Vlammen in een Alfa Romeo klassieker van 4 miljoen

Auteur: , 48 Reacties

Gymkhana of het meer Engelse 'precision driving', dat bestaat bijna zo lang als auto's. Vroeger was het alleen leuker. De auto's klonken bruter, de grip was minder en het spektakel...

Hoe ouder de Alfa Romeo, hoe duurder. Deze pik je bij een veiling op voor 4 à 5 miljoen euro. Een merk ouder dan Ferrari, dat aan de wieg stond van datzelfde merk. Het is een wonder hoe er no nog zo weinig over is van zo veel geschiedenis.

Begin jaren ’30 terroriseert dit monster de racerij. De Alfa Romeo 8C (straatversie). Geen strak gelijnde coupé maar een opgepompte skelter. Voorin ligt een monsterlijk brullende 8 cilinder lijnmotor. Door de jaren heen varieert de inhoud van eerste generatie van deze blokken van 2 tot 2,6 liter. In 1933 is deze zelfs voorzien van een supercharger.

Het exemplaar uit de video lijkt een vroege Monza. De naam kreeg deze na het winnen van de Italiaanse GP op datzelfde circuit. Kijkend naar deze bruut in de modder kan ik alleen maar denken dat V6 turbo in de F1 binnenkort heel logisch is. De huidige V8’jes klinken ook als stofzuigers naast deze 8C. VIDEO.



48 reacties

Fuck ESP, Airbags en ABS.Dit is autorijden en die kerel is een eindbaas. Jeeha.
@norge: Amen!
@norge: En man, wat klinkt dat ding achterlijk bruut!
@norge: hou toch op met je eindbaas! Mario die had een eindbaas!
@norge: Een echte Alfa en een echte Alfist; iemand met smaak, kunde en geen bal interesse voor wat de rest er van denkt.
Ik kan dit heel erg waarderen… Toch weet ik niet of ik zo om zou gaan met een prachtige klassieker van een paar miljoen.. Hij hoeft niet stil te staan, maar dit is misschien het ander uiterste?
@rrgs01: Hoe bedoel je? Je betaalt een vermogen voor een auto, en dan mag je er niet mee rijden? Dat is pas erg ;)
Prachtige wagens. Geef mij dan maar de 8c2800 Le Mans. Ik heb nog ergens een LP liggen met geluidopnames van al deze juweeltjes. Toch maar weer eens mijn platenspeler aansluiten.
Het is mij een raadsel waarom zo’n zeepkist 4 miljoen moet kosten. Voor dat geld kun je ook een fabriek beginnen die zulke afschuwelijke wagens bouwt met moderne techniek.
@alcantara: deze autos hebben geschiedenis, dat is niet te koop..
@alcantara: Alcantrolla?
@norge: Heeft niets met trollen te maken, ik heb gewoon niets met verouderde meuk, stoommachines of wagens met ‘emotie’. Ik ben een moderne automobilist. Hyundai, stond dat ook niet voor modern?
@alcantara:
Dus jij rijd zo’n zaadloos VAG product?
Dan begrijp ik je reactie….
@jrk68: Nee ik rij een 3er met nette naaimachine 6-cilinder. Misschien te netjes en modern maar het rijdt wel beter.
@norge: Maar je mag me best uitleggen waarom deze auto elke euro waard is en waar deze kosten hem dan inzitten behalve de gebakken lucht en geschiedenis eromheen.
@alcantara: Iets met marktwaarde en technische waarde ?
@norge: Meer vraag en aanbod is het.
@alcantara: zonder deze oude meuk bestond jouw moderne auto niet eens…
@alcantara: datzelfde kan gezegd worden van elke vorm van kunst, design en smaak… Maar als jij alleen loopt in afritsbroeken van de makro met 30 zakken zodat ze ze makkelijk praktisch zijn dan mag je klagen. Ik weet alleen bijna zeker dat dat niet zo is, jij zal ook dingen kopen waar je meer betaald voor het design of omdat je wat mooi vind. Als je dat snapt, dan kan je ook zonder moeite begrijpen waarom dit zoveel waard is, niet jezelf expres van de domme houden om maar een reactie uit te lokken
@darkpluisje: Ik begrijp best dat mensen meer uit willen geven voor iets moois, maar 4 miljoen is toch een compleet absurd bedrag voor wat het is?
@alcantara: Van de 8C 2300 Monza zijn er om te beginnen al niet veel exemplaren gemaakt (exact aantal weet ik niet). De auto dateert van 1931 en dus zijn er al héél wat dergelijke auto’s op de schroothoop beland. Een auto die dus 100% origineel is én in perfecte staat is, is dus extreem zeldzaam. Ik weet niet of er zo 20 in de wereld zijn. De laatste 10 jaren zijn er slechts twee exemplaren verkocht (één voor 6,7 miljoen $ en één voor 900 duizend $). Dus voor de iets rijkere medemens/autoverzamelaar waar geld geen belang speelt om zo’n prachtmachine in perfecte en originele staat te kopen kun je dan al eens op een extreem bedrag uitkomen. Of denk je dat de sjeik van Brunei (om maar iemand te noemen) zich zal laten doen tegen een andere rijkaard? In principe heeft het dus ook meer met prestige te maken dan met de auto. Tel daar nog s bij dat je een auto van 80 jaar oud niet zomaar elke dag kunt kopen. Hetzelfde verhaal gaat eigenlijk op met mensen als sjeik Mansour (Manchester City) en Roman Abramovich (Chelsea). Die mannen kopen ook gewoon maar een voetbalclub om prestige-redenen. En dan is de meest prestigieuze natuurlijk diegene die de beste/duurste speler kan kopen. Of denk je dat een ‘normaal’ voetbalclub-bestuur 90 miljoen euro zou betalen voor Cristiano Ronaldo?
Is dit een antwoord op uw opmerking?
integralechubasco
@alcantara: Heb je wel eens van vraag en aanbod gehoord? Ook wel eens bedacht dat er wereld bestaat buiten je eigen leefomgeving?
@alcantara: Snel naar je Marketingles jij! Boef!
@alcantara:
Je hebt ook voetballers die 100 miljoen kosten.
Die zijn slechts ca. 3jaar houdbaar.

