Victor Muller: Wat Bentley, Lamborghini en Maserati kunnen, kan Spyker ook

Auteur: , 81 Reacties

Nee, zowel de SUV-plannen van Spyker als het optimisme van Muller zijn nog niet verdwenen.

Victor Muller, de man die momenteel bezig is het Zweedse Saab-avontuur af te sluiten, heeft gisteren op de aandeelhoudersvergadering van Spyker het één en ander uit de doeken gedaan over de toekomst van het supercarmerkje. ‘Opgeven’ is een term waar Muller immers niet bekend mee is. En we wisten al dat er achter de schermen wordt gewerkt aan het opstarten van de Spyker-productie in Zeewolde, aangezien de Britse carrosseriebouwer CPP van Ome Vladimir failliet is.

Markt voor super-SUV’s
Gisteren werd nog eens benadrukt dat de inmiddels zes jaar oude plannen van de Spyker D8 Peking to Paris weer worden afgestoft. Nadat Spyker de afgelopen twee jaar in coma lag tijdens het Saab-avontuur, kan de luxebolide – ontworpen voor het Midden-Oosten en de VS – volgens de CEO binnen vijf jaar op de markt zijn. Addertje onder het gras: er moet wel wat geld richting de kassala van Spyker worden geschoven (joh!). Het zou gaan om 25 miljoen euro, wat toch wel gruwelijk weinig is om even een conceptauto tot productiewagen om te bouwen. Muller is echter weer in gesprek met verschillende investeerders, dus wie weet met welke mooie namen hij nu komt aanzetten. En bovendien: Bentley, Lamborghini en Maserati hebben ook businesscases gemaakt voor prijzige SUV’s, dus daar willen ze van meeprofiteren.

De C8 Aileron, op papier bijna productieklaar, is ook niet uit het zicht verloren en staat nog in de planning. Hoeveel orders daar inmiddels voor zijn wilde Muller niet kwijt, behalve dat het er “prima uitziet”. Keep it vague, Victor.

Mullers optimisme nam overigens bizarre proporties aan, want hij verklaarde dat Spyker de potentie heeft om een merk te worden dat 1.000 auto’s per jaar verkoopt. Duizend. Per jaar. Nou, we helpen het ze hopen. Of zou daar toch nog ergens een overname aankomen? Muller: “Zeg nooit nooit. Je moet wel opportunistisch blijven.” (bron: NU.nl)



81 reacties

Ja hoor, succes ermee… Gaat die oplichter een keer ophouden?
@BMW316i: Victor is slim en een ras-ondernemer, maar geen oplichter. Een beetje marginale opmerking van je zeg. Kom op..
@BMW316i: wel mooi hoor
Met een luxe suv op de markt in een land als China lijkt 1000 niet zo heel extreem. Er zijn vast wel 800 of 900 mensen te vinden die zo’n ding willen.
@jolig: Per jaar ??
@jolig: als er 1 miljard mensen wonen daar, zijn er allicht 1000, oftewel 1 op een miljoen, die die auto gaan kopen. want van foute exclusivieit houden ze daar wel!
Is hij wel helemaal lekker ? :) Breng jij in 2017-2018 nog even die lelijke SUV uit, zitten we op te wachten :)

En 1000 stuks p/j Ben benieuwd wat we nu kunnen verwachten, meerdere kentekens op 1 auto, gewoon 1 auto 3 registreren en even de bloel omkatten ? Dat soort truckjes zijn we wel van hem gewend….
@anakiet:

mmm was niet als reply bedoelt.
spyker blijft gewoon enorm mooie autos maken! de afwerking van die dingen ziet er super goed uit! love it :D
Gelukkig denkt Victor dat zijn auto’s net zo betrouwbaar en waardevast zijn als bovengenoemde…Probeer eerst maar de normale Spykers aan de man te krijgen!
‘aandeelhouders van Spyker’….hij heeft tegen zichzelf staan lullen in de spiegel ? ;-)
@Megakix: Spyker is beursgenoteerd.
@Larick: joh…
@Megakix: ik wist er nix van, en ook ik ben (relatief) groot aandeelhouder…
@spykerboy:

Jij relatief groot aandeelhouder?

