Verkoop aantal ‘belastingvrije’ auto’s verdrievoudigd

Auteur: , 53 Reacties

Kijk, zo loop je nog eens een begrotingstekort van miljarden op. Steeds meer mensen maken de laatste jaren gebruik van de mogelijkheid tot gelegaliseerde belastingontduiking, door een 14% bijteller aan te schaffen. Hierdoor liep de staat alleen vorig jaar al 1,3 miljard euro mis.

Als de geschiedenis ons iets leert, dan is het wel dat voordelige regelingen aan hun eigen succes ten onder gaan. Het is niet anders met de vrijstelling van wegenbelasting en BPM van sommige auto’tjes. Met name de kleine, goedkope dieseltjes zijn erg populair in NL. In 2011 werden er 206.000 BPM-vrije auto’s verkocht, inderdaad, bijna 40% (!) van de totale nieuwverkopen.

Dit is 3,5 keer zo veel als in 2009. De groei in de autoverkoop sindsdien wordt dan ook volledig voor rekening genomen door de van belasting vrijgestelde auto’s.

Dat deze wagentjes voornamelijk alleen in de stad worden gebruikt voor korte ritjes, en dus de facto veel meer CO2 uitbraken dan gespecificeerd, dat doet er niet toe. Dat is de praktijk, en daar houdt de wet zich niet mee bezig. Denk er dus vooral niet aan als u de volgende keer met 190 door een belastingontduikende Prius wordt ingehaald. Dikke middelvinger voor degene die wél in een echte auto wil rijden.

Overigens maken de dieseltjes een kleiner deel van de verkopen uit dan benzinewagens, die meer dan de helft van de totale verkopen in beslag nemen. De eerdergenoemde stijgende populariteit van diesels heeft te maken met het feit dat de eerste belastingvrije diesels pas een paar jaar op de markt zijn. Voor die tijd kón je ze eenvoudigweg niet kopen.

Voor alle statistieken en grafiekjes, gelieve u te wenden tot de website van het CBS, dat het nieuws gisteren openbaar maakte.



53 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik ben trots op mijn medebestuurders die er voor hebben gezorgd dat de staat 1,3 miljard euro inkomsten mis liep. Dat verdiend een bloemetje euhh nee een staande ovatie is goedkoper :P
Wij zijn er immers niet voor om het gat op te vullen voor het begrotingstekort, daar hebben we de grieken toch voor. Flink op bezuinigen dus.
@bempi: Erm, wie gaat dat gat nu opvullen dan? Juist 2% btw erbij, dus jij ook.

En dat voor al die opgevoerde scootmobielen die je vol gas moet rijden om normaal met het verkeer mee te kunnen komen? De meeste 14% bijtelling auto’s rijden 1 op 15 tot 1 op 20. De Fiesta uit ’03 (oud model) rijdt ook 1 op 15. De markt van deze kippenhokken staat al 10 jaar stil in de praktijk. Om maar niet te spreken over verkeersveiligheid…
@flutterby:

Je kon 5 jaar geleden al ruiken dat de BTW naar 21% zou gaan stijgen en dat is tevens het limiet.
En waarom zou je een gat snel vullen als het ook langzaam kan. De grieken hebben dat toch bewezen. Nederland is één van de rijkste landen ter wereld, wij moeten schijt hebben aan het begrotingstekort.
@bempi: Bezuinigen op Grieken? ’t kwaad is allang geschied. Dat geld zie je nooit meer terug. Zelfs een bedankje is teveel van ’t goede.
@kaasboerin:

Dat geld krijgen we op een heel lange termijn terug. We moeten er nu voor zorgen dat de grieken als werkpaarden gaan werken de komende 40 jaar.
Een moeilijke opgave, maar niet onmogelijk ;)
@bempi: Niet onmogelijk, dat klopt. Maar dit is net als geld uitlenen aan een junkie die drugs nodig hebt, over 10 jaar zijn we dit allemaal vergeten, incl. de schulden.
@kaasboerin:

