Volvo CEO Jacoby vindt eigen auto’s te ingewikkeld

Auteur: , 71 Reacties

De mogelijkheden van een nieuwe Volvo zijn zo uitgebreid en overweldigend dat de gemiddelde consument zich er geen raad mee weet, aldus Stefan Jacoby. Het moet dus eenvoudiger. Oh, en social media enzo.

Tijdens een lezing voor Automotive News bekent Jacoby dat Volvo’s minder gecompliceerd en meer intuïtief zouden moeten worden en dat de bestuurder het gevoel moet krijgen de baas te zijn over zijn auto. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% van de Volvo klanten geen flauw benul heeft van de mogelijkheden en functies die een moderne Volvo heeft. En daarom gooide hij er een open deurtje tegenaan: een Volvo moet net zoals een Apple apparaat zijn, makkelijk en intuïtief zodat je het gevoel krijgt de baas te zijn over hetgeen je aan het bedienen bent.

Daarnaast is Jacoby van mening dat connectiviteit steeds belangrijker wordt. Jaocby haalt zijn eigen 17-jarige zoon aan als voorbeeld van iemand voor wie het belangrijker is om contact te houden met zijn sociale netwerken dan dat hij behoefte heeft aan mobiliteit. Daar moet Volvo beter op inspelen vindt hij. Ook moet Volvo verder met de Plugin hybrides die ze momenteel ontwikkelen, want dat heeft volgens hem de toekomst. De V60 Plugin Hybrid komt begin 2013 op de markt en wordt volgens Jacoby een winstgevende auto.

Of Volvo’s echt zo ingewikkeld zijn weet ik niet, wellicht moeten we dat eens aan Alwood of Wouter vragen. Echter, als je concurrenten al jaren bezig zijn met connectivity (BMW ConnectedDrive bijvoorbeeld) en aanverwante artikelen dan is dat wellicht wel een teken dat je je daar ook eens in had moeten verdiepen. Overigens weet ik niet of het handig is voor een merk als Volvo om iets met connectiviteit te doen, want het stokpaardje is nog altijd veiligheid terwijl je van Twitteren en SMS’en superdood gaat. Om daar nu nog mee te starten is wellicht een beetje aan de late kant, denken jullie ook niet?



71 reacties

Ach beter laat dan nooit, de multimediasystemen van bmw en Audi zijn iig simpeler als van Volvo vind ik
De Volvo waar ik in rijd is pas ingewikkeld. Zit een knopje in met de tekst ‘Choke’. Weet zeker dat de gemiddelde automobilist tegenwoordig niet meer weet hoe daar mee om te gaan…
@Klassiekerrally:
Dat lukt nog wel hoor.
Zelf vroeger een Fiatje 500 gehad en ik denk dat 95% van de reaguurders hier dat ding niet eens gestart krijgt.

Die zitten 3 dagen later nog de sleutel om te draaien met een blik van “hij doet het niet”.

