Volkswagen Jetta Hybrid: 14% bijtelling en 170 pk

Auteur: , 86 Reacties

Of dit een verkooptoppertje gaat worden vraagt u? Sinds wanneer houden Nederlanders niet van 14% bijtelling dan? Prijzen na de klik!

De Jetta Hybrid gaat rollen op een 150 pk sterke 1.4 TSI motor gecombineerd met een 20kW elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 170 pk. Deze wordt gecombineerd met een zeventraps DSG bak en levert daarmee een verbruik op van 1:25,6. Als zogenaamde “full paralel hybrid” kan de Jetta zelfs volledig elektrisch rijden gedurende 2 kilometer met een maximum van 70 kilometer per uur.

De Jetta die alle Priussen en Insights kapodt moet gaan maken (de Jetta is in ieder geval al mooier) is herkenbaar aan de blauwe accenten in de Volkswagen logo’s, de strak gesneden onderbumper en dichte grille aan de voorzijde en de kofferklepspoiler. Ook zijn er andere sideskirts, LED achterlichten, speciale wielen en er zijn badges te vinden op de kofferklep en spatborden.

Standaard is de Comfortline (vanaf 29.990 euro inclusief BTW en BPM) met 16 inch, boordcomputer Plus, Climatronic, cruise control, leren mulitifunctioneel stuurwiel en wat “Hybrid-specifieke kleuraccenten” in het interieur. Kies je ervoor om de Highline aan te vinken dan betaal je vanaf 32.390 euro en krijg je standaard 17 inch lichtmetaal, boordcomputer Premium en Bi-Xenon met LED dagrijverlichting. Ook is er voor de zakelijke rijder nog het Executive-pakket dat 1577 euro kost en een RNS 315 navigatiesysteem bevat met speciale weergave van de energiehuishouding van het hybride-systeem. Te bestellen vanaf nu!



86 reacties

150 PK + 20 KW = 170 PK?
Ergo, 1 KW = 1 PK?

Weer iets geleerd vandaag…. :P
@smultie: neen kerel, maar een gecombineerd vermogen is iets anders dan gewoon de elektro-pk’s bij de benzine-pk’s optellen. Toevallig komt het in dit geval zo uit dat de bij elkaar getelde getallen ook uitkomen op het gecombineerde vermogen, that’s all ;)
@CasperH: 150 kW is al 204 pk, dus eigenlijk verlies je vermogen door hybride te rijden???
@RobTWo: niet goed gelezen, stond inderdaad 150 pk.
@CasperH: Misschien toch handiger om het dan in het artikel uit te leggen.
@smultie: nee kieke
@smultie: als ze niet tegelijk hun piekvermogen afgeven kan je ze niet optellen he?
Geeft de electromotor bijvoorbeeld bij 2000 motorrpm zijn topvermogen en de verbrandingsmotor pas bij 6000rpm dan kan je ze dus niet optellen
Weer eentje met baardmachine motortje…
@driescuit: heb jij een scheermachine van 150 pk dan?
Als ze dit doorontwikkelen en dit soort autos over 5 jaar in India enz. Tegen lage prijzen kunnen verkopen, dat zou meer helpen dan onze, al best wel zuinige autos elektrisch te maken!
Dus voor zo’n € 34.000,- heb je een 150 pk sterke Highline-uitvoering met Executive pakket op de stoep staan, en slechts 14% bijtelling. Ik zeg: “Goed bezig!”
@pietjepuk: dus voor 34000 (!) euro heb je een golf sedan voor je deur staan… Koop dan een passat voor hetzelfde geld of spaar nog even door voor de ds5!
@alassad:

Het gaat om de 14% bijtelling, dit is het lease-segment.

