Volvo 243: drie deuren is optimaal [klassiekers]

Auteur: , 60 Reacties

Wat Hyundai doet, deed Volvo heel lang geleden ook al. Expres of per ongeluk? De 30 geproduceerde driedeurs exemplaren waren in ieder geval een apart gezicht.

Er gaan twee verhalen de rondte over dit ‘aparte’ concept van Volvo. De eerste, meest bizarre, spreekt van een fout in de productielijn in België. Volvo maakte zowel een 242 als 244 (en 245 natuurlijk), een twee- en vierdeurs variant van hetzelfde model. De buitenmaten waren exact hetzelfde. Op een gegeven moment zou het in de fabriek misgelopen zijn en de machines aan de ene kant twee- en de andere kant vierdeurs panelen hebben gemonteerd.

Het andere verhaal spreekt van een speciale taxi of politie order. Begin jaren ’80 zou Volvo ongeveer 30 auto’s hebben gemaakt voor links-gestuurde landen met een veiliger in- en uitstap voor passagiers. In de meeste gevallen parkeer je met deze extra deur naast de stoep.

Alle 30 exemplaren zijn ‘verdwenen’ in Estland. Om de hoax-factor nog wat verder op te schroeven. Dit is tot nu toe de enige bekende overlevende. (via vwvortex.com)



60 reacties

Duidelijk een fout in de belgische produktielijn.
Nou komen de Hyundai haters weer beweren dat Hyundai aan het copieëren geweest is.
Grappig om te zien .
@norge: Wat laat jij je kennen zeg… Dit is wel het toppunt van treurigheid. Heb je medelijden met jezelf?
@norge: In de Toyota-post eerder vandaag zeiken over VAG en nu bij dit Volvo onderwerp nog meer off-topic geleuter over het copy-clone merk Hyundai.

Probeer het eens on-topic te houden als het lukt, hater, i.p.v. flame-war geneuzel uit te lokken.
@dawwg: Hallo zeg, ik ga alleen maar in op wat de topic schrijver ook al aangeeft.Dus ik reageer in ieder geval on-topic :P
the-budel-guy
@norge: ik wist wel dat Hyundai het van volvo gejat had.
Hyundai kan ook niks zelf verzinnen.
—-.—-“
@norge: Volgens mij vinden ze bij Autoblog Hyundai wel leuk :O
als ik het zo zie moet je een klein mannetje zijn om door de achterste deur van de vier deurs kant te kunnen. die is niet heel erg groot.

ik denk dat dit een raadsel is waar wij nooit het antwoord op zullen krijgen, helaas.
@560pkferrari: Bij VOLVO zijn de meeste achterportieren klein. dat is me al eens eerder opgevallen.
@bruinbeer: klopt, behalve bij de 740/940/960/v90 ;)

240, 850, V70 is achter wat lastiger instappen…
@Alwood: Hey Alwood, jij lijkt me een echte Volvo-kenner. Heb jij goede tips voor een 245 Transfer of 264 TE?
@mout: ehm, zo uit de losse pols is lastig… maar PRV (V6) motoren zijn minder sterk dan de Volvo 4 cilinders, vooral de B21, B23 en nieuwer. Vroege exemplaren zijn waarschijnlijk het sterkst, begin jaren ’80 had Volvo een ‘dipje’ in kwaliteit (kleintje maar ;-). Maar alle oudere Volvo’s hebben ook wel wat zwakke roest-plekjes. Achterbak achter de achterwielen is gevoelig punt, voetenbakken bij voorstoelen, rand waar de voorruit in ligt bij 240’s heb ik vaak zien rotten/lekken.
@Alwood: Wat die PRV betreft: wazzikkalbangvoor. Heb een paar grandes routieres gehad, met daarin ook een motor uit Douvrin…
Heb mijn zinnen gezet op een verlengde 240-serie.
@Alwood: inderdaad. maar de meeste die ik op de weg zie zijn de Volvo’s met kleine achterdeuren.
@560pkferrari: Is nochtans een standaarddeur van de 244…
Met een slijptol, lasapparaat en 2 donorauto’s kan je dit toch ook zelf maken?
@robbie: Met een slijptol kan je veel gekke dingen maken.
http://www.tuningfever.fr/pics-max-12469-233050-volvo-245-extra-high-145-low.jpg
@norge: die linker is awsome.
@norge: met een flex kun je niets als je geen las apparaat hebt. maar dat zijn inderdaad vette wagentjes, lijken zo uit de handen van leepu te komen
Ik heb zelf ooit een Volvo 340 gehad en ik kan zeggen een van de auto’s waarmee ik bijna nooit problemen mee heb gekend.
@agera: Pssst (DAF) ;)
@norge: Geweldige tijd was dat met mijn Volvo duizenden km gereden zonder problemen elke keer als ik een Volvo zie of lees moet ik eraan terugdenken met positieve gevoelens.
@agera: Dat geloof ik best ,die DAfjes waren van goede kwaliteit.
vette dingen op de achterruit hahaha
@jordy14: louvres heten die. In de jaren 70 helemaal hot.
lijkt alsof je een 2e linkse deur niet kan betalen, idem bij veloster
dat het een fout is lijkt me onmogelijk, ikd enkd at de hele koets anders is en niet alleen paar paneeltjes
@undifined1: hoezo? Zo’n body bestaat uit verschillende onderdelen die aan elkaar worden gelast. Als je dus per ongeluk wat verkeerde “onderdelen” pakt krijg je dit resultaat.
@robbie:

