Volkswagen viert 10 jaar Touareg met ‘Edition X’

Auteur: , 61 Reacties

Precies een decennium geleden lanceerde Volkswagen op de Autosalon van Parijs zijn eerste SUV, de Touareg. Om dit nog even aan te stippen komen de Wolfsburgers nu met de Edition X, een actiemodelletje.

De Touareg Edition X (klinkt als Project X) rolt standaard op 19-inch ‘Moab’-lichtmetaal, en is voorzien van een lakkleur die de exotische naam Moonlight Blue Pearl Effect draagt. Daarnaast is het model volgestopt met opties als een panoramisch zonnedak, en bi-xenon verlichting met LED’jes.

Daarnaast is de SUV voorzien van het ‘Chrome & Style’ designer pack, met verduisterde ramen, en natuurlijk ‘Touareg X’-logo’s. Van binnen komen we onder andere amberbruin nappa-leer en sjieke stiksels tegen.

Het actiemodel komt in een tijd waarin de Touareg, die voor het laatst in 2010 een update kreeg, het in Nederland nogal moeilijk heeft. In de eerste drie kwartalen werden er slechts 73 exemplaren verkocht, slechts de helft van een jaar eerder.

In een reactie verlaagde Volkswagen per 1 oktober de nieuwprijs van de diesels met maar liefst 15%, en werd bovendien de 3,6 liter V6 benzinemotor geslachtofferd (E-label he…). Benzinerijders kunnen nu alleen een hybride-Touareg rijden. Misschien trekt de Edition X nog wat nieuwe klanten?



61 reacties

Wacht nog wel twintig jaar op de spannende XXX-edition…
Vreemd dat die zo slecht verkoopt, ook als je ziet hoeveel je er van ze voorgangers ziet rondrijden. En hij rijdt geweldig.
@mikkeloentje:
Dat is knap, dat jij voorgangers van de Touareg ziet rijden.
Hij heeft namelijk geen voorgangers….
Alleen een ander lampje zo hier en daar in de 10 jaar van zijn bestaan.
@mikkeloentje: rijdt geweldig? Het stuurt als een verhoogde bestelbus… Zelfs de V10 TDI met luchtvering rijdt maar deinerig. Zal wel met hoogte en gewicht te maken hebben…
@RRenault: Och och je moet die oude zwabber niet met de nieuwe vergelijken. Qua stugheid vind ik hem tussen de nieuwe q7 en cayenne zitten (aangezien het onderstel ook overeen komt) maar de veerwegen zijn verschillend.
@mikkeloentje: kom er genoeg tegen, zowel het oude als het huidige model.
@mikkeloentje: Uit meerdere tests is gebleken dat de Touareg qua rijgedrag echt nog achter ligt op zijn concurrenten. Ik heb zelf ook eens in de oude V10 TDI mogen rijden en in die nieuwe V6 TDI. Zo geweldig vond ik het allemaal niet.
@berlinetta: Tijdschriften
@berlinetta: Welke dan, de story, prive of de magriet ?
@dawwg: de taptoe
@mikkeloentje: mikkeloentje is volgens mij niet heel veel gewend. Zo heel veel lekker rijdende VW\’s zijn er niet.
leuk die verlaging van nieuwprijzen voor de mensen die er net 1 besteld / ontvangen hebben..
@gast: LOL! Inderdaad, en ken je nagaan, de marge..
Spannend man!
Het nieuwe model touareg zie je trouwens zelden rondrijden…
@smoked:
Klopt, die moeten ze nog verzinnen….
Oh, stupid me, een ander lampje IS bij VW een nieuw model….
@jrk68:
Don’t change a winning formula.. Blijkt te werken, niet dan?
@solmatje:
Niet bij autoliefhebbers, wel bij leken die vervoer van A naar B zoeken. En die zijn idd in de meerderheid….
@jrk68: Ja en daar wordt het geld aan verdient, dus logische keuze voor een bedrijf als VW.
@solmatje: nee als je de verkopen van de touareg ziet niet dus..
@lambo4all: We hebben het hier over VW en als je even kijkt naar de top 10 lease auto’s 2011 en best verkochte automerken in 2012.. zul je zien dat VW inderdaad een goede doelgroep te pakken heeft
Prijs?
Die volgt. We hebben alleen een Duitse prijs (internationaal bericht): v.a. dik 60.000 euro.
@sir_smokalot: Lol, bijna een M3!
Vind het altijd best een aardige auto, maar of ik \’m zou kopen als ik in dat segment ging shoppen? Nee, denk het toch niet… Een dikke SUV koop je toch vooral om te patsen, en tja, patsen met een VW…?