Volgens mij is er namelijk geen volledig aangeklede Passat (Highline + Executive) met 14% bijtelling. Passat met zelfde uitrusting kost zo’n € 37.000,- x 20% of zelfs 25% bijtelling. Scheelt netto behoorlijk wat aan maandelijkse bijdrage voor de schatkist, dat is geen ‘paar tientjes’ verschil, dat verschil loopt aardig op …
@pietjepuk: Ik denk ook niet dat het nog heel lang gaat duren voor de Golf uitkomt met deze aandrijflijn. En dan in alle varianten, dus ook de stationcar. En die gaat het denk ik heel goed doen. Pruis en de Honda’s staan niet echt goed bekend om hun kofferruimte. Ik denk dat daarom veel mensen ook voor zo’n Skoda Fabia combi gaan. 14% bijtelling en toch aardig wat ruimte.
@E34M5Touring:

Een Golf station-uitvoering met 14% moet ik nog zien, dat geloof ik namelijk niet zo ….
@pietjepuk: Zou ze dat niet lukken denk je? We zullen zien. Ik denk dat die het juist goed gaat doen als hij zou komen.
@E34M5Touring:

Ik geloof niet dat ze die in de 14% krijgen, dat bedoel ik …..
@E34M5Touring: Nee het is wat anders dan de aandrijflijn in de variant te gooien. Simpel voorbeeld, toen ik op zoek was naar een auto met 20% bleek bv dat de insignia in hatchback/ sedan wel 20% had en de variant niet. Ik heb toen meegekregen dat het meer is dan Co2 uitstoot en verbuikscijfertjes. Er schijnt een grondige berekening aan ten grondslag te liggen. Dus als ze de golf variant in de 14% bijtelling tillen zullen ze volgens mij meer (veel) meer moeten doen dan enkel deze aandrijflijn daar in proppen.
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Nou nog een golf variant variant (pun intended)
170pk, 14% bijtelling en DSG in een auto die er niet uitziet als een druipkaars. Dit wordt een kassucces voor PON. *zwaait naar Prius*
@thomaz: …en Toyota, buigt en zwaait lachend terug na 12 jaar Prius, een Auris Hybrid, Yaris Hybrid, Prius Wagon en Prius Hybrid…
Neeee, VW heeft hier in een klap Toyota aan het beschamend op achterstand gezet. Grow up!
@jetlag: Prius Hybrid had natuurlijk Prius PLUG-IN HYBRID moeten zijn…
@jetlag: GD!?! Té gretig geweest @#%^[email protected]#
VW heeft hier in een klap Toyota beschamend op achterstand gezet.
But you catch my drift
@jetlag: ik ken de Prius heel goed. Wel 10.000km aan rijervaring mee opzetten. Het went opzich wel, maar leuk wordt het nooit. VW zal inderdaad niet wereldwijd de Prius op achterstand gaan zetten maar in Nederland wél verwacht ik. De enige reden dat al die leaserts namelijk voor een Prius hebben gekozen is 14% bijtelling. VW is in ons land al sinds jaar en dag het meest geliefde leasemerk. Koppel dit aan een middenklasse auto met 14% bijtelling en je kan niet anders dan toegeven dat PON een gouden wapen in handen heeft. Temeer omdat dit een \’normale\’ auto is die niet meteen pretendeert een rijdend vliegdekschip te zijn.
@thomaz:
En hoe zit het met de betrouwbaarheid?
Ze krijgen een normaal TSI tje al niet fatsoenlijk in elkaar geschroeft. Laat staan dat ze dan ook nog het hybride verhaal onder de knie hebben.

En al deze ellende stoppen ze dan in een model dat nauwelijks uitstraling heeft….
Nee dan hadden ze dit drama beter in een Golf kunnen lepelen. Dan hadden ze er nog een aantal in de Lease kunnen slijten….
Wat n mooie skoda Rapid!
Wat een geweldige wagen! Deze zou ik zo voor de deur zetten.
Ah eindelijk weer een succesje voor de lease, dat is de enige plaats waar PON zijn auto’s nog kwijt raakt.
@bullgod76: u gaat een Lamborghini leasen bij PON?
@thomaz: Laat ‘m nou maar eerst z’n skelter afbetalen..
@kaasboerin: De laatste keer dat ik op een skelter heb gezeten is al minstens 30 jaar geleden.
@bullgod76: Dan is ie nu hard opweg naar z\’n rolator… :-)
@thomaz: Nee, voor die 15 minuutjes naar mijn werk heb ik geen auto nodig, dat lukt ook wel met de fiets.

