‘Volkswagen lanceert ultra-budgetmerk in 2015’

Auteur: , 69 Reacties

In maart lanceerde Volkswagen het plan om een 'instapmerk' onder al zijn andere merken te lanceren met de filosofie 'veel Volkswagen voor heel weinig'. De eerste contouren beginnen zich nu af te tekenen: er komen drie modellen.

Vanaf 2015 wil Volkswagen zijn verkoopcijfers verder opkrikken met een auto die vanaf 6.000 euro te verkrijgen is (eerder werd gesproken over 5.000 euro). Deze zal er als sedan, stationwagen en Van komen. Voor de eerste twee carosserievormen wordt gemikt op een lengte van 4 meter, de budget-VW in busvorm (met 5 of 7 zitplaatsen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Dacia Dokker) mag 20 centimeter langer worden.

Alle modellen hebben dwarsgeplaatste motoren, maar het is ons nog niet helemaal duidelijk of deze auto’s exclusief voor opkomende markten zijn, of dat VW er ook Europa mee wil bestoken.

Het eerste ligt het meest voor de hand, gezien de positionering, en waarschijnlijk de bijbehorende bouwkwaliteit en gedateerde technologie. Maar dat blijft vooralsnog speculatie, net zoals de vraag wat voor badge/logo het nieuwe merk gaat krijgen (via Autobild)

Deze onthullingen komen ruim een week nadat Nissan bekend maakte voor de herintroductie van Datsun te mikken op een vanafprijs van rond de 3.000 USD (2.500 euro).

Update – laatste details: prijs tussen 6-8k euro (sedan: 6.000, Kombi: 7.000, Van: 8.000), alles vierdeurs, intro Q3 2015, en…VW wil er ook mee Europa in!



69 reacties

Is Volkswagen niet al budget dan?:o
@flutterby: Nee, dat je voor een up zoveel moet betalen is schandalig.
@W115: Geloof me, de Up is echt vele malen beter dan z’n concurrentie!
@autospotter15: Beter dan een mii?
@TimoBac: neen de citigo en mii horen ook bij de VAG groep
@autospotter15: Ah, ik wil je best geloven maar waar blijkt dat dan uit? Betrouwbaarder? Veiliger? Gaat-ie langer mee?
@autospotter15: KLopt, de Up! rijdt best lekker.
@straatpiraat: Maar is wel lelijk, heb daarom maar een Picanto gekocht
@tvklarenbosch: Wel met LED dagrijverlichting mag ik hopen?
@straatpiraat: Helaas niet.. Had de keuze tussen dat met de driecilinder of de viercilinder.. Was niet moeilijk;)
@tvklarenbosch: Okee, mijn mams heeft er een, vind jij de besturing ook zo ontzettend gevoelloos? Voor de rest een prima auto, dat wel.
@tvklarenbosch: Ik neem aan dat je van het vrouwelijk geslacht, of dames kapper bent?
@audicoupe84: Nee beide niet. Was ik dameskapper/vrouw/homofiel geweest had ik een Twingo genomen. De Picanto en de Up! zijn de enige auto\’s in dit segment waar je je als hetro man niet voor hoeft te schamen. Zeker als 23 jarige niet dacht ik.
@autospotter15: beter in wat?
@autospotter15:

Nee dank je…de polo is al waardeloos laat staan de up.
Gooi de deur van een polo eens dicht en de andere valt er zowat uit.
@W115:
Inderdaad. Dat wat je voor een redelijke Clio nieuw krijgt, krijg je een volledig uitgeklede stofzuiger die zich Up! noemt.
Een klein (design-)busje voor het MKB is een gat in de markt.
@bentley1969: Die zijn er toch al? Kangoo, Berlingo, Partner, Combo, Caddy… Veel kleiner kunnen ze niet worden want dan mogen ze niet op grijs kenteken.
@potver7: Nee, ik bedoel een ‘mini VW Transporter’
@bentley1969: sharan?
@4991: Bedoel meer richting de Barkas.
Dan kan Kia dus weer inpakken
Krijgt dat budget merk dan ook 7 jaar garantie? Mooie afwerking van binnen? Ehet leukste design in zijn klasse?
Over de kwaliteit van techniek heb ik niet mijn twijfels bij Kia, nu staan ze qua prestaties en verbruik van motoren nog een stapje achter, maar ik weet zeker dat ze binnen afzienbare tijd, gelijk of misschien wel voor staan op de concurrentie. Boks daar maar eens tegenop.
Ik denk dat VW hiermee in de vijver van skoda en seat gaan vissen.
@flippert:
@bigbrabo: juist de kwaliteit is ook nog steeds onder de maat, zie alle recente Dekra rapporten.
Ik zit te bedenken wat ze dr nog uit kunnen laten. Maar ik kom uit op het weglaten van spatlappen, ruitenwissers, antenne en misschien weer terug naar de ongelijke spiegels. Ik bedoel in een Golf 7 heb je achterin nog handbediende ramen…..
@E34M5Touring:

Wat er ook niet op zit, kan ook niet kapot gaan.
@xxxx: Ze zullen er toch een motor in moeten hangen……….
@xxxx: tja, zo kan ik ook het scharrige beleid van VW recht lullen. Het is gewoon schandalig dat je nog moet slingeren bij zo\’n overpriced Golfje!
@rufctr01:

Niemand dwingt je om het te kopen.
@E34M5Touring: Isolatie, airbags, airco, radio…
En waarschijnlijk is de basis het onderstel van een Golf II, daarvan zijn de ontwikkelkosten inmiddels wel terugverdiend.
@potver7: Dat heeft een Golf ook niet standaard.
Ik hoop zo dat ze de Golf 1, de T1 en de Caddy mk1 opnieuw gaan maken. Ik koop ze alle drie!
Feeling the pain of Dacia’s uprising?!
Een klootjesvolkswagen.
Eindelijk gaan ze weer volkswagens bouwen.
Om dit merk vervolgens weer steeds duurder te laten worden en er over een x aantal jaren nog een “goedkopere” budget-merk op te richten?

Ik bedoel, Skoda en Seat behoorde toch eigenlijk al een budget merk te zijn? En volkswagen van oorsprong toch ook?
Ik zou er een spaarzegelboek systeem voor maken, maar dan moet je wel verplicht lid zijn van een partij die er een bepaalde ideologie op na houd. En wel motor achterin natuurlijk…
@norge: He ja! En dan iemand vragen om op die basis een lager, sportief modelletje te maken!
@norge:
Ik ken nog een Oostenrijker, die de idee├źn heeft gejat van een paar Tsjechen en een Hongaar.
Hij is trouwens voorstander van een luchtgekoelde motor.
Maar ik ben bang dat die man dan wel sportwagens wil gaan bouwen op hetzelfde platform.
Zou dat in orde zijn?
@desjonnies: Die sportwagenfabriek kunnen we later wel weer overnemen …
@norge: De Up! is al met airmiles.
Volgens mij was ‘budget’ al ter sprake gekomen vanaf de ontwikkeling van de Golf 6 en Golf 7.
Niks veranderd van de 5..
Het lijkt wel alsof VW de laatste jaren steeds meer met zichzelf gaan concurreren. Ik vind het allemaal maar scheef. Waarom zou je een Passat kopen als je voor minder een Superb kunt kopen? (die ik overigens ook mooier vind). Waarom zou je een A3 kopen als je ook een Golf kunt kopen? Is de A3 zooooooveel beter dan? Ik denk dat als je een A3 in een Golfjasje stopt dat niemand het verschil merkt.
En nu gaan ze het Seat en Skoda dus weer moeilijker maken.
@berlinetta:
Heb een tijdje een golf 6 gereden en in een A3. De A3 straalt na mijn mening meer uit, je voelt iets meer luxe in de auto. Los van de redenen waarom hij duurder kan zijn zoals: kwaliteit, luxe, rijgedrag.. Is het rijden in een A3 voor sommige mensen natuurlijk ook een andere beleving omdat hij uberhaubt duurder is dan de golf.
Het beleid is duidelijk genoeg. Laat de auto + het merk met je klant meegroeien. Slank, jong en scherp: Golf I. Obesitas, zulvergrijs en bollig: Golf VII. In de tussentijd heeft VW 2 of 3 modellen onder de Golf kunnen introduceren. Polo, Fox en Up!.
Zo is het ook gegaan met Skoda en Seat. De Favorit was budget – toch ff wat anders een Octavia.
Door alles up-market naar het midden te schuiven, wordt het wel dringen in het midden. A3, Leon, Golf of Octavia maken elkaar weinig (al is er van die laatste dan geen hatch).
Raar. VW-groep HAD een budget-merk binnen hun gelederen : Skoda. Maar ja, dat moest net zoals Seat ook richting de premium kant opgaan … Hoe stom kan/kun je zijn ?
Ze hadden het goed gepositioneerd allemaal in het begin. Audi = premium. VW = Jan Modaal. Seat = sportieve/jonge mannen/vrouwen/gezin. Skoda = kwaliteit voor minder geld.
@Arco: Zo zie/zag ik het dus ook.. Probeerde Skoda te ‘verbeteren’ maar vergaten dat het dan ook meer moest gaan kosten.. Althans zo lijkt het…….
@kaasboerin:
In de tijd waar jullie het over hebben werd er bijna geen Skoda verkocht. Nu daarin tegen groeit het merk enorm. ongeveer 8,5% vergelijken met vorig jaar. En nee ze concurreren niet verkeerd met elkaar, want de verkoop cijfers van de andere merken van VW zijn ook alleen maar gegroeid.. VW zelf ongeveer 10%.. audi ook ongeveer 10% dit jaar
@solmatje:
En met een winst van 11,5 MILJARD in 2011.. Doet VW Groep ook niet veel verkeerd denk ik.. (Verdubbeling van 2010)
@Arco: ik moest even denken aan dit artikel van een tijdje geleden:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/03/24/volkswagen-skoda-is-te-luxe-en-moet-weer-sober-worden
Het lijkt me dat VAG geen idee heeft wat ze met Skoda moeten doen.
@potver7: Dat idee krijg ik/heb ik ook … Omdat de markt schreeuwt om goedkopere auto’s in deze mindere tijden, gaan ze iets “nieuws” in de markt zetten wat bakken met geld gaat kosten, terwijl ze dat al hebben/hadden. Maar ja, het merk Skoda kan je nu ook niet meer zomaar naar beneden positioneren… Daar zijn die Suberb-rijders niet zo blij mee namelijk ;)

