Volkswagen Scirocco, youngtimer in beeld

Auteur: , 36 Reacties

Petjes unite! Deze is voor jullie. Hoewel, de Volkswagen Scirocco 1 en Scirocco 2 zijn inmiddels écht oud. Alleen serieuze liefhebbers hebben er nog een staan? Je ziet ze bijna niet meer rijden en de Scirocco lijkt nog steeds in de schaduw van de New Kids Manta te staan.

Het begon allemaal in de jaren ’70. Volkswagen was aan een nieuw sportief model toe. Een opvolger voor de Volkswagen Karmann Ghia. Met dat idee stapten zij op Porsche af. Die gingen meteen aan de slag.

De naam van het project: ‘Project 425’. Een bekende naam voor de oplettende lezer. Volkswagen blies dit project op het laatste moment namelijk af. Het werd allemaal te duur, te weinig ‘volks’ en het was crisis. Porsche nam het project over en maakte er haar eigen Porsche 924 van. Volkswagen sloeg een nieuwe weg in met de voorwielaangedreven Scirocco. Iets groter en sportiever dan de Volkswagen Golf die in hetzelfde jaar (1974) werd geïntroduceerd. De twee deelden ook veel onderdelen.

Voorin de eerste Volkswagen Scirocco lagen kleine viercilinders. De snelste versie (1.6 GTI) had 110pk. Daarbij woog de auto slechts 800kg.

Verkopen waren redelijk. Volkswagen verkocht tussen 1974 en 1982 504.153 Scirocco’s een viervoud van het aantal 924’s dat Porsche in die periode maakte. Toch was de Scirocco maar een bescheiden succes. De auto stond in de schaduw van de Golf en ook Opel Manta. Een Opel Manta die net als de Porsche 924 veel meer in de autosport werd gebruikt. De Scirocco (1) leek daarentegen weinig van het sportieve imago waar te maken.

VW Scirocco zuinigheidswonder

In 1982 moest het met de Scirocco 2 allemaal anders worden. Dit was een doorontwikkeling van het eerste model. Nog steeds op hetzelfde platform (Golf 1) gebouwd maar fijngeslepen. Sterkere motoren, een lagere luchtweerstand en hogere topsnelheid. Grote kunststof spatbordverbeders, zwart plastic en kleine lichtmetalen velgjes maken hem heel erg eighties. De lekkerste motoren? Volkswagen stopt zowel de 110pk 1.6 als 112pk 1.8 “GTI” viercilinder in de Scirocco en helemaal tegen het eind van de productie een 139pk 1.8 16V GTX. Nog steeds een lekker blok en ook terug te vinden in de Golf 2 GTI 16V.

Om het Scirocco-imago midden jaren ’80 een nieuwe boost te geven maakte Volkswagen Motorsport nog een aantal indrukwekkende concepten. Scirocco’s met twee motoren: de Bimotor. In de eerste twee ‘Bimotors’ lagen twee 1.8 viercilinders met beiden ongeveer 180 pk, gekoppeld aan vijfversnellingsbakken. Dit maakte de VW sneller dan Audi’s rally-geïnspireerde 2.1 turbo Quattro. Een tweede generatie Bimotor was bijna in (kleine) productie gegaan met twee 140pk 1.8 viercilinders, gekoppeld aan automaten voor een betere verdeling van kracht over voor- en achterwielen.

VW Scirocco BiMotor 1 en 2

Alle inspanningen ten spijt werd de tweede generatie Scirocco geen succes. Tussen 1982 en 1992 werden er 291.497 gemaakt. Was men niet meer in de kleine motoren geïnteresseerd of was de Scirocco gewoon te duur? Voor de 12.000-25.000 gulden kon je indertijd ook een Audi 100 kopen. Een Golf was minimaal 5000,- hfl goedkoper.

De onbekendheid of onderwaardering heeft nu tot gevolg dat je voor redelijke bedragen nette Scirocco klassiekers kan vinden. Roest-arme jaren ’80 exemplaren voor minder dan €2000,-. In Duitsland kan je met wat zoekwerk voor €1000,- al een rijdende klassieker met APK (en werk) vinden. Net wat meer speciaal en groter dan een Golf 1 of 2.



36 reacties

leuk artikel! :)

ik heb er wel aan gedacht om een scirocco te kopen als eerste auto, en is nog steeds een optie.. ze zijn idd voor relatief weinig te krijgen :) en het maakt je weer wat specialer dan alle golf rijders..
De Golf 2 is weer lekker populair de laatste jaren..
vooral leuk weetje hoe de Porsche 924 tot stand kwam :)
Leuk stukje! Die oude scirocco2 is nog steeds een mooie.auto om te zien.
“Net wat meer speciaal en groter dan een Golf 1 of 2.”

