Volkswagen: busjesrijders zijn niet langer vetkleppen

Auteur: , 50 Reacties
WOuter

In de categorie 'bizar onderzoek'.

Dat rijders van witte busjes niet de beste reputatie hebben qua rijgedrag is een bekend gegeven. Op de snelweg rijden betekent tegenwoordig vooral proberen tussen de witte busjes door te laveren zonder zo’n gevaarte te toucheren. Doch kennelijk genieten busjesrijders ook afgezien van hun rijgedrag niet op alle fronten de beste reputatie. Volkswagen schetst ons de stereotype ‘man with a van’ voor als een morsige junkfood liefhebber die bang is voor de sportschool. Vervolgens hebben ze onderzoek uitgevoerd onder 500 bestuurders om te kijken of dit stereotype wel klopt.

En wat blijkt: klopt niks van! De moderne kamikazekoerier denkt aan zijn/haar gezondheid. Gemiddeld twee keer er week doen ze aan sport. Tien procent gaat zelfs vijf keer per week naar de gym. Voetbal, rugby, snooker en wielrennen zijn ook populair en twaalf procent zegt intens te kunnen genieten van snorkelen.

Qua eten heeft de gehaktstaaf aan de kant van de snelweg ook afgedaan. Zoute en zoete snacks worden door vier van de tien respondenten ingeruild voor fruit en groente. Een op de zeven maakt het eten voor onderweg thuis klaar om de macro’s op punt te houden. Begrijpelijk als je al die tijd in de gym wil maximaliseren voor extra gains.

Het onderzoek behelste ook nog wat andere zaken, zoals de hobbies (antiek verzamelen) en favoriete radiostations van de professionele coureurs. Doch een pijnpuntje bleek toch wel de slechte reputatie te zijn die busjesrijders hebben in het verkeer. De meesten herkenden zich hier totaal niet in. Zes op de tien bestuurders noemt zichzelf een heer (m/v) in het verkeer. 47 procent geeft zelfs aan wel eens ooit gestopt te zijn om assistentie te verlenen aan anderen bij een ongeluk.

Kortom, we geven de koeries van tegenwoordig veel te weinig krediet. Eet jouw beroepsgroep ook gezond? Laat het weten, in de comments!