Of heeft Lamborghini ook fietsen.
Dan zou ik mij nog wel eens bij PON willen melden ;)
@bullgod76: Lamborghini heeft heel veel soorten producten, en het grappige is dat ’t meestal nog meuk is ook.
Ziet er wel beter uit dan z\’n conculega\’s maar niet op mijn oprit, daar is ie net even te groen voor…
@850t5r:
In de zin dat deze zo onopvallend en saai is, zie je hem toch niet staan op je oprit….
@jrk68: nou hij is echt niet saai…

rij er nu een maand in….. en 2 weken in frankrijk en spanje… Genoeg bekijks en aanspraak


Bovendien is de executive line echt executive..
Ook hier is de oprit nog niet klaar voor dit soort groen geweld, maar het is al een hele stap dat er een hybride(in de betaalbare klasse) is met een normaal(saai) uiterlijk.
Maar wat stoot ie nou gemiddeld uit? Of verklapt vw dat nog even niet?
@sir_smokalot:

Ergo, waarschijnlijk is de uitstoot nu 96gr. of meer, waarmee hij alleen 2012 nog 14% is en dus een eindsprintje van PON. Als-ie onder de 96gr. was gedoken voor 14% in 2013 hadden ze dat denk ik héél hard van de daken geschreeuwd…
@Jesper: “De autofabrikant geeft een gemiddelde op van 1 op 25,6, wat gelijk staat aan een uitstoot van 95 g/km”

Schreeuwen maar!
@inny: Waar lees jij dat?
@inny: Ik rij er nu een maand in… Fantastische auto…

Maar 1 op 25 no way Jose…..

Reken maar maximaal op 1 op 16….
@sir_smokalot: madeliefjes
@sir_smokalot:

Ik rij er nu een maand in ,,, maar 1 op 25 haal je echt niet…

Maximaal 1 op 16….

En op de lange weg naar Spanje Frankrijk minder..
1 voordeel file rijden is bijna niet verbruiken… en ook in stad dus…
gedwongenleaser
Voor dat geld toch liever een CT200; vind ik mooier om te zien en vind ik meer premium-gevoel geven qua interieur. Desalniettemin lijkt me dit een prima auto die het zeker erg goed gaat doen (mag je hier wel andere velgen opknallen, deze zien er echt niet uit)…
@gedwongenleaser:

CT200 mooie auto totdat je er mee rijd, lomp zwaar geval met een soort van variomatic automaat waardoor de auto onnodig loopt te brommen en er meer geluid dan acceleratie is. Is gewoon een Prius met een ander jasje aan.

Nee dan liever een Jetta 1.4turbo + electromotor en DSG
gedwongenleaser
@civicfk3: ik heb andere ervaringen, smaken verschillen gelukkig.
Als het waar is lijkt het mij een prachtige aanbieding.

Ben wel benieuwd hoe consequent de anti hybride colonne nu blijft:

– hybride is niks
– electro meuk
– vervuilende accu’s

Of mag het nu ineens wel omdat het Duits en zelfs van VW is?

ben wel benieuwd of het goed werkt. De Audi hybride was niet erg verfijnd begreep ik in tegenstelling tot die van Toyota.
@glashelder: Hybride/Electro is nog steeds niks. Maar gedwongen door belasting-korting en brandstof kosten (vooral ook door de belastingen er op) word de zakelijke markt gedwongen door de knieën te gaan. “If you can’t beat them, join them”.
Welke halve zool in Nederland koopt er nou een sedan?
@heyaudi:

