Volgende Audi A8 heeft geen bestuurder meer nodig

Auteur: , 42 Reacties

Er wordt door autofabrikanten en internetzoekmachines volop mee getest, in de hoop dat de auto van morgen deels zelf kan rijden. Bij Audi kun je over drie jaar al achter het stuur kruipen om vervolgens niet te hoeven sturen.

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas liet Audi laatst nog haar interpretatie van een autonoom voertuig zien. Niet gemaakt om het rijden volledig uit handen te nemen, maar om de filerijder tegemoet te komen. Met één druk op de knop rijdt de auto zelf mee in de autopolonaise zonder dat je hoeft te accelereren, remmen of sturen. (Zie ook dit uitlegfilmpje op Autojunk.) Audi maakt zo’n systeem vol radars en lasers natuurlijk niet voor lol, en in 2016 wordt de nieuwe Audi A8 er al mee uitgerust, zo claimt Auto Motor und Sport.

Het Piloted Driving-systeem maakt gebruik van twee radarsensoren, acht ultrasonische sensoren en een groothoekcamera om een beeld van de omgeving te krijgen. Wanneer de verkeerssituatie het toelaat kan de autonome rijstand met een druk op de knop worden ingeschakeld. Volgens Audi zouden de kosten voor zo’n systeem niet langer torenhoog zijn, en dus kan het worden geïmplementeerd op het nieuwe vlaggenschip dat in 2016 op de mark komt. Om daarna ongetwijfeld door te sijpelen naar kleinere modellen. Net zolang totdat je een rondje Nürburgring in de RS3 kunt afleggen vanaf de achterbank. Of draven we nu door? Waarschijnlijk.

Inmiddels zouden Audi-testrijders al 37.000 kilometers hebben afgelegd met het systeem geactiveerd, waarbij geen ingrepen nodig waren. Ja, de toekomst van het autorijden vereist steeds minder bewustzijn. Net als reizen met de trein, maar dat geheel terzijde.

Video: Audi CES 2013: Piloted Driving -Traffic Assist

Topicfoto afkomstig van deze A8 occasion.



42 reacties

Handig, dat sturen en remmen tijdens het Whatsappen en e-mailen is ook reuze onhandig. Straks kan ik dus de hele reis naar m’n smartphone turen, fijn. Soort trein eigenlijk maar dan zonder stinkende, dampende forenzen om je heen..
@flippert: Whatsapp bestaat echt niet meer over 3 jaar!
@dotternetta: voor android zal er altijd iets blijven bestaan. Android is nu eenmaal open scource, dus iedereen kan & mag een app schrijven.
@vale46: ga je op een auto forum onder een artikel over een zelfsturende auto écht beginnen over Android (en tussen de regels door Apple)?
@hollow: Ik zeg gewoon dat op android altijd zo een whatsapp- systeem zal blijven bestaan, omdat ik niet weet hoe het bij andere besturingssystemen van smartphones zit. Ik denk niet dat ik daarmee een discussie op gang trek hé?
Gelukkig zijn er nog constructeurs als Caterham die autoplezier verkopen!!!!
@ericc: ga jij maar met je Caterham lekker in de file staan dan..
@Brammer: ja, want in je Audi ga je echt niet vrolijk worden. Trouwens, een Audi neus is al zum kotzen, wat er op de bovenste foto op de neus zit lijkt wel of het door een blinde VAG fetisjist bedacht is. Wat een afgrijselijke neus op deze A4, S5, A6, A7, A8?????
@ericc: plezier & luxe, dat is appelen met peren vergelijken!
@vale46: appels en peren kunnen gelijk zijn.
Als je van beiden niks hebt…
Wat een saaie boel! Rij Audi = doe langer over de rit want je wordt links en rechts ingehaald. Niks te doen? Speel met u vingers, want Audi speelt gegarandeerd met uw geld!
@toroloco: dat slaat weer als een lul op een drumstel…
dus (indien ik bijvoorbeeld een ceo was) zou dit perperdure systeem (10 / 15 k) aan moeten schaffen zodat mijn chauffeur een makkelijkere leven heeft? right..
@bigcar: Wat dacht je van de CEO’s die nu geen chauffeur hebben? Of een besparing hierop kunnen doen?

