Volkswagen Golf VII komt als 14% bijteller (85 gr/km)

Auteur: , 72 Reacties

Er is Volkswagen veel aan gelegen hun nieuwe Golf de benchmark te laten zijn. Daarom heeft het VW-lab de trukendoos nog eens opengetrokken, en komt met een Golf VII BlueMotion die 85 gram CO2 per km uitstoot. 14% bijtelling FTW!

Volgens het huidige belastingsysteem betekent dit dat de BlueMotion tot 2014 in de 14%-bijtellingscategorie valt (vanaf dat jaar zakt de grens naar maximaal 84 gr/km). Er hoeft dus geen BPM of wegenbelasting over betaald te worden, en dus wordt hij ook voor de niet-leaser zeer interessant.

Momenteel is de enige C-segment diesel die in de buurt komt de Ford Focus Econetic, een auto die net zoals de nieuwe Golf nog niet bij de dealer staat overigens. De Golf BlueMotion, die met zijn 105 pk sterke 1.6 TDI minder uitstoot dan de huidige Polo BlueMotion (1.2 TDI driecilinder), wordt in Q2 2013 op de markt verwacht.

Hoe wordt deze zuinigheid bereikt? Uiteraard in eerste instantie door een geknepen motorblok, smalle banden, bumpers, een dichtgetimmerde grille, en lagere carrosserie voor een gunstiger CW-waarde. Daarnaast vermoeden we dat ook de Golf BlueMotion gebruik gaat maken van VAG’s cilinder on demand-technologie. Of, in gewoon Nederlands, cilinderuitschakeling.

De introductie van de Golf VII, die langer, breder, maar ook lager dan zijn voorganger schijnt te zijn, staat over een kleine 2 weken gepland, op 4 september in Berlijn. (via groen7.nl)

Ondertussen is er ook een video uitgekomen van de mediapresentatie waaruit deze gegevens afkomstig zijn. Deze werd eergisteren in Wolfsburg gehouden. De video kan je vinden op autojunk.

Een essentiële voorwaarde voor een lage uitstoot is een relatief laag gewicht. VW heeft er veel moeite in gestoken de nieuwe Golf lichter te maken. Door o.a. lichtere staalsoorten te gebruiken, wordt er tot 100 kg aan gewicht bespaard, en dat geeft net even dat zetje richting de lagere bijtellingscategorieën.

UPDATE: alle officiële info + foto’s zijn inmiddels HIER te vinden!



72 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Per 1 januari 2013 wordt de grens voor CO2 uitstoot toch verlaagd???
@ThomasBol: Ja, naar max 87 gr/km (nu max 91 gr)
2014: max 84 gr
2015: max 81 gr
@sir_smokalot: Er mag 1 gram bij. 2014 max 85 en 2015 max 82.
Volgens mij niet. Waar heb je dat vandaan?
@sir_smokalot:
Och laten we héél dat gedoen anders achterwege? Auto’s zijn toch vrouwelijke (‘la voiture’ enz.) is het dan niet oneerbiedig om over (kilo)grammen te spreken?
Ben ik de enige die vind dat de Golf VII redelijk rap komt na de Golf VI?
Hoelang is de Golf VI al uit eigenlijk?
@Dimglor: In 2008 is de eerste Golf VI gereleased, wat dus bijna 5 volle productiejaren maakt.
@xilver: Vroegere versies van de Golf gingen wel 8 tot 9 jaar mee.
@alcantara:
Paard en kar nog véél langer…
@alcantara: Welja, zoiets dacht ik ook… vandaar men opmerking… ;-)
@alcantara: deze ook alleen heeft ie in 2008 eeen flinke facelift gehad
@xilver:
Klopt en de VI was eigenlijk slechts een grondige facelift van de V (voornamelijk ten voordele van VW zelf daar de V te duur was in productie).
@StijnB: En dan klopt de 8/9 jaar weer, daar de V in 2004 op de markt kwam.
@StijnB: Niet alleen ten faveure van VW. Het interieur van de VI is heel veel beter dan de V.
En het punt dat Greenpeace wilt bereiken met het bashen van de Golf VII is dan…?
@xilver: Ja snap het ook niet, van alle automerken zijn volkswagen toch 1 van de zuinigste dacht ik ?

