Volvo V60 Plug-in Hybrid prijzen: 64.695 euro

Auteur: , 70 Reacties

Volvo's heeft zojuist een Nederlandse prijssticker op zijn plug-in hybride zuinigheidswondertje geplakt. We draaien er niet omheen: 64.695 euro moet hij doen, en dat is zo'n 6.000 euro meer dan een V60 D5 AWD Summum.

Enige tijd geleden wisten we jullie te melden dat de zuinigste V60 ooit (1,9 liter / 100 km in de NEDC) in 2012 op de markt komt. De prijs valt uiteindelijk iets hoger uit (5.905 euro om precies te zijn) dan de dikste D5 AWD, maar deze plug-in heeft dan ook wat meer goodies.

Nog even kort de belangrijkste specs: 49 gr/km CO2, gecombineerd 285 pk (215 +70), 0-100 in 6,9 seconden. Meer specifiek dan ‘2012’ wordt Volvo even niet, maar als we het goed begrepen hebben betaal je over deze auto als zakelijk rijder zowel voor als na 1 juli 2012 7% bijtelling.

De Volvo V60 Plug-in Hybrid is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Volvo en de Zweedse energieleverancier Vattenfal. De financiering van dit project komt dan ook van beide partijen. De eerste exemplaren zullen vermoedelijk als Pure Limited voor de zakelijke markt uitkomen.

De auto kent 3 modi: Pure (uitsluitend elektrisch, actieradius maximaal vijftig kilometer), Hybrid (diesel- en de elektromotor werken samen) en Power (gericht op performance. Hierbij is de volle 285 pk beschikbaar). De gemeten verbruiksscijfers zijn tot stand gekomen in de Hybrid-modus. Hierbij is een actieradius van 1.000 km mogelijk. (via groen7)

Video op autojunk.

UPDATE Januari 2013 – De Volvo V60 Plug-in Hybrid is inmiddels leverbaar en de prijs is € 63.995,-.



70 reacties

Doodgeboren kindje. Dan maar een D5 AWD Summum.
@Goed_Koopman: hoeveel bijtelling heeft die? Juist ja…
@Svenska_Aeroplan_AB: precies ! En ná aankoop uiteraard alleen op ‘vol vermogen’ rijden :lol:
En nooit thuis opladen natuurlijk, dan moet je zelf de stroom dokken.. :)

Een beetje leasert houdt het verbuik in de praktijk gemakkelijk op een strakke 1:18 :)
@baasbas: Juist thuis opladen, en dan de halve of hele stroomrekening op de zaak zetten. Je betaalt het immers voor de zaak, dus kan je dat ook aftrekken lijkt me.
@Goed_Koopman:

D5 kost ongeveer 1200 aan wegenbelasing per jaar, dus die 6000 heb je er zo uit.
En wat Saab al zegt, laten we nog maar niet beginnen over de bijtelling.
@jack_abarth: 1200,=/jaar aan houderschapsbelasting, 6000,= verschil in aanschaf, duurt dus 5 jaar om die verschillen tegen elkaar weg te zetten. De gemiddelde lease rijder leased zijn auto voor…… juist ! 4 jaar.
Jammer, gemiste kans.
@TSI-tje: Houd ook rekening met het theoretische verschil qua verbruik.
@Stender: Daar roort Jack geen woord over…
@TSI-tje: “Roert” ook **
@TSI-tje:

Veel leasecontracten worden momenteel gemaakt op 6 jaar i.p.v. 3 jaar/180.000km.

Dit i.v.m. kosten etc.
Verder heb je inderdaad nog verbruikverschil, en deze is V60 is, volgens mij, nog sneller ook.
Belangrijke vraag, wanneer komt hij op de markt.

Doodgeboren ben ik het niet mee een. ik denk dat deze auto vooral gekocht gaat worden door bedrijven die aan de klant willen laten zien dat ze goed en groen bezig zijn maar toch smaak hebben.
@Bboekelo: Dit dus.

