Volvo REGS sloopt zijruit bij tewater raken auto

Auteur: , 82 Reacties

Ligt het aan mij of beginnen de veiligheidsinnovaties nu wel erg vergezocht te worden?

Auto’s die tewater raken, we hadden het er laatst in onze top10 nog over. Maar hoe groot is de kans nou helemaal dat je met je auto de plomp in rijdt? De aantallen zullen je verbazen. Volgens de Korpschef Stikvoort komen per jaar namelijk maar liefst 750 auto’s in het water terecht. Dat zijn er toch 2 per dag, en jaarlijks 25 verdrinkingsdoden.

Bij de politie gebeurt dit ook, en sinds 1998 verloor de politie 5 collega’s die niet op tijd hun auto uit kwamen en verdronken. Volvo REGS (Rescue Escape Guidance System) is een apparaatje met sensoren die in de portieren worden geplaatst. Door de optredende veranderingen in druk en de aanwezigheid van water zorgen de sensoren er automatisch voor dat de zijruiten verbrijzelen, nog voordat de auto definitief zinkt. Het biedt inzittenden de gelegenheid tijdig het voertuig te verlaten en geeft hulpverleners de kans om inzittenden tijdig te bereiken.

Dit jaar worden 29 politie-Volvo’s voorzien van het REGS-systeem, bij wijze van proef. Hoe het werkt kan je zien in een vieo op autojunk.

Klik!



82 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
@dennisr:

Dat wens je toch niemand toe. Het is niet omdat ze een gestapo uniform dragen dat het geen mensen meer zijn.
@Hupke: ze behandelen je ook onmenselijk..

zal het ze niet letterlijk toewensen, maar erg? neh..
@dennisr: Ze behandelen je onmenselijk..? Ja het is net Afganistan en China hier, niet normaal!

/sarcasm off

Zo de pijp uit gaan lijkt me toch wel een van de meeste vreselijke opties! Vraag me wel af wat de kosten hiervan nu zijn, hoe betrouwbaar het is en hoe je het test tijdens een beurt..
@fernie: de pijp uit gaan op deze manier kost je minstens je auto, redelijk betrouwbare dood zonder dit systeem en testen doe je gewoon door een kanaal in te rijden lijkt me..
@Hupke: Tsja, Robbert M. is technisch gezien ook een mens.

Je kunt mensen echter wel beoordelen op hun handelen. Verkeersagent worden is bijvoorbeeld ook een handeling.
@dennisr: Ik moest echt 3x lezen voordat ik geloofde dat je dat schreef. Jij bent echt niet goed bij je hoofd.
@raphael: ik schreef niks, citeerde alleen iets :)

dacht dat je mijn reacties trouwens negeerde.. maar toch te nieuwsgierig hea? ;)
-=edit: wellicht, maar dat is verder aan ons.=-
kan de edit nadat ik het gelezen heb? :lol: moet ik me weer de hele nacht afvragen wat er (water :lol: =OT) nou gezegd is.. kon alleen snel lezen dat er iets jammer is..
nu maar hopen dat die dingen niet al te veel valse alarmen geven
@undifined1: Snelwegschutter?
Een gewone autoruit kan je nog wel relatief makkelijk slopen zeker met wat adrenaline in je bloed. Zeker als je zo’n noodhamertje hebt of in mijn geval een zakmes met een ruitenbreekding op.

Bij GUARD’s en andere panser gevallen lijkt me het wel handig. Maar die hebben al een ‘blaas de deuren eraf’ knop geloof ik.
@Hupke:

Zo’n guard geval zinkt iig in 1 keer naar de bodem.
Moet je toch niet in een of ander diep water terecht komen.
Kennis van bleef ooit met zijn BMW drijven in de Amstel en kwam een droog pak thuis. Een gepantserde versie zou daar nu nog diep in de bagger liggen :)
@Hupke: dat denk je. Maar het is echt niet zo, een ruit breekt helemaal niet makkelijk. Zonder hamer ben je uberhaupt kansloos. Ooit sloot een cameraman ons buiten met dank aan de elektrische kofferklep. we hebben letterlijk met een baksteen een kwartier moeten inbeuken op een zijruit om die door te krijgen. En die tijd heb je niet als je het water induikt.
@wouter: Er zijn dan ook voorbeelden online waarmee mensen nog verbazend lang op een zijruit moeten rammen met een hamer voordat al het glas eruit was. De auto de plomp inrijden is de ergste angst voor een automobilist denk ik. We houden liever de wielen droog op asfalt.
@wouter: En precies daarom lijkt het mij helemaal geen vergezochte innovatie. Mits het goed werkt natuurlijk. Je moet er niet aan denken dat dit je ruit kapot blaast op het moment dat je lekker aan het raggen bent.
@CapsLock: ach, van airbags hoor je ook zelden (nooit?) dat ze op het verkeerde moment afgaan, dus dat zullen ze wel redelijk onder controle hebben. Ik vind het een slimme innovatie, eigenlijk zo’n ding van “raar dat nog niemand dat eerder heeft uitgevoerd”.
@CapsLock: Het betreft een watersensor, geen G-sensor….
@wouter:

