijk gezegd niet weten, ik vind het geen bijzondere auto op welk gebied dan ook. Aan de andere kant heb ik ook juist weer een zwak voor die ‘vergeten’, ondergewaardeerde auto’s. Feit is dat iedereen andere wensen heeft. Ik reed laatst in een Golf VI 1.4 TSI DSG 160 pk. Tsja, het rijdt. Maar leuk? Op geen enkele manier. En het zit ook nog eens klote, zo’n ‘sportieve’ stoel. Ik respecteer de keuzes van anderen, maar ik probeer ze niet eens meer te begrijpen. Daar kom ik toch niet uit. ;) Zal voor jou naar mij hetzelfde zijn.
@Citrofiel: ’t was een hele mooie Audi.
De autohandelaar/vriend voreg of ik ff met dat ding achter hem aan wilde rijden.
Stiekem wilde hij de Audi aan me verkopen, want Alfa’s zijn not done.
Binnen 30 seconden kwam de oude vertrouwde rug-irritatie a la Passat weer terug.
Een oude “vriend”
Alleen voor de stoelen ben ik gedwongen Romaans – Gallisch te blijven rijden.
Met een Berlingo Diesel nergens last van
Vind het geweldig dat ‘ze’ voor zo weinig een bestelbakkie kunnen bouwen.
En Visa’s nee, maar toch, die eerste met zijn beschuittrommel bedieningselementen en zijn afschuwelijke achterbumper, ik zou hem nooit iets kwaads kunnen doen
Dekentje erover en in de hoek zetten.
Gewoon nutteloos.
Maar wel knuffelig.
@desjonnies: Ik reed laatst in een A6, daar kreeg ik ook al snel last van mijn rug… Misschien is dat wel wat onbewust de Francofiel Francofiel maakt. :lol:

En ja, de Visa is leuker dan zijn concurrenten van destijds, maar misschien heb ik gewoon niets met die klasse…
@desjonnies: Oh ja, nog een bevestiging: in een Partner reed ik ook zo’n 2 uur, zat ik perfect!
@Citrofiel: vanuit mijn jeugdtijd zou ik dan een passie voor Amerikaanse ‘slagschepen’ of ‘Mercedes’ moeten hebben meegenomen…ben blijkbaar in ‘blikland’ een andere ruimdenkender koers gaan varen. Het is daarom bij jou meer iets van ‘liefde voor Citroën vanuit jezelf’ ! En dat is helemaal goed.
Een oude auto ruikt mufvochtig, is schmutzig, stoelen die uitgezeten zijn, rammelende dingetjes, wegligging van ‘oeps’…etc. Heb er helemaal niets mee. Ja, wel als het om het uiterlijk van zo’n auto gaat, want er zitten verrekt mooie designs tussen. Dus het blijft voor mij bij ‘kijken naar’. Dank voor je toelichting overigens.
@Megakix: Het zal inderdaad wel in mijzelf zitten, maar het alternatieve scenario zullen we helaas nooit kunnen creëren om dat te testen. ;)
Ik heb juist weer weinig met nieuwere auto’s. Het lijkt allemaal op elkaar, het doet het allemaal… Juist imperfecties maken een auto leuk, wat mij betreft.
@Citrofiel:
Nee, @lincoln heeft gelijk.
de Fransen zijn de uitvinders van ellek nadeel hep zijn voordeel geneuzel.
En de kopersgroep van Citroën staat veel meer open voor rariteiten (avangardistisch in Citroën taal) dan de conservatoeve degelijke Jaeger ondergoed dragende Volvo kopers.
Uiteraard was het de prijs kwaliteits verhouding en de voor elck wat wils modellenlijn die de BX tot een daverend succes heeft gemaakt.
@desjonnies: Klopt natuurlijk helemaal. En ik vind het prachtig, die Franse mentaliteit.
Jup. Eerst was het er de Reliant FW11, die wilden Reliant en Anadol niet. Later maakte Bertone deze Volvo, weer geweigerd… Dan zit je met twee dure ontwerpen en geen productie… Dus Bertone plakte de voorkant van de Volvo en de rest van de Reliant aan elkaar en verkocht het aan Citroën. Zoiets moet het gelopen zijn.
@Citrofiel: Ai, sorry, ik had je reactie nog niet gezien. Ik heb namelijk hierboven dezelfde foto gepost.
@Citrofiel: En ook ik moet mij verontschuldigen. Ik had je Anadol-associatie gemist, en heb die ten onrechte toegevoegd.
@mout: @theblackstig: Prima hoor, jullie brengen het wat meer onder de aandacht, ik zei het alleen zijdelings. Hoef ik geen verontschuldigingen voor… ;)
Tja blijven leuren met je ontwerpen en er is er altijd wel die er in trapt.
@norge: Nu ja, ‘erin trapt’… Dat klinkt negatief, en dat was het absoluut niet. De BX was echt een gigantisch succes voor Citroën.
@Citrofiel: klinkt wel zo ja, maar ik vond en vind de BX wel een mooie wagen hoor.
@Citrofiel: Moet eerder zijn, er is altijd wel iemand die er een succes kan van maken…
@norge: Wat is leuren? Kan iemand me uitleggen wat dat is?
Styled to look like a Daytona
detail….

