Voorbeschouwing Formule 1 seizoen 2012

Auteur: , 61 Reacties

Nog iets minder dan een weekje geduld en dan staat het gloednieuwe Formule 1 seizoen weer start. Traditiegetrouw zal dat wederom gebeuren in Australie en hét verhaal van 2012 is nu al het feit dat (bijna) alle auto's een oerlelijke 'getrapte' neus hebben.

Alle teams hebben inmiddels hun auto gepresenteerd en de meeste hebben ook al de nodige duizenden testkilometers gemaakt op de circuits van Jerez en Barcelona. Alleen Marussia en HRT hadden wat vertraging en konden met hun nieuwe auto’s niet deelnemen aan de testsessies. Wel hebben ze een shakedown kunnen doen in de vorm van een “filmdag”.

Bijzonder is dat er dit jaar maar liefst 6 (ex-)wereldkampioenen aan de start verschijnen, dat is een nieuwe record. Vorig jaar hadden we nog 5 kampioenen, maar door de terugkeer van Räikkönen zijn er nu 6 kampioenen.

Ook is er eindelijk weer een Nederlander verbonden aan een F1 team. De sponsoren van Giedo van der Garde hebben flink met de geldbuidel gewapperd en daarom is hij komend seizoen een van de “testcoureurs” van het Caterham team (net als Alexander Rossi).

Hieronder kan je alle namen van de teams en coureurs vinden zodat je je alvast kan voorbereiden. Wist je trouwens dat alleen de neuzen van McLaren en Marussi ‘normaal’ zijn?

Red Bull Racing – RB8
Sebastian Vettel
Mark Webber

Vodafone McLaren Mercedes – MP4-27
Jenson Button
Lewis Hamilton

Scuderia Ferrari – F2012
Fernando Alonso
Felipe Massa

Mercedes AMG Petronas – W03
Michael Schumacher
Nico Rosberg

Lotus F1 Team – E20 (heette vorig jaar Lotus Renault GP)
Kimi Räikkönen
Romain Grosjean

Sahara Force India – VJM05
Paul di Resta
Nico Hülkenberg

Sauber F1 Team – C31
Kamui Kobayashi
Sergio Perez

Scuderia Toro Rosso – STR7
Daniel Ricciardo
Jean-Eric Vergne

Williams F1 Team – FW34
Pastor Maldonado
Bruno Senna

Caterham F1 Team – CT01 (heette vorig jaar Team Lotus)
Heikki Kovalainen
Vitaly Petrov

HRT F1 Team – F112
Pedro de la Rosa
Narain Karthikeyan

Marussia Racing – MR01 (heette vorig jaar Marussia Virgin Racing)
Timo Glock
Charles Pic



61 reacties

Jajaja heb er nu al zin in :)
@trisx: idd
Gaat autoblog er aandacht aan besteden per race of (weer) niet?
@raphael: waarschijnlijk niet. Alleen bij opvallende/extreme zaken.
@robbie: Waarom niet als ik vragen mag?
@bmwmaaktrijdengeweldig: Het is 2 jaar terug geprobeerd een half seizoen lang. Ging volgens mij prima, daarna opeens niet meer. Zal wel te weinig interesse voor zijn.
@robbie: alsjebliefff:(
@MAB: Toch leuk als er iedere twee weken een leuk stukje verscheint, waarna er een verhitte discussie kan losbarsten.
@gerbie: ja idd, en het is ook leuk als samenvatting als je bijvoorbeeld niet hebt gekeken ofso.
@gerbie: allemaal Olaf Mol nalullen zeker ? Net zoals velen doen rondom JC…nee, dank u.
@MAB: gpupdate is uw antwoord.
@robbie: Misschien dat we mogen stemmen?
@robbie: Plieess??
Organiseer een (korte)poll. Dan weet je het meteen.
@robbie: Ik ben voor die poll eigenlijk ;-)
Heb er zeker weer zin in, maar MotoGP blijft leuker om te kijken
@stig4life: eensch !! Zo ontzettend goed om die gasten inhaalacties te zien maken !!! En dan de F1…1 inhaalaktie per wedstrijd, en dan óók nog in de pitstraat, muwaha.
@Megakix: Vorig seizoen waren er 1436 inhaalmaneuvres verdeeld over 18 wedstrijden. Dat zijn er gemiddeld 80 per race. Als je niet weet waar je het over hebt hou dan je mond, is mij altijd geleerd.
@raphael: Hamer. Kop. Raak!
@roelster: ..en jou verwijs ik naar het onlangs door de VU herhaalde onderzoek, waaruit bleek dat 75% van de mensen al helemaal geen eigen mening meer hebben :lol:
@Megakix: feit > mening, know the difference
@raphael: Ja, is die DRS-troep nog ergens goed voor. Ik vind het helemaal niks dat je een gebrek aan slipstream door al die stomme vleugeltjes op de auto moet counteren met inhaalzones waarbij de voorliggende auto zich nauwelijks kan verdedigen. Dat noem ik niet ‘Hamer-kop-raak’, dat noem ik gemaakte spanning en leugens-verdomde leugens-statistiek.
@Alex_79: En ook dat is niet helemaal waar. Als je alle DRS, eerste ronde en achterligger- inhaalmaneuvres buiten beschouwing laat zijn het er 441. Nog altijd ruim 20 stuks per race dus.
@raphael: beetje info leert ons dat er slechts 20x per race op een ‘normale’ manier wordt ingehaald. Een beetje méér informatie leert ons, dat van die 20 stuks er 6 plaatsvinden in/rondom de pitstraat. De overige informatie leert ons van de resterende 14x (20 -/- 6) de helft bij de start plaatsheeft…..dus gedurende de race slechts 7 inhaalakties die voor rekening van ‘een goede coureur’ kunnen komen. De rest is DRS. Kortom, het werd wel héél hard tijd dat er DRS kwam, waardoor je in elk geval inhaalacties in de plus krijgt, maar daarbij de kwalitiet van de racerij (coureurs en opzet auto) ondermijnd.