Zal met 14 procent bijtelling wel de leasetopper voor de komende 5 jaar zijn
@xilver:
De manier van meten en de regelgeving is afgestemd op Duitse behoeften, vooral die van VW.
Gaat niet alleen om uitstoot, maar ook euroNCAP. De eisen in Amerika zijn bijvoorbeeld veel anders.
@xilver: Waarom Greenpeace VW bashed kun je gewoon in de media vinden hoor. Dat ze het hier op Autoblog nou niet (willen) weten…

Publiekelijk doet VW haar best om het “groenste” jongetje uit de klas te lijken. Al jaren voeren ze pr-acties voor zichzelf met 1 en 3-liter auto’s, die ze vervolgens nooit in productie brengen. 85 theoretische grammen voor de Golf lijkt aardig maar het machtige en rijke VW zou veel meer kunnen doen als ze serieus zouden investeren in toekomstgerichte technologieën.

Waar Greenpeace echter nog meer over valt is dat VW buiten de publiciteit al die macht juist aanwendt in een Europese lobby om de nieuwe emissie-eisen te vertragen of zelfs af te stellen. Dat noemt zij hypocriet gedrag.
@kevlard: Dan kunnen ze beter hun tijd spenderen met het bashen van enkele Amerikaanse merken… die houden gewoon geen hol rekening met zulke wetgeving… Als het waar is wat je zegt en wat GP beweert dan houdt VW nog tenminste de schijn hoog door zuinige wagens te produceren… de Amerikanen doen gewoon helemaal niets.
Volgens de video wordt hij in elk geval niet lager. Zie lijntekening op 1:02
En toch heeft mijn 12 jaar oude volkswagen lupo slechts 81 gram, zonder bluemotion techniek of wat ook. En het rijdt in de praktijk ook echt 1:30 of zuiniger. In al die 12 jaar is het VW nog niet gelukt om dat te verbeteren, zo ook niet met deze Golf.
@dnadave:
Lupo 3L neem ik aan?
@dnadave: Blijft wel een 60pk boodschappenwagen, dat is echt geen vergelijking met bv een 1.4TSI Golf. Als zuinig rijden mijn belangrijkste criterium voor autorijden zou zijn kon ik beter gaan fietsen.
@alcantara:
Klopt die lupo doet het al 12 jaar, zie dat maar eens voorelkaar te krijgen met een 1.4tsi..
@alcantara: tsja…noem het een boodschappenautotje…maar het is toch echt een snelweg km vreter… 40k per jaar rij ik ermee. En hij voelt zich prima thuis op snelweg en autobahn. Teler staat nu op 2,5 ton, maar 4 ton zie je ook vaak bij de 3L. Als ik echt volgas plank urenlang op de autobahn dan nog is het verbruik 1:20. Maar met normale rijstijl is 1:30 goed haalbaar. Met zuinig rijden is 1:44 te doen. En dan wordt het een sport opzich.
@dnadave: wel een hele saaie sport dan.
@dnadave: 1:44 is onvoorstelbaar zuinig! Kun je ondanks een kleine tank behoorlijk mee vooruit. Ik kan me voorstellen dat je daar best enthousiast van kunt worden. Snel zul je niet zijn, maar dat zul je in druk verkeer toch niet nodig hebben…
@renezzzz: ruim 1450km op 1 tank is mijn record, maar meer moet absoluut haalbaar zijn als ik niet in de randstad vaak in de file zou staan. 1700km hebben andere mensen al gescoord.
@dnadave: ik zou het tanken dan gaan missen lol ( 450km range 1 op 12.5)
@dnadave:

Dat je verbruik nagenoeg hetzelfde is als fabrieksopgave is best wel netjes te noemen btw. Weinig mensen die dat daadwerkelijk lukt.
@dnadave:
Ook ff eerlijk zeggen dat’ie met bisonkit aan de weg is gelijmd, zo langzaaaaam
@desjonnies: ik snap heus wel dat zuinig rijden niet cool is hier…maar de realiteit is toch echt dat als ik gewoon normaal met het verkeer meerij, dat ik dan alsnog nooit en te nimmer onzuiniger dan 1:27 a 1:30 zal rijden. Langzaam rijden is niet nodig, maar helpt wel als ik richtig de 1:44 wil
@dnadave: Zo zie je maar, zuinig rijden ligt aan de bestuurder van de auto! Velen klagen erover dat ze de verbruikscijfers niet halen, maar als je op constante snelheid (80 km/h) in zijn 4 gaat rijden haal je dat nooit nee!
@dnadave:
Ik doe 1:18 met een Alfa, hoe goed is dat dan wel niet?
Deed 1:20 met de oude Passat TDI Pompverstuiver, sorry maar voor zwaardere, snellere en comfortabelere auto’s vind ik die prestaties gewoonweg veel beter.
@dnadave:
zuinig rijden niet cool????????
Zo’n beetje het meest coole wat er is.
Ben altijd trots als ik pas na 1000+ kilometer de 1.9 JTDm weer vol moet gooien.
Rij altijd en eeuwig op cruise control
Rem never nooit maar laat gas los en kijk.
Doe nooit aan stoplicht sprintjes.
gedwongenleaser
Nou Pietje met smart wacht ik op je geschiedenis/verkoopverhaal over de Golf.
De Megane vergeten? Die wordt al sinds maart uitgeleverd met 14% bijtelling in een schone diesel!
@RegnuM: Heb hier de grens bij 90 gram getrokken. Alles wat er onder zit komt mee, en dat is vooralsnog alleen de Focus.
@sir_smokalot: Renault gaat z’ n 1.5dci updaten zodat deze 86gram co2 uitstoot. Nog niet officieel maar dat zal hier binnenkort wel voorbij komen. Dan valt t’ ie wel onder de 90gram categorie.
@sjoppie: Dan wel inderdaad, ze zijn bij Renault inderdaad fanatiek in het bijschaven van de blokken. Zodra het officieel is kan deze motorisering zich bij de zuinigste 3 in de klasse voegen.
gedwongenleaser
Grappig dat ze -om het verschil tussen de V en VI te benadrukken- overdreven dikke velgen moeten monteren op de VI.
@gedwongenleaser: ooit wel eens in een golf 5 gereden en direct daarna in een 6? Moet je dat eens doen:) is een wereld van verschil. De 6 is op alle vlakken beter dan mijn golf 5. Je ziet ook dat een aantal productie methodes compleet veranderd zijn, wat de kwaliteit meer dan goed deed(met name geluidsdemping).
De golf, nu nóg saaier!
@notsobig: Heb je ‘m al gezien? Weet je er überhaupt iets van?
@wobwobgaserop: Waarschijnlijk weet hij dat de nieuwe Golf zuiniger is. En alle zuinige auto’s zijn saai. Denk bijvoorbeeld aan de Karma of de Porsche 918. ;)
@wobwobgaserop:
Dat zou best kunnen, gisteren stond de 7 al op de site van Autobild.
@wobwobgaserop: VW, golf en 4e alinea van dit artikel, meer hoef ik niet te weten…

Van VW hoef je geen spannend ontwerp te verwachten, helemaal niet betreffende een Golf. Je hoeft hem niet gezien te hebben om te weten dat hij gewoon weer als een Golf eruit zal zien. En de aanpassingen om hem zuiniger te maken, maken hem al helemaal niet spannend…

Er zijn auto’s die zuinig en alles behalve saai zijn, maar dit wordt er gewoon niet een van!
@notsobig:
Het aftellen voor de onthulling van de Golf VII is begonnen. Voor het zover is, kunnen we al flink wat details van de auto prijsgeven.