Lijkt me sterk dat de crisis over 10 jaar al voorbij is. Zolang de crisis er is en blijft zullen we eraan herinnerd worden. Maar ook hier geldt niks in onmogelijk ( einde v/d crisis ).
Yep, een 8-jarig-kind kon dit al voorspellen. Maar, we hebben wel een regeling!!1.. Een briljant plan, namelijk.. Nog meer accijnsen! Maar ook meer subsidie naar belangrijke zaken zoals “cultuur”.. Wauw, wat briljant zeg. Lekker dweilen met de kraan open jongens.
Niks belasting ontduiking dit is gewoon beleid of je het er mee eens bent of niet. Na jaren klagen over de hoogte van de bpm is het weer niet goed.
@jrk68: het is regeringsbeleid dat werkt. Dat is zo ongebruikelijk dat het wrevel wekt.
@mashell: Het probleem is dat ook dit beleid niet werkt, maar het wel veel geld kost. Het doel zou moeten zijn zuinig verbruik van het NL wagenpark realiseren, maar ik vraag me af hoe dat in de parktijk uitvalt… Als het doel was zoveel mogelijk bpm vrije auto’s weg zetten, dan lukt dat, maar dan wordt het middel een doel op zich.
Ik zou me ook zeker niet schamen in een CT200h met F-Sport pakkeT!
@rubenpriest: ik dus wel,
1.het is gewoon een prius met een lexus-jasje
2.zuinig en sportpakket, is als afval scheiden en vervolgens alles in de zelfde container gooien.
@desoper: Prius is een hondenhok. de CT200h is zeker geslaagd. en je 2de punt is ook onzin. Waarom moet een sportieve auto persee veel verbruiken?
@rubenpriest: Een sportieve auto MOET niet veel verbruiken.
Maar een sportieve rijstijl leidt wel tot een hoog verbruik. Tenzij je een sportpakket alleen voor de show koopt doet dit het complete zuinig-schoon-verhaal dus teniet.
@desoper: Dat bedoel ik er juist mee. Een CT200h F sport ziet er stoerder uit dan een kale CT200h. Je kan mooie sportieve looks toch ook gewoon hebben, en niet het vermogen? Net als de S line van Audi heeft Lexus de F sport lijn.
@rubenpriest: als je een lexus ct200h al aantrekkelijk vind, zou ik wel graag willen weten wat jij van dan geen aantrekkelijke auto vind
@nelly0183: De nieuwe 1 serie?
Kom op Sir Smokalot, niet zo veel azijn zeiken hoor. Er klinkt vooral afgunst in door. Hunnie mogen belastingvrij rijden en ikke niet. Die autootjes zijn echt wel een stuk zuiniger, ook in de stad. En ja, dat haal je met die oude maar kale Fiesta (zonder veiligheids- en comfortvoorzieningen) misschien ook wel, als hij tenminste een beetje goed afgesteld is en niet een zwarte walm uitbraakt bij het optrekken. Feit is dat de nieuw verkochte auto’s een stuk schoner en zuiniger zijn geworden door de nieuwe regeling, dus hij werkt gewoon (te goed zelfs). Ongeacht die bijtellingsvrekken die je op de linkerbaan voorbij racen in een Pruis of – nog erger – een Skoda Fabia.
@mattraket: Hoezo azijn zeiken? Nee, lekker ‘weggeven’, dat is goed voor de economie en begrotingstekort. Btw, alsof men die auto koopt omdat die ‘dat voor het milieu doet’.. Kom op zeg.. Er zijn er maar een handjevol die er écht in geloven (incl. U) en die kopen dan een elektrische auto voor heel wat euro’s. Niet die boodschappen a la familiebakkies.
@kaasboerin: inderdaad, de meeste mensen gaat het gewoon om het geld. Maar dat is geen verrassing en de regering is zo slim om daarvan gebruik te maken om haar doel te bereiken. En dat lukt aardig goed. Geld is een probaat middel om als regering iets voor elkaar te krijgen. Om iets te bereiken kunt je het afpakken (bijvoorbeeld in de vorm van verkeersboetes om de snelheid omlaag te brengen) en je kunt het niet afpakken (bijvoorbeeld door wegenbelasting kwijt te schelden om zuiniger auto’s op de weg te krijgen). Zo werkt het nu eenmaal. We zijn er als mensen gevoelig voor, al sinds de oudheid.
Valt wel mee hoor, ook ik mag het, maar koop liever geen kaal hok dat niet vooruit te branden is. Is alleen een situatie die zo scheef als wat is om zoveel indirecte subsidie op de schraperswagens te zetten, waardoor je zo’n bedrag aan inkomsten mis loopt.
jeej musie bakken FTW
Fijn voor de leaseboys onder ons die ook prive rijden. Maar aan de andere kant worden de leaserijders die niet prive rijden keihard genaaid volgens het nieuwe akkoord. Ook degene die een 19ct onbelaste kilometervergoeding kregen zijn de Sjaak.