och..’t was niets…help jullie graag aan wat realiteitszin.
@Megakix: Fail! 80 inhaalacties per race gemiddeld. Als je alles eruit filtert, dus DRS, inhalen bij de start, pitstraat etc. hou je er nog 441 in totaal over. Dus 20 clean overtakes per race. Beter lezen falert
@Megakix: ja heerlijk die moto gp altijd, er hoeft er één uit te vallen en iedereen rijdt in de punten… moto gp wordt voor mij het kijken pas weer waard als er weer een mooi startveld is.
-zegt een 125cc en moto2 kijker-
@lambo4all: ga superbikes kijken, vol startveld en zo ontzettend mooi om te kijken. Veel mooier als motogp. Ik ga ook vaak naar de superbike wedstrijden in assen, wat een ervaring, beter als motogp;)
Jaaa, mijn zondagmiddagslaapjes komen er weer aan ! :lol:
F1 fanaten zijn raar ..

die kunnen 100X hetzelfde ongeluk in slow-motion achter elkaar zien om vervolgens aan elkaar te melden wat ze 100X in slow-motion gezien hebben ..

en dan ruzie maken omdat de 1 denk dat het de “schuld” is van de startvlagzwaaier en de ander denkt dat het de “schuld” is van de koffiejuffrouw ..
@lincoln: :lol: … een soort van gecontinueerde poster-boven-hun-bed-story…
@lincoln: ja maar als de koffiejuffrouw cafeïne vrije koffie had geschonken dan was die startvlagzwaaier niet zo hyper met zijn vlag gaan zwaaien en dan was die crash in ronde 34 nooit gebeurd..
@dennisr:

nou maar hopen dat de vlaggeman een Amerikaan is ..
en die koffiemiep een Jodin ..

anders ligt de “schuld” bij een toeschouwer die wel aan de juiste criteria voldoet ..
@lincoln: daar komt vast nog wel een onderzoek aan te pas..
@lincoln: Er zijn vast wel spannendere autosporten, maar F1 is een circus zoals er geen enkel bestaat. Veel meer dan enkel de race op zondag.
Ieder zijn passie, het zou anders maar een saaie boel zijn. niet?
Formule 1… :| Op één of andere manier heeft dat me nooit echt kunnen boeien. Zal wel komen door het sfeertje wat er om heen hangt.
@Tommy2: de geur van miljoenen, mooie meiden en champagne? nee gek heb ik nooit last van gehad!
WTCC is veel leuker om naar te kijken.

DTM vroeger ook, tegenwoordig minder met al die extreem bevleugelde kunststof mannabeeauto’s
@ejn68:
wtcc leuker dan dtm of f1?

wtcc is echt zo kunstmatig gelijkgemaakt, auto’s die snel zijn krijgen straf en als je snel bent wordt je de volgende race teruggezet.

omdat daardoor iedereen even snel is, kun je niet inhalen.

bij grote verschillen tussen de auto’s wordt meer ingehaald, dan heb je aut’s die snel zijn op het rechte stuk en auto’s die in de bocht snel zijn, dat verschil is essentieel om spannende races te krijgen. Dat verschil bereik je alleen maar door weinig regels op te stellen.

Dat hebben alle klasses tegenwoordig wel een beetje, maar met het verschil dat dtm en f1 nog wel leuk is omdat het hard gaat in tegenstelling to wtcc, in wtcc wordt elke vorm van ontwikkeling ook tegengewerkt omdat ze dan niet meer op echte auto’s lijken.