Dat kan dankzij een gedetailleerd artikel op de site van Autocar. Volgens de Engelsen wordt de nieuwe Golf 4.255 millimeter lang, 1.799 millimeter breed en 1.452 millimeter hoog. Dat is respectievelijk 56 mm langer, 13 mm breder en tegelijkertijd 28 mm lager dan de zesde generatie. De wielbasis groeit met 59 mm, wat goed nieuws is voor de binnenruimte. De bagageruimte neemt in inhoud toe van 350 naar 380 liter.

Ondanks dat de Golf dus groeit, neemt het gewicht met maximaal 100 kilogram af ten opzichte van de vorige generatie. Dat komt door toepassing van onder meer lichter staal met een hogere stijfheid, andere stoelen, lichtere motoren en aluminium componenten voor bijvoorbeeld de wielophanging. Het basismodel zou zodoende een gewicht van 1.150 kilogram hebben.

‘GTI-voorproefje in Parijs’
Volkswagen heeft volgens Autocar op alle versies het XDS-differentieel (bekend van de Golf VI GTI) beschikbaar, evenals adaptive cruise control, lane assist, City Emergency Braking en verkeersbordherkenning. Vermoeidheidsdetectie, dat reageert op ‘slordig’ stuurgedrag, is standaard op alle versies. Ook introduceert VW een nieuwe generatie audio/navigatiesystemen, active steering met variabele overbrenging en diverse onderstelmodi, waarbij het zou gaan om ‘Eco’, ‘Sport’, ‘Normal’, ‘Individual’ en ‘Comfort’.

Qua motoriseringen kunnen we in ieder geval de 1.4 TSI met cilinderuitschakeling verwelkomen. Het blok heeft een vermogen van 140 pk en een geschatte CO2-uitstoot van 112 g/km, aldus Autocar. Bij de diesels is er weer een 1.6 TDI met 105 pk en een CO2-uitstoot van 99 g/km.

Op de Autosalon van Parijs, waar de Golf VII debuteert, zou ook meteen al een preview van de nieuwe Golf GTI te zien zijn. Die auto krijgt een vermogen van minimaal 220 pk. Door een lager gewicht en aangescherpte besturing wil Volkswagen de GTI voortaan iets meer als een ‘hardcore’ hot hatch op de markt zetten. De gewone Golf verschijnt rond de jaarwisseling bij de dealers, de GTI volgt iets later.

Meer van hetzelfde idd..
@jrk68: thanx, ik ben weer n heel eind bij! :) ik zie dat n aantal opties z’n weg van Audi naar VW hebben gevonden. Met name adaptive cc is zeer aangenaam.
@notsobig: ja, omdat het kan!!!!
“de Golf VII, die langer, breder, maar ook lager dan zijn voorganger schijnt te zijn”
En dus moet je binnenkort een polo kopen als je eigenlijk gewoon een golf wil.
@Hupke: Dat is al tijden zo, afhankelijk van je referentiekader.