Volstrekte willekeur vind ik. Milieuvriendelijke auto’s stimuleren vind ik prima, maar het begint nu wel heel erg door te slaan. En dan moet ik er niet aan denken wat er gaat gebeuren als de echt groene partijen aan het roer komen.
@bugboy: het afschaffen van de 500km regel kan tot het gevolg hebben dat het niet interessant is om naast de zakelijke VW Polo Bluemotion nog een oude stinkende Passat als gezinsauto te hebben. Als de busjes van de zaak nu buiten werktijd achter de hekken op de industrie tereinen komen te staan ipv in de woonwijken zorgt afschaffen van deze regel er voor dat er meer belasting inkomsten zijn, er meer gezindsauto’s en minder musleymobielen geleasd worden (nog meer belasting inkomsten), er minder oude barrels rijden en de woonwijken minder ontsiert worden door busjes. Deze regel kan dus ook heel positief voor het algemeen belang uitpakken. Ik weet nog niet hoe het uitpakt maar ben benieuwd maar de uitwerking van de regel.
@mashell: Mijn zwager rijdt elke dag >250km met zijn leasekar en die merkt straks geen verschil (betaalt toch al bijtelling). Ik rij 200km per dag en heb een km-vergoeding en wordt straks voor >300 euro netto per maand gepakt. We rijden allebei dezelfde auto, dus veel met milieu heeft dit niet te maken.
dus nu de benzineprijs omlaag, dan kunnen we meer grotere auto’s rijden:D
@sir_smokalot:

“Dat deze wagentjes voornamelijk alleen in de stad worden gebruikt voor korte ritjes, en dus de facto veel meer CO2 uitbraken dan gespecificeerd, dat doet er niet toe. Dat is de praktijk”

En heeft het CBS daar ook cijfertjes van? Of komt dat van Onderzoeksbureau Onderbuik? ;)
Ik rij meestal 105% van de toegestane snelheid met een 500 Twinair, en kan daarmee met vooral snelweg kilometers bijna 1/18 rijden op benzine. En als ik zin heb kan ik alsnog 1 van de vele, vele Bluemotion Polo’s (die met een beetje uitrusting al snel €5k duurder zijn), helemaal zoekrijden bij het stoplicht. Daarnaast zijn er nog meer praktische voordelen, zo zal bijvoorbeeld de restwaarde waarschijnlijk ook een stuk beter uitpakken, want als zo de wegenbelasting weer ingevoerd is eind 2013 op de de 500 Twinair en bijvoorbeeld de Bluemotion, dan kost de Polo het dubbele omdat het een diesel is. En dat wordt nog een versterkt door het grote aantal Bluemotions die dan aan het eind van hun lease-periode verkocht gaan worden. Die raak je dan mooi niet meer kwijt. En de 500 is sowieso al waardevast, zoals je hier kon lezen op autoblog*. Waarom nog een suffe Polo kopen?

