Volkswagen zenuwachtig over groei Skoda

Auteur: , 51 Reacties

De spanningen lopen op..

Het gaat erg goed met de Tsjechische VAG dochter Skoda. De wachttijden voor de populaire Kodiaq (rijtest) lopen sterk op en de fabrieken in het Oost-Europese land draaien overuren. Om beter aan de vraag te kunnen voldoen, heeft men de afgelopen maanden maar liefst 3000 mensen extra aangenomen. Dit blijkt echter nog niet genoeg. Er wordt momenteel zelfs gebruik gemaakt van de overcapaciteit in de Duitse fabrieken van Volkswagen zelf.

Hier zijn de Tsjechen minder blij mee. Skoda is trots op haar afkomst en wil de productie dan ook graag zoveel mogelijk behouden in Tsjechiƫ. De Tsjechische regering wil eveneens niet tornen aan de productie in eigen land, vanwege mogelijk economisch verlies.

Skoda is uitgegroeid tot het meest winstgevende merk binnen de VAG groep, na Porsche. De druk vanuit Wolfsburg en vanuit de Duitse vakbonden blijft derhalve toenemen om de voor een gedeelte duimendraaiende Duitse arbeiders de cashcows van Skoda in elkaar te laten schroeven en zo een graantje mee te pikken van het succes van de Tsjechische VAG tak.

Op 17 november is er weer een vergadering van de raad van commissarissen gepland. Naar verwachting zal dit een van de agendapunten zijn die besproken dienen te worden.
(Via: Reuters)



51 reacties

Wie is na Porsche dan het meest winstgevende concern binnen de VW-group?
@stefje: De centrale sjoemelsoftwareontwikkelaar.
@snorrewietskie: Bosch…
@stefje: scherp :-)
@stefje: Dat is natuurlijk Audi.
@stefje: Thanks, inderdaad scherp, ik heb het even aangepast
@camber24: šŸ˜
Het artikel is iets anders van opzet dan het origineel. Hier wordt gedaan alsof Skoda gebruik moet maken van VW-fabrieken in Duitsland om aan de vraag te kunnen voldoen. De situatie is echter iets anders. Het zijn namelijk de vakbonden en managers die productiecapaciteit van TsjechiĆ« naar Duitsland willen verplaatsen, om Duitse banen te beschermen. Volgens hen kan Skoda namelijk gebruik maken van superieure Duitse technologie (sic), en de auto’s tegen late kostprijs in TsjechiĆ« in elkaar zetten. En dat is oneerlijk…
Bron: http://europe.autonews.com/article/20171004/ANE/171009890/vw-brand-seeks-to-curb-competition-from-skoda

Het is dus eigenlijk VW’s eigen schuld. Een Skoda is de betere VW. Ik vind het dan ook vreemd dat men zo massaal VW’s blijft leasen, terwijl ze voor minder geld ook voor een vergelijkbare Skoda kunnen gaan. Imago-technisch vind ik het verschil tussen beide merken al verwaarloosbaar.
@LaLancia: de techniek is echter bij lange na niet hetzelfde. Als je het nieuwste van nieuwste wil, zoals bijvoorbeeld een active info display, hoef je niet bij skoda langs te gaan..
@jeroen13: Vorige generatie Skoda Fabia stond ook niet op het Volkswagen Polo 6R platform, maar op het 9N3 platform.
In grote lijnen komt het wel aardig overeen met de huidige Volkswagen techieken, maar er moet ergens een lijn getrokken worden. Deze grens heeft Skoda creatiever gemaakt, en met succes.
@jeroen13: En zit daar iemand op te wachten dan, die active info display?