Je bent geboren in 1993 :)
@pursuit: Wat heeft dat ermee te maken? Ik heb ook aandelen gekocht (niet van Spyker) op mijn 18e…
@spykerboy: op één na, hebben alle aandeelhouders hun verlies reeds gebudgetteerd op dit stuk automartkontwrichting…tijd dat jij het wellicht ook doet ?
ik zou er in ieder geval niet in gaan investeren. hij heeft natuurlijk na zn saab avontuur niet echt een enorm goede naam voor zichzelf gekweekt.
@964rs: En niet alleen Saab, daarvoor heeft hij ook al dubieuze zaken gedaan.
@BMW316i:
Verklaar je nader. Het is namelijk naar mijn weten een uitstekende zakenman met rechten op zak.
@ferrari250gto: Bijvoorbeeld , Spyker Formula 1, Spyker an Sich, Voorkenniszaak in 2008,Het andere boefje, Michiel Mol die is genaaid door Muller, Maarten de Bruin (ontwerper) ook genaaid door Muller,tijdens zijn werkzame verleden bij Heerema, etc, etc
@BMW316i: Hij heeft toch minimaal één succes verhaal op zijn C.V. Hij heeft het bijna failliete noodlijdende kledingmerk McGregor vanaf de bedelstaf weer nieuw leven in geblazen. Dat is nu een groot succesvol bedrijf wat het goed doet. Dankzij VM.
@Freewarefreak: McGregor? alsof zwaar overprijsde stukken katoen hetzelfde zijn als een autofabriek…..not.
Nou, na het avontuur met Saab ben ik net als velen enigzins cynisch geworden wat betreft Spyker in het algemeen, en Muller in het bijzonder. Ik vind absoluut dat hij zijn best gedaan heeft bij Saab, maar het blijkt maar weer dat ook hij geen ijzer met handen kan breken.
Ik ben benieuwd of ze deze SUV van de grond gaan krijgen en of ze ooit winstgevend en succesvol zullen worden. Ik hoop het voor ze! Hoewel de SUV in de voorgestelde vorm natuurlijk gewoon een lelijk gedrocht is.
@stationcar: Hier sluit ik mij bij aan. Denk dat het dat in een notedop is.
Het zal ongetwijfeld heel mooi moeten zijn maar nee, doe maar niet Spyker.
Yuck
Die kerel moet echt in de Efteling gaan werken…. Hij kan zo overtuigend sprookjes vertellen.

Overigens dacht ik dat die aileron allang gemaakt werd joh…


Heette die carrosseriebouwer niet CPP ipv CCP?



Ik vraag me af wie er nu nog in de sprookjes van Victor gelooft…
@Haakie: CPP idd, Coventry Prototype Panels.
Juist even 25 miljoen over laten maken. Vervolgens een jaar weer niets doen en jezelf een fortuinlijk salaris toekennen en we zijn weer bij het begin.
Hou toch eens op met sporen van vernieling achter te laten VM. Wordt je hier nou echt gelukkig van?
Victor Muller blijft mij op één of andere manier fascineren. Je mag van ‘m vinden wat je wilt, maar het is niet iemand die opgeeft. Auto’s van Spyker zijn werkelijk prachtig, maar Muller heeft van Spyker nooit een commercieel succes kunnen maken. Wanneer je daar de Formule 1 flop en de mislukte redding van Saab bij optelt, dan heeft de beste man toch wel wat vlekjes op zijn CV. Des te opmerkelijker ik het vind dat het hem toch steeds weer lukt om investeerders achter hem te scharen.
Wat kan je hier prachtig aan vinden?!?! Echt 1 van de lelijkste auto’s die ik heb gezien.

De voorkant lijkt op een verkrachtte maserati, en de achterkant nou nou geen woorden voor het lijkt eerder of je ermee kan wegvaren.

Het interieur is helemaal verschrikkelijk audi stuurtje en een hoop tellers en het is best zo haha.

Echt als ik deze gratis zou krijgen dan zou ik hem teruggeven. Schandalig lelijk.
Verkoop eerst die C8 nou maar eens.. Begin een hekel aan die kerel te krijgen, zijn grenzen zijn totaal vervaagd door al dat geknutsel van ‘m waar die steeds mee weg komt. 25 miljoen?? Maak er maar weer een mooi bullshit verhaaltje van en lok maar weer investeerders met je disney-praat.. Ben benieuwd wie er in gaat trappen.
Op een of andere manier denk ik dat het hem wel gaat lukken *spyker aandelen koopt*
Ik vind de auto nou niet uitgesproken mooi, apart is ie zeker.. Misschien moeten ze het toch houden bij die prachtige sportauto’s. Staat absoluut nog op het verlanglijstje, de Sint blijft maar van die schaalmodellen cadeau doen.. Helaas
Ik zou het best leuk vinden.
Maar als het zo doorgaat, kunnen ze meteen op klassiekerkenteken geleverd worden. De teller staat nu op zeven jaar: http://www.autoblog.nl/archive/2005/05/10/spyker_presenteert_suv_in_2006
Haha, Victor doet me weer met een goed gevoel beginnen aan deze dag. Geweldige kerel en ik wens hem alle succes toe met Spyker. Ik ben wel benieuwd wat hij nog allemaal uit zijn hoge hoed kan toveren na zoveel jaren verlies maken…

