Volkswagen heeft de zuinigste verbrandingsmotoren?

Auteur: , 68 Reacties

Zomaar een veertje in de Duitse bips. Waar ze misschien achterlopen met hybridetechniek heeft niemand zulke schone verbrandingsmotoren als de Duitsers, Volkswagen in het bijzonder. Aldus een onderzoek van het 'Center of Automotive Management'.

Hele nieuwe ideeën en ontwikkelingen zijn meestal niet de sterkste kant van de Duitsers. Zij zijn juist meester in het perfectioneren van bestaande technieken. Ze maken van een gevaarlijk oversturende auto met motor achterin een fantastische rijdersmachine, bedenken tijdens de lunch ‘materiaalstandaarden’ waar de hele wereld zich ooit aan zal houden en pakken een tamelijk prehistorische verbrandingsmotor om daar vervolgens het laatst mogelijke grammetje mechanisch rendement uit te persen.

Het Duitse Center of Automotive Management (CAM) heeft in een studie bevonden dat Volkswagen absolute meester is het maken van efficiënte verbrandingsmotoren. Zij weten de CO2 uitstoot (op papier) tot een minimum te beperken. In de studie heeft het CAM naar de 20 grootste/belangrijkste automerken gekeken.

Nummer 2 met de beste verbrandingsmotoren is BMW, de slechtste van de 20 zijn Porsche en Subaru. Dit maakt helaas wel duidelijk dat het niet puur om efficiëntie gaat. Niet de maximale energie die een motor uit een gegeven hoeveelheid brandstof haalt telt maar enkel de CO2’s die bij het verbranden van een onbepaalde hoeveelheid brandstof vrijkomen.

Toyota is de beste met ‘alternatieve aandrijflijnen’ maar loopt zonder hybride-techniek achter Volkswagen, BMW, Mercedes, Ford en General Motors aan. Aldus de Duitsers, die in 2025 nog steeds een 75% marktaandeel verwachten voor de traditionele benzine- en dieselmotoren.



68 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
This was so uber boring…
@benz190: gebruik je nu 2 of zelfs 3 talen in 1 reactie? Gaaf hoor ;)

Goed bezig lijkt me. Hybride, wat moet je ermee.
@C220AMG:
Goedkoop van A naar Beter????
@jrk68: hmm, wellicht… Maar volgens mij kan men beer investeren in het ontwikkelen van andere alternatieven, bv. Waterstof. En ja, ook dit is uiteindelijk een elektrische aandrijving maar komt de verbrandingsmotor te vervallen en juist deze verbrandingsmotor laat bij huidige hybriden nog wel eens iets te wensen over.
@C220AMG: Ja vriend, meertalig..
En ook de slechtse motoren.
@kia: inderdaad! Hoeveel heb jij er al getest en hoeveel van andere merken en kan je even een linkje posten met de uitslag ?
@kia: Haha zegt iemand met een nickname \”kia\” whaha
@lamborgfan:
Whahahaha, iets met de pot verwijt de ketel….
@jrk68: Verwijdt. Grapjas.
@autobart:
Nee joh, is het niet verw(ei)ijdt(d)(t)….
@autobart:

Grapjas ben je zelf met de domste reactie van de week ;)
Maar much love voor de redactie hahaha
Verbaast mij opzicht niets, en dat BMW tweede ook niet. De uitslag strookt met de testen in de bladen.
Dus.. Alle andere merken verbieden en iedereen verplicht VAG rijden, jawel..
@flippert: dan ga ik met de trein, wil niet in een Golfje gezien worden.
@rufctr01: dan loop je toch een leuke UP!
@the-budel-guy:
Ik neem aan dat je “koop een leuke Up!”bedoelt.
Het probleem is alleen dat die er niet is….
Misschien komt die nog in de vorm van de GT Up!, die heeft in elkgeval het potentieel om leuk te zijn….
@jrk68: Nog een jaartje en dan komt de elektrische Up! op de markt. Die is erg leuk om te rijden kan ik je zeggen.
@jrk68: wie weet komt er wel een UP! R32 :D
“de slechtste van de 20 zijn Porsche en Subaru”, das mooi kut voor het milieu, want dit zijn nou net de 2 leukste merken(van hun CO2 rijtje)!
Geniaal. Een manier bedenken waarop GM en Ford achter Toyota komen – en de duitse drie ervoor.
Hoe zouden die uitkomsten er toch uitzien als het in Amerika / Japan gedaan wordt?

