Volkswagen MQB, eindelijk zijn alle auto’s één

Auteur: , 64 Reacties

Het heeft even geduurd maar Volkswagen is er nu toch in geslaagd. Wereldheerschappij ligt binnen handbereik, het Modularer Quer baukasten is af en echt voor iedereen. Eén basis voor alle modellen. Van Up! tot CC en Audi A3 tot Seat Ibiza.

Een van de beste manieren om kosten te drukken is het grootschalig produceren. Volkswagen bouwt veel auto’s maar tot nu toe ook nog redelijk verschillende auto’s. Ze hadden hun eigen productielijn nodig en kenden nog een flink aantal unieke onderdelen. Met “MQB” wil VW daar een eind aan maken. Door het aantal standaard onderdelen in verschillende auto’s nog verder te vergroten moet de kwaliteit verder stijgen terwijl de kosten dalen. Zo worden ‘exclusieve’ systemen zoals remhulp in stadsverkeer ook beschikbaar op de kleinsten. In de VW Up! is dit al goed bruikbaar gebleken.

Met de plaatjes ernaast is de uitleg het makkelijkst. Een Volkswagen is (in de toekomst) opgebouwd uit grofweg 6 onderdelen: motor, neus, dashboard, voorstoelen, achterbank en achterbak. Voor al die onderdelen, motor en het dashboard in het bijzonder gelden standaard onderdelen en maten. Wel zijn lengte en breedte van neus, stoelen, bank en bak variabel. Pedalen en stuur zitten in alle auto’s op precies dezelfde plaats, de ruimte in je stoel is variabel. Motoren, benzine (MOB) of diesel (MDB), hebben dezelfde montagepunten en distributieriemen. Cilinder aantallen en inhoud zijn uiteraard variabel.

Volkswagen modulaire motoren

Volkswagen zegt zelf in de toekomst MQB te gebruiken in de Polo, Kever, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Sharan en CC. De VW Up! noemen ze niet in deze lijst maar eigenlijk zijn de onderdelen hier ook al in terug te vinden. VAG heeft natuurlijk liever dat het platform op de Volkswagen Golf 7 of Audi A3 ‘debuteert’. Seat en Skoda gaan het platform ook gebruiken voor praktisch alle modellen.

Audi (A4 en groter) en Porsche (Cayenne) houden er vooralsnog eigen systemen op na. Onderscheidend door de in lengterichting geplaatste motoren.



64 reacties

Dit was dus hun geheime recept..
@MAB: Yup. Uiteindelijk zijn straks alleen de typeplaatjes en de marketing erachter nog verschillend. De komende jaren zijn er van het VAG-imperium dus geen revolutionaire producten meer te verwachten.

Waar is de tijd gebleven dat een auto nog vanaf de grond met een specifieke doel ontwikkeld werd?
@kevlard: “De komende jaren zijn er van het VAG-imperium dus geen revolutionaire producten meer te verwachten.” Hoezo “de komende jaren”? Is er ooit een echt revolutionair product uit VAG voortgekomen dan?
“Door het aantal standaard onderdelen in verschillende auto’s nog verder te vergroten moet kwaliteit kwaliteit verder stijgen terwijl de kosten dalen.”

Aha, natuurlijk! Kwaliteit Kwaliteit! Zekers! Wat wordt hiermee bedoeld, knotsgekke Alwood?
@theblackstig: daar hoef je slechts 1 zin extra voor te lezen.
@theblackstig: ”Een Saab 94? Er bestaat wel een Saab 9-4”
”Nee, het is BARK, niet met een F aan het eind.”

Ben je met het Nederlands getrouwd?

