Volkswagen domineert beste 4×4 verkiezing Duitsland

Auteur: , 43 Reacties

Dit jaar geen Mercedes G-klasse of zelfs Audi Allroad die met de eer mag strijken. Duitsland wil Volkswagen. Een Passat Alltrack om mee te beginnen, Transporter voor het vuile werk, Porsche 911 (4) voor het weekend en Touareg Hybrid of Audi A6 quattro voor de baas.

Zo leert ons de uitslag van Auto Bild haar laatste ‘4×4 van het Jaar’-verkiezing. Ruim 120.000 lezers mochten het tijdschrift vertellen welke vierwielaangedreven auto ze het lekkerst vinden. Geen harde test in de blubber welke ‘em er het best doorheen trekt. Wel een indicatie wat de mensen willen. Er is een categorisering gemaakt naar prijs en carrosserie. Daarbij valt op dat men graag vrij normale auto’s rijdt. Schrijft ‘de crisis’ een onopvallende 4×4 voor?

Volkswagen inclusief alle dochtermerken gaat er met de meeste titels vandoor. Een Passat Alltrack die het bij de crossovers wint van Audi’s geliefde A6 Allroad (2), de Touareg Hybrid heeft men liever dan een Cayenne (2) of BMW X6 (4) in hybride versie. Audi’s A4 en A6 quattro rijdt men liever dan BMW’s equivalenten (personenauto’s). De A6 wint het daarbij zelfs ruim van een A8 die in dezelfde categorie valt.

Van de Nissan GT-R moeten de Duitsers eigenlijk al helemaal niets hebben. De Porsche 911 is uiteraard de beste sportwagen met 4×4. Vervolgens zien ze liever een R8, CLS 4Matic of Panamera dan een Nissan rijden. Rare jongens. Eervolle vermelding voor de Kia Sportage die de Skoda Yeti wel achter zich weet te houden in de ‘25.000 euro’ categorie.

In ieder geval is wel duidelijk dat we vierwielaandrijving tegenwoordig niet meer voor de offroad-capaciteiten kiezen. Vierwielaandrijving kies je voor dat stukje veiligheid en vooral het gemak in de winter(sport). Dat hebben we in Nederland natuurlijk helemaal niet nodig. Of willen jullie je Volkswagen, Kia of Audi toch het liefst met awd bestellen?




43 reacties

Mooi land Duitsland, mag die Duitsers wel :)
Allemaal leuk, maar echt 4×4 is dit niet, kijk dan.maar naar de.jeeps en hummers, jammer dat er niet meer van zulke offroaders worden gemaakt. Behalve Bowler dan.
@bonkers:
Ik geloof dat er recent een nieuwe G klasse is gefixt.
Das toch echt een dikke 4×4, nietwaar?
@bonkers: Jeep? Hummer? Hahaha, man: Landcruiser is koning, dat is een feit.
@G-Ammo: Het is tenslotte een Toyota
@G-Ammo: HAHAAH… grappenmaker, nét achter Land/Range Rover inderdaad.
Goed bezig daar, het land van de Jägerschnitzel en premium automerken!
@rechercheur: +1 zeker weten ,und natürlich Premium Pilsner.
Wat wil je nog meer ?
@luuktb:

Ik wil nog een paar lekkere frisse mädchen in dirndl jurken. :D
@bempi: hahaha , hoe kon ik het vergeten :D
Ik zou ook inderdaad toch mn auto altijd 4×4 willen hebben. Nu een impreza 2.0 awd en zeker als skiër en skileraar is het gewoon heerlijk om naar de bergen te kunnen gaan zonder zorgen.
En jullie dachten dat enkel Fransen zo chauvinistisch zijn .. ?
Duitsers zijn een graadje of 10 erger, dat mag duidelijk zijn nu.
@waxweazel: je hebt gelijk… dit onderzoek dient ook in Frankrijk uitgevoerd te worden! Welke auto’s zullen daar goed scoren..? :)
@wobwobgaserop: Deze denk ik ;2CV Sahara :P
Wij van WC eend…
Lijkt me een logische keuze. In heel europa vind je geen afrikaanse of Dakar toestanden. Combinatie van grip op sneeuw of ijs en toch alle comfort en veiligheid hebben. Hooguit een modderig zijweggetje waar je geen Hummer of andere benzineverslindende tank voor nodig hebt.
Ik moet zeggen ,dat 4×4 hebben ze wel begrepen bij VAG.Nou er alleen voor zorgen dat die krengen ook altijd starten….
@norge: volgens mij zit jij de hele dag, week na week, maand na maand, achter de computer te wachten op n nieuw artikel op Autoblog wat VAG gerelateerd is, om er vervolgens n lege zeikopmerking bij te plaatsen… ik ga n sticker op m’n VW plakken met n ventje wat op de naam ‘norge’ staat te pissen om jou te eren :)
@norge: Mijn 10-jaar oude ‘hobby’ VW mét 4Motion start keurig iedere keer als ik dit verlang. Zelfs als ik haar een week (of twee) geen aandacht gegeven heb. Mijn 3 jaar oude (zonder 4Motion) doet het ook gewoon iedere dag. Snap niet waar jij het over heb.
@TSI-tje: Mijn Caddy met fourmotion laadt zijn accu slecht ,waardoor ik soms met een lege accu sta .Volgens de dealer de “normaalste” zaak van de wereld …..Je moet hem maar af en toe op een druplader zetten zegt tie…Auto is twee jaar oud.
@norge: Flikker er gewoon een nieuwe in, die van mij is ook klein en zo leeg als de motor uit staat. Vroeger was dat al zo, eerste wat m’n pa deed was direct naar de garagist om er een grote in te laten zetten na ontvangst van de nieuwe auto.
@norge: FF een zwaardere dynamo laten monteren door iemand die er wél verstand van heeft, case solved !
@TSI-tje:

Oh werkt t zo bij vag…stelletje laaielichters zijn t.
@speedlimit: Valt mee, maar het verstand van monteurs is tegenwoordig ver te zoeken. Ze hangen de auto aan de computer en that’s it. Ongeacht het merk in mijn beleving.
Ik had een stotterende W8 een poosje geleden. Even naar de officiële dealer, auto aan de computer, diagnose; Kettingrevisie. Kosten; ca.€5500,=. Naar iemand met wél technisch inzicht; Nieuwe sensor, olie met forté behandeld, nieuwe olie/filters. Perfect lopende W8 weer voor ca.€350,= totaal. Zeker als je ‘iets speciaals’ heb is de doorsnee dealer-monteur niet altijd de beste optie.
@norge: met welke regelmaat rijd je in die Caddy? Rijdt je dan korte of lange stukken? In de winter én in de zomer last van? Al ooit via Google gezocht of dit meer voorkomt? Dealer een keer tegen z’n harses aanbotsen? ;)
@wobwobgaserop: 30000 per jaar minimaal 60 klik per werkdag .
@norge: Zit jij dan met je laptop op schoot achter ’t stuur? :D :oops:
@kaasboerin: Nee ik zit gewoon op mijn bouwplaats kantoor :)
@norge: Maar inderdaad belachelijk dat de dealert op die manier reageerd. Zo te horen zijn ze in Noorwegen nét zo simpel als hier in Nederland. Zoals gezegt; ik zou eens bij een echte techneutt gaan horen wat een tikkie zwaardere dynamo kost. Ben je van het probleem af.
@norge: Ja, dan is de reactie van die dealer vrij ongepast lijkt me. Ben geen monteur, maar zou in de volgende volgorde zoeken: 1. accu doormeten 2. laadcapaciteit startmotor checken 3. zoeken naar een lekstroom. Wat betreft 1 en 2 kan hij ff een accu of startmotor uit een andere auto lenen om te checken of het daar mee verholpen is, maar dan moet het probleem zich wel consequent voordoen en binnen, zeg n week, aantoonbaar verholpen zijn. Geen monteurs hier op AB die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
@wobwobgaserop: en @TSI-tje probleem is dat dit gewoon door de dealer verholpen zou moeten worden,heb onderhouds afspraak en 5 jaar garantie op de auto hier.
@norge: Geen spelt tussen te krijgen, daar heb je volledig gelijk in. :P Jammer… dat stukje ‘aftersales’ wat niet begrepen word door je dealert…
onderzoek gebaseerd op basisprijs….jammerlijk.
@Megakix: In Duitsland heeft PON geen invloed op de prijzen. De opties vallen daar qua prijs dus reuze mee in vergelijk met wat men hier in de lijsten zet. Daarnaast hoeven de Duitsers geen wanstallige bedragen afdragen aan de Nederlandse regering qua uitstoot dus ook dat is gunstig. Zag pas een vergelijk in prijs van de Cadillac CTS-V Estate. In België €86K in NL €168K :shock:
@TSI-tje: ja, gewoonweg absurd inderdaad ! Buiten het topic om…maar Nederlanders zijn de armste bewoners van deze aarde…640mrd aan hypotheken + 400mrd aan staatsschuld / 16,5 miljoen’= gemiddeld € 63.000,- schuld. Komt dan nog de persoonlijke lening en de creditcards en roodstaan bij. Een Afrikaan heeft een plaggenhutje…en is gelukkig.
@TSI-tje: ohja…en de amerikanen per inwoner € 40.000,-….dat is toch ff FORS lager.
Audi heeft faam gemaakt ook dank zij de Quattro. 4×4 is op alle modellen verkrijgbaar en is daarmee in de deze top geraakt. Dat succes is ook overgewaait naar de andere dochtermerken. Ik denk dat weinig automerken zo’n ruim aanbod aan 4×4 hebben.
Tot een kleine 2 jaar terug reed ik een A4 Quattro avant (2003-model). Dat is echt wel super rijden en niet alleen in de winter.
@Kyanite: Inderdaad, ik snap sowieso niet dat mensen een Audi zonder quattro kopen. Die 2 horen bij elkaar en het rijdt gewoon zoveel lekkerder.
Wat voor uitslag verwacht je dan, onder AutoBild lezers waarvan 99% een duitse auto heeft?
@integraturbo: denk dat t niet specifiek gaat om de hoeveelheid Duitse winnaars (dat liet zich raden), maar eerder om t model wat met de eer als meestgekozen strijkt. 120.000 Duitsers blijken vooral zeer rationeel en realistisch te kiezen. Dus geen poster-boven-je-bed-gekleuter van; ik wil n 4×4 Lamborghini of n Dartz Prombron!
Autobild is dus echt wel een blad van enig niveau ..

dus dat “ja maar .. ja maar” omdat het jouw persoonlijke keuze niet is ..
is dus totaal irrelevant ..

zet maar in de prijzenkast VW .. gefeliciteerd ..
Absoluut een 4 wiel! Als t ff kan dan wel benzine op de achterwielen en dan een elektrisch pakketje op de voorwielen voor die keer dat t glad is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).