Go Victor!
Wanneer de SUV daadwerkelijk op de markt komt verwacht ik dat Spyker een grote vlucht gaat nemen: de D8 Suv heeft naar mijn mening de status van een wannahave auto, kijk alleen al naar alle prachtige details. Tip voor Victor: Zorg ook voor een speciaal aankleedprogramma wanneer deze SUV op de markt komt, kan men zijn/haar Spyker op en top personaliseren(uiteraard wel tegen forse betaling, maar dat is bij mensen die een spyker kopen geen probleem verwacht ik)
Gruwelijk lelijke SUV
Blijf het toch een mooi merk vinden… en valt me nog mee hoe “verouderd” die D8 er uit ziet.
Een afschuwelijke wagen maar het interieur heeft wel iets. Het aluminium is helemaal niet mijn smaak maar het leder ziet er alleszins luxueus uit.
Ik wens Victor Muller – correctie – Spyker alle succes van de wereld. En ik hoop dat we over een paar jaar met z’n allen rete trots op Spyker kunnen zijn.
heeft vast zin dit…
Hij zal vast geen GM techniek gaan gebruiken …
Haha dit kan toch niet echt serieus zijn? 10 jaar verlies met Spyker, dan laat het merk vallen als een bloksteen toen hij de Saab deal had gesloten, wilde het zelfs verkopen. Saab is failliet, dan maar terug naar Spyker en doodleuk weer opzoek naar 25 miljoen euro bij investeerders. Ik weet niet hoe hard ik moet lachen of huilen. Dit is echt neerlands grootste oplichter, ongelooflijk.
En wie wil nou nog zaken doen met vicie?
No thnx!
SSUV had een groot succes kunnen worden, was ’t enige model van Spyker waar echt vraag naar was, destijds hadden ze al vele orders/aanbetalingen binnen. Helaas heeft VM/Spyker die kans verprutst, nu is het te laat. Er lag boven de Cayenne idd een flinke ruimte voor een duurdere en meer prestigieuze en exclusieve SUV, maar dat gat wordt binnenkort opgevuld door Lamborghini, Maserati en Bentley.
Ipv Peking to Paris wordt het dan Zeewolde to Almere ben ik bang..
@BMW316i:


Moet ik jou opmerking serieus nemen??

Ik ben blij dat VM zo optimistich is. Daar kunnen aardig veel mensen een voorbeeld er aan nemen.
@fiatrider: Als je echt verdiept in VM, dan is hij niet meer zo gewldig als veel mensen denken. Prima dat jke optimistisch bent, maar VM is een boef. Genoeg over te vinden op internet. Bijvoorbeeld FD…
@BMW316i: en zo is het. Nog maar te zwijgen over de frauduleuse praktijken en de hak die hij Kroymans (ter zelf verrijking) heeft gezet toen meneer Muller persoonlijk adviseur van deze was. beursgang van McGregor en zo kunnen we nog wel wat lijstjes uit het verleden van VM maken. Is en blijft een boef die geen enkel respect verdient of heeft verdient.
Veel mensen hier op Autoblog gaan uit van het goede, alleen dat is nou net waar VM vooral niet mee bezig is.
Die andere zijn lelijk maar deze is wel het toppunt
Ik ga er vanuit dat de intenties van dhr. Muller goed zijn. Er rijden immers al Spijkers rond en de wagen is echt een opvaller. Deze suv is echt heel mooi en ik geloof zeker dat hier potentieel in zit. Ik denk dat die 25 miljoen helemaal zo gek nog niet is. We kennen immers ook het verhaal van Cristian von Koenigsegg. Die had volgens mij nog minder centen tot zijn beschikking. Lijkt me een waanzinnig mooie uitdaging om Spijker goed in de markt te krijgen aangezien het alles heeft om mee te kunnen doen op topniveau. Hoe het zakelijk in elkaar steekt weet ik niet dus valt ook niet over te oordelen. Laten we maar trots zijn op een Nederlands product in plaats van het zo af te kraken. Stel dat er echt opzet is en er een potje van wordt gemaakt kunnen we altijd nog klagen maar op voorhand lijkt me wat overbodig als je niet over de juiste kennis van zaken beschikt.
@login: Hoe het zakelijk in elkaar steekt… tja, daar zit t em nou juist. Op zakelijk gebied is die Muller gewoon een enorme faal…
@login: Wat nou ‘op voorhand’? Ik weet niet of je het weet maar Spyker bestaat al 10 jaar! En er wordt al 10 jaar verlies geleden, nauwelijks auto’s verkocht en honderden investeerders genaaid. En als je Muller in de afgelopen 10 jaar hebt gevolgd dan weet je dat hij alleen chaos en verliezen achter zich aan heeft.
@raphael:

Het is als “investeerder” een vrije keuze om je geld in een extreem risicovol klein supercar bedrijfje te stoppen. Dat hebben ze dus geheel vrijwillig (en misschien vooral gedreven door hebzucht..) gedaan.
@fit4fun: Tuurlijk maar het zijn de leugens en de smooth talking van Muller die ervoor hebben gezorgd. En het is zo jammer want de C8 is zo mooi en het idee zo goed. Jammer dat een man met grootheidswaanzin dit project vernielde.
Het ontbreekt em aan geld… het zal eens niet. Die man weet geloof ik niet helemaal hoe ie met de centjes moet omgaan.
Als ie t geld niet heeft, dan zoekt ie t op elke onmogelijke plek… als ie nou eens gewoon een fatsoenlijk businessplan opzet. Dan hoeft ie mss niet naar z’n ongure vriendjes als antonov te lopen, om een beetje geld…
Ik word een beetje moe van al die ondernemers die roepen “dat het prima gaat” of “heel veel orders hebben”. Als je van dat soort overenthousiaste verhalen hoort (al dan niet op RTL7 of in een business lounge), weet je gewoon dan de betreffende man met de hakken op de rand van de afgrond staat. Net zoals die botenbouwer in Grave, 40 miljoen order voor 2 schepen maar wel een faillissement aangevraagd. Die order was waarschijnlijk gewoon een leugen.
@midasracer: Ja die ze niet mogen bouwen omdat de gemeente geen vergunning afgeeft voor het bouwen van langere schepen op die werf. Wel het hele verhaal vertellen he ;) Die werf gaat kapot omdat een paar wethouders de vergunning niet willen aanpassen. En zelfs dan wordt er nog niks aan gedaan. Die werf is een grote werkverschaffer in die gemeente en die laten ze nu kapot gaan.
@E34M5Touring: Die schepen mochten ze dus wel bouwen van de gemeenteraad.
@midasracer: Wat ik ervan begreep heeft de lokale overheid te lang gewacht met het verschaffen van de vergunning en zijn ze daarom alsnog de order misgelopen. Maar die order was er weldegelijk.
@E34M5Touring: Als dat zo is dan moet het niet moeilijk zijn om de gemeente aansprakelijk te stellen voor de misgelopen order.
@E34M5Touring: Nee, de ondernemer wilde een vaste ontheffing terwijl de gemeente hem alleen een ontheffing voor 2,5 jaar wilde geven. Staaltje stijfkoppigheid dus. Alles was in principe rond voor de komende paar jaar. Als ondernemer zou ik dan verder gaan en een nieuwe lokatie voor een grotere werf zoeken. Dit was blijkbaar een persoonlijke vete of er was meer aan de hand. We zullen het wel van de curator horen.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1728461093/Dinsdag+duidelijkheid+over+scheepswerf+Grave.aspx
Wel mooi om oude artikelen terug te lezen. Toen zag iedereen VM als een pionier! Een man met ballen! Weehoo voor Nederland! Saab overnemen, ja.. ja… lastig, maar VM zal er wel goed over nagedacht hebben.

En nu? Lekker meelullen met wat je leest en hetzelfde neerschrijven met iets meer zout zodat het bijna je eigen mening lijkt.