Maar wat is het een Amazon of een Katterug?
Beide mooi trouwens.
@jrk68: Geen van beide… Het is een 142. 2 liter.
@Klassiekerrally: Mijn moderne Volvo heeft anders ook vreemde knoppen. Een grote ronde knop op de middenconsole met het opschrift “auto”. Ik durf dit niet uit te zetten in de angst dat mijn compacte Volvo zich in een grote lompe trage vrachtwagen veranderd. ;)
@Klassiekerrally: Ha ha, ja die is leuk. En weet je wat maf is? Ik ga injectie op mijn oude A-serie blokje zetten want ik ben die SU carburatteur eerlijk gezegd zat. Daarvoor heb ik een gaskleppenset van een Honda Firestorm aangeschaft, 2 injectors per gasklep. Maar er zat een extra kabeltje op, blijkt een choke te zijn! Hoe gek wil je het hebben? Injectie MET choke. Het bestaat!
@midasracer: Gaaf project! Ben heel benieuwd! En een choke op injectie… Dat hoor ik ook voor het eerst…
@Klassiekerrally: oude Alfa Romeo 6 cilinders hadden dat ook! Met een extra sproeier die een sloot benzine in het inlaat spruitstuk spuit.
@Klassiekerrally:
Wie wil er nou zijn eigen wagen wurgen?
@Klassiekerrally: ik heb laats nog een oude 2 CV gestart. die moest je ook nog ‘choken’. had eerst wel ff uitleg nodig maar het lukte wel :)
Voordat je werkelijk een V60 hybrid binnen hebt is het alweer zomer, mijn vader heeft er namelijk ook 1 besteld, 0% bijtelling en wel een D5 rijden!
@slippie101: het is toch al zomer?
Nu maar hopen dat het marketingtaal is voor: We gaan weer geld steken in enginering van de auto, ipv de goodies. Voor mij een 850 boven een V70.
@mout: ik lees het juist net andersom.
@wantthegreen: Als we nou samen eens heel hard hópen. Zou dat helpen?
Ik rijdt al een tijdje met het Sensis systeem in een S60 hiervoor Audi MMI gehad denk dat Volvo het betere systeem heeft. Werkt super met Iphone en makkelijk te bedienen. IK vindt wel dat er veel overbodige knoppen in zitten. Ik doe alls met 2 knopjes op het stuur.
“Of Volvo’s echt zo ingewikkeld zijn weet ik niet, wellicht moeten we dat eens aan Alwood of Wouter vragen.”

Wouter zoekt alleen naar de TCS/ASR knop :D
Beetje vreemd verhaal. Volvo’s zijn in mijn ogen ergonomisch juist heel logisch van opzet. Vergelijk de ergonomie in een Alfa eens met die van een Volvo, dat is echt een wereld van verschil!
Neem een voorbeeld aan standaard VAG zeg ik ,daar zitten haast geen knoppen in.
@norge: Vooral niet als het hele infotainment systeem net gejat is… ;-)
@renezzzz:
das nie standaard.
@norge: ¿Que? Ziehier standaard VAG, quasi knoppenloos:

http://www.seriouswheels.com/pics-2009/a/2009-Audi-A6-Dashboard-1920x1440.jpg
@BaRa: Hij heeft het over een VW Caddy zonder acht optiepakketten.
@BaRa: Valt wel mee… in vergelijking met de a8 van 10 jaar geleden ;) Die vond ik vroeger als kind altijd f#cking cool omdat ie zo veel knopjes had xD
@wimmm: *plaatjes opzoekt* oh, dat valt nog wel mee eigenlijk… in mijn herinnering had dat ding 1000 knopjes per cm2 :P
@wimmm: http://4.bp.blogspot.com/_1XknPAfZhcs/SRWLBw1BKuI/AAAAAAAACUk/XeWHvp9VliQ/s1600/Peugeot%25252B407%25252BSW Knopjes overload vroeg u?
@RoT___: kijk eens naar een moderne Ford zou ik zeggen.
@RRenault: De rijtest van de Astra van gisteren schiet me in eens te binnen, dat was ook een ramp om te zien.
@RoT___: @RRenault: @norge: @BaRa:
no shit sherlock, ooit van de porsche cayenne gehoord? is het ‘ergst’ van allemaal! ;)

http://www.porsche-mania.com/wp-content/gallery/2012-porsche-cayenne-gts/2012-porsche-cayenne-gts-interior-porsche-wallpaper_25.jpg
http://www.porschetuningmag.com/wp-content/uploads/2012-TopCar-Porsche-Cayenne-Vantage-2-Carbon-Edition-Dashboard-2-1280x960-550x412.jpg

maar als je het aan mij vraagt, vind ik het cool ogen, en ik vind het ook vet in de praktijk, maar toch…tsja..

