BMW M54B25 naar M54B30 swap ?

VraagbaakCategorie: TechniekBMW M54B25 naar M54B30 swap ?
turbobrick vroeg 4 maanden geleden

Kan iemand mij vertellen, op basis van daadwerkelijke ervaring, of de M54B25 relatief eenvoudig vervangen kan worden door de M54B30 in een E60 (2004) ?
Begrijp dat de ECU anders is en de injectoren ook afwijken maar voor zover ik het kan vinden is heel erg veel (motor accessoires, steunen, aansluiten, etc.) hetzelfde.

Vraag me dit af ivm het wellicht vervangen van mijn B25 voor evt een B30 versie met beduidend minder kms en beduidend meer vermogen.

Wie het weet mag het zeggen.
Alvast bedankt voor de moeite en het überhaupt lezen .

2 Antwoorden
willeme Staf 4 maanden geleden beantwoord

Hallo Turbobrick!

In principe is het vrij eenvoudig om die blokken over te zetten. Veel aansluitpunten zijn identiek, zoals je zelf al aangeeft. Aangezien sommige er een V8 of extremer inlepelen, moet een BMW 6-in-lijn voor een andere BMW 6-in-lijn van dezelfde leeftijd. Ik heb er geen persoonlijke ervaringen mee met precies deze twee motoren. Wel zijn er een paar dingen om rekening mee te houden.

Ondanks dat de motoren gelijk zijn, hoeft de rest niet identiek te zijn. Denk aan koppeling, transmissie, aandrijflijn, hoezen, differentieel en dergelijke. Soms lijkt het onderdeel identiek, maar is het toch in een andere specificatie. Nu vermoed ik dat het bij de BMW’s gelijk is, maar een garantie is het niet. Ook kan het zijn dat bijvoorbeeld de remmen net even wat anders zijn. Nogmaals, waarschijnlijk is dat ook identiek, maar check dat van te voren.

Een ander belangrijk stuk is de koeling, een sterkere motor heeft (veelal) meer koeling nodig. Controleer of het koelsysteem ook identiek is. Daar kan weleens een verschil tussen zitten.

Ik zou zo’n wissel alleen als je handig bent en voordelig aan een B30 kunt komen. Anders is het waarschijnlijk goedkoper om gewoon een goede 5 Serie met de B30 op te speuren.

Veel succes gewenst!

turbobrick 4 maanden geleden beantwoord
Dank je wel voor de reactie !
Ja, een 530 zou de logische keuze zijn maar ik ben verknocht aan mijn unieke 525 met een mooie (vrij zeldzame) lak en dito interieur.
Ik heb wat met deze wagen zeg maar.
Kijk, ik wil niet het wiel opnieuw gaan uitvinden maar mocht het enigzins mogelijk zijn dan zou ik een dergelijke swap graag doen mocht uiteindelijk de B25 ermee stoppen.
Iets meer inhoud en dus ook meer koppel en vermogen zou wel fijn zijn.

e28forever 1 maand geleden beantwoord

Beste turbobrick,

Waarschijnlijk gaat alleen het diff een andere verhouding hebben.
Al de rest zou moeten overeenkomen.
Een B30 ontwikkelt niet per se méér warmte dan een B25, dus koeling is gelijk .
Vliegwiel en koppeling gaan hetzelfde zijn en de versnellingsbak ook.
Doorgaans wordt er alleen met de verhoudingen van het diff wat gevarieerd .
Remmen kunnen ook verschillen.
Wil je hiervan zeker zijn, ga dan naar bmwfans.info en tik daar je chassisnummer in.
Dan kan je per bouwgroep gaan kijken welke onderdelen gebruikt zijn.
Daarna zoek je op hetzelfde bouwjaar de onderdelen voor een B30 op, zo filter je de verschillen er uit.
Veel succes!

turbobrick 1 maand geleden beantwoord
Bedankt voor je antwoord en duidelijke uitleg.
Dit bied perspectieven en die tip zal ik zeker gebruiken.
Benieuwd welke daadwerkelijke verschillen ik tegen kom.

Nogmaals dank !
Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).