Tuning Toyota GT86

VraagbaakCategorie: TechniekTuning Toyota GT86
Marcel B vroeg 3 jaar geleden

Hebben jullie ervaring met tuning Toyota GT86? Van 201 pk naar 250 – 275 pk.

3 Antwoorden
willeme Staf 3 jaar geleden beantwoord

Hallo Marcel B,

Op de redactie is er niemand die zelf een GT86 heeft, laat staan een GT86 met compressor of turbo.

Voor 250-275 pk kun je het beste kijken naar een compressor of turbokit van een geronemeerde tuner. In de UK zijn er kwalitatief zeer hoogwaardige projecten die in serie gebouwd worden.

Zo levert Cosworth een Stage II Compressorkit:

http://www.cosworth.com/products/power-packages/fa20-platform/stage-2-power-package-range/

Een andere topper is Litchfield. Deze heren maken de beste Impreza’s en hebben jarenlang ervaring met het tunen van boxer motoren:

http://www.litchfieldimports.co.uk/Toyota/GT86-BRZ-Performance

Als laatste optie is er Abbey motorsport:

http://www.abbeymotorsport.co.uk/content/upgrade-your-toyota-gt86-or-subaru-brz

Paar tips:
Als je naar 275 pk gaat is het raadzaam om goed te kijken om ook het onderstel, de remmen en de wielen aan te passen. Standaard heeft de GT86 smalle banden met weinig grip. Met 275 pk op de achterwielen is het aan te raden sowieso naar bredere performance banden te kijken. 18″ velgen is ook een optie, dan heb je meteen meer ruimte voor de remmenupgrade.

In principe is 280 pk de max voor de motor. Het is mogelijk om 400-500 pk te halen, maar dan zal het onderblok versterkt moeten worden.

Zoals je ziet zijn dit allemaal compressorkits. Deze raden wij ook aan. Met een turbo kun je makkelijker nog meer vermogen krijgen, maar je hebt wel te maken met turbo-lag. Mocht je een rechtsgestuurde GT86 hebben is het niet eens mogelijk een turbo te monteren.

Veel succes!

Menno 3 jaar geleden beantwoord

De Japanse tuners zijn uiteraard ook breed vertegenwoordigd voor de GT86/BRZ.

HKS bijvoorbeeld:
overzichtspagina voor de GT86/BRZ: http://www.hks-power.co.jp/en/product/project/hks86/index.html
Overzicht met verschillende stages: http://www.hks-power.co.jp/en/product/project/hks86/step/index.html
De productpagina’s bevatten veel info. De pagina voor de supercharger (http://www.hks-power.co.jp/en/product_db/supercharger/db/15607) bevat bijv. vermogenskromme, andere onderdelen die aangepast moeten worden etc. Deze info kan ook van pas komen mocht je niet voor HKS kiezen (erg duur).

Naast HKS heb je bijv. ook Trust/Greddy, Cusco, Tein, Apexi, etc.

In Japan en de VS zijn de GT86/BRZ populaire auto’s om te tunen dus er is veel kennis beschikbaar m.b.t. deze auto. Houd er rekening mee dat goedkope (ebay) producten niet alleen vaak van mindere kwaliteit zijn, maar ook regelmatig slechte pasvorm hebben wat resulteert in extra arbeidsuren. Indien je zorgt voor een goede balans van de upgrades, goede producten, en montage/tuning door een iemand laat doen met een goede reputatie (bewaar je facturen!) kun je wellicht ook nog iets terugzien van deze investering wanneer je de auto verkoopt.

Succes!

Ultimora 3 jaar geleden beantwoord

Wij hebben een brz op het werk met een innovate compressorombouw. Het is een serieus snelle auto met 290 pk aan de wielen. Het is er door EMS opgezet in Nederland. Hij heeft er als ik het goed heb inmiddels meerdere gedaan, en die van ons doet het probleemloos.

Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).