Omslagpunt full hybride

VraagbaakCategorie: AlgemeenOmslagpunt full hybride
guido vroeg 3 jaar geleden

Wat is het omslagpunt bij een tweedehands full hybride auto (km/jaar) tov een diesel

3 jaar geleden beantwoord
Deze vraag is eigenlijk te algemeen om te beantwoorden.
Zaken als gewicht (voor wegenbelasting) en verbruik van de auto’s die je wilt vergelijken zijn bepalend. Ook restwaarde speelt een belangrijke rol.
Voorlopig denk ik dat de restwaarde van een hybride gunstiger is dan die van een (vervuilende) diesel.
Tevens is er op dit moment nog een extra wegenbelasting voordeel voor hybrides (non plug-in), er wordt namelijk bij de berekening van de wegenbelasting 125 kg afgetrokken van het werkelijke gewicht van de hyride auto.
Mijn eigen ervaring is dat een hybride Toyota Auris/Prius bij normaal gebruik erg zuinig is, 1 op 20 is wel haalbaar.
Tevens hebben de Toyota hybrides geen koppeling en een distributieketting en tijdens het remmen wordt door de generator ook rem energie teruggewonnen waardoor je je ‘normale’ remmen minder aanspreekt. Door deze zaken is onderhoud/reparatie ook vrij voordelig.
2 Antwoorden
leandro 3 jaar geleden beantwoord

Ik heb voor de grap een Toyota Prius van ongeveer 30.000 euro naast een volkswagen golf gezet (1.6 TDI 105 PK High line). Ook ongeveer 30.000 euro. De rest waarde heb ik geen rekening mee gehouden en ben bij beide uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 5 liter op 100 kilometer. Voor de brandstof prijs heb ik even naar de lokale pomp gekeken; 1,48 voor benzine en 1,08 voor de diesel. Dit scheelt dus 40 cent per liter. Het verschil in wegenbelasting was per jaar 624 euro. Dit betekend dat je 1560 liter diesel moet tanken om het verschil eruit te halen. Wat neer komt op 31200 km.

Het is een grove schatting, want je hebt geen restwaarde, onderhoud etc. Maar ik denk dat als je 35/40.000 km rijd een zuinige diesel nog de betere optie is.

willeme Staf 3 jaar geleden beantwoord

Hallo Guido,

Bedankt voor je vraag! Echter is deze zeer algemeen, maar zeker niet minder interessant. Het omslagpunt van een auto hangt af van de volgende variabelen:

1. Aanschafprijs
2. Maandelijkse kosten (verzekering, wegenbelasting).
3. Te verwachten verbruik
4. Te verwachten onderhoud
5. Aantal jaarlijkse kilometers

1. De aanschafprijzen zijn gemakkelijk te vinden. Zorg wel dat je appels met appels vergelijkt. Dus met gelijke uitrusting (soms zijn Hybrides alleen te krijgen in de luxere uitvoeringen). Kijk ook even naar de prestaties. Vaak zijn hybrides krachtiger dan de basis diesel variant.
2. De maandelijkse kosten staan vaak ook vast. Zorg dat je punt 1 zorgvuldig hebt uitgerekend, anders ga je verder de mist in.
3. Het verbruik is een lastige. Ten eerste kun je niet uitgaan van de fabrieksopgave. Deze kan namelijk ernstig afwijken. Tip: meld je aan bij een merk of model specifiek forum om er naar te vragen.
4. Ook bij het onderhoud is een merk of model specifiek forum. Ook kun je bij de importeur of dealer vragen naar de richtlijnen.
5. Maak een goede schatting van het aantal kilometers. Wees ook realistisch of de kans groter of kleiner is dat je dat daadwerkelijk gaat halen.

Als laatste noot: een diesel en een hybride hebben totaal andere eigenschappen. Zeker in het geval van een plug-in hybride. Hybrides zijn efficienter op korte afstanden en op relatief lage snelheden. De elektromotor levert koppel van 0 toeren zodat de hybride met gemak van zijn plaats komt. In het geval van een plug-in kun je de eerste 20-40 km op elektriciteit rijden.

Mocht je juist veel lange afstanden rijden, dan komt een diesel om de hoek kijken. Op hogere snelheden is een accu immers snel leeg en moet de auto wél even het (vaak) flink hogere gewicht mee torsen.

Als je een concreet vergelijk hebt met twee auto’s waartussen je twijfelt, rekenen wij het graag voor je uit.

Met groet,

Willem.

Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).