Leuke puzzel voor op de bank: Hoe richt je een onderzoek zo in dat Engeland, Frankrijk of Thailand op 1 komt?
De uitstoot op papier mag dan goed zijn, maar wat koopt “het milieu” voor een papieren werkelijkheid.
Wat heeft een consument aan een onhaalbaar theoretisch rendement als de motor binnen de kortste keren in de revisie mag….

Laatst een tankje leeg getoert met het roadstertje met een gemiddeld verbruik van 4,8l/100km (fabrieksopgave 5,1l/100km) dat klinkt een stuk realistischer.

En ja ook zo’n motortje mag met zo’n 1,5 á 2 ton in de revisie….
Ook niet best maar met een “hobby auto” toch net iets minder vervelend dan met je leaseslet….
@jrk68: Lol en vaak gaat zo’n smart motor nog geen 50k mee.
De mitsubishi ruilmotor is wel weer goed.
En wat te denken van die traag schakelende automaat.
Nee niet echt geweldig.
@bofkont:
Jij bent dus niet echt op de hoogte.
De 45kw roadsters blokjes zijn idd niet best, maar om die binnen 50k naar de knoppen te kijgen moet je die ook mishandelen.
De 60kw’s zijn een stuk beter.
Het zijn geen raceauto’s maar voor een middagje toeren over de binnenwegen zijn ze best vermakelijk, en met de bak moet je gewoon leren omgaan. Dan gaat ook dat heel behoorlijk.
Dus zoals ik al schreef, het is een speeltje voor erbij.
En ja, ze zijn net zo onbetrouwbaar als het gemiddelde VAG produkt met het verschil dat ze wel leuk sturen….
@jrk68: Ben juist wel aardig op de hoogte, persoonlijk vind ik de Smart roadster helemaal geweldig, ik was van plan om eentje te kopen de 60kw versie. Maar ook deze motor zijn er al vele bij 50k overleden. Het is heel wisselend sommige mensen hebben er nooit wat mee en anderen hebben hem altijd stuk. Ik heb genoeg info gelezen op het smart forum.
Ook de bak vond ik persoonlijk niet geweldig.
Maar rijden doen ze idd als een kart.
Ben voor een SLK 230 gegaan, ook in de familie.
Heeft het Center of Automotive Management dit gedaan ter compensatie van de onbetrouwbare VAG motoren?
Wij van WC-eend…
Een onzin test dus eigenlijk. Je moet denk ik wel heel stom zijn om niet te snappen dat Porsches veel verbruiken omdat het nou eenmaal snelle, onzuinige auto\’s zijn. Of zelfs Subaru\’s, waarvan de klanten bestaan uit autoliefhebbers voor de snelle varianten en werklui/dierenhouders (paarden bijvoorbeeld) voor de werpaarden. Logisch dat die dingen zuipen…
Het DUITSE Center of Automotive Management.
Zitten in de oude Messerschmit fabriek in Hamburg.
Aan de kruising van de Evan Braun Allee en de Göring Strasse.
Mijn slager keurt ook zijn eigen vleesch.
Gek alleen dat al het succesvolle “Muesli” spul Italiaans en Frans is.
Dat er geen Passat meer wordt verkocht sinds die 14% bijtellings-508 op de markt is.
@desjonnies: zo zeggen ze het zelf ook ongeveer (maar dan natuurlijk uitsluitend in het Duits):
“Das Center of Automotive Management (CAM) unter der Leitung von Professor Dr. Stefan Bratzel versteht sich als professioneller Partner für zielgerichtete empirische Forschung und praxisnahe strategische Beratung für die Automobilbranche.”
Een motor die niet werkt gebruikt ook geen brandstof, dat is logisch.
Iets met slager en eigen vlees keuren??
Misschien interessanter nieuws: BMW wint DTM rijders- en constructeurstitel in hun eerste jaar…
@Rick-dos:
Dat was idd leuk nieuws, en heel leuk voor Bruno Spengler.
Jammer dat het verder een tikkie saaie duitse reclamecaravaan is.
Misschien dat het in 2014 weer leuk wordt als het JGT erbij komt….
@jrk68: Ja, maar zo is het JGT een Japanse versie ervan.
Op zich waren er wel leuke races maar echt spectaculair is het niet.