Dan toch liever een auto van 4miljoen die zijn waarde zal blijven houden.
@alcantara: -1 !!!!!!
@alcantara: Voor dat alleen al verdien je een levenslang verbod om iets anders te rijden dan een i30, Polo Bluemotion of Renault Twizy.
@alcantara: Donkervoort…
Wat een sound. Dit is pas beleving!
In vergelijking met dit is de donder van een corvette ook maar een lullig regenbuitje
@964rs: Als je dat gebulder mooi vindt moet je eens op de trekkertrek bij ons in het dorp komen.
@alcantara: dat is in mijn oren toch anders.
integralechubasco
@alcantara: niet dus… laat maar…
http://ct.fra.bz/ol/fz/sw/i45/5/11/28/fbz_a6bb95b5dc4349bf718ab72b23fa9cab.jpg

Aan alle “Indy’s” die er mogelijk mogen rondlopen, dit is waar een alfa thuis hoort, niet in een museum!
VET!! Zo reed men er vroeger waarschijnlijk ook mee, dus die man doet zijn Alfa alle eer aan :) Brullen moet dat doen!! ^^
Voor iedereen die dit ook wil maar geen 4 miljoen op zijn rekening heeft staan:

http://www.pursangweb.com/

Deze lui bouwen zo’n bak voor je tot in detail na, ze maken alle onderdelen zelf, en de auto’s zijn exact zoals ze vroeger de fabriek uit kwamen.
Het kost je een tonnetje of 3, maargoed dat is beter dan 4 miljoen, en je kan ze misbruiken alsof het een nieuwe auto is zonder dat je bang hoeft te zijn dat je iets sloopt. (ok 3 ton om een boom vouwen is ook zonde, maar minder erg dan een echt exemplaar slopen)
@MrSkyline:
Goed nieuws! Dat is nog te betalen ;)
Hoe ouder de Alfa Romeo, hoe duurder gaat niet helemaal op. Het gaat er voornamelijk om hoeveel exemplaren er nog zijn, welke personen de auto hebben bestuurd en vooral welke races ermee zijn gewonnen. De laatste Monza is voor $6,710,000 verkocht.
Moet je met die auto’s niet dubbel ontkoppelen?
Heeft me ooit iemand uitgelegd hoe het moet, ik zou er nerveus van worden… maar wie het kan, respect alvast…
@Volvo_440_turbo: als je in 69er kever rijdt, en je hebt het geld niet om de bak te doen.
Dan leer je het hartstikke snel.
Zelfs dubbel geclusted door amsterdam.
Respect!
6,7 miljoen voor een Alfa valt nog wel mee.De Alfa’s die de Mille miglia hebben gereden zijn nog vele miljoenen meer waard.Jaren geleden was er toch een Alfa gevonden in een schuur bij Londen in de buurt?Die heeft 20 miljoen(gulden nog)opgebracht terwijl hij nog onder het stro en kippenstront zat.Iemand daar ooit nog iets van gehoord?
Dat waren nog eensch tijden!
Goh, een Alfa die het doet.
@Poll: humor! En nog waar ook
@Poll: Vier keer langer en harder dan jij leeft, kan je nagaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).