Volges mij is de complete daklijn van de 242 ook anders, niet alleen de deuren.. De achterdeuren passen niet in een 2 deurs en de panelen/ruiten van de 242 zijn niet groot genoeg om de ruimte van de 4e deur in een 244 op te vullen..
@EJS: dat die deuren anders zijn maakt geen fuck uit. Dat is alleen maar een andere indeling van het zijpaneel. De “hard point” (daklijn, wielkuipen etc) zijn exact gelijk. Je kan er dus gemakkelijk een ander zijprofiel inlassen.

Bekijk de 242 & 244 maar eens van de zijkant:

242
http://2.bp.blogspot.com/_TsdjySqKQlI/S29ZZ7jtEfI/AAAAAAAACOc/QAWFx0rdAOo/s400/1977+Volvo+242+DL.+-+4.jpg

244
http://www.alanauto.com/pics/244_black_forsale_1110091.jpg

En wat ik met zijkant zie kan in onderstaande foto zien (in dit geval een Golfje)
http://www2.pictures.gi.zimbio.com/Volkswagen+Production+Line+FIrDkAGiyeWl.jpg

Op het chassis van de Volvo 240 serie kan je beide zijkanten monteren. En in dit geval hebben ze aan de ene kant een 242 profiel gemonteerd en aan de andere kant een 244 profiel. Dat is geen rocket science.
@robbie:

Gij hebt gelijk, ik was in de war met de 262c Bertone die een dak had dat 2,25 inch korter was;)
@robbie: Wat verkeerde* Btw, zat jij eerst op Scooter-freaks?
hoe het bij volvo’s is weet ik niet. Maar ik weet dat bij een bmw e21/e30 de basis anders is.
@undifined1: E21 en E30 zijn hele andere modellen, E30 sedan en E30 coupe verschillen ook, denk dat je die bedoelt? Volgens mij zitten bij die BMW’s ook verschillen in de carrosserie, bij de Volvo 240 zijn die buitenmaten gewoon gelijk.
vraag me trouwens sterk af, lijkt er toch op dat de BMW E30 coupe en sedan ook exact dezelfde buitenmaten hebben?
@Alwood: bij een E30 is de basis zeker dezelfde, alleen de deuren van de 2-deurs zijn langer dan die van een 4-deurs, om de achterpassagiers makkelijker te kunnen laten instappen. 2/4-deurs, touring en cabrio, allemaal dezelfde wielbasis. Enkel de bodem van de cabrio is verstevigd om het gebrek aan dak te compenseren.
@fortuna:
hier kun je het verschil zien:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2-doors/Europe/316-M10/browse/bodywork/body_skeleton-2/