Goed idee eigenlijk.
@bmwmaaktrijdengeweldig: De Sonnet III is ook wel bekend onder de naam 94….
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/SAAB94.jpg
@Pallas: Kan best zijn maar ik wilde met deze geciteerde zinnen van theblackstig aantonen dat hij zijn tijd beter ergens anders aan kon besteden.. het boeit niemand..
@theblackstig: Kwaliteit in het kwadraat gok ik..
dit doen ze toch reeds jaaaren bij vag… nog meer eenheidsworst
@bmwuberalles: nu nog extremer dus… specificaties/uitrustingsniveaus en uitwisselbaarheid van onderdelen worden tot het uiterste gelijk getrokken.
in de toekomst heb je geen modellen meer.. alleen de de pakket opties: s, m, l, xl, xxl
@MAB: lol, scherp! En ik vrees niet eens ver van de waarheid…
Lekker tuffen in je Audi Roomster!
Volkswagen het Toyota van Europa. Zielloze auto’s naar mijn mening. Van mij mag het leven spannender.
@floryn: maar is volkswagen dus niet al het volkswagen van europa? Of zie dat verkeerd?
@lambo4all: dat zegt hij ook. Het Toyota van Europa. Dus Volkswagen is Europees.
Trek de streep door naar Audi, Seat, Bentley, Lamborghini, Skoda en je krijgt een vrij monotone verzameling auto’s die door het VAG concern gebouwd gaan worden .Lang leve her verschil ,wat bestaat uit de dikte van het plastiek op je dashboard.
@norge: Vergeet de záchtheid van het dash niet. Zacht dash ftw! Van hard plastic via olifantenhuid tot babybilletjes.
Geheime recept eenheidsworst en nu nog zoveel mogelijk “special editions” uitbrengen om het nog spannend te maken.
alsof het nog niet eenheidsworst genoeg was.
en wat is hier speciaal aan? ieder merk doet dit al decenia.
*sarcasm mode aan* Woohoo! Einheitswurst ftw! *sarcasm mode uit* Dus… Alle VWs op 1 platform = grotere kans op enorme recalls! Slim ;)
dus of ze rijden nu allemaal kut, of ze rijden allemaal goed:P
Trucje wordt al jaren gebruikt door meerdere fabrikanten hoor, alleen nu trekt Volkswagen het wat breder door. Wel leuk dat alle VAG haters weer alle reden zien tot bashen.
Gaat leuk zijn, naar de dealer gaan om een onderdeel van een Phaeton te bestellen voor je Skoda Yeti.
Wellicht een heel rare vraag, maar kan er iemand uitleggen wat er precies bedoeld word met een “platform”?

Gaat het hier dan over het chassis? Of over de aandrijving?
@exotic:
Lezen jij sukkel!
@exotic: Nee hoor ,geen rare vraag.
Een platform is ten eerste een chassis ontwerp met bijbehorende wielophanging en aandrijfconcept.
Een platform vandaag de dag is rekbaar in breedte en lengde en kan ook geschikt zijn voor voorwiel of vierwielaandrijving.Verder kan de wielophanging aangepast worden aan verschillende eisen.
‘Querbaukasten’ Ik vind vierkante bouwdoze een heel aardige omschrijving van 95% van het VAG gamma. Niet van het platform alleen.
De Up!/Mii/citigo staan op hun eigen platform, MSB. En naast de A3 komen ook de volgende TT/A1/Q3 etc op het MQB platform.
Hmm, slim zakelijk gezien natuurlijk, maar levert nog wel meer einheitswurst op inderdaad. In ieder geval worden engine swaps wel makkelijk zo!
@Lan_Evo: Inderdaad, bekijk het positief. Straks een TT-RS blok in je up!. Aftermarket dus geen bijtelling etc. ben ik wel bij
Vernuftig en daardoor juist meer ruimte om te personaliseren zodat kosten binnen perken blijft.
Volkswagen is op de goede weg. Alleen lopen ze wat achter GM had de Click-on Car al jaren eerder. Alles voor de winst.