NSU zal niet terugkeren als budget-merk. Ken je historie… Het merk Trabant zal wel opgekocht en gebruikt worden ;)
Zolang ik in de budgetklasse geen Aziaat hoef te kopen, vind ik alles goed!
Euroshopper?
VAG en een Ultra-Budgetmerk??
Hoe denken ze dat dan te gaan doen voor die 6000euro?
Dat word dan dus zeker een UP! zonder interieur en motor, oftewel een dOWN!
kunnen ze toch makkelijk Seat voor nemen ..
@lincoln: inderdaad, loopt voor geen meter en ziet er ook al gedateerd uit.
VOLKSwagen is al voor plebs…
@Svenska_Aeroplan_AB:
En SAAB is voor?
@solmatje: Voor mensen die een aparte, snelle, stijlvolle, sportieve maar toch ingetogen auto zoeken. Helaas zijn daar niet genoeg van…
@Svenska_Aeroplan_AB: Aha ok, zeg dan voortaan: “ik vind VW voor plebs”.. en zeg dat ook meteen: “ik vind Saab voor mensen die een aparte, snelle, stijlvolle, sportieve maar toch ingetogen auto zoeken.”.. dan komt het wat geloofwaardiger over
VW bouwt hem voor 6000euro.Dan komt er nog BTW en BPM overheen zodat hij hier zeker 16000 gaat kosten.
Gokje… NSU!
Goedkoop maar toch heel veel VAG. Dus “premium” dus een topper!……Toch ?
Dat plan hebben ze 75 jaar terug ook al eens gehad… is ook niets van terecht gekomen…
Een auto waar zelfs de wielen optioneel zijn… Of is deze grap al eens gemaakt in dit topic?
Zou VW dit oorspronkelijk met Suzuki van plan zijn geweest? Alleen dachten de Jappen er totaal anders over.
Maar hoe gaat dat merk heten? DKW? Wartburg?
@dafmaf: KDF,kraft durch freiheit ,of zoiets …

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).