Vijftig jaar Lamborghini: jubileumlogo en rally

Auteur: , 58 Reacties

In mei 2013 bestaat Lamborghini vijftig jaar, en de supercarmaker heeft zojuist onthuld hoe het dit feestje vorm wil geven, kortweg met een grote rally rond de geboortegrond in Italië. Daarnaast is er een jubileumwebsite en -logo in het leven geroepen.

In een evenement dat rondom het Pebble Beach Concours werd georganiseerd toonde Lamborghini het Urus Concept (geen onbekende) en de Sesto Elemento, het track-only vedergewicht, waarvan niet meer dan 20 exemplaren gebouwd zullen worden, aan zijn geslecteerde Amerikaanse publiek. Tegelijkertijd werd de prijs van de 1000 kg zware, 570 pk sterke supercar bekendgemaakt. Zit u? 1,8 miljoen euro (2,2 miljoen USD).

Website en logo
Sinds gisteren is de website Lamborghini50 live. Via dit kanaal kunnen eigenaren en fans op de hoogte blijven van (het nieuws rond) de festiviteiten. Daarnaast hoort bij een jubileum ook een logo, dus voilà.

Lamborghini's jubileumlogo

Grande Giro Lamborghini 50° Anniversario
Sluitstuk van de festiviteiten is de Grande Giro Lamborghini 50° Anniversario, een rally/optocht die van 7 tot 11 mei 2013 in Italië wordt verreden. Deze begint in Milaan en zal eindigen in Sant’ Agatha Bolognese. Op de een-na-laatste dag wordt Emilia-Romagna aangedaan, de regio die in mei door een aardbeving werd getroffen. Naast Ferrari doet nu ook Lamborghini iets voor de slachtoffers/nabestaanden: 10% van de sponsoropbrengsten komt aan hen ten goede.

Stephan Winkelmann voor Sesto Elemento en Aventador

2013 wordt voor de Lamborghini-fan een leuk jaar. Met een beetje mazzel zal er tijdens de afsluitende festiviteiten ook nog een Gallardo-opvolger te bewonderen zijn, maar dat weet alleen het merk met de stier zeker.

Lamborghini heeft een aantal foto’s vrijgegeven, zowel van het logo als van de bijeenkomst rond Pebble Beach, The Quail geheten, inclusief bovenstaand korrelig instagram-achtig hipstershot. De rest vind je in de gallery hier onder.



58 reacties

Ik gok dat iemand uit Noorwegen dadelijk probeert een soort van grappige opmerking te maken dat het merk niet meer bestaat, of de auto’s voor de overname door Audi / VAG ‘echter’ waren. Of zoiets…

In ieder geval, mooi dat dit fantastische merk nog steeds voort kan bestaan, ook al is dat volledig te danken aan de overname door Audi AG in 1999. De grootste verkoopsuccessen zijn immers van na 2004. Voor de overname verkocht Lamborghini gemiddeld zo’n 250 auto’s per jaar. Op het hoogtepunt in 2008 waren dat er ruim 2.400.
@pietjepuk: nee hoor..ik heb die opmerking al gemaakt ! :) Maar eerlijkheidshalve moet ook jij bekennen, dat ‘ze’ het simpelweg nooit zelfstandig hebben kunnen redden, hetgeen toch een reden moet zijn om wat ‘minder groots en blij’ zoiets te vieren. Gepaste trots en dankbaarheid was beter geweest.
@pietjepuk:
Ja maar je moet toch aangeven dat met de Aventador er een beetje ziel is gestorven bij lambo. en veel auto’s verkopen is enkel leuk voor de boekhouding.
@RazorHead:

Veel auto’s verkopen is nodig om te overleven.