Ik als ik een BMW 3/5 serie zou kopen.
@heyaudi: Ik heb er twee, en een coupé. Met slechts twee kinderen heb ik genoeg aan een sedan. Zou ik meer als twee kinderen hebben zou ik eerder voor een busje (mpv) gaan dan een station. Dus om antwoord te geven op je vraag; Ik ben blijkbaar een halve zool. Baaije dankie !
@popoff: Afschrijving op een sedan is hoger. Dus veel plezier met de restwaarde.
@heyaudi: De ene Sedan rij ik ‘van de baas’ en de restwaarde is dus in de lease termijn verwerkt. De andere sedan is een hobby auto en gaat m’n gezin niet meer verlaten. (mijn 7-jarige zoon heeft al bedongenm dat hij haar na mijn dood mag ‘ver-erven’) En de coupé rijd mijn vrouw mee. Het dak kan er ook af, dus restwaarde..ach, komt wel goed.
@popoff: Ligt er ook aan wat voor type het is. In het hogere segment steekt het al iets anders in elkaar.
@heyaudi: Hoe je het went-of-keert. De Civic Hybride is ook een sedan, die zie ik toch redelijk wat rijden en schijnt zelfs een heel populair export-product te zijn als occasion. Die kan ik begrijpen, want ook de Civic ziet er niet uit als een zet-pil zoals de Prius,Insight en Ampera/Volt. Al vind ik die laatste de minst slecht uitziende van dát trio. Daarnaast met de overtuiging hier in NL, het is een VW, met de voordelen van de andere echte pioniers op de markt (Honda/Toyota) dus; succes verzekerd.
@popoff: niks mis met een sedan. Zolang je een normaal aantal jaren met een auto doet is er niks aan de hand wat betreft afschrijving, lekker blijven rijden dus, die 2 sedans en die coupé.
@heyaudi: ik straks… En veel mensen in mijn familie. Restwaarde is niks mis mee, maar iets voor mensen die nieuw of 1 keer in de 2, 3 of 4 jaar nieuw kopen. Dat doen veel mensen wel, maar veel ook niet en dan is de restwaarde opeens een stuk minder belangrijk. Ook vind ik sedans vrijwel altijd mooier en dat is bij mij in ieder geval een groot deel van de beslissing.
Volkswagen zet met deze auto een serieuze concurrent voor de Prius neer. Nette auto, zeker geschikt om in de zakelijke klasse goed mee te komen. Hopelijk komen er meer concurrenten met een hybride variant, dat komt de ontwikkeling van de hybridetechnologie ten goede, en zal uiteindelijk de prijs ook doen dalen. Ook al ben ik liefhebber van auto\’s met verbrandingsmotor, zo langzaamaan ontkomen we niet aan alternatieve aandrijflijnen, en dan is hybride een goede optie.
De nieuwe Golf 7 zal deze behandeling ook wel krijgen. Maar als ze daar nou een béétje slim zijn bij VW, doen ze dat eerst voor de Variant. Snel introduceren en hop hop, je ziet niet anders meer op de weg.
Tsja, jammer dat het, gewongen door de pionier Prius, moet.
Maar als het dan toch zakelijk een (betaalbare) Hybride moet worden dan toch maar één die er uit ziet als een ‘normale’ wagen. Deze is meer praktisch dan de CT200h/Auris want; volwaardige 4deurs sedan. Een zo te zien véél goedkoper dan de DS5/508 Hybrides en minimaal zo goed qua uitrusting. Ze doen het goed bij VW. Nu nog even de Golf 3 & 5 deurs en de Variant erachteraan dan is het gamma compleet.
@popoff: Alleen zijn de DS5 en 508 Passat concurrenten. Dus het prijsvergelijk gaat niet helemaal op. En de DS5 heeft een 200pk drive train dus is ook iets krachtiger.
@E34M5Touring: wat ik uit de testen begrijp schurkt de Jetta qua formaat heel dicht tegen het D-segment aan. Wat ik ook uit de testen begrijp is dat die 200pk systeemvermogen er bij lange na niet uitkomt in de praktijk gevoelsmatig bij de PSA\’s. Denk dat deze Jetta en de PSA-hybrids even snel zijn.
@thomaz: Hij staat nog steeds op een Golf onderstel dus groter dan een Passat gaat ie niet worden. Bovendien blijft het wel degelijk een Golf met kont en daar wordt ie ook geplaatst. De reden dat ie bij grotere auto’s geschaald wordt kan ook wat te maken hebben met de prijs van de Highline. Ik denk niet dat dat de meest verkochte versie gaat worden. En dan zit ie qua prijs (comfortline) weer veel dichter bij de Golf, Astra en Focus.
@E34M5Touring:
En rijdt als een krant…. Het vermogen is leuk, alleen de versnellingsbak gooit roet in t eten bij de Peugeot en Citroën.