*bron – http://www.autoblog.nl/mini-meest-waardevaste-nieuwe-auto-evar-in-2012
@wapz: Ook zo benieuwd hoeveel kilometer zo’n blokje meegaat?
@spylegion: Ik ben benieuwd of je al horrorverhalen kan vinden. Tot nu toe heb ik maar 1 verhaal gezien van iemand met rare verhalen, maar die werden toegeschreven aan de boordcomputer die is vervangen waarna het probleem weg was. De tijd zal het leren maar ik zie geen reden waarom het onbetrouwbaarder zou moeten zijn dan andere kleine Fiat blokjes.
@wapz: Tis een mooi stukje techniek iig.
@wapz: … Aldus Marchionne..
@flutterby als het allemaal wegenbelastingvrije auto’s zijn dan kan je toch denk ik prima met het verkeer mee komen.
Ik rij tenminste een echt voertuig, milieuvervuilend, snel en illegaal :mrgreen:
@dennis245turbo: zoals het hoort:)
Dag Autobloggers, is het zo dat dit alleen voor werknemers is ? Dus dat alleen werknemers belastingvrij auto rijden? Of is dit ook mogelijk voor een particulier? Heb dat 14% en 20% nooit begrepen.

Bedankt.

Met vriendelijke groet,

Marokkaanseheldvoorweiniggeld.
@marokkaanseheld:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/inkomstenbelasting_2012/veranderingen_in_de_inkomstenbelasting_2012/bijtelling_privegebruik_auto

Verder, een 14% benzine (50 tot 110 gram) of 14% diesel (95 gram of minder) is voor een gekochte auto belastingvrij.
@integraturbo: Dus als ik een diesel auto koop met 95 gram en/of minder dan rijd ik als particulier belastingvrij?
Wat is er zo erg aan wanneer mensen tegen zo laag mogelijke kosten zo prettig mogelijk willen rijden?
Overheid is er NIET voor om steeds opnieuw de vrije marktwerking te verzieken met (nieuwe) regeltjes. Maar dit gezegd hebbende; ‘roepende in de woestijn’….

De nieuwe regeling (altijd bijtelling whatsoever) leidt binnen enkele jaren tot kentering in de lease-automarkt; velen zullen met hun werkgever een ‘cafetariamodel’ rond arbeidsvoorwaarden afspreken. Zowel de leasemarkt als de staatskas wordt kleiner.

Succes abmtelijke molen…en krijg vooral niet nóg vaker een klap van de molenwiek :lol:
Lekker oud-hollandsch zeiken. Is er een keer een belastingverlaging is het ook weer niet goed. Die regeling doet precies waarvoor hij bedoeld was, het stimuleren van schonere auto’s. Kwestie van kiezen hoor, niemand verplicht jou om een 14%-auto te nemen. Zelf ben ik wel tevreden met mijn muesli-mobiel. Een Auris, 136 pk gecombineerd vermogen, lederen bekleding, werkelijk alle electronica en luxe die je maar kunt bedenken en dat alles voor een prijs waar ik bij mijn Volkswagen nog geen instappertje voor kon krijgen. Haal gemiddeld ongeveer 5/100 (1 op20), met name in de stad akelig zuinig. Nadelen: minder laadruim dan mijn vorige auto’s, automaat dus minder direct gevoel. Met het geld dat ik bespaar staat deze jongen twee weken per winter op de ski’s.
Nou smoke! Hou inderdaad eens op met dat zuurpruimerig gedoe en die stemmingmakerij. Altijd maar klagen over die hoge BPM. Er zijn auto’s, waarover die niet berekend wordt. Niet jouw smaak? Dat is jouw vrije keuze. Kijk dan maar eens naar Denemarken: Voorbeeld: Ford Focus: In Nederland vanaf € 18.745′,-. In Denemarken vanaf € 30.840,-. En wij maar klagen!
En ook wanneer je de BPM-vrijstelling subsidie noemt. Subsidie wordt door de overheid BETAALD. Het is dus een overheidsuitgave. BPM-vrijstelling is een ontheffing en wordt dus niet uit de staatskas betaald.
En als je je zo verschrikkelijk stoort aan die 1.3 miljard euro, die de staat niet in de kassa krijgt vanwege deze regeling, realiseer je dan eens wat voor een druppeltje op de hete plaat dat eigenlijk is in verhouding tot de hypotheekrenteaftrek.
Het heeft zo weinig zin om te verzuren door die BPM-materie en te kankeren over peanuts.
@9000cse: Give the man a sigar!
Oh shit, daar zit accijns op… ehm applaus! dan maar.

