Vergeten Concept: Smart Brabus Roadster V6 biturbo

Auteur: , 68 Reacties

Met alle opgewarmde onzinverhalen omtrent een V12 Cygnet gingen wij eens denken over andere leuke ombouwprojectjes die er wél kwamen (want: iets realistischer), zoals deze Smart-met-V6.

Er is door de jaren heen meer dan eens een V6 in een kleine auto gepropt. In een enkel geval haalde dit het productiestadium (Clio V6), maar vaker was het meer show dan serieus (Micra 350 SR). Ook Brabus’ V6-transplantatie in een Smart Roadster haalde de dealer niet, ook al werden er wel 10 prototypes gebouwd. Logisch ook, want de geraamde kosten van één exemplaar bedroegen 330.000 euro.

Het was juli 2003, iets meer dan een jaar nadat Smart en Brabus de 50:50 joint venture (JV) smart BRABUS GmbH oprichtten. De JV had alleen nog maar de (op 500 stuks gelimiteerde) smart BRABUS 1st edition opgeleverd, een sportief wagentje met 70 pk en een leuk uiterlijk, maar geen echte knaller. Enter de V6 biturbo, mede met dank aan Mercedes-Benz engine development.

Smart V6 bips

Maar hoe monteer je een dikke V6 in wat toch in essentie een Smartje is? Simpel: door de cilinderinhoud binnen de perken te houden. De gebruikte V6 mat slechts 1,4 liter, en was een samensmelting van twee standaard Smart-blokjes van 698 cc. Aangezien er op zo’n standaard driepitter al een turbo zat verkreeg het ‘nieuwe’ blok (uiteraard moest er een andere krukas voor gemaakt worden) automatisch een biturbo.

Het resultaat? 170 pk, 220 Nm (2.250 – 4.500 tpm) en een 0-100 sprint in minder dan zes seconden, mede dankzij een gewicht van 839 kg. Topsnelheid: 219 km/u, en natuurlijk met achterwielaandrijving. Als de vergelijking met de oudere BMW Z1 in je opkomt, dan nemen je dat niet kwalijk, hoewel laatstgenoemde Roadster (met zijn dikke zes-in-lijn) wel iets zwaarder is.

Bij de bouw moesten er wel wat zaken aangepast worden: door de grotere motor moest de brandstoftank naar de voorkant worden verplaatst, daar waar normaliter de bagageruimte zit. Maar wie maalt daar om bij een concept? Dit pk-monstertje vergde verder aanpassingen aan de vering en dempers.

Smart V6 interieur

Qua uiterlijk mocht Brabus zich uitleven met de bekende aluminium twaalfspakers, met hieromeen vette, plakkerige Michelin Pilot Sports (205/40R-17 en 225/35R-17 groot), en een rood-zwart interieur met alcantara, sportkuipjes, en harnas-gordels.

De Roadster V6 is geen Autobahnstormtroeper (daar neem je maar een Audi RS’je voor), maar wat een lol moet je hiermee kunnen hebben op de Steviopas of soortgelijke slingerweggetjes! Niet dat je daar wat aan hebt, want het ding heeft nooit een straatgoedkeuring gekregen. Zeldzaam is hij wel: er zijn er nog slechts twee of drie van over, de rest is gedemonteerd. Er schijnt ook nog eens aardig geluid uit te komen, als je hem wat toeren geeft. Hieronder enkele video’s:




68 reacties

Heel vele kudos dat jullie dit autootje weer onder de aandacht hebben gebracht. Helaas is dit model geflopt.
@midasracer:
Yep, na 39000 exemplaren waren ze bij Daimler Benz wel een beetje moe van de garantie claims.
Ook de prijs heeft hem geen goed gedaan, een 82pk met een curver interieur of een Mini Cooper S.
Die keuze was voor vele niet moeilijk.
Toch zijn ze nu mede door de prijzen best een leuk speeltje voor erbij.
Je moet dan wel van vieze handen houden of een stevig budget voor het onderhoud hebben….
@jrk68: Gordon Murray heeft/had ook zo’n coupeetje. Wil toch wel wat zeggen over de handling en samenbouw van dit autootje.
@jrk68:

Hebben die dingen dan problemen? Een vriendin van me heeft er zo eentje toch al een jaar of 5 en daar heb ik nog niets slechts van gehoord, behalve de instap die bij alle sportwagens minder dan ideaal is.
@Hupke: veel van de smart blokjes halen de 50k nog niet.
Er zijn er dan ook gigantisch veel gesneuveld,oliezuipers
kwalitatief ver onder de mercedes kwaliteitsnorm.
De latere ruil motor vam mitsubishi is wel goed.
Ik heb me een tijd verdiept in een smart roadster, was van plan eentje te kopen maar er toch van af gezien door de vele problemen die ze kunnen hebben.