Dat vind ik juist het leuke van dtm, ze zijn bijna even snel als de f1 en toch kunnen ze een beetje botsen zonder dat de wielen eraf vliegen, er kan wel eens een spiegeltje sneuvelen, of zo’n klein spoilertje aan de voorkant, maar dat maakt echt niet heel veel uit.
@undifined1: dtm bijna even snel als f1?? Als voorbeeld zal ik hockenheim nemen record dtm 1.33,576 Min. (Oktober 2008)Paul Di Resta (Mercedes-Benz) F1 (2010): Vettel snelste ronde 1:15.824
@Panther:

Hij heeft ‘bijna’ niet gedefinieerd, daarbij vind ik eigenlijk wel dat hij gelijk heeft.
DTM is echt wel het best te vergelijken met de F1 (en mss de V8’s in australië) dan met touringcars of GT’s. De sfeer errond is ook zo uitbundig en open zoals bij F1 en het volgen ervan is heel toegankelijk.
@Hupke: Technisc gezien verschillen die twee sporten gigantisch van elkaar. Niet te vergelijken. Op sportief gebied misschien wel ja..
http://www.automobilsport.com/upload/f1-mclaren/mclaren-kimi-port-car-imola.jpg Een van de helden Kimi Raiikonen http://www.nieuwslog.nl/wp-content/plugins/wp-o-matic/cache/dc8eb_20090811112323_michaelschumacher_ferrari_istanbul_2006.jpg En Schumacher
@audicoupe84: Helden van vroeger. Denk dat ze dit seizoen gaan vechten om plek 7 en 8 ofzo, meer zal het wel weer niet worden.
6 wereldkampioenen aan de start van dit seizoen.

Seb,Lewis,Fernando,Jenson,Kimi en Micheal. Dat staat garant voor actie!
Wat de topteams gaan doen kunnen we wel verwachten ik ben eerder benieuwd naar de nieuwe teams die nu toch ook al een jaartje ervaring hebben, hier en daar een paar extra euro’s en ook eens hebben mogen testen.
Hoop dat het deze keer wat spannender gaat zijn
Heb vanmiddag de voorbeschouwing gezien, en moet eerlijk zeggen dat die nieuwe neuzen op elke auto(behalve bij mclaren en nog een ander team) er echt niet uitzien. Lijken net eendenkoppen.
Ik vind dit niet echt een voorbeschouwing. Het startveld kun je ook op wikipedia opzoeken en dat bijna alle teams een auto met getrapte neus hebben gebouwd is ook niet echt opzienbarend nieuws. Hoe zit het met voorspellingen op basis van testtijden, nieuwtjes, ontwikkelingen enz?
@moritzh: kan je op wikipedia wel vinden..
@dennisr: Scherp, maar je snapt m’n punt neem ik aan.
@moritzh: er valt nooit veel te voorspellen in de tests. Anders was Sauber wereldkampioen geworden in 2011. Want die hadden supergoede tijden in de tests..

Het enige dat je kan zeggen is dat Ferrari momenteel zeer nerveus is (persstop voor de rijders tijdens laatste persconferentie) & dat RBR weer een paar leuke nieuwigheden heeft, die ongetwijfeld Vettel een stukje gaan helpen in de jacht op zijn 3e wereldtitel.
Bij McLaren lijkt alles zijn gewone gang te gaan.

Na Melbourne kan je pas een voorzichtige balans opmaken, maar de echte verhoudingen weet je pas na de 2de race, sepang, een echt circuit.
Ik hoop dat Schumacher goed gaat presteren, maar dat zal wel niet. Ik denk dat Vettel weer wereldkampioen gaat worden. Onverslaanbaar die gast!
@jordy14: Ik denk het niet. En al zou hij een winnende auto krijgen. Zijn teamgenoot is ook niet om mee te lachen!
Hij doet het gewoon nog voor het plezier. Niet dat hij daarom niet snel kan zijn, maar die echte drang naar die overwinning van vroeger is er uit.
@jordy14: Echt wel. Kimi zei zondag in TG dat ie altijd van hem wint met badminton. Dat verliest Vettel altijd. Whehehe..
Mjah, en dan vanwege wintersport de start van het nieuwe seizoen niet kunnen zien, best K*T :(
Dit wordt een moeilijk seizoen… voor mij. Geen volledige verslaggeving meer op de BBC. Dus of gedoemd zijn met de eindeloze reclames op RTL Television of 7 waar je ook natuurlijk nog steeds het gewauwel van Olaf M. hebt, of maar gewoon een deel van de races kijken.
Heb er weer zin in. Hoop wel dat het wat dichter bij elkaar blijft tot het einde, en niet dat we halverwege al weten wie er wereldkampioen is.
Laat maar komen! Zeker met Räikkönen erbij! Die vent is de definitie van sec (dat bewijs hij weer op TG). Hopelijk kan Schumacher dit jaar wel een mooiere prestatie neerzetten dan de voorbije jaren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).