om er iets van te kunnen bakken in deze wagen moet je raketgeleerde zijn. nothing more to say

p.s. loopt volvo hierom te zeiken? zoja, kijk naar de concurrenten zou ik zeggen..
http://adrianerdedi.com/wp-content/uploads/2010/03/Volvo-C30-Interior.jpg
@bigcar: Cayenne is wel echt een ramp idd!
Maar volvo heeft het niet over te veel knoppen, maar over dat mensen de bediening ingewikkeld vinden. Maar heb nooit volvo gereden dus daar kan ik weinig over zeggen…
@wimmm: oh de bediening, tsja dan word het een ander verhaal
bij de porsche weet ik dat het helemaal in orde is, ook al heeft die 300 miljoen miljard knoppen die je doen denken dat je raketgeleerde moet zijn wil je het begrijpen, maar aan de andere kant is dat (al klinkt het heel weird) juist fijn want als je er een paar dagen mee onderweg bent begrijp je waar elk knopje voor staat en dan is het leven een echte feest

een volvo daarentegen, zoals jij precies ook al aangaf: ik heb er ook geen verstand van / niet in gereden /gezeten dus of het nou goed of slecht is, mij hoor je er niet over klagen :)
Kunnen we de opmerking van Jacoby zien als een aankondiging dat Volvo ook een iDrive of MMI achtig bediensysteem krijgt met vele menu’s en weinig knopjes? Grappig is dat zowel BMW als Audi die systemen steeds meer knoppen zijn gaan geven.
@mashell: De bediening van het Volvo systeem is nog een voudiger dan MMI en IDrive.
@mashell: Was bij BMW ook wel nodig. Bij de eerste versie is het onbegonnen werk om iemand te leren hoe het systeem werkt, de tweede generatie heeft juist geen uitleg meer nodig.
Die volvo plugin hybride komt er toch pas later dit jaar? Terwijl hij volgens jullie begin 2012 bij de dealer staat. Maar euh… begin 2012 is al passé.
Plugin Hybrid V60 wordt echt pas 2e helft 2013 er komen er wel een paar naar nederland voor die tijd alleen zijn die al lang verkocht.
hah funny! Aan de ene kant moet je wel baas zijn van je eigen auto, maar aan de andere kant gaan we social media erin pluggen. Dacht dat Social media altijd beter wist.
Dat sensus systeem mist zeker nog enige logica, gelukkig is dat met sensus 3.0 al een stuk verbeterd.
@RudyV: Heb je die al geinstalleerd? (tenminste als je het Sensus hebt…)
@renezzzz: jazeker!
@RudyV: Hoe lang heeft de update geduurd? Ik moet zowiezo nog naar de garage voor een of andere fabricagefout-callback. Ik hoop dat ze die dan meteen kunnen opspelen. Ik zag op een andere forum dat er een paar nieuwe navigatie features inzaten plus wat optimalisatie in de menustructuur, en natuurlijk die verbruiksstatistiek.
@renezzzz: geen idee, auto stond er de hele dag voor een beurt
Wat heb je nog meer nodig in een auto dan een pook met de standen vooruit, achteruit en neutraal?
the-budel-guy via iPhone app
@dafmaf: een stuur voor als er vooruit of achteruit een boom staat. Wielen om vooruit of achteruit te gaan. Deuren om te zorgen dat je er niet uit valt. Lampen voor als je in het donker vooruit of achteruit wil. Een gas pedaal rem en eventueel een koppeling’s pedaal om vooruit en achteruit te gaan. Gordels om tijdens het vooruit of achterruit gaan geen boete te krijgen. En nog veel meer.
@the-budel-guy: je bent de motor vergeten, of ik lees niet goed genoeg ;-)
Denk sowieso dat het geen zin heeft om aan enig iemand hier te vragen of de volvo te ingewikkeld is. Zijn namelijk allemaal petrolheads hier welke allemaal uit zullen zoeken waar ieder knopje voor dient.