Ik denk niet dat je een Skoda-rijder terug naar VW kan lokken met een fait divers…
@Esprit_de_Flandre: voor mij op dit moment een reden op zeker geen skoda te kopen. Mijn volgende auto moet een active info hebben. Is mijn keuze hƩ
@leeno: dan ff wachten op de Superb facelift
@leeno: alles is om te bouwen ;-)
@Esprit_de_Flandre: ik in ieder geval wel. Ik wil gewoon het nieuwste van het nieuwste
@jeroen13: dan moet je niet bij VAG shoppen, tenzij je de nieuwste sjoemel software wilt hebben.
@esprit_de_flandre: active info display is toch echt futuristisch dus een must
@lalancia: En Skoda’s zijn niet alleen goedkoper, maar ook nog eens beter in elkaar geschroefd. Pilzen komt al een tijdje beter uit de onderzoeken dan Wolfsburg bijvoorbeeld (fouten per auto). Kan het artikel even niet vinden, maar ook hier waren ze 2e binnen de VAG-Groep na Audi (was een jaar of 2 geleden).

En wat betreft de vakbonden, tsja. Laten we vooral niet proberen om te kijken hoe we op hetzelfde niveau kunnen komen qua kosten of kwaliteit zodat we op eigen kracht die opdrachten kunnen verdienen…
@basman147: Zelfde voor de Mexicaanse Volkswagens, deze schenen ook beter in elkaar te zitten dan de Duitse broertjes.
@lalancia: Dank je wel, ik heb het ietsjes aangepast.
@camber24:
Het ging mij meer om de tweede alinea. Daarin staat nu dat Skoda gebruik maakt van VW’s overcapaciteit. Dat klopt ook niet. Dat is juist wat VW graag ziet gebeuren.

Het komt er dus op neer dat VW in Duitsland overcapaciteit begint te krijgen, en dat Skoda/Tsjechiƫ daarvoor moeten gaan boeten.
Wie is camber24?

@baardmijt: Was eerst een reaguurder en nu een blogger.
@berlinetta: Dank. Ik had de nieuwe scribent nog niet eerder opgemerkt.