Daarnaast is elektra bij mijn weten in Noorwegen (en Zweden?) nog steeds gratis omdat het daar in overvloed is. Dus waarom dan niet zo’n auto kopen? Ik zou het wel weten denk ik…

Daar ben je in ieder geval iets groener bezig dan hier omdat daar alle elektra al groen wordt opgewekt dmv. waterenergie. Heeft iets meer zin dan hier steeds ‘vuile’ energie erin te pompen…
1,9/100 km en max 1000 km. Dit betekent dat hij een 5-6 liter tank heeft?
@Athar: toch nog ff achter dt basisschool-diploma aan ok?
@Alwood: Haha heerlijke comment
@Athar: *zucht*
1.9L per 100 km is nog altijd 19L per 1000km. Misschien een kleinere benzinetank om gewicht/ruimte te besparen?
@kliko:
Na de eerste 100km gaat het verbruik dik omhoog omat dan de accu’s leeg zijn. Dan zal je op ong 5l/100km uitkomen.
Fabrikanten doen die testen heel slim. De verbruiksnorm wordt over een afstand van ergens tussen de 70 en 100km gemeten dacht ik. Dan rijdt deze dus 50km zonder uitstoot, en hoeft ie nog maar 20-50 km op diesel. Voila, lage verbruksscijfers.
@RudyV: Testcyclus is een kleine 20 minuten. Ik ben er nog niet achter hoeveel km er precies wordt afgelegd maar dit is nat te gaan. Voor de rest heb je inderdaad volledig gelijk.
@sir_smokalot: De andere kant van het verhaal is dat je met zo’n auto ook een heel jaar op stroom zou kunnen rijden zonder ooit te hoeven tanken. Zo heeft Jay Leno al 11.000 mijl gereden in zijn Chevy Volt en heeft hij nog maar de helft gebruikt van de benzine die bij aflevering in de tank zat.
Ok, nu nog ff ergens 65k eurie vinden… Kan de 740 de stalling in voor een uitgebreide verwenkuur, wordt dit de daily drive :O :P 5 cilinders, veel koppel, awd en zuinig…
@Alwood:

Je kan ook 5 cilinders plaatsen in een 740;)
@Goed Koopman,

Niet zo snel. Deze D5 kost de berijder in de lease €212.33 netto per maand bij een catalogus waarde van €70000,=. hierbij ben ik uitgegaan van het 52% tarief.

Hoe zo kansloos?

Met een Volvo C30 ben je duurder uit!
@noir8: Maar deze heeft een nieuw waarde van bijna 70k, en ik vraag me hoeveel mensen die nu een C30 leasen een auto van 70k mogen leasen van hun baas.
@meneersander: zat, kijk maar naar de vele boekhouders in hun Audi of de verkoop-marketing-jochies in de BMW.
@Megakix: Zouden die niet in Ex lease auto’s rijden? Bakken die na bijna 2 jaar al 2ton hebben gereden, en daarom al ingeruild worden?
@Megakix: Weet je wel wat marketing is? Verkoop-marketing boys is weer zo’n domme kreet!
@meneersander: “mensen die nu een C30 leasen een auto van 70k mogen leasen van hun baas.”
Ik absoluut niet! 70K is wat de divisie directeuren mogen rijden.
@mashell: Nee, precies, dus uit eindelijk zijn de grootverdieners die hier het meeste aan hebben.
qua bijtelling past deze precies in mijn budget!
Nou hopen dat de leaseprijs ook in het budget van mijn baas valt :mrgreen:
met de wettelijke aanpassingen betreffende bedrijfswagens zullen deze wagens in België weinig kans maken vrees ik.

Waar men eerst elk bedrijf verplicht heeft naar uitstoot te kijken gaat men nu de gebruiker op basis van de nieuwwaarde een belasting voorschotelen.. Wat een gek land hebben we toch…

