Ecoboosten doet Ford al langer, maar de driecilinder is vrij nieuw. We kennen hem inmiddels uit de Ford Focus 1.0 Ecoboost. Het blokje blijkt prima op te voeren en Ford wil er blijkbaar zelf ook mee aan de gang.
Er zit in meerdere richtingen ‘rek’ in de nieuwe driecilinder Ecoboost van Ford. Het huidige blok presteert nog lang niet naar zijn maximale kunnen en Ford kan de inhoud nog flink vergroten. Deze ‘ruimte’ is het blok aangemeten om hem in een zo groot mogelijk deel van de wereld aantrekkelijk te maken. Landen waar de cilinderinhoud telt (qua kosten) zullen de 1.0-versie houden maar elders willen ze de driecilinder ook met inhoud van 1,5 liter aanbieden.
De standaard 1.0 driecilinder Ecoboost kan volgens Ford zelfs tot 220 pk produceren. Dan werk je pas op de grens van betrouwbaarheid. Voorlopig zal Ford de 1.0 daarom nog niet met dergelijke vermogens aanbieden. Als ze met een 1.5-variant komen van het blok kan die een betrouwbare 200 pk produceren.
Ondanks een niet ideaal lijkende cilinder-configuratie lopen de driecilinders dus rap op de viercilinders in. Het oneven aantal cilinders zorgt bovendien voor een ‘opvallend’ geluid. We hebben net een Ford Focus ST minus 1 cilinder gekregen, maar Ford zou dit trucje prima opnieuw toe kunnen passen in de volgende generatie. Een nieuwe Fiësta ST maakt op dit moment zijn opwachting met een al bijna achterhaalde 180 pk 1.6 viercilinder. Ook daar kan Ford op termijn goed een kwart af slijpen.
Op dit moment zit er ongeveer 7 jaar tussen opvolgende ST-modellen. Een officiële sportversie met driecilinder is dus nog even wachten. Dat betekent niet dat Ford het aandeel 1.0-1.5 liter motoren sterk zal gaan uitbreiden. Wie weet stoten ze dan (lokaal) Volkswagen nog van de nr. 1 qua autoverkopen. Dat deed Ford afgelopen maand al met een marktaandeel van 10,7%. (via thetruthaboutcars.com)
37 reacties
http://fordauthority.com/wp-content/gallery/2011-ford-fiesta-wrc-rally-sweden/2011-ford-fiesta-wrc-rally-sweden-1.jpg
Dus ik denk niet dat de WRC-jongens echt wakker zullen liggen van jullie bedenkingen. ;)
Idd, koppel zorgt voor de “duw” in je rug.
PK’s zijn alleen van nut voor een hoge topsnelheid die je in de praktijk toch bijna nooit kan rijden maar waar de pubertjes hier wel op geilen….
Zolang ze er wat turbo’s op schroeven kan het wel :)