Image-Credit: still uit deze video



50 reacties

Daar zat ik net aan te denken onder het avondeten, ben blij dat ik het nu weet, bedankt
Uit ander onderzoek is gebleken dat 75% van de respondenten zichzelf beter laat lijken in onderzoeken dan ze in werkelijkheid zijn. En volgens de bekende onderzoeker H. Simpson weet 14% van de bevolking dat door middel van statistieken alles te onderbouwen is…
@basman147: vergeet niet dat uit onderzoek is gebleken dat 85% van de statistieken ter plekke bedacht worden.
Lekker onderzoek, 500 deelnemers, heel representatief.
@marinepower: En dat kan jij afleiden uit enkel het aantal respondenten? Straffe kerel. Had mijn professor statistiek het al die tijd dus mis.
@bara: kwestie van die uitspraak ook te onderbouwen… in NL zijn er een slordige 100.000 vergunningsbewijzen bij transportbedrijven (dat is op een totaal van ongeveer 12.000 bedrijven). Als er binnen de doelgroep geen specifieke diversificatie is, dan heb je bij een steekproef van 660 respondenten al een betrouwbaarheidsniveau van 99% (steekproefmarge 5%, veronderstelde uitkomst 50%, …) – . Met 500 respondenten zit je daar niet zo ver vanaf. Redelijk betrouwbaar, dus. Best mogelijk dat het in de realiteit gaat afwijken omwille van context, maar dat kan je niet inschatten enkel op basis van het aantal deelnemers.
@bara: maar degene die meedoen zullen weer meer binnen een bepaalde groep vallen. Responsbias op de loer.
@bara: In het geval van witte VW busjes is een deelverzameling van wel geteld 3 allang representatief: alle bestuurders rijden als idioten. Groene busjes is echter een heel ander verhaal, die groep is niet zo homogeen …
@BaRa: de volgende vraag is dan, hoe komen ze aan de deelnemers? 500 at random uit de RDW gegevens, of de laatste 500 die op kenteken zijn gezet?
@marinepower: en in welk land is dit onderzoek gehouden ?
Pff, lijkt toch niet zo als ik weer eens een witte caddy of willekeurig ander wit busje voorbij zien rijden met 160 km/h. Of die witte Renaults master van de pakketbezorger waarvan ik er in ieder geval in mijn omgeving nog geen heb gezien zonder (enorme) deuken… Maar ja statistiek hè
@parttimeautospotter: jawel klopt wel, dat is die 12% die intens aan het snorkelen is. Die zijn wat meer gehaast.
Ga op vrijdagmiddag maar eens van Amsterdam naar Enschede over de A1. Vanaf een uur of 15:00/1:30 kun je je lol op. Want die ‘heren in het verkeer’ laten dan hun beste kant zien…
@E34M5Touring: 👍👍👍
@E34M5Touring: vreselijk asociaal rijgedrag inderdaad. Half jaar lang Enschede-Almelo op en neer gereden, vooral op vrijdagmiddag was het vaak raak. Op een gegeven moment ben ik er maar een sport van gaan maken om die aso’s de afslag enschede te laten missen door er rechts naast te gaan rijden. Fantastisch die gezichten als ze noodgedwongen hun tijdswinst van dat gedruk en gezigzag in moeten leveren doordat ze om moeten rijden.
@ettie: nee dat staat je netjes. Ga dan gewoon wat langzamer voor ze rijden op de afslag als je ze perse wil hinderen. Maar iemand hinderen een afslag te laten nemen is echt naaiend.
@rutger97: netjes is het misschien niet nee, ongevaarlijk is het wel. Wat die lui in die busjes doen is wel gevaarlijk. Overigens, als je met je bus op de linkerbaan rijdt op 100 meter voor je afslag met druk verkeer hoef ik niet op de rem om hem er voor te laten. Met een beetje geduld was er niks aan de hand geweest en konden ze gewoon de afslag nemen.
@ettie: je zou wijzer moeten zijn. Geef zelf t goede voorbeeld als je iets voor elkaar wil krijgen. Ik ben zelf zeker niet heilig qua rijstijl maar nooit agressieve rijders gaan hinderen werkt alleen maar averechts.
@ettie: daarnaast. Als je de verkeerde tegenkomt die wel doorduwt zit jij in de penarie je mag geen verkeer hinderen.
@rutger97: dat is niet hoe de verkeersregel werkt, iemand die van baan wisselt bij een ongeluk is schuldig. Overigens geef ik je er wel gelijk in dat je van een ongeluk nooit beter wordt.
@rutger97: ja precies, andersom dus. Iemand die er al rijdt heeft voorrang op die baan, als jij daar bij op wilt moet je voorrang verlenen aan het overige verkeer. Zoals je het interpreteert heb je ook geen spiegels meer nodig, richtingaanwijzer aan en de rest remt wel voor je.
@ettie: voor hem de boete voor jou art. 5 wvs
@rutger97: Dat vind jij, artikel 5 is een kapstokartikel. Als je daarmee komt nadat je eigen reactie ontkracht wordt, denk ik dat je de discussie beter na je vorige reactie had kunnen laten rusten.
@rutger97: wat artikel 5 van het WvS met een mogelijke verkeersovertreding van doen heeft vraag ik mij overigens ook af.
@ettie: WVW bedoelde ik. Dan heb je nog de kans om je te verweren voor de rechter. Ben benieuuwd of ze je verhaal slikken. En nu ga ik stoppen met dit topic😎 hoop je iig niet op de weg tegen te komen
@ettie: 99% van alle snelweg-gebruikers denken toch echt dat een knipperlicht een absolute vrijbrief is om per direct uit naam van God of het SpaghettiMonster de andere rijstrook te claimen :(
@ettie: commentaar leveren op anderen hun rijgedrag en zelf openlijk toegeven dat je je pleziertje haalt in het hinderen van anderen. Haha, wat ben je klein.
@2wheeler: je zou het eens moeten zien wat een asogedrag die mensen vertonen. Meermaals gehad dat ze gewoon naast je de bus naar de linkerbaan smijten, je schrikt je bijna letterlijk een ongeluk. Het verschil met iemand die je over het hoofd ziet is dat ze teruggaan naar rechts als je toetert, die busaso’s drukken gewoon door. Als ik er gewoon naast ga rijden breng ik niemand in gevaar, dan kan ik er wel enigszins om lachen ja.
@ettie: denk wel aan je bloeddruk hè ;-)
@ettie: pro tip: klein tikje op de rechterkant van de achterbumper boor maximaal effect.
@wpgt: voor…
@ettie: Je hebt groot gelijk kerel. Ongekend wat een mafklappers er in die busjes zitten.
@ettie: Ik weet wel wat Ettie rijdt als ik dit zo lees: Het is wit en vrij hoekig…
@hijman85: alles behalve wit en hoekig
Kan ook helemaal niet, vanaf de linkerbaan kun je toch niet het tankstation oprijden om een broodje bal te scoren?
Er schijnt weer sjoemelsoftware aangetroffen te zijn bij audi’s waarom schrijven jullie daaflr niks over?
Gelukkig heb ik een zilveren Renault Trafic…
@monsieurleloure: Fak. Jij wel. Lucky basterd. Zou ook wel gehaktstaven willen knagen, maar tja. Ik schijn tot 5 keer per week naar de gym te moeten,..
Sidenote is dat Volkswagen–chauffeurs gemiddeld 10 procent meer spiermassa in de armen hebben, omdat olieflacons nogal wat wegen. Elke ochtend die vier of vijf liter weer over de voorbumper hijsen.. Zorg er wel voor dat je elke dag wisselt met welke arm je giet.
@Jochempie: Vooral dat elke dag wisselen is van belang. Anders heb je het ‘masturbeerarmsyndroom’. Je weet wel, dat de rechterarm gespierder is dan de linker.
@viezefreddyw: Precies. Oh, of combineer beiden door op 5 van de 7 dagen de flacon met de linkerarm op te tillen.
Wij 5-vwo’ers zijn heel gezond!
Lekker met de Lays Oven Baked en borrelnootjes in de tussenuren.
Yum!
Veel bestuurders van busjes doen aan wielrennen…

Dat verklaart een hoop…
Mmm. Ik heb bijna 10 jaar met een busje gereden omdat ik net heel veel sport. Daar kan je enkele fietsen in krijgen, je hebt altijd je eigen kleedkamer bij…
Mooi filmpje was dat, waarin Wouter als bouwvakker zijn gehakstaaf in de koffie doopte. Zo volg ik AB stiekem al weer heel wat jaar.
Snooker, wat een sport! De laatste keer dat ik dat speelde lag ik de dag erna oom de hele dag voor pampus op de bank. Jad dan weer weinig met het sportieve aspect te maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).