Voor het geld zou ik zeker iets anders kopen.
@ar156sw: Inderdaad, vooral als je ziet dat b.v. een Volvo XC90, BMW X5 en Audi Q7 qua vanafprijzen ongeveer hetzelfde kosten. Het patsgehalte is bij dit soort auto’s natuurlijk erg belangrijk. En dan is dat VW label niet zo handig….
@renezzzz: Een XC90 koopt men ook niet om te patsen. Maak daar dan ML en Cayenne van.
@pier: XC90 is mijns inziens ook discutabel vooral met die R-design uitvoeringen. En ja, ook een Cayenne en ML horen in dat rijtje thuis.
@pier: en zeker de Q7! De Q7 is een auto voor mannen met een bepaalt complex.
Schrijven jullie nou ook al over vrachtwagens?
@norge:

Ze schrijven ook over inferieure Koreaanse koekblikjes, dus waarom niet !?
@norge: Blijkbaar is de doelgroep met een zeer slechte smaak (koreaanse auto’s) beperkt. Laten we hopen dat dat blijft!
@autobart:
Nee hoor die doelgroep is juist heel groot, anders zou VAG niet zo groot zijn.
Als jouw lezing zou kloppen zouden we allemaal in Italiaanse en Franse designkunstwerkjes rijden….
@jrk68: Ik weet niet of jij wel eens in een auto zit, maar het interieur van een koreaanse auto (of italiaanse auto) ziet er als het nieuw is al niet uit en een decennium later is het gewoon om te huilen.
@autobart:
Yep, ik zit elke dag in de auto, ik mag er zelfs zelf mee rijden, joepie….
Ik heb echter nog nooit in een Koreaan gezeten laat staan gereden en dus had ik het daar niet over.
Over wat er wel of niet uitziet kunnen meningen verschillen, Ik zie liever italiaanse passie voor design dan een duitse zakelijke homp grijs/zwart plastic….
@jrk68: +1000000
Dit is misschien toch wel de meest saaie speciale editie van een auto die ik ooit gezien heb.
Dit is toch wel zoals je Touareg moet zijn, leuk pakket.
Ohhh nee, niet het woord “x”, daar gaan we weer…
Ik vond de R50 en W12 van het vorige type (sorry @jrk68: het pre-facelift model) wel gaaf. Deze vind ik erg simpel. Niet echt een uitblinker.
@E34M5Touring:
Die zag ik maandag nog staan in het centrum, dat blijft een brute auto.
Ik heb het ook altijd een van de mooiere SUV’s gevonden, ik ben alleen erg allergisch voor stom gelul….
En daarmee bedoel ik al die stumperts die heilig geloven dat er ooit een voorganger heeft bestaan van de Touareg.
Of ze moeten deze bedoelen?
http://www.vw-golf-country.nl/vwgolfcountry_bestanden/persfotos/023_2.jpg
@jrk68: Ik kan me nog een blits bezit (of iets dergelijks) herinneren in de Autoweek waar zelfs de eigenaar zei, dat het beslist geen terreinwagen was.
@E34M5Touring:
Dan is het dus toch een Ur SUV….
Deze staat ook net hoog genoeg om hem op de stoep te parkeren….
@jrk68: Ja, dat dan weer wel :)
@jrk68: Type 181 kan in zekere zin als Tourareg voorganger bestempelt worden toch?
Het model hiervoor is stukken mooier..toen was hij nog een echte SUV en nu vind ik er niks meer spannends aan.
Is overigens ook zo met de Golf, Passat etc. Het wordt alsmaar saaier bij VW
@patrick043:
Onzin, dit is nog steeds dezelfde auto als 10 jaar geleden….