Ziel? Je bedoelt veel herrie, en 99% kans dat je de ANWB moet bellen als je een stukje gaat toeren …..
@pietjepuk:
nee. ik heb het over Audi’s visie over supercar:
Audi’s gaan heel hard, maar het is gewoon té efficient. weinig bezieling. gewoon hard gaan. als je zoveel geld neerlegt, wil je naast hard gaan ook veel sensatie, zoals bij de Murciélago was. Dat is nu veel minder.
Veel journalisten hebben dit al aangekaart.
En ze zouden beter een limiet zetten op aantal wagens per jaar. in 1 jaar tijd al 1000 aventadors? is niet meer zo exclusief in vergelijking met zijn voorgangers.
@RazorHead:

Ook de schoorsteen bij Lamborghini moet roken, dus als ze 1.200 Aventadors per jaar kunnen verkopen, waarom niet. Omdat anders de buurman er ook eentje op de oprit zou hebben staan? Jammer dan …

Als je echt exclusief zou willen, dan koop je iets uit de Limited serie’s zoals een Sesto Elemento. Of je legt € 50.000,- meer op de toonbank, en je laat je Aventador bekleden met bavianen-billen-leer, en spuiten in een uniek kleurtje. Als je betaalt, dan maken ze wat je wil, en kun je exclusiviteit afkopen.
@pietjepuk:
De schoorsteen moet branden, maar niet ten koste van waar je jarenlang voor staat. En als je in een Aventador rijd, is dat toch een deel waar.
@RazorHead: De schoorsteen moet branden? Liever niet!
@RazorHead: Een productie limiet doet niks voor de bezieling. Een rafelig randje bezieling noemen is een oude Italiaanse interpretatie van bezieling, ik vind het streven naar perfectie zoals Audi en McLaren dat doen een veel werkbaarder interpretatie, maar goed, ik ben dan ook een technocraat.
@mashell:
-zucht-
@RazorHead:

Geen/minder sensatie in een Aventador ? Die opmerking ben ik nog niet tegen gekomen. Het is geen McLaren, die bekend staat als saai…..
@anakiet:
minder sentsatie. Onder een steen geleefd dan hoop ik?
kijk maar naar verschillende filmpjes van journalisten op Youtube. Fantastische wagen, supersnel, maar minder spectaculair als vorige Lambo’s.
Hammond zei het, denk Jeremy ook zelfs.
@RazorHead:
Klopt, gisteravond nog in een oude topgear aflevering.
Jeremy noemde de Gallardo een snelle TT.
De dakloze daarentegen was hij lyrisch over.
@jrk68:
idd.
Hammond zei ook, fantastische wagen, maar het lambo DNA is er niet meer.
Sensatie wordt (in tegenstelling tot paar VAG boys beweren) niet uitgedrukt in vermogen, 0-100,0-200, aantal G de wagen aankan in bochten of de rondetijd op een of ander circuit.
@RazorHead:

Blablabla, zal allemaal best, maar zonder Audi AG was er helemaal geen Lamborghini meer geweest. Dus wat loop je toch behoorlijk te kletsen…
@pietjepuk:
dus omdat audi de boel overneemt, mogen ze zomaar liggen rommelen aan het DNA van het merk? beetje zwak argument. het kan ook anders en daar zijn veel voorbeelden van, niet alleen in de autosector. Wie loopt er nu te kletsen..
@RazorHead:

Inderdaad; Audi AG neemt de boel over en stuwt de verkopen van gemiddeld 250 stuks per jaar naar zo’n 2.000 exemplaren per jaar. Dus ja, dan mogen ze rommelen aan het DNA zoveel als ze willen, het genereert immers substantieel meer verkopen. Die gammele bakken van voor 1998 waren misschien spannender om te rijden, maar ook zo onbetrouwbaar als de neten. Wat Chrysler en Mycom Sedtco nooit gelukt is, lukt Audi AG wel, namelijk meer auto’s verkopen.
@pietjepuk: ik ben totaal geen fan van VAG! Ik vind het een walgelijk bedrijf dat in heel veel gevallen gebakken lucht verkoopt. De auto’s zijn niet zo goed en foutloos alsVAG zegt dat ze zijn. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat Lambo er flink op vooruit is gegaan en de Aventador is een van de mooistehypercars die gemaakt wordt. Als VAG Lambo niet had overgenomen was Lambo al lang failliet geweest.
Leuk die feestjes…maar als je nu als Lambo-fan of Lambo-werknemer realiseert, dat Audi je moeder is…dan feest je toch even met je ziel onder je arm.
@Megakix: waarom? VAG bashen is cultuur en traditie hier op AB ik weet het. Sinds de overname van Lambo door Audi zijn de auto’s er zeker wel op vooruit gegaan, im elk opzicht.
@kenner:
De afwerking en bruikbaarheid zijn er zeker op vooruit gegaan. Maar een Lambo hoort i.m.o. een gestoord apparaat te zijn en dat is er wel een beetje vanaf.
Hoe veilig ook, AWD hoeft van mij niet op zo’n auto.
Dat ze er nu veel meer van verkopen is goed voor het bedrijf en dus ook voor de spotters.
Ik ben met de Diablo al afgehaakt.
@jrk68: De meeste mensen die zo’n auto kopen zijn geen volbloed coureurs. Ze hebben domweg hulp nodig de wagen op de baan te houden en er uit te kunnen halen wat er in zit. Tractie controle en AWD zijn dan ook een must om de wagen te kunnen gebruiken zoals deze bedoeld is.
@mashell:
Dat de meeste eigenaren geen bovengemiddelde wagenbeheersing hebben dat klopt wel ja.
Ondanks al die systemen zien we hier genoeg bewijzen langskomen.
Er zijn genoeg merken die bewijzen dat AWD niet noodzakelijk is.
Sterker Lambo (Bugatti is een ander level)is de enige die dat doet.
Ik wil niet zeggen dat allas vroeger beter was maar het was in ieder geval wel leuker.
@jrk68: Je vergat de GT-R en de R8, overigen beide geweldig leuke auto’s om verantwoord hard mee te gaan als je geen ex-semi prof coureur bent. 4wd hoeft de lol niet in de weg te staan maar minder eng is ook vaak minder spannend. In die zin zijn de huidige lambo’s minder heftig. Is dat puur Lamborghini? Wat bepaald wat een echte Lambo is en wat niet? Kijk naar alle modellen door de jaren, wat is dan de gemene deler?
@w0o0dy:
R8 is een omgekatte Gallardo en goed of niet die staat bij mij niet in het rijtje Ferrari, Lambo, Pagani etc.
De GTR zie ik meer als een heel goede en serieus snelle GT.
@jrk68: Hoe weet je dat de lambo’s niet meer “gestoord” zijn? Uit redelijk wat ervaring of quasi uit de duim gezogen? Of van horen zeggen van autoreviews (die bijna altijd zeggen dat die oudere generatie auto’s meer “gestoord” waren en dat niet alleen over lamborghini’s).
@Nv:
Hou het maar op ervaring, als je 34 jaar over de circuits hebt gezworven en 25 jaar actief in verschillende takken van de sport dan maak je weleens wat mee.
@jrk68:

Als marshall met vlaggetjes naast de baan in Zandvoort zwaaien, vind ik niet echt relevante ervaring.

Vertel eens dude, hoeveel meter/uren heb je daadwerkelijk in een Lamborghini gereden?
@pietjepuk:
Ex collega van mijn vader heeft met bouwprojecten de laatste 20 jaar aardig verdient.
zijn Daily: een Porsche Cayenne Turbo en voor de weekends heeft hij 2 speeltjes, een Lamborghini Diablo en een Murciélago Roadster. heb met beide al meegereden en de Murciélago is vele beter afgewerkt en rijd makkelijker zegt hij. Maar als hij eens op het circuit gaat spelen, neemt hij de Diablo, zijn reden: ‘De Diablo is misschien trager dan de andere, maar het is harder werken en hij geeft je meer voldoening. ook is hij makkelijker te plaatsen door de RWD. Tijdje geleden overwoog hij toch om zijn Murciélago weg te doen en een Aventador te kopen. Hij had een testrit gedaan er mee en hij was enorm onder de indruk van de afwerking en comfort in de Aventador. voor hij besloot eentje aan te schaffen ging hij er eens mee naar francochamps, het circuit waar hij het meeste rijd met zijn Diablo en dus ook vrij goed kent. Na 3 ronden kwam hij terug binnen en heeft de auto terug gegeven aan de Lambo Dealer. Reden: De auto is razendsnel en ongelofelijk efficient, maar hij vond het ding maar niks omdat zijn andere 2 Lambo’s vele meer onder het vel kropen,vooral de Diablo. De dealer keek raar en argumenteerde, ja maar deze is toch vele mooier en comfortabeler en beter afgewerkt? Zijn antwoord: kan goed zijn, voor een comfortabele rit neem ik mijn Cayenne, niet een supercar. Deze kerel heeft beide lambo’s nieuw gekocht en rijd er elk weekend meer. Je kan hem dus als een redelijke kenner omschrijven, niet?? De aventador is mooier,sneller, comfortabeler en beter afgewerkt, dat staat niet ter discussie. Dat hij vergeet onder je vel te kruipen, kan je hem wel verwijten. en als je meer dan 300.000 euro voor neertelt mag je dat ook wel verlangen. want mensen die dit kopen, kopen dit voor als extra wagen. dat moet niet comfortabel zijn of goed afgewerkt, gewoon sensationeel zijn. voor comfort hebben ze heus wel andere wagens.
@RazorHead:
Ach hij weet het toch beter met zijn folder wijsheden.
Wat mij betreft is het er qua beleving niet beter op geworden na de Countach.
En mooier dan de Miura gaat het niet meer worden vrees ik.
@jrk68:

Tsja, als jij nu eens zou vertellen hoeveel “eigen” ervaring je hebt met Lamborghini, want het toch blijft akelig stil. Dus wie moet het hebben van folderwijsheden? Zo’n 34 jaar over het circuit zwerven, waarvan de meeste tijd als vrijwillig marshall om vlaggetjes te zwaaien, voegt niet zo veel toe …
@RazorHead:

@RazorHead:

Mooi verhaal gaat ook precies op voor Ferrari Porsche Jaguar Maserati etc

Maar hun DNA is niet verpest door het “grote boze” VAG.
Lees ook vrij weinig over de 7 serie techniek bij RR
(vind wel dat ze beter met Lamborghini “omgaan” dan met Bentley)
@Megakix: hahahaha
Een Leuk Lambo jaar, dat sla ik niet af :D
Die cesto elemento valt mij maar tegen op foto2, precies een kitcar.

Is die rally dan iets zoals de mille miglia met klassiekers en een paar hedendaagse auto’s?

Ik hoop echt dat de nieuwe gallardo er komt, deze begint een beetje uitgemolken te raken. Maar nog steeds een superlekker beest! :D
@vale46: De Gallardo is nog steeds een bruut apparaat, maar is inderdaad toe aan een opvolger. En de Sesto Elemento ziet er ook niet slecht uit…
@vale46: Je bedoeld dan van dat soort kit cars gebaseerd op racewagens – als de originele Lotus Super7 kitcar – die alles eronderuit rijden – zoals bijvoorbeeld

Journalisten die zeggen dat de sensatie er niet meer is word bij iedere nieuwe lambo gezegd – over uitmelken gesproken – en daarna vergeten ze dat ze het ooit hebben gezegd en staan ze op hun knieën in een rijtje om Lambo accredidatie accreditors te pijpen als de SV of SL (Jota) uitkomt.
@dubhead: …zoals bijvoorbeeld de Douglas Gardner T70 of Ultima GTR.

De Cesto weegt 1000 kilogrammen en heeft een V10 motor.

De Cesto weegt 1000 kilogrammen en heeft een V10 motor.

De Cesto weegt 1000 kilogrammen en heeft een V10 motor.

Misschien worden enkelen hier beter handtasjes fanaten.
@dubhead: Nee, eerder zo een auto die volledig is omgebouwd tot “supersportwagen” d.m.v. een man met te veel tijd en polyester en met een schassis van een of andere oude wagen zodat de proporties volledig weg zijn.

geen idee wat de echte naam voor zoiets is, ik noem het een kitcar.
Hm dat is misschien wel weer een tripje Milaan waard. Lijkt me erg leuk om te zien!
BTW: ik vond de 30th anniversario één vd geslaagste Lambos. Hopelijk doet Lambo iets gelijkaardig met bijvoorbeeld de Gallardoals passend afscheid voor de nieuwe classic.