@camber24: Leuk, vers bloed. Welkom, ook al is dat natuurlijk helemaal niet aan mij. Veel plezier met het schrijven van de artikelen.
@baardmijt: Thanks!!
Foute reactie. Dan gaan VW en Skoda nog dichter naar elkaar groeien en kanibaliseren. Kan je meteen springen van Skoda naar Audi en VW er tussenuit laten.
Je moet VW en Skoda net verder uit elkaar trekken. Maak van Skoda een echt budgetmerk zoals Fiat en Dacia.
@stijnvermeersch: Seat is het budgetmerk, Skoda het meanstream merk, Volkswagen het wannabee premium merk, Audi het premiummerk en Porsche het Ć¼berpremiummerk. Voor de winstmarge heb je liever meer premium merken dan goedkopere merken.
@mashell: Ik schat Seat niet lager in dan Skoda. Een Seat stuurt nog steeds beter, dat vind ik heel sterk meetellen in hoe “premium” het product is.
@jochempie: de mate van stugheid van vering en demping maakt voor mij niet uit voor de mate van premiumheid. BMW is stug, Mercedes soepel, premium prijzen vragen ze allebei.
Maar qua interieurdesign en afwerking staat Seat voor mij een volle trede lager dan Skoda, goedkoop zwart plastic is de typische Seat uitstaling.
@mashell: Nu komen we precies op het punt dat ik wilde maken. Je gebruikt je subjectieve waarheid om @stijnvermeersch te corrigeren over welk merk binnen VAG het budgetmerk is. Dat slaat dus op kaas. Daarnaast is de winstmarge per auto door de bank genomen hoger bij Audi dan bij Volkswagen, omdat ze nagenoeg even duur zijn om te maken maar de Audi voor meer wordt verkocht. Bij Skoda zit dat anders, omdat de arbeid een stuk goedkoper is. Voor de absolute winstmarge moet je echter ook rekening houden met de verkoopaantallen. En als Skoda drie keer zoveel auto’s verkoopt als Audi, kan die eerstgenoemde er voorbij kruipen.
@jochempie: heh? Jij gebruikt juist een sbujectieve waarheid, stuurt beter, verschrikkelijk subjectief omdat ze dezelfde stuurinrichting gebruiken. Bij plastics kun je gewoon door zien en voelen wat hoogwaardiger is.
Maar we hadden het over de positionering in het concern. Met een echt budgetmerk maak je maar weinig winst, lage prijzen weinig ruimte voor marge. Dat Skoda het meeste winst maakt komt vooral omdat Audi het niet meer zo goed doet. De A6 is oud en de A4 kampt met tegenvallende verkoopcijfers.
@mashell: het zeggen dat het beter stuurt was precies de spiegel die ik je voor probeerde te houden. En duurdere materialen maakt een auto niet meer premium, maar duurder. Een Octavia en een A3 zijn dezelfde auto. Een premium auto heeft mijns inziens zā€™n eigen platform, zoals een BMW 1-serie.
We hebben het er een paar dagen geleden al uitgebreid over gehad. Eerst moet maar eens duidelijk worden waar Volkswagen precies bang voor is. Zijn het soms die Duitse vakbonden? Of stellen ze gefĆ¼hl boven keiharde klinkende munt? Dat kan ik me niet voorstellen. Het is voor Volkswagen namelijk ook voordelig om een Tsjechische arbeider de helft te betalen maar de Skoda voor 5% minder aan te bieden dan de VW.
Wat een raar kleinzerig denken van de Tsjechen dat Skoda’s in TsjechiĆ« geproduceerd moeten worden. TsjechiĆ« is inmiddels te klein voor Skoda! Ze groeien! Daar moet je trots op zijn. Als VAG de Seat Actea (voor het eerst in jaren een succesmodel uit Spanje) in TsjechiĆ« laat produceren dan kunnen er ook Skoda’s in Duitsland gebouwd worden. We hadden laatst zelfs het nieuws dat er al 500.000 Audi’s in Hongarije gemaakt zijn, dat is niet alleen niet in Beieren, dat is zelfs niet eens in Duitsland.
Die RvC van VAG hoeft alleen maar Å”patnĆ½ te zeggen op het succes van Skoda.
@mashell: “Hier zijn de Tsjechen minder blij mee. Skoda is trots op haar afkomst en wil de productie dan ook graag zoveel mogelijk behouden in TsjechiĆ«. De Tsjechische regering wil eveneens niet tornen aan de productie in eigen land, vanwege mogelijk economisch verlies.”

Alleen die tweede zin moet je onthouden, die eerste zin is tendentieuze nonsens.
@mashell: Zullen we het houden op Ateca?
@rickb: Ateca, Actea, Potato, Patato…
Voor mij was de grootste teleurstelling de overstap van mijn Octavia naar mijn Passat. Betaalde meer, krijg feitelijk een stuk minder, alleen een VW badge voorop…
Ik gun Skoda dit succes van harte en Audi kunnen ze ook maar meteen opdoeken want waarom zou je extra moeten betalen voor knipperlichten bij Audi terwijl ze bij Skoda standaard worden meegeleverd, en een Superb Combi is ook geschikt voor een plofkraak
Feit is wel dat VAG zichzelf in de voet heeft geschoten door in een lage-loon land te gaan zitten om daar een vergelijkbaar product te bouwen. Het enige dat ze nu kunnen doen is zo’n kunstgreep uithalen als dit. Het zou logischer zijn om wat VW productie naar Tsjechie te verplaatsen, dat scheelt VAG een heleboel centen. Maar ja, dat vinden de Duitse vakbondjes niet leuk he, nee.

