Audi A3 Sportback G-tron

VraagbaakCategorie: AutoverkoopAudi A3 Sportback G-tron
Paul vroeg 2 jaar geleden

Ik ben op zoek naar een leuke, compacte, representatieve… etc. occassion. In mijn prijsklasse kom ik de A3 G-tron tegen. Wat zijn de voor/nadelen t.o.v. een benzine versie (met automaat)? Google levert niet veel recente info op. En zeg nu niet dat gas is om op te koken!

1 Antwoorden
willeme Staf 2 jaar geleden beantwoord

Hallo Paul!

Nee, gas is zeker niet alleen om op te koken. Het is veel milieuvriendelijker om elektrisch te koken of met inductie ;). Gas is eigenlijk een uitstekend middel om te gebruiken voor de aandrijving.

Er zijn een paar voor- en nadelen. De eerste is vermogensverlies. De Audi A3 G-Tron heeft 110 pk, de ‘gewone’ benzine heeft 125 stuks. Dat zie je ook in de prestaties. De versie met benzinemotor is een stukje sneller. Het is alleen niet zo erg als het lijkt. Het koppel is namelijk gelijk en word zeer vroeg (rond 1.500 toeren) afgeleverd. Dus je hebt nimmer het idee vermogen te kort te komen bij normaal gebruik. Dus op de Nederlandse wegen heb je er een prima motor aan. Doe je veel AutoBahn-ritten, dan merk je dat de motor niet veel over heeft. (maar eigenlijk is dat met de gewone 1.4 TFSI het geval).

De G-Tron heeft nog een voordeel: zijn automaat. Deze heeft zeven verzetten. De gewone 1.4 heeft er eentje met zes. Dus je ze kan nog iets makkelijker schakelen zodat de motor zich in het ideale toerengebied bevind.

Dan het verbruik. De A3 G-Tron is aanzienlijk zuiniger. Het scheelt echt een slok op de borrel. Mede daardoor heeft de A3 G-Tron een A-label, de gewone benzinevariant een C-Label. Met milieuregels in het verschiet geen verkeerde gedachte.

Nadelen? Je merkt dat de A3 G-Tron afgestemd is op zuinigheid. Het is geen gretige aandrijflijn. Het grootste nadeel is de beschikbaarheid van aardgas. Dat is gewoon lastiger te verkrijgen.

Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).