@Thomas20vt: De EB6V bak is nooit perfect geweest, maar er is goed mee te leven als de verkoper even de tijd zou nemen om uit te leggen hoe je er mee moet rijden. Men rijdt die dingen als een vol-automaat maar dat is het niet. Als je iets gas loslaat op het moment dat ie wil gaan schakelen schakelt ie snel en nagenoeg schokvrij. Heb zelf bij Citroen gewerkt en wij namen klanten altijd even mee op een klein ritje. Die gaven meestal toe dat het inderdaad soepeler ging op die manier. Tuurlijk, het is geen DSG maar er is prima mee te leven. Persoonlijk vind ik de DS5 echt heel mooi. Niet de meest praktische auto maar wel weer lekker eigenzinnig. En die 14% bijtelling maakt hem wel aantrekkelijk. Bovendien las ik dat Peugeot hun modellen ook voor 2014 in de 14% hebben gekregen. Dat zal ze met de DS5 ook wel gaan lukken dan. Dit is voor de Jetta nog niet bekend.
@E34M5Touring: De DS5 is echt wel kleiner als een Passat en duurder dan deze Jetta, de 508 ben ik met je eens. Maar ik stelde vooral dit vergelijk vanwege het ‘loze’ commentaar wat sommige hierboven hebben. Die maken de zelde vergelijking. En die gaat niet op, ook in mijn opinie. Qua prijs ligt deze Jetta op niveau van de Prius/Insight/CivicH/CT200h. En als ik daar tussen ‘gedwongen’ zou moeten kiezen van mijn werkgever, zou toch een ‘normale’ Sedan, als deze Jetta, mijn voorkeur hebben.
@popoff: Iedereen vergelijkt ze met die auto’s omdat de prijs van een afgeladen Highline Jetta rond de 37k ligt. Maar die ga je niet op elke straathoek zien. Dat wordt in NL gewoon de comfortline op 16inch. Dan ligt de prijs inderdaad op Prius niveau. En dan komt de voorkeur inderdaad op hatchback of sedan.
@E34M5Touring: Een ‘volgeladen’ Prius kost ook rond dat geld (37K). Toch zie ik die redelijk vaak staan.
Een volgeladen DS5H kost 48K. De Pug ook zoiets dat is toch serieus anders geld, of ? Er zijn iig dagen zat dat ik het verschil niet in m’n kontzak heb. ;)
@popoff: Ja volgeladen wel ja. Maar hoeveel mensen bestellen zo’n ding afgeladen vol? Dat zijn er geen 1000en. Daar zit je markt niet. Dat was ook mijn punt met de Comfortline. Die ga je hier veruit het meest zien dus die Highline prijs is niet interessant voor het vergelijk. En je kan zeggen wat je wilt maar een DS5 is echt wel een Passat concurrent en geen Jetta concurrent. En dan is 48k (en dan zit ie wel vol en heb je 200pk en 14% bijtelling) Daar heeft VW op dit moment nog geen antwoord op. Waarom denk je dat die 508 het zo goed doet.
@E34M5Touring: Vergelijk de buiten en binnen maten eens van de DS5 tegenover de Passat en je zal ook de conclusie moeten trekken dat de DS5 een slag kleiner is. Qua maat zit die precies tussen de Jetta en de Passat in. Qua maten zit hij eerder op de Skoda Octavia (Binnen VAG) maat.
De 508 is wél een volle concurent van de Passat. Hoe mooi ik de DS5 ook vind (want dat is’ie) hij is écht kleiner.
Ben allang gaan kijken, omdat ik volgend jaar maart weer mag gaan vernieuwen. En natuurlijk betekend dat een ‘ronde langs alle velden’ om te kijken wat er te koop (leasen) is binnen mijn lease budget…. De maat (zeker van binnen)heeft mij doen afhaken wat betreft de DS5. Jammer.
@popoff: Vergeet ik nog te zeggen, mijn ouwe-trouwe Passat 3C stond naast de DS5, dus vergelijken was makkelijk.
@popoff: Het is mij niet opgevallen. Toch blijft het laatste punt staan. VW heeft op dit moment niks in dat segment wat daarin meekan. De meeste Passat (lees Duitse merkenrijders) stappen niet snel over op Frans, gewoon omdat de karakters zo verschillend zijn. Gezien het succes van de 508 is daar wel vraag naar. En zo zie je maar weer, dat uiteindelijk de portemonnee verder gaat dan merkentrouw. Nou heeft de Passat het nadeel ook alweer een tijdje op de markt te zijn. Die gaat ongetwijfeld komen binnenkort en dan zullen ze dit wel weer recht trekken.
@E34M5Touring: Mooi hé ? De wereld van de auto.. ;)
@popoff: Immer interessant!
KIA Optima hybrid kost 29.000 euro, maar die heeft een hogere bijtelling.
Goed dat er nu eindelijk meer concurrentie op de hybride markt komt: ik heb ’t gevoel dat importeur Louwman de weggevallen bpm deels in eigen zak steekt middels hogere prijzen van de Toyota hybrides in Nederland vergeleken met Duitsland.
Ik ben benieuwd hoeveel garantie VW gaat geven op ’t hybride gedeelte: de rest van de auto zal het met de gebruikelijke zeer povere twee jaar moeten doen schat ik…