That comment was/is spot on!
@9000cse: En weer een 9000cse kwaliteitspost, HULDE!
@9000cse: Waar het om gaat is dat er een regeling is waarvan de praktijk resultaten maar heel beperkt aan het hogere doel (C02 reductie) lijken bij te dragen. Terwijl dit wel veel geld kost en je dus terecht de vraag kan stellen of we dat geld niet beter in andere maatregelen moeten stoppen.
We kunnen een semantische discussie voeren over wie het betaald, maar dat is een beetje flauw; als die 1,3MRD uitgegeven wordt door de overheid, moet dat ergens anders gecompenseerd worden. Voor de overheid maakt het meestal niet of een bedrag niet binnenkomt of dat het uitgeven wordt (subsidie), het is gewoon een gat op de begroting. Vergelijk het met bezuinigingen; bij ieder huishouden betekent dat minder uitgeven, bij de overheid betekent dat vaak (deels) meer geld ophalen bij de samenleving.
Ik ben het met je eens dat het niet het grootste probleem van NL is overigens, maar aangezien dit een autoblog is, lijkt het bedrag me significant genoeg om het er eens over te hebben :-)
@BJ: Precies, ik zou graag zien dat de overheid z’n cijfers op orde krijgt door minder uit te geven… Deze belastingkortingen zie ik ook gewoon als uitgaven. Misgelopen inkomsten/opportunity costs. Nokken daarmee dus.
Wat zouden mensen als Smokalot schrijven als de volgende regering besluit om BMW’s (en alleen BMW’s) in de 14% klasse te plaatsen?
@BJ

Als het waar was inderdaad.
Maar dat bijvoorbeeld hybrides geen grote bijdrage leveren aan het milieu is een bewering die in de wereld geholpen is door mensen en bedrijven die belang hebben bij het overleven van oude technieken. Bijvoorbeeld omdat ze daar winst op maken of omdat hun ego daarmee verbonden is.

Een hybride bespaart 30% brandstof (bij normaal gebruik) en zorgt voor veel minder roetuitstoot. Da’s gewoon winst.

Het voordeel van die spaardieseltjes weet ik niet zo goed.
@glashelder: Volgens mij blijkt dat uit de praktijk testen van autobladen en gepubliceerde analyses van verbruikscijfers van bv leasemaatschappijen. Tel daar het dagelijks te observeren rijgedrag van (in ieder geval een deel) deze auto’s/bestuurders bij op en dan wordt het potentieel van dergelijke auto’s maar heel beperkt gerealiseerd. Daarnaast levert auto-verkeer uberhaupt maar een klein deel (16% zeg ik uit mijn hoofd is van verkeer totaal – incl. luchtvaart etc) van de C02 dus dan realiseer je maar een beperkte verbetering en kun je die 1.3MRD misschien beter in bijvoorbeeld filters voor industrie, energiecentrales etc steken, om een voorbeeld te noemen.
Dit is idd water bij de wijn gooien.aan de 1ne kant de wegebelasting vrij laten rijden en al die flut bijtelingen en aan de andere kant de btww naar 21% gooien. hebben die politieke figuren dan ook geen hersens
1.3 miljard bpm en mrb mislopen, maar men zal al het bespaarden ook wel aan spullen gaan besteden. Er zit veel geld bij de lui die zo slim zijn het opzij te leggen, en dat is pijnlijk voor de geldverslindende overheden die op z’n beurt ons uitmaakt voor graaier. Wij zijn straks die wel mooi de boel economisch kunnen aanjagen.
Eerst Griekenland uit de unie voordat ik weer geld ga uitgeven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).