Ik heb ooit toen ik 12 (en dus helemaal niet sterk) was van m’n nonkel eens een autoruit mogen inslaan met zo’n noodhamertje om eens te oefenen en dat glas brak onmiddellijk. Je moet er gewoon voor zorgen dat het kristalliseert en dat doe je door een hoge druk uit te oefenen. En dus door een noodhamertje of iets dergelijks te gebruiken.
Als het levens kan redden waarom niet dan :P maar lijkt me indd wat ver gezocht
@barry: Idd op een leven staat geen prijs zeker niet als er een kind inzit
@mercedesclsfan: Inderdaad
gezien het feit dat je met zo’m hamertje de ruiten er vrij eenvoudig uit kan tikken is dit misschien vergezocht.. maar goed, hoef je niet meer dat afgrijselijk oranje hamertje in je auto :D mijn voorkeur gaat trouwens naar die centerpons..
@dennisr: Ben benieuwd of jij in blinde paniek je hamertje kan vinden…
@911GT2: geen idee, zulke dingen kom je maar op 1 manier achter helaas.. ben niet echt een paniekerig type maar dat zegt ook niet alles natuurlijk..
@dennisr: Handschoenkastje open, beetje tussen de ruitenkrabber en de CD’s zoeken,misschien de hamer uit de houder halen en dat terwijl je je adem in houd. Moet lukken, toch? :P
@dennisr: Ik heb er zelfs twee. Eentje voorin en eentje achterin. Al was dat niet bewust erin gelegd, toch maar erin gelaten. We hopen er in ieder geval niet op.
Tsja… en dan gaat na een tijdje toch het raam-rubber een beetje lekker. Rij je door de regen *pats*
@Alwood: in de regen heb je niet echt last van drukverschil toch?
@dennisr: Als je een tunnel in zou rijden wel.. drukverschil zal echter wat groter zijn in water :).
@fernie: En luchttransport? Snel dalen en stijgen etc.
Geil camerawerk!
Innovatief maar wel met een kanttekening;
Hoe houdt het systeem zich onder extreme weersomstandigheden?
Betekent dit dat we tijdens een enorme Plensbui spontaan kunnen verwachten dat de zijruiten eraan gaan?
In ieder geval verwacht ik dat er met auto`s die dit systeem hebben minder aan “Natspatten” wordt gedaan.
Natspatten; een betere uitleg bestaat niet dan hier http://cabaretophetnet.nl/van-kooten-en-de-bie/van-kooten-en-de-bie-6/
@schuifmuis: voor zover ik het snapte werkt dit systeem door middel van druk verschillen, deze treden dus bijvoorbeeld op als je van het droge het water ingaat, maar als het regent treed er geen groot druk verschil op, waar bij de overgang van droog naar (onder)water toch een stevig druk verschil oplevert.
@schuifmuis: da vink nou leuk
@schuifmuis: op de screenshot van de video zie je de sensor. Er moet verbinding komen tussen de twee metalen uiteinden die je ziet. Bij een regenbui gaat dat niet gebeuren, de deur moet echt vol lopen. De praktijktest moet natuurlijk nog uitwijzen of er echt geen incidenten mee gebeuren.
@wouter: ooh, dus zoveel zal er in de praktijk niet mis gaan, je krijgt dus gewoon geleiding tussen beide metalen via het water.. dus idd pas als de deur echt volloopt.. ik voorzie weinig problemen!
@dennisr: Gast ga ergens anders zitten trollen!
@911GT2: dit was een serieuze reactie hoor, ik voorzie echt geen problemen, ik begrijp eruit dat die 2 metalen puntjes met elkaar in verbinding (geleiding) komen door water.. het stroompje gaat dus via water van puntje naar puntje.. moet al aardig wat regen vallen wil dat gebeuren.. iets wat dus alleen gebeurd bij zinkend voertuig..

ik trol niet (in dit geval)!
@dennisr:

Ja en als ik m´n flesje water laat vallen of de deur opendoe als het regent heb ik dus kans dat m´n raam dr uit springt, ook al denk ik dat Volvo hier wel goed over heeft nagedacht. En wat Wouter zegt, uit praktijktesten moet blijken of het ook echt goed werkt.