Deze V6 biturbo heeft trouwens 218pk kan ik mij herinneren.
Maar was ook verre van betrouwbaar.
@bofkont:
Wat een onzin, die Mitsu motor past niet eens in een roadster. Alleen de Forfour heeft die motoren maar die werd dan ook op de zelfde band met de Colt gemaakt.
Bij de smartjes zijn alleen de 599cc uit de eerste serie echt rommel.
Die van mij heeft er inmiddels 133000km op zitten zonder problemen of olieverbruik.

De fout die de meeste mensen tegenwoordig maken is met een koude motor vol gaan trappen en met een wit hete turbo gelijk het contact uit gooien.
Ja, en daar kan geen enkele motor tegen en kleine turbomotoren met een hoog specifiek vermogen al helemaal niet.
En ach, voor de prijs ven een grote beurt bij bv een Passat hang je er gewoon een revisie blokje in.
Dan kan je weer jaren spelen.
Net terug van een tourtje met de Lotus club en ukkie was beide proeven als eerste binnen.
@jrk68: Afkomstig van autoweek (2005):
Mitsubishi en Smart hebben overeenstemming bereikt over het leveren van motoren voor de opvolger van de ForTwo. Het nieuwe model krijgt een motor die afkomstig is van de Japanse fabrikant.

Mitsubishi brengt in januari 2006 de i op de Japanse markt. Dit kleine model is te zien geweest op de Tokyo Motor Show. Als in 2007 de opvolger van de Smart ForTwo zijn opwachting maakt, zal die zijn voorzien van dezelfde 63 pk 700 cc driecilinder turbomotor.
De samenwerking tussen Mitsubishi en Smart is niet nieuw. In Born worden al de Mitsubishi Colt en Smart ForFour op dezelfde band gebouwd. De motoren voor de auto’s worden in Duitsland gemaakt. De motoren voor de nieuwe ForTwo worden in Japan geassembleerd.
Bij Smart wordt er nog steeds alles aan gedaan om winstgevend te worden. In 2007 moeten zwarte cijfers worden geschreven. Daarvoor is tot die tijd een sanering van 1,1 miljard euro nodig.
@audicoupe84:
Yep, dat is het type 451.
Die heeft itt tot het geen Autoweek destijds beweerde geen 700cc maar 999cc.
Mitsubischi heeft zelf een 600cc blokje voor hun Keicars.
Dus wat die moesten met een 698cc Smart blokje zie ik niet daar de cilinder inhoud van Keicars beperkt is tot 599cc.
Hooguit hadden ze de oer variant van 599cc kunnen gebruiken maar waarom zouden ze dat willen.
In 2005 was inmiddels wel bekend dat dat een van de slechtste motoren ooit verkocht was.

Technisch is de huidige fortwo (451) dus een totaal andere auto als de Roadster (452) die technisch zijn basis deelt met de city coupé/fortwo van de eerste generatie (450).

Niet alleen de motor is anders bij de huidige fortwo ook heeft die een ander versnellingsbak.
De 451 heeft 5 versnellingen tegen de 6bak uit zijn voorgangers.
Verder is het Mitsu blok een 999cc 12v met 1 bougie per cilinder en alleen in de 72pk en Brabus modellen voorzien van een turbo.

Het Smart motortje (599cc-698cc) heeft 2 kleppen en 2 bougies per cilinder en altijd een turbo.
Qua maten zal het heus wel passen, daar ben ik ook helemaal niet bang voor. Maar de boel aan de praat krijgen is een heel ander verhaal.

Maar ik wens je heel veel succes met de communicatie van die motor met de systemen van de 450 en 452.
Misschien is een familiepak hoofdpijn pillen een goede aanrader als je hier aan wil beginnen.
@bofkont: Mijn vriendin heeft een paar jaar in een roadster gereden en helemaal geen problemen gehad. En zoals hierboven al staat: er past helemaal geen Mitsu motor in. Als je niet weet waar je over praat kun je beter niets zeggen.

