Hot Hatch als woon-werk of toch maar blijven dieselen?

VraagbaakCategorie: AlgemeenHot Hatch als woon-werk of toch maar blijven dieselen?
Sander vroeg 1 maand geleden

Op dit moment rij ik in een ’14 320d Touring, M sport (leuk uiterlijk en rijd super fijn). Hiervoor heb ik een ’13 Golf GTI Performance gehad (erg vermakelijk, beetje duur in verbruik).

Ik rij gemiddeld tussen de 30 en 35 duizend km per jaar, en daarom ben ik wat huiverig voor een Hot Hatch;

– Ten eerste, afschrijving. Niet financieel, maar je gaat een hot hatch oprijden, sneller dan wat gemiddeld is. Vind ik zonde.
– Financieel; Zoiets rijd niet op water, en elke week aan de tank staan, heb ik al gedaan met mijn GTI. Best prijzig.
– Financieel, deel 2; afschrijving.

Nu groei ik gelukkig met mijn werk en ben ik, nog steeds, in staat om een hot hatch te rijden naar het werk, alleen wat doet het met de waarde van de auto.. Als ik al een auto koop, rond de 100.000km, staat er binnen 3 jaar, ineens al bijna 200.000 op de teller. Hoe kijkt Nederland hier tegenaan, en is dit niet ongelofelijk zonde van de financiƫle afschrijving? (Dit is eigenlijk alleen van toepassing wanneer je de intentie hebt om de auto weer te verkopen.)

Sowieso, weten we eigenlijk niet eens hoe Nederland over 2-3 jaar tegen diesel aan kijkt, dus ook dat is erg “in het donker tasten”…

Dilemma, wil je leuk rijden, mag je veel betalen (onkosten voor het rijden zelf, en afschrijving), of schuw achter diesel schuilen, in de hoop dat dat ooit nog recht getrokken word na die Dieselgate.

“Zucht….”

1 Antwoorden
willeme Staf 2 weken geleden beantwoord

Hallo Sander,

Dat is een vraagstelling waar meer mensen mee zitten. Met de kilometers die je maakt is een diesel gewoonweg de betere optie. Althans, als je kijkt naar de kosten. Zoals je zelf al aangeeft is diesel wel een ‘gevaarlijke’ investering: over drie jaar kan de markt er heel anders tegenaan kijken dan nu. Sterker nog, het is al aan het veranderen. Diesel wordt minder populair.

Echter, de kosten blijven vooralsnog gelijk. Wat ik zou doen is op zich gaan naar een incourante diesel. Een auto die erg leuk is, maar niet heel veel mensen aanspreekt. Daardoor kun je een goede deal doen. Reken er wel op dat je ‘m gaat afschrijven naar bijna nul, dan is alles wat je er meer voor kan krijgen mooi meegenomen.

Ik zou zelf gaan zoeken naar een Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel Super met zoveel mogelijk opties en niet al te veel kilometers. Je vindt ze met gemak voor aantrekkelijke prijzen. Een andere optie is een ‘diesel hot Hatch. Denk aan de Ford Focus ST TDCI, de Golf GTD of de BMW 125d. Die bieden redelijk wat fun, prima prestaties en een zeer acceptabel verbruik.

Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).