VW Golf BlueMotion Concept – Zuinigste Golf ooit

Auteur: , 29 Reacties

Officieel is het nog een "conceptcar", maar reken er maar op dat deze VW Golf BlueMotion over niet al te lange tijd gewoon in productie gaat. Volgens Volkswagen is dit zelfs de zuinigste (normale) Golf ooit! Hoe zuinig precies?

Het verbruik van deze 110 pk sterke Golf BLueMotion is slechts 3,2 liter per 100 km en dat zorgt voor een uitstoot van 85 gram Co2 per kilometer. Oftewel goed voor 14% bijtelling in ons kikkerlandje. Al is dat in 2014 weer over, want dan mag een dieselauto nog maximaal 84 gramCo2 per km uitstoten om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling. Maar iets zegt ons dat Volkswagen tegen die tijd een trucje heeft gevonden om het verbruik nog verder omlaag te brengen.

Onder de motorkap ligt een 1.6 liter TDI die gekoppeld is aan handgeschakelde 5-bak. Uiteraard ontbreekt een start-stop systeem niet en is er werkelijk alles aan gedaan om brandstof te besparen. Denk aan banden met lage rolweerstand, aangepaste versnellingsbakverhoudingen en een verminderde luchtweerstand.

Is deze variant net zo spannend als de nieuwe Golf GTI? Nope! Maar hij is voor leaserijders wel zeer interessant.



29 reacties

Waarom bestaat er groen7 als al het groen nieuws ook op autoblog komt?
0-100 in iets van 20 seconden :p
@deamid: 110pk. Dat was ruim 10 jaar geleden nog het vermogen van de dikke TDI met rode I. 0.. 100 zal wel binnen de 12s kunnen.
@mashell:
Maar als je dat verbruik wil halen wordt dat eerder 1 minuut naar 90 en dan niet harder rijden….
@jrk68: nee, langzaam optrekken hoeft helemaal niet. Gewoon volgas en vroeg schakelen.. de sleutel tot zuinig rijden is kort toeren maken, niet doortrekken boven het toerental waarbij opschakelen je precies op het maximale koppel terecht laat komen in de volgende versnelling…

De leasebak die ik nu rij doet 0-100 in ong 12 sec en zelfs dan komt het verbruik niet echt hoog uit.. Gemiddeld 5,2l (en ja da’s wat anders dan de beloofde 3,8l/100km maar dan rij ik ook hele stukken 134km/u). Met wat moeite rij ik koud weg, tank+reset, rij vlot met het verkeer mee tot op de snelweg en rij daarna 94km/u… verbruik? 4.0l op 100km..
@w0o0dy: ja maar als je nou gewoon normaal rijdt en niet als een bejaarde dus ook 120 130 op de snelweg dan haal je bij lange na niet de fabrieksopgave
@Flamingo: nee dan haal je niet zomaar iets in de buurt van de fabrieksopgave.. Maar, met vlot meerijden met het verkeer en overal op de snelheidslimiet rijden, heb ik de afgelopen 2 dagen ruim 350 km gereden incl 2x 35km bij 134 km/u (op de CC) op de A32 en een verbruik van 4,7 L/100 km. Weliswaar 19% minder zuinig dan fabrieksopgave maar wel flink zuinig voor het tempo en het formaat. Met mijn vorige auto kwam ik niet verder dan 5,5L bij exact hetzelfde gebruik en dezelfde snelheden.
Ik ga het zeggen, ja ik ga het doen. Ik vind dit een geweldige auto, hoe vaker ik er naar kijk hoe mooier ik hem begin te vinden.
Robbie, doen je vingers geen pijn als je zoveel over VAG moet schrijven op een avond?
Neem er eentje! Of 2!

http://www.beerbuddies.nl/static/images/12_bier.jpg

Welnu, die hele schijtgolf komt me de keel uit.
@BmwMPower: mag ik er 2?
Hoe zuinig de auto’s hoe hoger de benzineprijs he.Als alle auto’s 1:100 rijden wat kost een liter benzine dan?25 euro?
Kijk, dít zijn nou de wagens die mij de broek doen bollen!
Neem nou alleen al dat knipperlicht in de zijflank die zo mooi aansluit op de lijn langs de portieren. Meesterlijk!
Wauw, nog een golf! *sarcasem off*
Waarom heeft hij geen 6 versnellingen, is toch veel zuiniger?
ze lullen maar wat de polo BM rijdt ook niet de beloofde 1 op 33 maar 1 op 20..
@Flamingo:
hier het bewijs!komt van Autoweek en getest door gewone mensen die met zo’n auto rijden :

VW:
verbruik binnen beb. kom 4,0 l/100km
1 op 25,0
verbruik buiten beb. kom 2,9 l/100km
1 op 34,5
verbruik gemiddeld 3,3 l/100km
1 op 30,3

WERKELIJKHEID:
praktijkverbruik verbruiksmonitor 4,8 l/100km (14)
1 op 20,8
@Flamingo: kijk eens naar wat ik schrijf boven je reactie… ik haal met wat moeite doen 4.0 terwijl de fabrieksopgave 3,8 gemiddeld is… best dichtbij toch? Probleem is alleen wel dat ik niet ZO verschrikkelijk graag in de auto zit dat ik de hele 1100km zo blijf rijden…. en dan gaat het mooie verbruik er toch aan. Bij echt mijn best doen zou ik wel op 4,5l over de hele tank uit kunnen komen denk ik.
Onzin. De zuinigste golf is een gedemonteerde golf
Volkswagen slowmotion is een betere naam, als je er achter rijd gun je ze 100% bijtelling
Grote velgen erop en een GTI sticker, niemand die ziet dat je een goedkope flapdrol bent.
Ik kreeg van mijn werk een golf6 bluemotion diesel. Na een week geruild voor een Altea met oude 1.9tdi. Van mijn leven geen muesli-maler!!!
Het verbuik waarmee automerken in de reclames pronker is altijd gemeten op rollen en niet in echt verkeer maar deze Golf moet gemakkelijk onder de 4l blijven. Mijn Passat 2l tdi doet gemakkelijk tussen 4 en 5 l per 100km. Van Antwerpen naar Insbruck met 4 personnen en volgeladen koffer op Duitse snelweg : 5,5 l gemiddeld. Van Insbruck naar zuid Toscanië : 4,8l. Telkens vlot gereden (130 à 140 Km/h). Tijdens de week, woon werk verkeer tussen 4 en 4,6 l. Best wel zuinig voor een grote wagen.
Deze moet je dus niet hebben…
BAM, weer een nieuwe slowmotion.
zal ook vast meest kwetsbare ooit zijn
Waarom moet ik ineens denken aan muesli??
Je kunt dit soort motoren ideaal chiptunen. Heb je ruim 130 pk en zul je ook veel nm erbij krijgen. Heb voor mijn vader een Mito met 85 pk 14% geregeld en laten chiptunen dor Savali. Nu heeft deze auto 102 pk en 253 nm trekkracht en reeds vanaf 1500 toeren 247 nm. Hiermee is deze auto net boven de 10 sec naar 100 en een top van ruim 190. Is in ons land snel genoeg.
Nog een voorbeeld: de Volvo D2 motor met 115 pk kun je voor e 299,- laten chiptunen naar 150 pk en 371 nm. Binnen de 10 sec naar 100 en een top van boven de 210. En je betaald geen wegenbelasting en je rijdt 1 op 20 ( diesel)
Waarom hebben dit soort zuinige auto’s niet gewoon een 6 bak, Rijdt een stuk rustiger op de snelweg….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).