Mochten er trouwens mensen zijn die een roadster willen kopen: doe het niet als je veel snelweg kilometers maakt. Het is een hele leuke auto op bichtige weggetjes maar de acceleratie is niet bijzonder, topsnelheid laag en het rijgeluid boven de 100kmh zeer hoog.
@marcus: Oh dacht dat de mitsu motor ook voor de roadster was. Dus niet begrijp ik.
Nou ik heb me aardig in gelezen op het smart forum en daar staan toch wel degelijk veel problemen met motors die compleet geruild worden.
@bofkont: Waarschijnlijk mensen die, zoals hier al vermeld werdt, lomp gas geven met een koude motor. En geen super maar ongelode benzine tanken.

Het is geen verkeerd motortje, maar je moet rustig aan doen tot ie warm is. Voor een 3 cylinder had ie toen best veel vermogen…

Mocht je de kans krijgen om eens in een roadster te rijden dan stap je met een glimlach uit als je het op een bochtig weggetje doet.
@marcus: @bofkont: Plus het feit dat op een forum relatief gezien veel problemen besproken worden. Ook op BMW fora waar ik zit zie je veel problemen met verschillende modellen, maar in de praktijk valt dat best mee.
@jzaero: Laten we het daar inderdaad maar op houden.
@marcus: Ben dus een tijdje op zoek geweest naar eentje vorig jaar, 60kw versie. Heb ooit bij introductie erin gereden. Idd een groot feest net een kart. heb uit eindelijk voor een Slk gekozen toch maar.
mijn kever start nog beter, lol
Vergeten? Niet door mij, ik vind dat echt een prachtig bakje.
Ik heb het ook altijd een leuke verschijning in het verkeer gevonden.
@Hupke:
Ik zal hem ook niet snel vergeten, sinds een paar weken staat zijn iets tammere broertje hier voor de deur….
Straks maar weer van stal halen voor een avondritje met de lotus club….
Ik hou van de 6-in-lijn motoren, voornamelijk van BMW.
@bsxc2: dit is ten eerste geen lijnmotor maar een V. Ten tweede is het geen BMW maar Smart.

Maar ik hou ook van de zes-in-lijn motoren van BMW.
Heel gaaf. En ik weet uit ervaring dat er een fantastisch geluid uit komt! ´Zucht`… De goeie oude smart-tijd. Zo jammer dat het merk nog maar een schim is van wat het was rond 2004, met 3 verschillende modellen en de mooie smart centers waar ik zelf deel van heb uitgemaakt. Zonde…
Top Gear heeft deze ook getest!
http://vimeo.com/34719741
Twin turbo dus, niet biturbo
@Stopwearingpants: wat is het verschil?
@Jokkebrok:
De taal?
@Jokkebrok: Is het niet zo dat een twin turbo wil zeggen dat er voor in dit geval iedere cylinderbank een turbo is, daar waar bij een bi-turbo vaak een 2de turbo wordt bijgeschakeld boven een bepaald toerental?
@gerbie:
Nee de Maserati Biturbo’s hadden gewoon 1 turbo per cilinder bank.
Twin is engels en bi italiaans, thats all.
Nee,laat maar.Het wordt weer frisser buiten dan start hij zeker helemaal niet meer?
Ze blijven leuk om te zien, die Roadsters. Deze V6 concept is ook vast leuk om te rijden, maar de gewone roadsters hebben gewoon een te triest vermogen. Mijn MX-5 is al underpowered, maar maakt een Roadster nog met extreem gemak in. Beetje jammer, vooral gezien ze er dan wel erg sportief uitzien.
@fant: Misschien is zo’n nieuwe Ford 1.0L Ecoboost een leuke engine-swap voor de basis 0.7 of 0.8 :)
Zo had de roadster/coupe meteen al moeten zijn. In ieder geval als optie. Ding verdient gewoon een leuke motor. Jammer dat het nooit echt van de grond is gekomen met het model. Erg leuke auto\’s.
Belachelijk, onnuttig, lelijk, idioot, duur, verspilling van materiaal, had beter vergeten gebleven,….