Is wel goed nieuws overigens dat ze die twee klassen bij elkaar brengen om meer concurrentie te krijgen. Maar denk niet dat het veel meer spanning zal brengen. Het probleem ligt bij het reglement omtrent de auto’s. Veel standaardisatie voor kostenefficiëntie.
Het liefst zou ik weer regels zien in de DTM zoals die in de jaren ’70 en ’80 golden. Gewone straatauto’s en die modificeren.
@Rick-dos: DTM, was dat niet de raceklasse waar geen hond meer naar kijkt?
@lamborgfan:
Vandaag anders 128000 Duitse Staanders en Duitse Herders op Hockenheim…..
Dus “geen hond” zou ik niet willen beweren….
@Rick-dos: kantekening is wel dat de auto natuurlijk wel erg veel kon lenen van de lessen die ze de afgelopen jaren hebben geleerd met de GT2…
@w0o0dy: Denk niet dat je dat kan stellen. Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten tussen de twee klassen/auto’s.
De beste stoommachine fabrikant is Breda.

Daar kunnen die sukkels van Toyota nog een puntje aan zuigen.
beter artikel; VW verzint de beste verbruikscijfers!
Iets wat kapot is verbruikt niets, tja dan wint VW wel een zuinig testje
@norge: heb jij daarom niks te doen omdat je bus niet rijdt?
Das slecht nieuws voor de VW haters,maarja als je het niet kunt betalen reageren veel mensen raar.
@Imom:
Natuurlijk…,die hokken koop je al voor minder dan 10k nieuw. En bij Vagbank krijgt zelfs een vakkenvuller dat gefinancieerd….
@Imom: ik kan het heel goed betalen, ik wil alleen niet in zo\’n hok gezien worden!
@rufctr01: Waarschijnlijk heb je niet eens een auto en niet eens een autorijbewijs. Opscheppen over hoeveel geld je wel niet hebt en wat je allemaal wel niet kan kopen betekent juist dat je het niet hebt.
@autobart: Rustig maar jongen, ’t is al goed. Sesamstraat is afgelopen, je kunt nu rustig slapen gaan.
@Imom: dus als je een VAG-product kunt betalen moet je er ook 1 kopen? Wat een onzin. Zal nooit VAG gaan rijden, vind het niks aan. Bovendien vind ik VAG te duur zonder meerwaarde ten opzichte van de concurrentie.
@Imom: haha, spot on!
Ja. VW verzint de cijfers dus stampen ze hun eigen submerk uit Zuffenhausen maar in de grond door hen als laatste in het lijstje te laten eindigen.