Leg de nieuwe Polo maar eens naast een Golf II of Golf III
Simpel.
VW werd lui met hun nieuwe modellen.
En de Megane nam gewoon zijn plaats in.Hheeft ook nog leuke hete uitvoeringen.
Maar is Frans, dus dit is onacceptabel voor de Germaanse die-hards
Alsof de laatste Golfjes overliepen van kwaliteit. NOT.
@desjonnies: dus de Golf R met 270pk en 4-motion is niet heet volgens jou…
gedwongenleaser
@hollow: zal best prima rijden. Een instap Megane RS is alleen bijna 15k goedkoper dan de instap Golf R hetgeen hem voor dat geld toch een heel stuk heter maakt :)…
@hollow:
Nee want de engineering is niet cool van VW.
Renault peutert, weegt, legt er dunnere matjes in en maakt het ding gewoon racy.
Ding wat jij opnoemt is voor een vertegenwoordiger die eigenlijk een Passat had moeten kiezen maar toch nog in een Golf mocht blijven rijden.
Ding is niet sexy.
Spannend!
Doen ze goed 100kg eraf, kan alleen maar leuker rijden. Dat ze met n 14% bijtelling auto komen is gewoon n must. Geen idee wat de spelregels in de rest van Europa zijn, maar ze zouden veel laten liggen op de NL markt. Ben erg benieuwd naar de looks vh nieuwe model. Hoop dat’ie zeker net zo mooi wordt, maar dan in VW-stijl, als de nieuwe Leon. Btw… de nieuwe Leon heeft t MQB platform, maar is dat ook t nieuwe Golf-platform of n eigen combi?
@wobwobgaserop: Heb het vermoeden dat er door de fabrikanten ook op de Nederlandse wetgeving gelet wordt. Belastingvrije auto’s gaan als warne broodjes hier, zou dom zijn als daar dan niet op ingespeeld wordt.
@wobwobgaserop: Natuurlijk is de nieuwe Golf MQB, net als zusjes A3 en Leon. MQB is voor de Golf 7 bedacht, die A3, Leon en Octativa zijn eigenlijk maar bijzaak.
@mashell: bedoelde eigenlijk: met MQB kun je mad veel versies bouwen in breedte en lengte varianten. Geloof n beetje Polo tot Passat. Zou de Golf net als voorheen identiek zijn qua onderstel als bijvoorbeeld n Leon (Leon 1 vs Golf 4) of zitten daar toch wat chiquere technieken in verwerkt, want dat is nu evt mogelijk met MQB. Bijvoorbeeld; Golf laten ze meer op Passat leunen en Leon meer op Polo. Dat zie je niet aan de buitenafmetingen, maar is wel goedkoper in productie.
Werd tijd. Ik vond de Golf 6 meer een facelift van de 5. Hoop dat de 7 echt wat teweeg gaat brengen zoals de A klasse die zwaar overpriced is maar wel leuk is om te zien.
@bempi: Ik help het je hopen..
De praktijk zal wel saai en zwaar overprijst worden.
@bempi: De laatste Golf die wat teweeg bracht was de Golf I bij z’n introductie. Kleine kans dus dat de VII daar in tegenstelling tot al zijn voorgangers wel in slaagd.
@pininfarina: aha, de Golf I, de rest is niet door jouw naamgenoot getekend en derhalve jouw oordeel? ;)
@wobwobgaserop:
Het scheelt dat de Golf 1 een Italdesign ontwerp is.
Giorgietto Giugiaro om precies te zijn.
De Golf 1 was voor VW destijds een revolutionaire auto.
Ik kan niet anders concluderen dat de rest een evolutie daarvan is.
Daarmee wil ik ze niet diskwalificeren…
@jrk68: Holy crap, hele lompe fout, ff 2 autotekenitalianen door elkaar gehusseld, excuses!

Verder hebben jullie gelijk, de Golf 1 was n kleine revolutie. Gedurfd van VW om in oliecrisistijd met n dikke motor in n kleine praktische auto voor de gewone man de komen :)
@wobwobgaserop:
Ik doelde meer op de Kever naar Golf revolutie maar goed.
De GTi was ook baanbrekend even als de Golf d.
Een oom van mij had er een in 1978.
De hatchback was destijds vooral een Renault ding.
Duitsers bouwden louter sedans in die klasse in die tijd.
Zal wel een klinkersloper worden… gok op maximaal 90pk (Focus Econetic 105, Megane 110). Tegen 2014 zal Renault wel richting 80gram co2 gaan, mogelijk iets minder power.. maar dat kan wel.. met 110pk is die auto meer dan vlot genoeg voor het doel.
Maar goed ook want tov de Megane en Focus komen de diesel motoren van de Golf niet meer mee.
Kunnen we straks lekker schelden op die 14% Golfrijders die met 140+ over de linkerbaan knallen.
@glashelder: wat is daar op tegen behalve dat het niet mag? Lagere inkomsten voor de staat? Maakt niet uit toch, jij trapt het ding toch wel ff maximaal in om dat gaatje te vullen? ;-) Alles beter dan busjes of andere slomo’s die 104 rijden en links blijven hangen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).