Voor het laatste zou alleen wel volledige autonoom op de snelweg ondersteund moeten worden.
Daar gaat m’n baan… :p
Dit lijkt me net zo irritant als Adaptieve cruise control!
@azuli: en wat is daar dan irritant aan? Werkt heerlijk in de file
Maar als je een s klasse met adaptive cruise control hebt, lane departure system, brake assist en die zijwind correctie dan kan dat toch al?
@dragspert: Godverdomme…. wat kinderachtig…
@300e: Sorry had andersom moeten zijn… Heb die aflevering van probleemwijken gelukkig maar 100x gezien…
Het was al een merk voor mensen die geen stuurkunsten hebben.
@norge: heb je die kleuter weer.

Maar nu we het over auto’s voor mensen met stuurkunsten hebben.
Wie heeft er meer historie in de motorsport (rally, DTM, le mans).
Die Koreanen waar jij zo fan van bent of Audi?
@dakloosinmx5: Volkswagen….
Hopelijk maken ze de nieuwe weer wat mooier. Wat is het ook een grafbak die huidige A8.
Ideale auto voor blinden.
Niet alleen hoef je niet te sturen, hij ziet er ook nog eens vreselijk uit.
Ik dacht dat Mercedes het Taximerk was ?
hier heeft toch niemand interesse in?
Kijk ‘ns aan, de grille zoals die op het bovenste plaatje staat ziet er tenminste goed uit. Kom op Audi, in productie nemen dat ding!
Goed promotiefilmpje haha. Wat zit die man apatisch voor zich uit te kijken. Duidelijk dat de lol ervan af is als de auto nou net datgene overneemt wat autorijden leuk maakt. Hopelijk mogen we straks met de tablet achter het stuur van onze autonome auto zitten. Dan kan je need for speed oid spelen tijdens de rit voor de ultieme rijbeleving.
Nieuwe S-klasse heeft dat al denk ik
hoe leuk het er ook allemaal uitzien, ik kan het niet uit mijn hoofd krijgen dat er na verloop van tijd een “I, Robot”-gelijkend probleem gaat voorkomen, waarbij de auto’s de wereld willen overnemen.
Iedereen die hier negatief over is: Vinden jullie het echt leuk om in een file te rijden? Het lijkt me heerlijk om dat aan de auto over te laten, en weer zelf te sturen als er daadwerkelijk wat te sturen valt.
Cool systeem.. files zijn kut.. laat mij idd maar lekker iets anders doen..
@Darkpluisje,

In de file heeft het zo zijn voordelen ja. Maar als je met bij 130km/h iemand wil inhalen dan remt de auto al lichtelijk af terwijl je al van baan wisselt. Het systeem ziet de auto voor je dan steeds dichterbij komen en gaat uit voorzorg afremmen. Bij normale cruisecontrol blijft de auto zijn snelheid vasthouden waardoor de inhaalactie zonder tussentijds remmen uitgevoerd kan worden. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
@azuli,

Maar als je met 130km/h iemand wil inhalen dan remt de auto al lichtelijk af terwijl je al van baan wisselt.

Moest dat zijn.
Dit maakt het rijden nog saaier in een Audi!
Nutteloos mensen die dat willen hebben dan ga je toch met openbaar vervoer
Nutteloos in een audi voor mensen die dat willen ga toch met het openbaar vervoer
Wil ik. Over drie jaar? Moet lukken dan hoef ik mij niet meer te ergeren aan de “stuurmanskunsten” van anderen. Krantje lezen (op papier!) kopje koffie en uitgerust aankomen bij de voordeur van mijn klant. Mijn eigen stiltecoupé mét 32 speakers
Liever niet… ik zou nog graag zelf met m’n A8 willen rondrijden…
nuttig – je kan ook automatisch de handrem opzetten om de impact van een achterligger qua acceleratie te reduceren

ik vind het automatisch parkeren wel relevanter in het auto concept vd toekomst – natuurlijk zal het onvermijdelijk evolueren naar volledige automatisatie – maar deze kleine comfort-gerichte toepassingen zijn alvast een positieve technologische evolutie naar een economisch werkbaar concept van een vloeibare persoonlijke mobiliteit waarbij wagens inderdaad een vorm van persoonlijk-publiek transport worden – waarbij mobilisten via hun persoonlijke computers routes opvragen – gepaste-gewenste voertuigen selecteren – en via een credit systeem per rit betalen ipv per voertuig – maar dit voorlopig terzijde
wat een achterlijklelijke audi op de artikelfoto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).