Jetta als model ziet er prima uit vind ik: geslaagde vormgeving en hij komt op mij volwassener over dan een hatchback. Daarnaast heeft een Jetta geen petjes/allochtonen imago. Dat lijkt mij ook wat waard.
Dat is nog eens een Hybride. VW liep achter, maar zijn nu aan het Inhalen met de hoofdletter I
@meneersander: nounou, je doet net alsof er een Ferrari op de markt komt. Je hebt er nog geen meter mee gereden. Misschien rijdt dit wel net zo als elke andere VW, dat is niet zo comfortabel namelijk. Verder is een VW ook gewoon plastic fantastic.
@rufctr01: Niet zo comfortabel als je uit een Bentley komt of zo, maar voor de normale mens is het een prima auto, hoor.
@meneersander: nou ik vind dat hij gelijk heeft! ze schudden echt alle kanten op, oudere modellen die wij hebben gehad van vw waren veel comfortabeler
@Flamingo: Eens! Ik heb 2 passats gereden (model 2005 en 2011) en beiden echt niet super…
-edit: nutteloze bijdrage-
Hoezo Priussen kapot maken? Die is veel goedkoper!

Eerder in het vaarwater van een CT200h… ik zou het wel weten, ik rijdt liever Premium!
Hehe… eindelijk een enigszins normale 14% bijteller. Goede looks, lekkere motorisering en automaat, ruime kofferbak. Dit alles itt 508 en DS5. Ik zat al tegen die Focus en Megane aan te hikken… Maar goed, autorijden mag best wat kosten voor iets leuks. Dus niet zo goedkoop als die Megane of Focus maar wel een stuk fijner denk ik zo.
Ik zeg, doen! (ondanks dat ik een station zoek…)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).