Ze hadden Skoda weer moeten verkopen zodra Tsjechie besloot niet mee te doen met de Euro.
Skoda hangt aan de (technology)mem van VAG. Dankzij VAG hebben ze Ć¼berhaupt een autofabriek in Tsjechie. Dan kunnen ze wel jammeren als de RvB besluit productie over te hevelen, maar daar gaan ze uiteindelijk niet over. Dan moeten ze een management buy out overwegen en als zelfstandig Skoda doorgaan. Dat zal echter niet lukken. Alhoewel: ze zouden een referendum a la Catalonie uit kunnen schrijven en daarna de onafhankelijkheid uit roepen.
@ttr6: Ik vind de reactie van zowel Skoda als Tsjechiƫ niet meer dan normaal. Skoda is een zeer succesvol merk geworden, en daarmee een groot onderdeel van de Tsjechische economie, en is dus zeer belangrijk voor Tsjechiƫ als geheel. Dat dit succes nu tegen ze gebruikt gaat worden is dan zuur. Dat Skoda succesvol is dankzij VW doet dan niet ter zake.
Komt daardoor ook de ontwikkelingskost en de kwaliteit van de Duitse VAG takken niet in het gedrang? Skoda gebruikt zogezegd Duitse technologie, maar eigenlijk draagt Skoda, de Tsjechische VAG tak, de go-to-market verantwoordelijkheid van de Duitse technologie en is stand-by zondebok van dienst. Nieuwe ontwikkelingen worden immers eerst op Skodaā€™s geĆÆmplementeerd om minder kinderziekten en groeipijnen bij de Duitse VAG takken te ondervinden.
@linkador: Is dit sarcastisch bedoeld? Skoda krijgt technologie juist als laatste binnen de groep.
@lalancia: Eigenlijk krijgt Seat het als laatste en dan slagen ze er nog in de afdankertjes een betere wegligging te geven en ze niet enkel door stugheid, maar de betere fijnstelling.
@linkador: Dat zou kloppen als Skoda’s minder betrouwbaar waren dan VW’s. Maar dit is precies andersom. Renault doet het ook op die manier, maar dan extremer, met Dacia. Een Dacia krijgt beproefde techniek, waar weliswaar niets spannends aan is, maar kapot gaan ze daardoor ook amper.
@jochempie: Een beta beter in elkaar schroeven met trots, heeft een impact op de betrouwbaarheid. Een ‘wij zijn toch de beste’ mentaliteit gewoontjes in elkaar schroeven, heeft dat ook. Toen er nog Volkswagens in Vorst (BelgiĆ«) werden gemaakt, hadden ze de beste betrouwbaarheid van de groep en zo goed als belastingvrij, toch moest de productie er weg. Na veel zever worden er nu wat Audi’s in elkaar geschroefd met nog meer voordelen.
Ik denk dat ze terecht heel succesvol en schijnbaar heel winstgevend zijn bij Skoda. Snap ook dat zowel Skoda als de regering in Tsjechiƫ alle productie in Tsjechiƫ willen houden. En als ze maar winstgevend genoeg blijven (iets met goedkope arbeidskrachten en geen vakbonden) zal VAG als financieel gedreven moeder bedrijf dat echt wel zo laten. Volkswagen is gewoon een dochterbedrijf die op deze manier proberen voldoende werk binnen te krijgen. Er is toch niemand in de raad van bestuur die hetzelfde product in een ander land tegen hogere kosten gaat laten fabriceren. Of snap ik het nou even niet meer?
dat ze Volkswagens dan goedkoper maken, dan kopen we dat wel weer.

Als je voor de prijs van een Golf 2.0 TDI een Octavia RS TDI of zelfs een Leon Cupra kan rijden weet je het toch wel.
@lalancia: Eigenlijk krijgt Seat het als laatste en dan slagen ze er nog in de afdankertjes een betere wegligging te geven en ze niet enkel door stugheid, maar de betere fijnafstelling.
Jaloezie: Typisch Duits he, niet tegen je verlies kunnen. Er komt nog veel meer aan voor de patserige sjoemel germaantjes de komende tijd.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).