Tot die tijd noodhamertje in de auto (wel op het plafond/zonneklep trouwens hé!)
@rijbewijzer: nee die kans heb je niet :) de deur moet echt goed vollopen met water wil er een stroompje door het water van punt naar punt gaan, het is een elektrisch systeem die moet geleiden door het water wat dan in de deur zit, dus een emmer water over die sensor gooien gaat denk ik nog niet werken.. moet een goede geleiding ontstaan.. dus moet je deur vollopen met water anders activeert het niet..
@wouter: Zijn de waterdetectiesensoren geplaatst op meerdere plekken in de auto? Want ik neem aan dat de sensor te laat triggerd zodra een auto ondersteboven te water raakt indien de sensor laag op de deuren zijn geplaatst.
@AutomotiveDesigner: Ze zitten op kniehoogte.. was om 18:00 op he nieuws :)
Lijkt mij een prima oplossing. Dat hamertje is leuk maar denk je daaraan in een panieksituatie. En vind je hem snel genoeg om er uit te komen. Zo’n apparaat zorgt dat je gelijk weg kunt. Gordel af en dr uit.
Wat nou als je je auto wast met de tuinslang, valt dalijk je zijruit ineens uit elkaar :p
OT: ik vind het wel slim, mag van mij in iedere auto gemaakt worden.
@ferrarithijs:

wat doe jij tijdens het autowassen dat je op een groot drukverschil komt en water op die plek krijgt.

beide moeten namelijk optreden voordat het werkt, daar is echt wel over nagedacht
Dat gaat leuk worden over 20 jaar, als deze Volvo’s beginnen te roesten en regenwater in de deuren krijgen :P PATS!!

En waarom wel een ruitenbreek-systeem, maar geen automatische gordellosmaker? Zit je dat, half onderwater, met een kapot raam, vast in je gordel :(
zou onderdeel moeten worden van een pakket met kindersloten, waarbij automatisch de gordels los gaan.
ik ben nog nooit zo in paniek geweest als ton ik met mijn ,toen 2 jarige dochtertje de plomp in gebotst werd.

kost je toch zo 15 seconden om je kind los te krijgen, en dan moet je de auto nog uit.
kantje boord, en ik had nog een hamer voor de ruiten..
@wimbers: kan me nog het verhaal herinneren van een paar jaar terug, waar een moeder moest kiezen tussen 1 van haar 2 kinderen.. ik geloof dat ze toen de jongste maar mee naar boven heeft genomen, eenmaal beneden voor de tweede was ze te laat.. al die systemen zijn als je het zo bekijkt verre van overbodig.. betaal liever 2000 meer voor de systemen dan dat je zoiets meemaakt..
Mooi idee! Hopelijk werkt het goed, en alleen maar wanner nodig, het is namelijk niet de bedoeling dat je ruiten springen als het hard gaat regen… =p, maar volvo kennende zal dat wel niet het geval zijn
Waarom geen inflatables waardoor de auto blijft drijven? Als we toch bezig zijn…
@Klassiekerrally: … ze zouden het zinken van de auto op z’n minst kunnen vertragen, wat weer kostbare tijd oplevert.
@Klassiekerrally: lol, airbags zitten er sowieso al in… dingen bestaan inmiddels zelfs voor voetgangers dus zou idd moeten kunnen…
@Klassiekerrally: ik denk dat die dingen nooit optijd zijn,
Je moet eerst een systeem hebben dat niet afgaat in autowasserette, daarom moet het behoorlijk hoogdrempelig zijn, dus pas afgaan bij veel water, dan is jou auto al tot halverwege de deur in het water gezakt, en die kussens hebben nooit het drijfvermogen om jouw auto weer uit het water te tillen. Je kunt omdat de deuren halverwege het water zitten die maar heel moeilijk openkrijgen.
@hahahi20:

Is opzich wel mogelijk. Zeker wanneer het systeem de auto op hoogte dient te houden. Dus bijvoorbeeld dat het water tot aan de bovenkant van het portier komt te staan. Dan ligt het grootste en zwaarste gedeelte van de auto onderwater, en wordt het dus lichter qua gewicht.

