Vijf feiten over de bizarre Peugeot 3008 DKR

Auteur: , 13 Reacties

Na twee jaartjes door de woestenij van Zuid-Amerika boenderen met de 2008 DKR, moet de 3008 DKR de eer van Peugeot gaan verdedigen in de koning der rally raids.

3008-DKR

Het had in principe handig kunnen zijn dat de 3008 DKR alvast in Parijs staat. Vroeger startte de Dakar-rally immers altijd in die contreien. Destijds heette ‘ie ook nog gewoon Parijs-Dakar. Na een tijdje besloot de organisatie ASO niet meer elke keer vanuit de Franse hoofdstad te straten. Parijs-Dakar werd de Dakar Rally. Inmiddels wordt ook al jaren de Sengalese hoofdstad niet meer aangedaan door de rally-caravaan. Een extra naamswijziging hebben ze echter maar achterwege gelaten.

Wat wel is gebleven is de epische uitdaging voor mens en machine. Vorig jaar ging die uitdaging Peugeot goed af, want ze wonnen de race met de 2008 DKR met oude rot in het vak Stéphane Peterhansel. Ze moesten daarvoor wel nog even een protest van concurrent X-raid overleven. Het semi-fabrieksteam van BMW MINI werd tweede maar was niet blij met een tankstop die Peterhansel volgens hen illegaal had gemaakt. Na zorgvuldig beraad besloot de ASO de overwinning van Peugeot echter in ere te houden. En dus heeft de 3008 DKR met zijn rode grijze stier op de flank grote schoenen te vullen. Hoe gaat ‘ie dat proberen te doen?

20 pk mínder dan de 2008 DKR.
Dat klinkt niet als een veelbelovend begin, maar het is een noodzakelijk gevolg van een reglementswijziging. Peugeot claimt dat ze de 3.0-liter grote V6 twinturbo wel veel soepeler gemaakt hebben met meer koppel onderin het toerengebied.

De airco is flink verbeterd ten opzichte van de 2008 DKR.
Net als geclaimd wordt bij menig okkazie blaast de airco in de 3008 DKR als het goed is ijskoud. In de 2008 DKR hadden de coureurs en navigatoren naar verluidt vaak moeite om het hoofd koel te houden, daarom heeft Peugeot dit punt nu verbeterd.

Het design is gebaseerd op de nieuwe 3008.
De DKR is alleen ietsje extremer, volgens designer Sébastien Criquet die allebei de auto’s tekende.

5 januari staat de 3008 DKR in de startblokken.

De rally doet dit jaar wederom Argentinië en Chili aan. Peru staat niet meer op de WC-rol het routeboek. Bolivia daarentegen wordt dit jaar wél aangedaan.

Vier coureurs mogen plaats nemen achter het stuur van een 3008 DKR.

De gelukkigen zijn race-held Sébastien Loeb, titelverdediger Stéphane Peterhansel, race-vader Carlos Sainz senior en voormalig dirtbiker Cyril Despres.

Zit jij begin januari weer klaar voor de buis om naar Allard’s verslag te luisteren?



13 reacties

-edit: oops, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Loeb & Peterhansel zijn genoeg redenen om de concurrentie ‘den dunne’ te geven.
Ze kunnen nog op een skateboard met een zeiltje winnen die gasten. vooral Sebastian Loeb is een held eersteklas.
Van het soort dat jaren geleden uit productie is gegaan.
Fameuze en geliefde Impreza held Colin McRae was gewoon nooit zo goed als Loeb.
Loeb is van de categorie Ari Vatanen x 2
De man was tijdens een behendigheidswedstrijd tussen sporters van verschillende takken van sport de enige die een lampje kon volgen dat razendsnel van links naar rechts ging op een scherm
De meeste andere sporters vroegen ‘welk lampje’ of zeiden dat het ding kapot was ! .
Loeb bescheiden eigenlijk, had de man Formule 1 gereden was’ie groter geweest dan Schumachter.
@desjonnies: loeb heeft nog tijdens race of champions geracet tegen Schumacher en .. gewonnen. Volgens mij heeft loeb alle keren dat hij mee gedaan heeft gewonnen.. maar Schumacher was ook een fenomeen.. overigens heeft die Grosjean ook de race of champions een keer gewonnen..
Moddervet! Ben wel benieuwd waar de concurrentie mee bezig is. Kan ondertussen niet wachten tot januari!
Geweldig mooi ding die DKR. In de originele 3008 wil ik niet dood gevonden worden. Bah.
En nu moet ik een gewone 3008 ook leuk gaan vinden? Sorry Peugeot, die vlieger gaat niet op.
Ik ga zeker kijken in Januari, maar eerst dit jaar nog naar Valkenswaard voor de Pre-Proloog. Hihi.
Weet iemand of Depres dit jaar meerijdt? Vorig jaar zei hij dat hij graag wilde.
Ik denk dat Seb Loeb dit jaar erg hoog kan eindigen dit jaar.
Als dit ding street legal te maken is en ik had een bak centen over, dan wist ik wel wat ik ging doen :)
@Henrik: die dingen zijn street legal net als de meeste rally wagens, er moet af en toe ook een stukje openbare weg meegepakt worden…
Dakar is errug vet en een mooie afwisseling voor de F1 die op de winterstand staat (behalve max met zijn sneeuwkettingen)

Maar toch stiekem vind ik de vrachtwagens het mooist en de motoren de stoerste mannen(en heel enkel een vrouw)
O Allard Kalff… Een beste man, maar op TV zo ontiegelijk irritant om aan te horen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).