Juist.
@philipzuidijk:
Ja duh, als ze Porsche op 2 hadden gezet had zelfs jij dit onderzoek niet geloofd….
Tot spijt wie het benijd.
Met andere woorden: een Duitse organisatie beweert dat de Duitse motoren de schoonste zijn. En ze baseren zich daarvoor op een meetmethode die door alle Duitse autobouwers gecontesteerd wordt. Juist ja. Wij van WC-eend?
Zitten in Hamburg en doen aan empirisch onderzoek. Nou, van Autobild (sorry) hebben ze zeker nog nooit gehoord en dat empirisch onderzoek geloof ik ook niet zo. Anders zouden ze wel weten dat die fraaie turbomotoren van VW zich ontwikkelen tot zuipschuiten zodra ze iets zwaarder belast worden. Een VW Polo 1.2TSI met een verbruik over 100.000 km van 8,4 l/100km is niets iets om over naar huis te schrijven. Eem Touran 1.4TSI die vanaf 140 km/h al boven de 10,0 l komt ook niet. Het lijkt erop dat deze motoren het te warm krijgen en VW ze moet koelen met extra benzine. Die ga je toch niet onderscheiden met een erepenning?????
@avdb weet niet uit welk hol jij komt, maar ik heb een week lang een 1.2 tsi gereden waarvan de eerste helft met een fluweeen voet, en dan haal je met GEMAK 1:18, tweede helft van de week veel meer doorgetrokken en vaak het uiterste van het blokje gevraagd waarbij ik op een verbruik van 1:15 uitkwam, jou 8.4l/100km is dus dik maar dan ook dik uit de lucht gegrepen of je rijdt de hele dag door overal volgas.
@jeanclaude: hangt er maar net vanaf waar die motor in ligt. En uiteraard hoe je ermee omgaat en of het blok netjes warm wordt gereden. Respect dat het jou gelukt is, maar de gemiddelde mens komt regelmatig niet verder dan de waarden die avdb aangeeft. Dit geldt echter voor veel auto’s, maar Volkswagens hebben er toch óók last van. Waar die TSI’s van Volkswagen wél veel last van hebben is olieverbruik. En behoorlijk wat ook… Dat is wel over het algemeen genomen, er zullen ook genoeg TSI’s rondrijden die geen olie verbruiken. En zoals ik al zei zal het verschillen per voertuig waar het blok in hangt. Het zou me niet verbazen als een Touran met 1.4 TSI daadwerkelijk gemiddeld 1 op 10 doet gezien dat het een klein blokje in een zware auto is. Er zijn fabels genoeg, feiten te weinig.
@ej20g: Hier een 1.8TSI (JD chip-219Pk/349Nm) in een Passat Sedan. Over 152.000Km. een gemiddelde van 1 op 14.3 volgens de grafiek van de brandstofpas van de lease maatschappij. Uitstoot weet ik niet, ze heeft een groen ‘B’Label, maar er is werkelijk niets op deze wereld wat mij minder boeit.
@popoff: dat vind ik zeker netjes. Maar er zijn er ook genoeg die blij moeten zijn met 1 op 10. De grootste factor is de bestuurder, daarna pas de techniek.
Als je feiten wil : Passat 2l Diesel, 136 PK. Met fluwelen voet 3,8l/100km. Op vakantie met 4 volwassenen en beladen : 5,5l/100km met gemiddeld 140 km/h op Duitse snelwegen. Vandaar verder naar Italie 4,8l/100 km.
Oliepijl na 15.000 km ong 2mm gezak gemeten op pijlstok. M.a.w. zo goed als geen olieverbruik en supperzuinig voor een wagen van die grootte. Met een tank van 70l haal ik gemakkelijk 1400 km.
Ja, wat moet je nu met zo\’n bericht? Had Groen7 geen plek meer?
nu hebben ze dat nog wel ja
Hoe is dit bepaald? De bron is niet echt duidelijk. Dan komt bij mij al snel naar boven: wij van WC-eend (zoals hier boven al een keer genoemd is).
Ach, het zal wel dat een Duits onderzoeksbureau een ‘lichte voorkeur’ heeft voor Duitse merken. Maar het is toch simpel. Zeker ‘papieren cijfers’ die kunnen we allemaal vergelijken. Hoop folders doorpluizen en de cijfertjes in een Excelletje zetten. IEDERE fabrikant liegt de consument voor. De één wat meer als de ander.
Zoals de meeste onderzoeken van de vrije journalistiek keer-op-keer uitwijzen. Jammer genoeg baseren regeringen op deze ‘papieren cijfers’ wel hun belasting kortingen. Het word tijd dat hier eens een eind aan komt, deze ‘groene leugen’
in deze casus toch het stille vermoeden over vermeende zuinigheid door vooral stilstaande zuigers , wegens werkzaamheden in de garage.
@Speedie ,

Toen ik vroeger nog Ax reed, kon ik in een 1.4 diesel met 200kg lading erin 1 op 26,9 halen. Dat was een auto zonder die gare slowmotion bumpers, normale koplampen en niet van die gare 15w koplampen, geen lage weerstand banden enz enz

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).