343 in de reflector op de achterzijde ahah
@redhound: Aangezien de 343 dat niet heeft, denk ik wel dat dit de bedoeling was, en niet eventjes lekker goedkoop een stukje van de 343 overnemen. De auto werd waarschijnlijk voorgesteld als opvolger van de 343…
Gaaf, leuk om te weten!
Zeer interessant stukje historie, keep up the good work Autoblog!
Heu, ja die was ik inderdaad vergeten… Eigenlijk wel interessant zo’n raadseltjes.
@alwood: zou je ook zo’n topic kunnen maken over de auto met de eerste vleugeldeuren? Lijkt me wel iets tof…. En nee! Jullie zijn allemaal mis, geen Mercedes 300 sl gullwing
@love4sportcars: in mijn ex-jeugddromen was dat de Countach…toch ? ;-)
@Megakix: die was wel wat later dan de gullwing, ik heb het over eentje VOOR de Gullwing.
@love4sportcars: De Delorean DMC 12?Ben niet zo goed in oude auto’s namelijk.
Ik vind hem wel cool.
OK. Deze concept was dus helemaal niet vergeten – zeker niet sinds dat artikel van Michiel. — diepe zucht —
Word ik daar sentimenteel in het nieuwe jaar?
Verder hebben we de basics wel weer gehad, op de turkse link na. Komt ie: De Reliant versie is er ook als Otosan / Anadol prototype. Er zijn er toen zes gemaakt. Twee voor Reliant, 4 voor Otosan / Anadol. Een witte en drie blauwe. Aldus Google translation van http://www.otoklasik.com/?id=173
:| Lelijk, wat ben ik blij dat dit voor mijn tijd is…
Zou er niet in willen rijden, evenals de BX btw
Meer van dit en ik kom vaker terug op Autoblog.nl. Stond zowaar nog iets in de reacties dat ik niet wist, namelijk de link met Reliant!
De BX was -op de Ritmo na- de grootste rammelbak die ik ooit gehad heb. Hard plastic, rotstoelen met een te korte zitting voor mijn lengte (ca. 1,90m), het motortje was ook niet erg sterk, maar dat was mijn eigen keuze. Het plaatwerk daarentegen was erg goed. Geen roest! Verder enorm ruim van binnen, zuinig en praktisch.
Zou ‘m achteraf gezien best nog willen hebben…
@Klassiekerrally: Kijk, dat tekent de echte liefhebber! ‘de grootste rammelbak die ik ooit heb gehad’ en ‘ik zou hem best nog willen hebben’ in een zin… ;)
Ik zou toch echt zweren dat dat concept foto’s van een BX waren. Maar nu zie ik er ook heel duidelijk Volvo 480 kenmerken in.

Leuk en interessant stukje geschiedenis!
@screamer: na-aper zei ik ook al… :-)
Bottom line van dit hele verhaal is dat…

ontwerpen zijn niet frans, zweeds of engels.. maar in de basis komt alle autodesign uit Italie..
soms gejat, en soms betalen ze er voor..
Nooit geweten dat dit eerst is begonnen als Volvo concept. Wij waren namelijk in het bezit van een BX in een ver verleden. Prima auto voor die tijd.
@nissangtr: nee, en omdat jullie het precies allemaal niet weten. (je vind het ook niet met google, je weet het of je weet het niet)
Bugatti type 64, maar afbeeldingen zijn zeldzaam… ;)
Soort van Citroën 480 dus…
Cool ding:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).