Een ander koplampje en grilletje maakt het nog geen nieuwe auto.
Denk eens voor je zelf ipv blind de VAG folders nablaten….
@jrk68: Dude..Dit is een duidelijke mening van onze Patrick.. Hij vindt de huidige Touareg blijkbaar nieuw ogen t.o.v. het model voor de facelift. Je begrijpt wat hij bedoelt, dus hang niet zo de wijsneus uit. Ondanks dat jou frustraties over VW heel diep zitten. Die begrijpen we nu wel.
Mensen: jrk68 zal nooit een VW kopen, want hij vindt dit een verschrikkelijk merk.
@solmatje:
Dude…. Voor een wijsneusje als jij heeft het anders knap lang geduurd voor dat het kwartje viel….
Het is trouwens dat ik door schade en schande wijs ben geworden en nooit MEER een VW zal kopen….
@jrk68: Haha serieus? Ik dacht er nog aan om te vragen of je frustraties ontstaan zijn omdat jij misschien zelf ooit “zo stom bent geweest” om je te laten verleiden tot een aankoop van een VW en langs de kant hebt gestaan. Nee dat kan niet, want hij vind VW saai en niet vernieuwend genoeg.. dat heeft toch niets met schade te maken? (Dacht ik nog)
Maar het tegendeel blijkt: Meneer gaat de mening van andere over het uiterlijk van VW (De VAG zelfs) afzeiken, terwijl hij er zelf in gereden heeft. Dit is natuurlijk al ironisch, maar dat je nu toegeeft dat je zo negatief bent vanwege ervaringen met schade en schande slaat alles!
Wat rijden we nu?
@solmatje: ik quote: “Niet bij autoliefhebbers, wel bij leken die vervoer van A naar B zoeken.” jij dus?
@solmatje:
LOL, dat vroeg Autobartje net ook, zoek het maar ff op bij het fiat verhaal….
@solmatje: iedereen maakt fouten
Na de Scirocco de mooiste VW. Topauto!
Dusss.. Een porsche cayenne met de golf lichten en een rare badge?? Okehh
Heb er net een gekocht in CH. Heb gereden met de Cayenne, nieuwe ML, X5 en de touareg. Vind het interieur van Cayenne het mooiste maar te hard geveerd, x5 is een beetje outdated en vooral erg zwaar (ben ook niet zo’n BMW rijder, fout imago hier in CH), ML rijdt geweldig comfortabel maar vind het exterieur te druk met de vele lijnen. De touareg is technisch zeer verwant aan de cayenne(zelfde Audi Motor, luchtvering heeft zelfs Porsche-logo) maar net een beetje comfortabeler. Nu rijd ik voor het sportieve sturen een 997 en voor het comfortabel van A naar B sturen in de Touareg, zo rijd ik niet in een auto die zich anders probeert voor te doen als hij is. Vind het wel grappig hoeveel Auto-liefhebbers eigenlijk echt iets van de auto’s begrijpen…wel eens op youtube de ADAC testen van de auto’s gezien of Auto-Motor-und-Sport gelezen? Overal komt de touareg als beste uit de test, al is geen van de auto’s slecht te noemen, kwestie
@chf yeah tell\’em!
Van voorkeur
@chf: tja, een 997 kan ik begrijpen. Helemaal top! Een VW…gaat er bij mij never nooit niet komen. Karakterloze auto\’s.
Moonlight Blue Parellak had je al als “SK-kleur”op de Golf 4 en Passat 3B(g), heel exclusief dus…
Mooi vervoersmiddel voor een feestje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).