Maar met deze manier van produceren, willen sommigen
(lees rijke) mensen iets anders. Ik zie goude tijden voor F&M, Morgan en Koenisegg.
@ferrari94tr:
Ja want die rijke mensen kopen anders een golf?
@mout: eerst Duits leren jij. Quer betekent DWARS, wat betrekking heeft op de dwarsgeplaatste motoren.
vierkant is Quadrat!!
Het artikel is een zeer simpele uitleg van een toch wat complexere werkelijkheid. Dit leidt dus tot ook veel “zeer simpele” reacties van een aantal bloggers (toevallig VAG haters??)
Dus er komt weer een nieuwe Scirocco :-)
@BJ: maar als je het lijstje als richtlijn neemt geen Passat meer. Dat is toch wel wat onwaarschijnlijk.
@mashell: Eensch, maar van de Scirocco is een opvolger veel onzekerder en als die expliciet genoemd wordt vergroot dat de kans toch aanmerkelijk.
Ik vraag me overigens sowieso af of echt alle modellen er gebruik van maken; de auto’s die genoemd worden zijn allemaal al aan elkaar verwant (rond de Golf) en dat wordt een stap verder gebracht, muv de CC die natuurlijk een Passat is. Zou de Passat, Superb, A4 en A6 hier ook allemaal gebruik van maken? Ik kan me voorstellen dat daar hetzelfde principe maar toch wel net andere bouwpakketten voor gebruikt worden.
@BJ: Staat overigens al voor een deel genoemd ook in de tekst natuurlijk, maar de CC valt toch ook in de grote categorie…??
Dus de kosten worden lager voor VW, betekent dat dan ook dat de prijzen voor de particulier dalen, ehm… ik denk het niet!
Allemaal hetzelfde platform, wanneer je ander vormpje wil moet je bij betalen, best wel slim.
@tritone: Nee, niet voor een ander vormpje, maar voor een ander logo op de kap moet je bijbetalen!
VAG wil met de MQB juist weg van het platformprincipe. Dit woord wil VW niet meer horen!!
Platform was een geheel van bodemplaat + aandrijflijn + assen + stuurkolom etc. (bv de PQ35, basis van A3, golf, Octavia, Leon)
de Moduläre Baukasten is een soort legoprincipe. Een serie assen (Multilink/verbundlenker) die je met een aantal bodemplaten met verschillende asafstanden kan combineren. Op die bodemplaat is dan weer een hele range aan bv achterbanksystemen te koppelen (wel/niet verstelbaar/deelbaar) en kan er gekozen worden uit de beschikbare elektrische of mechanische handremsystemen en ga zo maar door. Doordat alle modules uitwisselbaar zijn kan elk merk en elk model zijn eigen karacteristieken en prijskaartje meekrijgen. Het uiteindelijke karakter van elk model komt toch voor 90% van het design.
@espanjool: vergeet de electronica niet. Electronica is typisch onderdeel van een platform, maakt de bulk van de ontwikkelingskosten uit kan vrijwel onveranderd in allerlei modellen worden gebruikt.
verschrikelijk die eenheidsworst
“…op de A3 na.”
Logisch, want eerder zei je: “Audi (A4 en groter)…”

Mooi systeem, eigenlijk wel apart dat ze daar nu pas mee komen.
@rotarypowah: *ahem* tnx aangepast :)
Goede zaak voor de tuningwereld. Wou altijd al een TT dash in mijn Golf. Geen zagen en passen meer.. nope modular FTW!
Wat een jaloerse pisreacties hierzi zeg.
Ga eerst maar eens jullie rijbewijs halen stelletje kleuters haha
Haters gonna hate…
@blo3to3t: Rijbewijs is in de pocket. Al 17 jaar. Ben inmiddels bezig aan mijn 21e auto. En ik heb een hekel aan de VAG producten. Niet omdat ze niet mooi of goed zouden zijn, maar omdat ze té klinisch rijden. Geen enkele emotie. Hou ik niet van.

Ben daarom dolblij met mijn E91 330d. Zelfs voor een diesel een bak met ballen. En een beter platform dan van zijn VAG vriendjes.

Wat rij jij eigenlijk? Zal, aan je reactie te zien, wel een golfje II zijn. Met dikke vellege en een herriepijp.
@swaffelaer: voel je je aangesproken ofzo? ik zie jou niet voorkomen in de reacties waar ik op doel.
en hier geen golfje 2.. heb net zoals jou ook niks met VAG maar ik vind hun MQB idee wel goed verzonnen.
ik rijd zelf in een E60 540i uit 2008. en het rijbewijs is inmiddels 12 jaar in den pocket.
@blo3to3t: Uhm, de enige voor wie dit goed verzonnen is is VAG zelf. Nog meer winst (je denkt toch zeker niet dat de producten goedkoper worden he?) en nog minder maatwerk.