OT; Die financiering zal hij wel los weten te peuteren, daar is hij immers een koning in. Afzetmarkt voor dit ding? Geen idee, volgens mij is er weinig vergelijkbaars op de markt. Iemand een idee van de richtprijs? Ergens tussen de 150-200k en dan denk ik wel dat hij te verkopen is.
Dit was een goed idee toen het concept voor het eerst werd getoond. Maar nu? Juist met meer concurrentie denk ik dat Spijker beter innovatief kan zijn en alvast maar de volgende trend opzoeken. Tussen een Lambo, Maserati, Bentley, en Porsche, denk ik niet dat heel veel mensen zullen kiezen voor de Spijker. Dat doen ze nu ook al niet. Ja, exclusiviteit is een plus, maar het betekent ook dat je niet er niet veel van verkoopt.
Ik heb een idee voor Spijker. In plaats van alleen maar top range autos ontwikkelen, waarom komen ze niet gewoon met een Spijker “Boxster”? Een kleinere, lichtere, tweezits model, die nog een beetje betaalbaar is. Er is weinig concurrentie voor de Boxster, en dit bied een “volume” model dat geld in het laatje brengt voor de duurdere projecten. Het helpt ook om je naam een beetje te verspreiden. Just an idea.
@featherlight:
Ugh… want to buy edit button !
Die ene zin moet lezen :
“..maar het betekent ook dat je er niet veel van verkoopt.”
als het 5 jaar duurt wordt het lastig, maar ik zie grote kansen voor de Peking to Paris (of is het Bejing to Paris, of Peking naar Parijs). Kortom, hou het op D8 (“date”). En dan een leuke gumball-style rally voor de rijken van Peking naar Parijs, via de zijderoute. Lekker raggen in luxe!
Kan ik me al ergens inschrijven?!
hollanders… altijd willen, maar nooit kunnen…
Ik zie blijkbaar als een van de weinigen hier wel toekomst voor Spyker. 1000 verkopen moet te doen zijn, zo bijzonder veel is dat niet. Het is echter de vraag of Spyker dat aan kan, in het verleden waren namelijk juist het productietempo een probleem. Het orderboek zat vol, maar het aantal gebouwde auto’s liep achter.

Ik zou Spyker graag nog z’n eigen motorblok willen zien ontwerpen, dat hoort, naar mijn mening, wel bij een dergelijk merk.
op een bepaalde manier vind ik deze auto een beetje lachwekkend…en die opsmuk a la Pagani is mij teveel van het goeie
Vind het een brute wagen! maar vraag me af of die daadwerkelijk komt. Over 5 jaar is ie al lang verouderd want hij was 8 jaar geleden al bekend zowat.
Maargoed ik steun het initiatief van rasoptimist Muller.
@ricardo: CPP, de failliete toeleverancier, leeft trouwens weer. In feite hoeft de hele productie dus niet per se verhuizen…

http://www.cpp-uk.com/
Geef mij maar gwn een C8.
@BMW316i:


Hij had goede bedoelingen met Saab, hij wou daar de fabriek redden. Maar dat is niet geluk. Jammer voor Saab, jammer voor de mensen die daar werken, en jammer voor hem zelf. Want hij heeft miljoenen er ingestoken. Ook van zijn eigen vermogen. Ik vind dat hij veel lef heeft gehad om een grotere merk dan spijker in Zweden te gaan overnemen.
Hij heeft alleen maar goede bedoelingen, Victor Muller.
En jij noemt hem dan een boef???
@fiatrider: heb jij je wel eens verdiept in deze Victor Muller? Ga eens als je zin in hebt graven in het verleden van deze man, en ga eens op zoek naar de feiten. Dan zal het positieve beeld dat je van deze man hebt een behoorlijke deuk oplopen.
@potjak:


Iedereen heeft zijn of haar eigenaardigheden, dus zijn ze niet volmaakt.
Dat zal ook zo bij VM zijn. Maar moet hij daarvoor bestrafd worden??
Optimisme is prima hoor, maar kansloos niet. Muller heeft nog geen cent verdient en zowel in de F1 als met Saab is het niks geworden. Maakt niet uit hoe je dat verklaart, het vertrouwen in die man ebt behoorlijk weg!
Hij is nu al out-dated.

* SUV’s horen geen (speedboat)kont te hebben.
De achterlichten kunnen wat groter en misschien wat meer ovaal.
* De grill heeft een mooie chrome rand nodig in plaats van wat gleufjes met kippengaas (in de oldschool vliegtuig style).
* Spiegels die wél bij het desgin passen.
* Die killswitch in het interieur kan echt niet. Cheap-ass.

En ik ben een amateur..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).