@jackass266: Mee eens, als je de auto krijgt ga je zo’n beetje alle functies bijlangs (dat zullen er hier wel meer hebben).
@jackass266: Zolang de meest essentiële zaken maar makkelijk zijn. Mercedes faalt er nog steeds hopeloos in door stug vast te houden aan de lompe alles in één stengel. Wie heeft dat ooit verzonnen en waarom houden ze er zo eigenwijs aan vast?
@jackass266: Ik denk dat het probleem ook niet ligt aan de volvo’s, maar aan de kopers. De kopers zijn niet in het digitale tijdperk opgegroeid. Zet een willekeurige jongere in die auto in die heeft binnen 10 minuten uitgevogeld waar alles voor dient.
the-budel-guy via iPhone app
Dus ze moeten meer op Apple producten lijken. Dus ipv een sleutel heb je vanaf nu op je duur een scherm met slide to unlock staan.
@the-budel-guy: Grappig dat je dat zegt met Volvo On-call en de bijbehorende App kan je je auto al openen en sluiten met je Iphone, en nog veel meer is echt gave optie.
Ach, even een middagje er voor gaan zitten en je weet waar alles voor is.
the-budel-guy via iPhone app
@meneersander: idd en als je het dan nog niet weet dan pak je dat grote boekwerk waar niemand in kijkt.
Waaron zouden ze bij Volvo een 3 centimeter dik boekwerk nog steeds instructeboekje noemen?
@koningcaris: Valt mee hoor. Is eigenlijk ook een klein formaat van boekje. Als je dat in een A4-formaat drukt dan blijft er nog maar 1/4 van over denk ik.
Slechter dan het drakensysteem van Renault kan het in elk geval niet. Dat Carminat TomTom systeem is een regelrechte ramp qua bediening, degenen die daar aan gewerkt hebben verdienen een knal met een harde uitgedroogde baguette.
@RoT___: het systeem uit de Clio met afstandsbediening of dat van de Mégane met centrale bediening? Dat van de Clio vind ik ook niet zo geweldig, maar dat van de Mégane werkt prima hoor.
@RRenault: Navigatie ziet er hopeloos achterhaald uit, vorige Carminat DVD systeem had een groter en mooier scherm. Bluetooth in combinatie met mijn Galaxy S is een regelrechte ramp. Zoekfunctie bij iPod zoek je tevergeefs, net als de mogelijkheid om een album af te spelen op nummer in plaats van titel. Opgeroepen menu’s verdwijnen om elke keer de kaart te weergeven, waardoor je na een rotonde opnieuw kan beginnen. Bij de centrale bediening weet ik nog steeds niet welke functie onder welke knop zit. Bediening van de radio/telefoon gaat via het dashboard, navi via centrale bediening, waarom dat niet één is snap ik ook niet. Nieuwer is niet altijd beter, dat bewijst dit systeem wel, mijns inziens was de Carminat DVD in alle opzichten superieur aan deze meuk.
Ik heb een aantal Volvo’s gehad en ik vind hun lay out al erg duidelijk en makkelijk te bedienen. Erg opgeruimt. De navi van de V70 (MY2002/2008) vond ik minder. Dat uitklappen vond ik niet zo handig en het systeem was niet echt snel en liep regelmatig vast. Facebook en Twitter meuk in je auto….really?? Is het echt zo belangrijk dat iedereen weet waar je in de file staat….
Ooit was er een merk dat Citroën heette en dat merk had de filosofie dat autorijden een sociale en actieve bezigheid was en is.
Dat merk vond het bijvoorbeeld onnozel om een richtingaanwijzer automatisch af te laten slaan als je een bocht had genomen.
Dit omdat Citroën vond dat de mens de baas behoorde te zijn over het voertuig, ja zelfs of juist over een Citroën.
Ook waren zaken als licht-zoemers uit den boze, dit omdat men dit zelf hoorde te bedenken.