VAG-auto’s hangen straks LETTERLIJK aan elkaar van concessies en compromissen
Eenheidsworst was al het codewoord bij VW. Dit is de overtreffende trap (eenheidsworstigst). Hulde!
Ja, zou graag van alle schapen, die na het lezen van bovenstaand artikel, elkaar weer typisch lopen na te blaten dat VW eenheidsworst is en bla bla bééh bééh, eens willen vernemen wat voor auto ze zelf rijden! Graag wat details erbij, dus bijvoorbeeld niet alleen BMW, maar dan ook volledig BMW 318 m-look met 287.563 km op de klok en autostyle back to the future spoiler erop. Of mss rijd je later als je groot bent dezelfde auto als die op de poster boven je bed. Wellicht ben je weeste kijken bij VW, maar heb je toch als een faggot besloten voor een Peugeot, omdat je vrouw die leuk vond, oh nee de leaseprijs net iets lager was en daarom is VW nu een slechte keuze om van je cognitieve dissonantie af te komen. Troost je, voor Peugeot rijders is het bijna het het hele jaar kerstmis, want regelmatig gaat de hele kerstboom aan op het dashboard, want je hebt alweer wat naar de klote gereden. Het zal toch niet een geforceerd ‘anonieme’ Volvo rijder zijn? Verkoop dan je Volvo, want je rijdt hem voor de buren geknakt figuur. Vergeet ik bijna nog ff over Alfa te brallen, hangt ook lekker met pasta en cappuccino aan elkaar, oogt als n lekker wijf (smaakafhankelijk), rammelt als n ouwe hoer, restwaarde concurreert met kiloprijs. Ok, genoeg op vanalles lopen zeiken, kom maar op met die verhalen! :)
@wobwobgaserop: ik heb een vw passat maar die komt niet op dit platform te staan, je kunt je dan wel afvragen of dan de kwaliteit van de andere dan nog wel hoogwaardig zal zijn :p
@wobwobgaserop: Hee, Wolfsburger, ben jij nou eigenlijk zo’n identiteitsloze, slecht geïnformeerde, onzekere meeloper? Zo eentje die z’n keus door corrupte autojournalistjes laat bepalen en die vanuit instinct standaard voor de grootste groep kiest omdat-ie anders zo kwetsbaar is? Zo’n mak marketingslachtoffer weetjewel? Nee, zal wel niet, toch? ;-)
@kevlard: volgens mij heb ik jou op jouw pikkie getrapt met mijn afzeikverhaal; zat er iets herkenbaars in voor je?
zometeen zijn de navi en de airbag niet het enige dat uit je VAG-derivaat word gejat :-)

Ik voorzie wel gouden tijden voor aftermarket-leveranciers. van wielen tot radio, van turbo tot standkachel, alles past overal op (zolang het binnen je carosserie past, of maat zoals @MAB al zei)
Las net dat de Importeur een richtprijs voor de A1 Quattro heeft gezet. 70.000,- !!!!!!!!! Blijkbaar wordt niet alles goedkoper.
Goed gebouwde auto’s voor een lage prijs, briljant.
Zoveel mensen die niets kennen van winst maken…
Standaardisatie in het productieproces, niks mis mee. Helemaal niet als je heel veel eenheden verkoopt. Komt de prijs-kwaliteit verhouding alleen maar ten goede. En de onderhoudbaarheid, ook belangrijk als een merk veel servicepunten over de hele wereld heeft. Kijk dat hierboven veel liefhebbers zijn die liever in iets exclusievers of met een uitgesproken karakter rijden is logisch op een expert en liefhebbersblog als autobloh. Een BMW zit in een ander marktsegment, een Alfa is nauwelijks te koop/onderhouden in veel delen van de wereld, een Saab, tjsa het merk is zelfs koppie onder. Dus al die kritiek vind ik niet zoveel hout snijden. Persoonlijk vind ik de platform strategieën die het Volkswagen concern er al decennia op na houdt bijzonder interessant en een van de meest onderscheidende factoren ten opzichte van de concurrentie. Met name de Amerikaanse autoindustrie zoals Ford, General Motors en anderen hebben op dit punt kostbare mislukkingen achter de rug. En laten we wel wezen, het platform waar het in dit artikel om gaat zit in het hart van de productlijn van het merk met de naam VOLKSwagen. Geen exclusieve specialistische producten, maar betaalbare, functionele betrouwbare automobiliteit voor de massa. Ik denk dat een deel van de concurrentie dat nog steeds niet goed begrepen heeft en daarom moeizamer dan Volkswagen voet aan de grond krijgt in China, Brazilië, Turkije, India, Zuid Afrika en andere turbulente groeimarkten. Wat mij betreft: respect voor dit ogenschijnlijke saaie onbelangrijke onderhuidse stuk engineering in standaardistatie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).