http://www.bestautophoto.com/images/lamborghini-diablo-se-30-jota-03.jpg

20jaar geleden – time has flown
@dubhead: Heb ik nog steeds in schaalmodel! 20jaar geleden kon je zegels sparen bij Shell en daarmee dit model kopen, ik als 6jarig jongetje elke keer aan papa vragen of we gingen tanken wanneer we in de auto stapten :’) Heb de groene XJ220 ook nog.
@civicfk3: Grappig, die staat bij mij nog steeds op de kast :)
@dubhead: Sesto Elemento misschien uitbrengen. Hij is straatlegaal gemaakt, dus misschien dat ie wordt uitgebracht.
@HDM:
Wat ik begerepen heb komt die er ook in gelimiteerde oplage. Net als de Reventon destijds.
@jrk68: idd, ik las dat onlangs ook, oplage van 20 stuks met de prijs van ruim 2 miljoen zoals een jaar terug al op de site van AutoSalonSingen te zien was.
@jrk68: en dan zal de nieuwe gallardo wel op de sesto elemnto lijken. Want eerst had je de reventon, toen erg bruut. En daarna kwam denaventador die nog bruter,beter en goedkoper was. Maar die lijkt ook op de reventon.
1) “Audi heeft de ziel van Lamborghini doen verdwijnen.”

Het enige wat Audi gedaan heeft, is Lamborghini gered van de ondergang. De haters moeten eens nadenken of ze het merk liever hadden zien verdwijnen 10 jaar geleden?

2) “Een Aventador is geen echte Lambo”

Komaan zeg, zijn jullie opeens allemaal kenners die al een Aventador gereden hebben of zo?

Besluit: Lamborghini leeft, meer dan ooit.
@Carreza:

Inderdaad. Het zijn over het algemeen een stelletje zuurpruimen die nog nooit een meter in een Lamborghini gereden hebben, die het allemaal wel even denken te weten.
@Carreza: Moet je dan een auto rijden om te weten wat de ervaring is? Ik dacht dat daar autojourno’s en rijtesten voor uitgevonden waren?

De Aventador is zeker een rasechte lambo. Luid, bruut, opvallend & vlammen uit de pijp.
@vale46:

Om met z’n allen een aantal journalisten na te kletsen is natuurlijk totaal oninteressant. Zou wel fijn zijn als je zelf ook een stukje hebt kunnen rijden in een Lamborghini, zodat je daadwerkelijk wat te melden hebt. Dus vlaggetjes zwaaien langs de baan in Zandvoort, en vervolgens pretenderen dat je het allemaal zo goed weet, … tsja.

Gelukkig heb ik wel behoorlijk wat kilometers in een Lamborghini Gallardo gemaakt, en kan uit eigen ervaring spreken. Ik had namelijk sterk de indruk in een platgeslagen A3 / A4 te zitten. Maar de beleving is zeker wel aanwezig. Hoewel ik voor dat geld liever een 911 GT3 zou kopen, dan heb je toch echt wat meer fun op het circuit.
mooi pak hoor, jammer van die schoenen..
die kerel op dat podium ..

is dat Ashley Scheaffer ??
Volks wagen kan er maar trots op zijn .
Eigenlijk had Lamborghini geen reden van bestaan meer na de Miura. Ok die Espada’s waren ook mooie dingen.
Toen hebben ze de hele wereld ff laten zien hoe een Supercar hoorde te zijn.
En moest Ferrari er zijn meerdere in erkennen.
En zo’n merk hoort niet gemanaged te worden.
Die horen altijd op het randje te balanceren.
Geleid door mensen met fabelhaftige ideëen en eenlege portemonnaie.
Eigenlijk is Bristol nog de enige………
@desjonnies:
Is Bristol niet sinds april 2011 in handen van curatoren, of hebben ze een doorstart gemaakt?
Ik volg het niet zo precies.
Ik heb er nog wel eentje waar de toekomst altijd onzeker van is geweest, Lotus.
volgens mij bestaat audi al wat langer hoor…..
Stefan heeft wel vaak het zelfde pak aan. Altijd net iets te blauw.
Het valt mij op dat het veel jongeren zijn die reageren. Bléren maar wat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).