Eigenlijk een beetje zoals alle Smart-modellen.
@xilver:
Volgens mij haal je nu Smarts en Volkswagens door elkaar….
@jrk68: De Beetle… nog zoiets…
ik vond die smart sportwagentjes niet echte de mooiste bakken geef mij maar een dikke muscle
Dat wordt dan elke morgen n half uurtje eerder opstaan om dat geval te starten…
Een V6 en maar 170PK. Zonde.
@chrisml: tsja… Maar 170 pk en ca.900 kg?
@chrisml: Een 1.4 V6 biturbo met 170 pk is zo beschamend niet hoor…
Sommige concepts kunnen we ook best blijven vergeten…
@jrk68: leuk met een Haybusa conversie? Pk’s zat, koppel maakt niet veel uit met zo’n lichte auto, sequentieel schakelen en HEEL veel toeren draaien.
@w0o0dy:
Daar zeg je zowat.
Of als je echt helemaal door je zetels gedrukt wil worden.
De Hartley engine maw. een extreem lichte V8 uit 2 hayabussa motoren.
@Hupke: Is dat niet degene die gebruikt is voor de Ariel Atom V8?
@SimonMc:

Ja die, en hij is ook al eens in een lotus seven kloon gelepeld (zo heb ik hem leren kennen). Echt een extreem high-tech ding die motor.
@Hupke: & @jrk68: & @SimonMc: It goes something like this… admit it.. you want this!

http://www.youtube.com/watch?v=C80hQ_J6jvQ
@w0o0dy: hmm reactie moet worden goedgekeurd…
@w0o0dy:

En hoe dat ik die wil.

Daarmee kan je deze een run for his money geven.
http://www.youtube.com/watch?v=8HqLTQAHqGQ
@w0o0dy:
Ik geloof dat ik er nog een moet zoeken waar het blokje van overleden is….
Heb je ook een adres waar deze conversie gedaan wordt?
@jrk68:

Doe je toch zelf? Leuk winterproject. Maak gewoon een winter lang een 5 dagen week, heb je hele weekenden om je ermee bezig te houden.
@Hupke:
Misschien de volgende winter, ik ben nu met de huidige bezig. Gisteren dezelfde velgen gehaald die onder de topic auto zitten.
Ook het interieur moet nog in cognac kleurig leer, ander uitlaatje, carbon diffuser, splittertje voor, etc….
Ik ben deze winter nog wel ff zoet.
@jrk68: maar ik kom ook Mr2 drive-train Smart Fortwo’s tegen… als het daarin in past dan moet een Roadster met Mr2 motor ook zeker lukken en je hebt een normale versnellingsbak met achteruit standaard.

P.s als er zo’n bommetje komt dan wil ik wel een keer een stukkie rijden met dat ding.

Wheelie good start met de ForTwo met Toyota motor.

Er is trouwens ook een 1.6 16v Honda Smart Roadster in Portugal gebouwd… 150/160pk uit die lichte vtec motoren is ook wel erg vlot en die dingen draaien ook 7500 tot 8500 toeren en vrij goed verkrijgbaar gok ik.
@jrk68: met een GSXR motor en aandrijving.. ziet er relatief eenvoudig uit…
http://www.youtube.com/watch?v=yJX916bV0D0
@jrk68: volgens mij doen Smartuki en Z-cars in UK dit soort conversies.. da’s niet goedkoop mind you. Je houdt er wel een epic roadster aan over… afschrijving? I think not. Fun? Spades!
@w0o0dy:
Zoiets moet je ook niet doen voor straat gebruik. Als je de conversie naar een motorfiets blok er bij de RDW al door krijgt.
Maar voor een trackcar of slalom is dit natuurlijk wel heel gaaf.

Hub Hannemann heeft op basis van het origineel ook een blokje gebouwd waar hij garantie opgeeft tot 140pk.
Voor 3850 euro (mits je een reviseerbaar 60kw blok inruilt) ook niet echt goedkoop maar wel een stuk makkelijker verkoopbaar en bruikbaar op straat.