Verder kan ik dit soort ontwikkelingen best appreciëren, lijkt me een mooi huwelijk tussen 2 energiebronnen…
@tborre: Dat noem ik federaal in de kont geneukt worden, en ik denk dat onze vers gebakken premier daar best veel vanaf weet…
@tjorque: check ! Zoveel punten rondom de auto-regelgeving die voor verbetering vatbaar zijn. Denk alleen al aan het arbitraire norm-kilometrage voor bepaling van bijtelling. Denk (binnen dit voorbeeld) aan het ‘gluiperige’ karakter van de Volvo V60, die alleen volgestookt (285Pk !) ronddraaft op de wegen, maar waar slechts 7% bijtelling voor geldt. Denk aan de stimuleringsmaatregelen (slooppremies, BPM-vrij, Wegenbelastingvrij, 0% bijtellingen etc..). Allemaal veroorzaakt door incapabele functionarissen bij onze overheid.
@tjorque: Euhm?? Heb je het voordeel van alle aard dan al eens berekend?
In België komt de wagen uit aan 59.000 euro (zal wel zonder metaalkleur zijn en zonder kortingen, maar voor de fun zullen we deze prijs aanhouden).
Voordeel Alle Aard : ((59.000 euro x 5,5%) x 6/7)/12 = 231 euro per maand.
Voordeel Alle Aard van een V60 DRIVe SUMMUM :
((34.800 euro x 7,9%) x 6/7)/12 = 196 euro.
Echt naaien is dit niet. Of jij naait heel anders dan ik….
Een beetje standaard kilometervreter heeft die dure aanschaf er binnen no-time uit. Ik zeg een lease toppertje.
De vanafprijs is inderdaad erg hoog, maar volgens mij hoeven er niet meer veel opties bovenop. 285 pk voor 65.000 euro vind ik dan nog redelijk normaal
iemand een idee van de vanaf prijs voor belgie ?
@tborre: 59.000 euro, basisprijs. Er komen er 135 naar België.
Goh… Ik vraag me af hoeveel ‘bazen’ dit goedkeuren. De meeste lease auto’s die ik om me heen zie rijden hebben een nieuwwaarde van pak’embeet tussen de 25 en 50K.
Ben benieuwd hoeveel d’r minimaal 15 ruggen bij krijgen in het budget om zich ‘groen’ te profileren bij ‘de klant’
Vind het vrij prijzig. Als ik dan toch dat budget zou krijgen van m’n baas, doe mij dan maar een S60 T6 AWD geartronic R-Design voor diezelfde centen. Mogen ze er zlefs de ‘hybride’ badges op plakken.
zlefs=zelfs.. :P
Ook Duitsland heeft een prijs: 57.000 euro – http://www.presseportal.de/pm/74069/2164602/volvo-v60-plug-in-hybrid-der-technisch-anspruchsvollste-volvo-kommt-2012-zum-preis-ab-57-000-euro/rss
@sir_smokalot: Kan je hem dus beter daar bestellen en importeren. Toch 0 BPM dus er komt niets meer bij! Erg vreemd die prijsverschillen…
Zweedse prijs: 61.800 euro (560.000 SEK)
Prijs VK: 47.000 pond (42.000 met een overheidskorting van 5k)
@sir_smokalot: …wetende dat de Brit gemiddeld 150% verdient van het gemiddelde NL-inkomen….zucht…
Dat gemiddelde wordt overigens grotendeels door Londen bepaald. Woon je buiten Londen, dan zakt het dramatisch.
@megakix:

gelukkig is in engeland ook niet bijna alles duurder dan hier
-edit: CAPS error-
@supercarwaar: WAAROM SCHREEUW JE ZO? Hij is trouwens niet duur. Koop maar eens een vergelijkbare Volvo met 10 jaar aan benzine of diesel erbij en kijk wat je dan moet betalen…
-edit: CAPS error-
Vind t wel raar dat deze V60 in ons land €64650 excl bpm en alles en in Duitsland waar volgens mij wel 19% btw overheen gaat €57000 kost. Of heb ik dat verkeerd? Als dat echt waar zou zijn dan heeft de importeur wel een goudmijntje als deze V60 goed gaat verkopen. Komt erop neer dat je dan goedkoper bent om zo’n V60 uit Duitsland te importen.
correctie op het artikel: de bijtelling is tot 1 januari 2014 maar 0% (en die houdt iedere leaserijder 60 maanden lang na de aankoop). pas voor auto’s die na 1 januari 2014 worden aangeschaft gaat 7% bijtelling gelden.
@mattraket
Een Volvo kopen is sowieso een slecht idee
@supercarwaar: Een Volvo kopen is sowieso een goed idee.
65.000 euro is echt veel te veel! Voor zoveel geld koopt niemand hem denk ik.
@Nico94: Misschien juist wel, is een grote auto én hybride. Voor een groen imago als bedrijf kun je dit beter nemen dan een A6/E, en mooie A6/E kost ook zoveel.
@masterstig:

Ja, maar een A6 en een E-Klasse zijn ook groter dan deze auto. Maar het overgrote deel word geleaset, en daarmee bedoel ik dat niemand hem echt koopt.
@Nico94: Maar in leasing gaat deze nu net veel goedkoper zijn, gezien de fiscale spelregels. Er is nu eenmaal meer dan zomaar de aankoopprijs. Alle vormen van taksen, afschrijvingen en fiscale voordelen zijn maximaal bij deze wagen. Neem hierbij dan nog het lage verbruik en je TCO ligt erg laag.
Het verbruik zal zeker geen 1,9 l/100 km bedragen. Maar, stel dat je 100 km van je werk woont : dan wil dit zeggen dat je 100 km elektrisch rijdt en 100 km op diesel. Elektrisch rijden zal je ongeveer 3 euro kosten (ik denk nog lager) en op diesel rijden zal een 12,5 euro kosten (9 l/100 km aan 1,4 euro per liter). Over 200 km betaal je dan 15,5 euro. Met een DRIVe (1.6 diesel, 115 pk) zal je aan een 19,5 euro komen (7 l/100 km aan 1,4 euro per liter). Scheelt toch al 20%. Je bespaart op 5 jaar ongeveer 4.000 euro aan brandstof. En dan nog maar vergeleken met een 1.6 D
wat een auto maar wel erg duur!
@mattraketj
die accu’s zijn al binnen 5 jaar stuk, volgens Top Gear
@mattraket
die accu’s zijn al binnen 5 jaar stuk, volgens Top Gear
@supercarwaar: Stuk binnen 5 jaar? hebben ze die dan getest bij Top Gear? Vast en zeker niet. Of het moet de Jeremy Clarkson-manier zijn, door de accu van een hoogwerker naar beneden te mikken.
@mattraket
dat hadden ze gehoord van de autofabrikant zelf
@supercarwaar:

Dan is het advies te vervangen. Dan zijn ze nog niet kapot. Ze zijn pas na 7 tot 10 jaar kapot.
@Nico94
Ja, dat is leuk. Zo’n nieuwe elecktrische moter kost zoveel als een Smart
@supercarwaar: Volgens mij is de motor zo duur niet, de batterijen… da’s een ander verhaal.
Tja, maar ik denk dat als je 10 jaar bijna gratis rijden zo’n Smart wel terug verdiend hebt.
Ik verwacht dat deze auto een erg groot succes wordt; het eerste echt grote eco-succes na de Prius, en ook nog eens veel zuiniger en sneller!

Als je op 50 km van je werk woont en thuis én op je werk kunt opladen dan hoef je (bijna) nooit op diesel te rijden en dan rij je echt extreem goedkoop en ook milieuvriendelijk (zelfs met zwarte stroom is elektro-rijden veel efficiënter)!

Wil je op vakantie dan tank je gewoon diesel en maak je optimaal gebruik van de actieradius + hybride functie. Echt ideaal!
Eindelijk nu kan mijn vader ook aan de Volvo. 65K is een hoop geld voor deze auto, maar volgens mij mist iedereen een hele hoop voordelen van deze auto. Momenteel rijdt hij een lease (incl. benzine) Insignia 1,6T met van iets meer dan 40k, maar als wij deze Volvo gewoon via wat handregeltjes in een excel sheet zetten (laag verbruik, geen bijtelling) komt deze ongeveer netto op het zelfde maandbedrag netto neer (die huidige 25% bijtelling is de killer). Ook staat in het artikel dat het bijtellingstarief 7% is maar dit is fout, tot 2014 is hij nog gewoon 0%.

Verder zijn er nog veel andere voordelen aan deze wagen voor veel leaserijders waar mensen niet zo snel aan denken. Zo zijn ze bij mijn vader bezig in het kader van “groen” oplaadpunten te maken in de parkeergarage. Deze komen natuurlijk op een zichtlocatie, voila en je parkeerplaats voor de deur is geregeld. Ook wordt er al gekeken om oplaadpunten bij de werknemers thuis te maken, dus kosteloos een mooi oplaadpunt voor in de toekomst!

En eind volgend jaar mag er een nieuwe auto uitgezocht worden, ik weet wel welke er een goede kans maakt…
Jammer dat de auto’s voor Nederland die in 2012 zouden komen als zijn verkocht door de importeur buiten de dealers om… Dan maar wachten op de V30/V40 Hybride

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).