Lijkt me nog niet zo’n stom idee.
@jack_abarth: zou wel een heel duur systeem worden, om zoveel luchtkussens te hebben die precies afgaan als de auto bij een bepaalde diepte is, dat kost duizenden euro’s. ik denk niet dat de meeste mensen dat geld ervoor over hebben.
@hahahi20:

Climatecontrol was vroegah ook een zeer dure optie op een S-klasse ;)
Wie weet krijgen we dan straks wel weer wat berichtmeldingen over de snelwegschutter wanneer blijkt dat er toch storingen in het systeem zitten.
en verzuip je makkelijker ;)
Het zal volvo wel niet eens zijn met veiligheidsmaatregelen.
Geweldig! Hoef ik als verslaafde radio-jattert geen hamer meer mee te slepen om ruiten in te slaan, maar een emmer water!
@alfamail: word vooral makkelijk als je een flinke regenbui hebt, al die autoruiten kanppen :P
Mooi systeem. En zolang je niet in een opslag van gedestilleerd water rijdt voorzie ik geen problemen ;)
Gaat dit ook in werking als je door een diepe plas rijdt, om voetgangers nat de maken?:P
waarom denkt iedereen dat dit afgaat bij regen of een plasje water?

je hebt in je deur een sensor met 2 contactpunten, die contactpunten komen met elkaar in verbinding door middel van water, stroom geleid door water van punt naar punt en zo activeert het systeem.. althans zo zie ik het?
@dennisr: vast niet want zuiver water is geen goede geleider.
@driftkicker: wat versta je onder zuiver water? zo zuiver vind ik het sloot en kanaal water niet..
wie hackt dit systeem zodat je gemakkelijk in de auto kan zonder inbraaksporen?
@Jantje_555: zal ik je iets verklappen? een kapotte ruit = inbraaksporen.. als ik dit in mijn auto heb en ik tref hem ’s morgens met een kapotte ruit aan dan denk ik niet gelijk dat mijn veiligheidssysteem gehackt is maar dan denk ik toch echt aan een crimineel..

en ik neem aan dat je ook wel wat meeneemt uit de auto dus dan zijn er nog extra inbraaksporen..

zeggen ze dat ik niet nadenk bij mn reacties :)
Vroeger, voordat iedere auto elektrische ramen hadden, had je zo en draaihendel ding waarmee je de ruit open kon doen, ook als je te water was. Juist een waterlanding was een redelijk vaak gehoord argument tégen elektrische ramen…
@Onehp: uit testen blijkt dat de electrische ramen en lichten nog heel lang blijven werken.
@mashell: Ze zouden er ook voor kunnen zorgen dat de ramen open gaan ipv stuk gaan natuurlijk.
Zulke dingen zijn echt goed en de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid moeten altidj gestimuleerd worden.
interessant.
Ik snap de eerste zin niet helemaal? Waarom precies is dit vergezocht?
Ik zou dit eigenlijk geen slecht idee vinden moest Volvo dit ook in zijn gewone auto’s monteren. Veel mensen panikeren immers als ze met hun auto in het water terecht komen dus dit kan volgens mij wel levens redden! Als men die sensoren goed in elkaar steekt en programmeert. Als er water in je deur loopt heb je sowieso problemen…
Ach, Volvo. Die slaan aanalle kanten door met hun alarmbellen en piepjes en flikkerlichten als er niets aan de hand is.

Je moet wat om je enigszins te profileren in autoland zonder echte USP’s. Tsja, dan richt je je maar op de wat suffe en nogal naïve bange mens. Gaap.
Handig voor autodieven! Neem je supersoaker mee op pad en steel een Volvo, die doet het werk wel!
Kan nog beter:
– maak aan de onderkant van de auto grote airbags die open knallen als de auto het water raakt, zodat die blijft drijven.
– zorg er voor dat de deuren er uit vallen dmv explosieve scharnieren (zoals in jetfighters) enkele seconden nadat de airbags zijn afgegaan. (Heeft Mercedes dit niet al ooit geprobeerd?)
3436. Arjan Oosterhuis zei op: april 28th, 2012
Bij de ontwikkeling is niet over een nacht ijs gegaan! Super techniek. Zie FAQ op
http://bit.ly/Ivr1WM Hier staan alle antwoorden op jullie discussie

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).