Maar er is inmiddels zoveel spul verkrijgbaar voor die dingen. Zo heb ik andere remmen met 4 zuigers voor en schijven achter in bestelling staan in de UK.
6 pots kan ook maar dat is overkill en het werkt niet echt met de standaard hoofdremcilinder.
@jrk68:

Waarom zou je dat er niet doorkrijgen. Volgens mij zijn motor en chassis los van elkander en mag je in een wagen eender welke motor inbouwen mits je het chassis niet wijzigt (hulpframe is toch niet wijzigen).
Het is niet dat je een bestaande wagen ombouwt of een nieuwe wagen bouwt. Je legt er een andere motor in.
@Hupke:
In Nederland is dat helaas niet het geval.
De cilinder inhoud en het cilinder aantal staan in het kenteken bewijs.
Oom agent heeft het recht om de auto inbeslag tenemen wanneer dit niet klopt.

Ik ken gevallen van inbeslagnames bij golfjes die omgebouwd waren naar vr6 en BMW’s waar de 4L door een 6L waren vervangen.

Verder zit je met een conversie naar een motorfietsblok met het probleem dat je geen achteruit en differentieel meer hebt.

Ook moet je niet vergeten dat bij een Smart alles computer gestuurd is. Het is dus nog niet zo simpel om er even een andere aandrijflijn onder te hangen zonder dat alles in de war raakt.
Om een simpel voorbeeld tenoemen. Er zit geen stangen of kabel besturing voor het schakelen.
Ook hangen een hoop electrische systemen aan elkaar vast, dus wanneer je het een verwijderd werkt het ander ook niet meer.
Zo kan je niet zomaar een ander stuurtje monteren zonder dat het esp/abs systeem niet meer werkt.

Als je er een tracktoy van zou willen maken kan je daar natuurlijk wel omheen met bv een Honda motorconversie.
Maar reken dan wel op een berg werk en flinke kosten om he goed werkend te krijgen.

Ik weet haast wel zeker dat je in dat geval goedkoper uit bent door gewoon een oude Elise S1 uit de UK te halen.
Dan ben je zeker voor minder dan 10K klaar.
@jrk68:

Geen moment gedacht dat het simpel zou zijn, da’s net het leuke eraan.
Geen idee hoe ik er aan zou beginnen. Maar ik denk dat ik gewoon bij Hartley langst zou gaan. Die hangen hayabusa motoren aan autotransmissies sowieso dat die een tussenstuk te koop hebben liggen.
En anders zelf iets laten maken.
@jrk68: er hangen kosten voor een herkeuring (geluidstest en weggedragtest) aan een compleet andere motor (348 euro en 275 euro). Maar als de boel normaal functioneert dan moet een andere motor op zich best kunnen. Die electronica lijkt me idd een groter probleem. Bestaan er geen stroker-kits oid voor de Smart roadster?

http://forum.fok.nl/topic/953050
@jrk68: in Duitsland zijn er ook genoeg Brabus Roadsters te vinden voor redelijke bedragen. Kost minder dan zo’n bike-engine… (al ben ik een HUGE fan van Bike-engined cars (Fisher Fury met name))
@w0o0dy:
Die ken ik Woody, ook een heel gaaf ding voor erbij….
Helaas dit mens kan niet alles hebben wat die leuk vindt….snif snif.
Jammer dat de plannen voor de Smart Roadster revival nooit verder gekomen zijn dan plannen…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/14/reincarnatie-smart-roadster-ac-ace

Hoog tijd dat ze bij BMW/MINI eens een Triumph gaan bouwen met top weggedrag, lage prijs en relatief weinig vermogen.
Denk dat je beter een goedkope elise kan kopen met vtec of zetec turbo conversie
@nickelb:
Of met een 20VT conversie. Kost je zo’n 10k in ponden maar dan gaat ie echt serieus af.
Ik heb weleens met zo’n Elise gereden, en krijgt een GT3 rijder echt klamme handjes van.
Heb die biturbo in het echie gezien
Stond bij Brabus in het gebouw waar de smart Brabus word gemaakt
Een keer mee gereden met een roadster
Kun je best snel een bocht mee om
Ik heb zelf ook een smartje eerste generatie gereden
Reed gewoon erg leuk , alleen wat heeft me dat ding een geld gekost
Heb alles kapot gehad dat kapot kon gaan
En telkens kwam je weer bij de Mercedes garage uit omdat elk onderdeel ingelezen moest worden
Weet ook gelijk dat ik nooit een Mercedes zal kopen
Aygo met johndeere blok ;-)
Hij is gewoon niet mooi?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).