Je reed met zo’n oude Citroën en je begreep dat dit een onderdeel van het rijden was.
Vreemd genoeg liet je nooit je richtingaanwijzer aan staan na een bocht of liet je je verlichting nooit branden als je de Citroën had geparkeerd.

Tegenwoordig lukt het me gewoon niet meer.
Als mijn richtingaanwijzer niet automatisch terugkomt, als mijn auto geen moord en brand gaat gillen als ik de verlichting aan staat en ik hem parkeer ben ik hulpeloos verloren.

De hamvraag is deze : Ben ik nou stommer geworden of niet meer zo bewust bezig met denken zoals met die ouwe trouwe Citroën het geval was?

Een hoop van deze zgn fijne zaken zijn eigenlijk ontwikkeld voor de geestelijk minder bedeelden onder ons en met satelliet navigatie heb ik hetzelfde.

Ik moet morgen naar Rouen.
En ik zet mijn TomTom niet an.
Want ik ben als driehonderd en tachtig miljoen keer in Rouen geweest.
En iedere keer als TomTom tegen me praat, ben ik uren aan het dolen.

Computers zijn geweldige dingen voor het motor management, als ik 130 rijd zegt de verbruiksmeter 5,2 liter per 100/km en ook cruise control, ik kan gewoon niet zonder.

Maar zijn we gewoon niet over de top?

Er staat een 106 Rallye in de loods.
Gewoon 800 zoveel kilo tijgernootje, zonder poes en pas, maar gewoon met je billen rijden geen ABS, stabiliteistcontrole en noem maar op.
Want jij bent de baas over de 106.
En eigenlijk, eigenlijk hoort het zo !
@desjonnies: prachtig :D gewoon een eenvoudige mechanische auto waarbij een betrokken chauffeur nog kan aanvoelen wat er allemaal beweegt.

Maar wat betreft Citroën, die hebben dan wel een hele scherpe draai de andere kant op gemaakt! Nooit bij stilgestaan maar een moderne C6 is volledig het tegenovergestelde van wat jij beschrijft.
@desjonnies:
Kijk en daarom ben ik gek op m’n Elise en op kleine auto’s.
Gewoon voor het gevoel dat je zelf nog rijd.
We worden immers al genoeg geleefd.
@desjonnies: Dat is het verschil tussen een liefhebber en een persoon die helemaal niks met auto’s heeft, enkel het vervoer.
Heb nooit het idee gehad dat Volvo’s zon ingewikkeld in elkaar zitten :| Maar ik gebruik dan ook vooral gas, rem (koppeling) en het stuur. Airco en stoelverstelling werkt ook altijd super makkelijk.
Tsja… en die van mij heeft minder knoppen dan de JVC in de middenconsole. :P
@Alwood: Nog zo’n heerlijke oude Volvo uit het tijdperk waarin de designer enkel zijn liniaal mocht gebruiken? Blijven tijdloze, onverwoestbare dingen!
..ken aardig wat mensen in de bankwereld, die voldoen aan de ‘kop boven dit artikel’…
Hoe minder knopjes hoe beter….. Daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens. Weinig knopjes, en dus een opgeruimd dashboard is wel handig, maar sommige functies wil je gewoon met een fysieke knop kunnen bedienen. Je wilt niet alles 3 of meer lagen diep uit een computer systeem met menu’s halen. Dat kost allemaal tijd.
Als het dan om ergonimisch verantwoord gaat, is er wel een middenweg die Volvo goed gevonden heeft. Niet teveel knoppen, niet te weinig.
Wat sommigen zeggen over oude auto’s, ben ik het ook mee eens. Veel oudere auto’s, zonder allerlei elektronica die van alles voor je regelt, rijden eigenlijk fijner. Je hebt veel meer het gevoel met de auto betrokken te zijn. En ja, soms moet je de techniek eerst onder de knie hebben voor je de auto soepel kunt rijden, maar als je dat hebt, geeft het veel meer gevoel, en kun je gewoon met de auto communiceren,zonder daar een smartphone voor nodig te hebben!
Ach ja, die hype van “opgeruimde dashboards” is er gewoon ingeramd omdat BMW daarmee is begonnen en het later door AUDI is nageaapt.

Ik heb helemaal niks tegen knoppen op je dash. Je bent toch geen bejaarde die de inormatie niet meer allemaal kan verwerken??
Blijft opmerkelijk dat juist Volvo dit aankondigd. Kijk eens naar het You concept van Volvo die heeft geen knoppen meer enkel een soort van Ipad waar je alles mee kan bedienen. Volgens mij zijn ze hier al een poos mee bezig.
laat et gewoon zo et is prima te doen, de volvo van me ouders is prima te bedienen en rijd ook als een zonnetje. aleen heb je daar die knoppe dan weer niet voor nodig:P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).