Maar ook lelijker…
Hier hoort natuurlijk een linkje bij:
Een dure 1:
http://link.marktplaats.nl/484934820?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=47161

Een goedkope 2:
http://link.marktplaats.nl/497672114?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=47161
@dennisr: … en allebei van een petje geweest …
@dennisr: Die goedkopere lijkt me wel wat, ziet er goed uit (ook 2e model, heeft mijn voorkeur) + is niet al te duur. Ook de naam die bij de advertentie staat lijkt me wel betrouwbaar (niet alleen op gokken! :D).
@dennisr: Die eerste is echt een beauty!
Blijft een leuk bakkie.
ik vond hem altijd al als een Golf maar dan cooler
Scirocco 1 is zó mooi! De 2e generatie vond ik wat minder.
Van die Bimotor had ik eigenlijk nog niet gehoord.
Wat een vreemd ding.
Voor het zwaartepunt maakt het niet uit of je 1 middenmotor hebt of 2 motoren waarvan het zwaartepunt in het midden ligt dus dat zal wel OK geweest zijn.
Maar het traagheidsmoment van dat ding moet toch gigantisch veel groter geweest zijn dan van enige andere wagen uit die tijd?
Dat kan toch geen soepel en agiel wagentje geweest zijn.
@Hupke: Ja hè? Ik kende hem ook niet. Zelfs nog nooit van gehoord.. en dat is dan een VW adept.. ;) Ben eens op onderzoek uit gegaan. Hier zie je er alles over:

http://website.lineone.net/~dr.dub/360_4.htm

Erg creatief. Zelfs koeling d.m.v. het tankklepje.. lijkt mij wel een kanon om daar eens mee te rijden.

OT: De Scirocco 1 is absoluut de mooiste! Wat een gave youngtimer is dat. Er lopen op het Volkswagen Forum best mooie restauratieprojecten. Check deze maar eens.. prachtige cleane engine-bay:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34672&page=1&pp=20&highlight=scirocco
@Freewarefreak:

Thnx voor die link, ik ben echter nog enorm geïnteresseerd naar hou die nu eigenlijk zou rijden. Ik ga toch eens rondvragen bij wat vrienden of er niemand iemand kent met zo’n speelgoedje.

Het lijkt me dat het vreselijk moet zijn om mee te gooien en smijten.
Gaaf stukje, ik vind de 2e gen mooier. Vind de dubbele koplampen niet zo. leuk model mooie youngtimer.
Die tweede generatie Scirocco is inderdaad voor relatief weinig geld te vinden. Die eerste serie is echter andere koek; die zijn in onverprutste toestand serieus schaars geworden. En heb je er een uit de categorie rijdende opknapper, dan wacht je een pittige zoektocht naar zaken als plaatwerk en interieurdelen.

Wat dat betreft kan de VAG-groep nog wel wat leren van Mercedes en BMW; die bedienen hun youngtimer-liefhebbers beduidend beter.
volkswagen is nog een feest van onderdelen vergeleken met de italiaanse merken. die staffen je auto liefde voor het merk eigenlijk af
@ferrari94tr: Je hebt voor de Italiaanse merken ook meer onderdelen nodig, gaan snel stuk die dingen, oogstrelend design….degelijkheid 0.
3de generatie is over 6 jaar, als de prijzen ver genoeg gezakt zijn, ook een petjeswagen.
Als ze dan nog rijden, want die 1.4TSI blokjes gaan geen 2 ton mee.
@alcantara: klopt, want tenslotte zijn ook de Corrado’s dat stadium al gepasseerd.
Eerlijk gezegd nog nooit een gezien (of opgevallen).
Schitterende velgen onder die blauwe BiMoto! Ah, de jaren ’80… the era of all things great, waaronder ikzelf :P
Is de Scirocco niet met VR6 en G60 blok geleverd of kwamen die pas later in de Corrado
@rikkie: Nee, die kwamen pas later in de golf 2/3 en corrado e.d.
@Maartent: Corrado is ook nog steeds een dikke bak. :)
Doe mij is een Scirocco Mk1 uit Duitsland met APK voor 1000 euro of minder dan…? :D
Zwijmel zwijmel.Mijn droomauto toen ik net mijn rijbewijs had. Maar ja, ze moesten in de jaren 80 nog zo’n 7000 harde guldens opbrengen als occasion en mijn budget was maar 3000. Dat werd dus een rotte C-Kadett die met de invoering van de APK meteen de schroothoop op kon. Maar nog steeds staat dit autootje op mijn netvlies.Een Golf GTI maar dan in een sportief maatpak. Eenvoudig, tijdloos en hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier hij wordt.
Hij komt ook in Forza 4 :)
Voor deze prijzen heb je ook een Audi Coupe, nog exclusiver
Oehh die 1 is wel mooi. De 3 is ook mooi. De 2 vind ik minder….
Absoluut een klassieker… maar oh zo verschrikkelijk lelijk.
Scirocco die de heren van de hermandaad peultjes laat zweten
Klassieker uit de archieven van Blik o/d weg

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5n9T3aNjdtA
Het model moet de massa aanspreken en dat deed het te weinig. Een sport coupé moet iets vulgairs hebben zoals een Manta en Capri. Bad boy dat ontbreekt in het Scirocco ontwerp.
die dingen zijn werkelijk nooit echt goedkoop geweest ..
anders had ik er allang 1 in de collectie ..

wat opzich heel vreemd is ..
want er is er geen 1 in originele staat ..
Hmm… dit had ik graag als eerste auto gehad.
Maar ze hebben allemaal al best veel km’s gereden, en ik was bang voor veel onderhoud…
Blijft prachtige auto, liever de tweede generatie dan de eerste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).