die achterste panelen zitten op de koets vast en zijn geen losse delen. Ook heeft de 2 deurs een grotere deur, dan moet de B stijl wel verder naar achteren staan.
@undifined1: en trouwens jij hebt het over wielbasis maar de e30 heeft een zelfdragendekoets, die koets bedoel ik als basis voor de auto, dat de wielbasis hetzelfde is staat daar los van toch?
@undifined1: Net wat ik wilde zeggen (en wat er in de posts erboven over de Volvo staat): enkel het zijpaneel is verschillend (en dus ook de locatie van de B-stijl en de lengte van de deuren). Een hele autokoets is maar een samenstelling van puzzelstukken, of ze nu vaste delen bevatten of gaten om deuren in te hangen. Al die auto’s delen dezelfde bodemplaat (stelletje puzzelstukken) maar verschillen in een aantal andere delen.
heel apart, foto 2 en 3 lijken gewoon totaal andere auto’s, maar zal wel dezelfde zijn :lol: wel uniek :D
Leuk bakje om te hebben. En, hij ziet er aan beide zijden ook nog eens goed uit!
Produktiefout? Broodje aap! Stel dat er een geautomatiseerde fout gemaakt is in produktieproces, dan is dat begonnen bij de kale carrosserie. Daarna moet auto nog helemaal opgebouwd worden. Deuren (deels) handmatig inhangen, links hangen we er 1 en rechts 2. Binnenbekleding, sloten, sierstrips monteren, autospuiten en niemand die iets door had? Om nog maar te zwijgen over koper die zijn nieuwe auto komt afhalen. Taxiverhaal klinkt veel realistischer.
@rikkie: fouten maken blijft menselijk ;) Bij Jeep presteren ze het nog steeds om aan de ene kant witte spatborden te monteren en aan de andere kant zwarte. En dat was géén incident.

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/09/wrangluh_01.jpg

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/09/jeep-wrangler-uh-oh-4.jpg

Gespoten vs ongespoten (op 1 auto!)
http://cache.gawkerassets.com/assets/images/12/2011/09/one-jeep-two-fender-flares_02.jpg
Peugeot had ook al eens een concept met zo’n rare combinatie:
http://static.blogo.it/autosblog/peugeot309break646062_01.jpg

http://leroux.andre.free.fr/h3j9.jpg
@griffendahl: uitloperen van een Talbot Arizona
Productiefout lijkt me sterk, maar zou het natuurlijk een leukere anekdote maken dan ‘een speciaal order’…

Vraag me af of ze daar dan niet een aparte typegoedkeuring moeten krijgen…
@griffendahl

op basis van een 309? Zie ik dat goed? Gave concept, had ik nog nooit gezien!
@AudiS6: Eigenlijk een concept van Heuliez op basis van een 309 idd… Check de volgende link voor nog veel meer bizarre concepts.

http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=2226895
Bij een volvo 243 dacht ik in eerste instantie meer aan dit model:

@sjun: Ik ook. Nu is ie stoer aangekleed – de meeste reden rond met zwarte vlaggetjes op de voorspatborden :mrgreen:
@robbie: Ja natuurlijk, iedereen maakt wel eens een fout. Maar dat dit door vele schijven over het hoofd wordt gezien, daar geloof ik niks van. En als het wel was opgemerkt, dan had Volvo direct ingegrepen en was model vernietigd om het zorgvuldig opgebouwde imago te beschermen.
Mitsubishi Space Runner & Mini Clubman hebben ook beiden slechts aan troittoirzijde een zijdeur bij de achterbank..
Haha geweldig, deze heb ik liever dan die hyundai veloster!
@leuk hoor, dit soort rariteiten. Die AX Evasion, die bestond dus eerder als concept dan de echte grote Citroen Evasion. In de Citroën Scarabée d’or (1990)herken ik de MAX, een Nederlands merkje voor een module auto op basis van de AX.
@griffendahl had ik hierboven moeten zetten. Ik moest ook gelijk denken aan die 6 wielige Citroen CX Break en een coupe uitvoering van de Citroen DS. Maar die komen blijkbaar ergens anders vandaan.
@rikkie: die zeswielers waren oa door Tissier gemaakt. Indertijd veel gebruikt als krantenracers. Kun je een leuke excentrieke camper van maken….
De enige echte Volvo 263 is natuurlij deze die te zien is in het Volvo museum
Ach, zweden he?
Dat dit een van de overgebleven exemplaren zou zijn lijkt me sterk, dit is een 240 modeljaar vanaf 1986, de originele zouden begin jaren 80 gebouwd zijn. Hier is naar mijn idee weer iemand bezig geweest met de slijptol en een lasapparaat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).