Waar ligt het aan dat een cabrio zwaarder is dan een coupe?

VraagbaakCategorie: AlgemeenWaar ligt het aan dat een cabrio zwaarder is dan een coupe?
Dennis Siemonsma vroeg 3 jaar geleden

Vroeger vond ik het altijd erg vreemd, aangezien het dak eraf gaat, en de auto toch zwaarder wordt. Nu snap ik het wel een beetje, maar waar ligt het echt aan?

4 Antwoorden
Dizono 3 jaar geleden beantwoord

Bij een auto met vast dak, draagt dit dak bij aan de stijfheid van een auto. Bij een cabrio is de enige verbinding tussen de voor- en achterkant van de auto de bodem. De verstevigingen die nodig zijn om het gemis van een dak op te vangen zijn aanzienlijk. Combineer dit met een extra stevige voorruitomlijsting (vanwege omrolgevaar), extra rolprotectors achter de stoelen, elekromotoren en mechanismen om het dak op te vouwen en op te bergen en je komt op totaalgewicht dat hoger is dan dat van een simpel stalen dak.
Hier zie je de diverse verstevigingen in geel aangegeven:
http://www.automotivelogisticsmagazine.com/wp-content/uploads/file/northern-1.jpg

Qubus 3 jaar geleden beantwoord

Om de stevigheid van een auto te garanderen, zal de vloer extra verstevigd moeten worden. Dit zorgt ervoor dat de auto niet “knakt” tijdens het rijden. Je kunt dus niet zomaar een dak eraf halen en dan rond gaan rijden.

carmasterr 3 jaar geleden beantwoord
Tenzij je een oud lijk hebt met een body on frame constructie. Bij dat soort auto’s kun je zonder problemen het dak afzagen.
Edge Staf 3 jaar geleden beantwoord

Het heeft voornamelijk te maken met de carrosseriestijfheid. Het vaste dak van een auto is medebepalend voor de carrosseriestijfheid. Haal je dat dak weg, dan boet je aan stijfheid in. Om dat te compenseren moeten cabrio’s op andere plekken verstevigd worden, en die verstevigingen brengen dat extra gewicht met zich mee.

bassx 3 jaar geleden beantwoord

Naast wat iedereen hier al gezegd heeft vanwege stijfheid moet je ook rekening houden dat het vaak auto’s betreft die niet als Cabrio’s zijn ontworpen. Z4 is bijvoorbeeld beide varianten even zwaar. Ook auto’s met een koolstofvezel monocoque geldt deze regel niet meer, hier zijn cabrio’s al vaker lichter geweest dan coupe modellen.

Maar bij de regulieren blikken die als sedan of coupe zijn gebouwd en omgetoverd worden naar cabrio is het meer dan alleen stijfheid dat voor toename in gewicht zorgt. Een dak van de auto weegt eigenlijk vrij weinig. De gewichtsbesparing is hooguit 30-45 kilo. De 330ci E46 die ik ooit heb gehad had dikke stalen steigerpijpen achterin die omhoog zouden schieten (uit de achterste hoofdsteunen) wanneer de auto over de kop zou vliegen. Uiteraard gaat dit gepaard met meer sensoren en elektronica waardoor dit extra gewicht meenam. Daarnaast had ik een automatisch dak dat bij dit model nog helemaal hydraulisch was. Naast de pompen, ventielblokken en leidingen moest het wel idiot-proof zijn en was er ook nog handbediening gemonteerd. Ook was het dak dubbel gevoerd met extra dikke stof (in tegenstelling tot Z3/Z4 modellen) zodat niet bij de eerste beste regenbui alles van binnen besloeg. Al met al woog het hele dak al drie keer zoveel als een stalen dak van de coupe. Dan de stoelen, stoelen met geïntegreerde gordels die ontzettend dik en zwaar zijn vergeleken met de coupe. Ook niet te vergeten dat ik nu achterramen had die open en dicht konden wat de coupe niet had (electronisch bediende klapramen).

De extra stijfheid viel nog wel mee, een paar extra strekstangen onder de auto door een een ski tunnel met dubbelwandig schutbord (waar het dak deels in valt) waren eigenlijk de enige extra verstevigingen die ik zo kon opmerken op de brug. Als je het hele sommetje bij elkaar optelt was mijn 1.800kg zware cabrio zo zwaar om veiligheid en luxe maar niet zozeer vanwege de stijfheid te behouden.

Geef een antwoord:

Je moet ingelogd zijn om te antwoorden, registreren kan HIER (ook via Facebook).