Vraagje: Wat voor motor moet Spyker gaan gebruiken?

Auteur: , 142 Reacties

Sinds jaar en dag lepelt Spyker 4.2 liter V8 motoren van Audi achterin hun modellen, maar die voorraad is bijna op en dus zijn ze hard op zoek naar iets anders. Lang leek het erop dat Spyker de 564 pk sterke V8 uit de Cadillac CTS-V zou gebruiken, maar zoals je wellicht weet is de relatie tussen Spyker en General Motors sinds kort ernstig bekoeld. Wat moeten ze dan gaan gebruiken?

Spyker zou natuurlijk bij Audi kunnen blijven, maar we hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat de liefde tussen die 2 partijen een beetje over is. Waarom zou Spyker anders al jarenlang op zoek zijn naar een andere leverancier? Ook lijkt de kans heel klein dat Audi nu al de nieuwe 4.0 V8 met twee turbo’s aan externe partijen zoals Spyker gaat leveren. Laten we Audi dus maar van het lijstje halen.

Is BMW dan wellicht een optie? Deze naam werd in het verleden immers al regelmatig genoemd. Destijds zou met BMW onderhandeld zijn over de 4.4 V8 met turbo’s. Maar hoe goed is de relatie nog tussen BMW en Victor Muller? Saab zou immers ook motoren gaan afnemen bij BMW, maar dat is natuurlijk nooit doorgegaan. Once Bitten, Twice Shy? Het zou zomaar kunnen.

Welke leveranciers van V8 motoren blijven er dan nog over? Je zou kunnen denken aan Ford en Chrysler die allebei dikke V8’en leveren (ook als zgn crate engine). Daarnaast heb je ook nog Mercedes, Toyota/Lexus of bijvoorbeeld Jaguar/Land Rover.

Ook het kleine Lotus is/was bezig met het ontwikkelen van een eigen V8 en de banden tussen Lotus en Spyker zijn altijd innig geweest. Het is alleen niet helemaal duidelijk hoe ver Lotus is met de ontwikkeling van die motor en of ze überhaupt nog van plan zijn om die motor in productie te nemen.

Voorlopig heeft Spyker in elk geval nog iets minder dan 80 Audi motoren op voorraad liggen en daar kunnen ze zeker nog 1,5 jaar (of langer) mee vooruit. Als ik zou moeten gokken? Dan zou ik gaan voor de 5.0 V8 van Jaguar/Land Rover. Waarom? Niet omdat het nou de allerbeste (of sterkste) motor is, maar meer omdat JLR waarschijnlijk maar al te graag wat extra motoren wil verkopen.

JLR is immers een kleine speler en elke motor die ze extra kunnen verkopen is mooi meegenomen. Grote partijen als Mercedes, Ford en Lexus hebben het iets minder hard nodig om een paar extra motoren op jaarbasis te slijten.

Wat voor motor (V8, minimaal 500 pk) zou jij achterin de C8 Aileron en voorin de D8 Peking to Paris willen zien liggen?



142 reacties

Ik zou BMW ook goed vinden, maar of die geassocieerd willen worden met VM waag ik te betwijfelen.
6.2 liter V8 van AMG met turbo dan. Blijft een goede motor en een heerlijk geluid
@mightymike: turbo onder drukt het uitlaat geluid hè dan maar zonder denk! Want hard gaat die dan toch nog wel
@lijpelijpe: waarom niet gelijk de beste van de beste pakken de V8 van de maserati quattroporte waauww wat een geluid
@mo112: Ja, gewoon Italiaanse zooi erin gooien, dan zit je altijd goed!
@mightymike: Ik zeg de 1.0 driecilinder uit de Aygo! Lekker A label eraan, 14% bijtelling en verkopen die hap!
@mightymike: met turbo? Lijkt me dat die vlak 600pk uit de SLS, zonder turbo, meer dan o.k. zou zijn…
@mightymike: Ik zou veel liever een atmosferische V8 hebben dan een geblazen! OT: is een Italiaanse V8 geen optie? Maserati is inderdaad al aangehaald.
@mightymike: Ook mijn gedachte. Maar dat wordt me toch nooit.
Verstandig: US V8; goedkoop en redelijk betrouwbaar.
Cool: Maserati 4.7. Dat ding klinkt prachtig en lijkt me bijna uitgefaseerd: zal nu wel betaalbaar zijn.
Handig: VAG 4.0 V8; al is dat blok nog wel wat nieuw, het past misschien wel t best. En bij Spyker weten ze hoe een VAG blok werkt.
@gregorius: de Maser motor wordt ingekocht bij Ferrari…uitgefasserd wellicht, maar de vraag blijft in hoeverre Spyker zo’n deal kan maken met de ‘bouwer Ferrari’.
@mightymike: Ja, overheerlijk zelfs.. Heb vanmiddag nog een SL63 AMG 2012 gespot!
Zijn ze niet gewoon al jaren op zoek naar een motor die ook effectief loopt op gebakken lucht?
@Hupke:
Hahaha heel scherp, ik krabbel net terug op mijn stoel +1
@Hupke: Dat heet een gasturbine.
@Hupke: LOL! Of ze zoeken een leverancier die gebakken lucht als betaalmiddel accepteert.
V8 uit de M5 f10!!
@raoulkroes: reken daar maar niet op, dat blok is veel te nieuw.
@robbie: is ook al bij wiesmann te vinden dus waarom niet? ;)
@raoulkroes: Wiesmann is al bijna 20 jaar vaste klant bij BMW dus die krijgen die motoren zonder horten of stoten. Maar ik denk niet dat BMW hun nieuwe motor zo 1 2 3 even aan een onbekende gaat leveren.
@aallex:

Maar het gaat wel om die goeie ouwe Vickie, wat nou een onbekende?

(goed punt overiggens)
@aallex: klopt maar et zou mooi zijn!
@robbie: Aangezien ze pas binnen anderhalf jaar nieuwe motoren nodig hebben zou BMW die van de F10 tegen dan misschien toch wel willen aanreiken?
De bodem eruit zagen en doe maar als de Flintstones.
BMW S1000RR!
@alcantara: Gaat niet passen vrees ik. Misschien een minibike?
@alcantara: dat is een moterfiets.. en als je de motor die erin ligt bedoeld is het een 1000cc viercilinder.. lijkt me niet echt geschikt voor in een auto. Een amg v8 klinkt denk ik iets te grof voor een spyker. Ik denk dat idd de landrover/jaguar v8 een goede keus is.
Ferrari 458 italia V8!!
9000 toeren!!!
V8 uit de Land Cruiser met een supercharger of turbo!
@sieten:

Dan nog liever de 5.7 v8 uit de Tundra…trd levert geloof ik al een sc daarvoor :)
AMG&goed geluid, klinkt als een goede combinatie, maar wat dacht je van deze Maserati&een steen harde erectie betere combinatie of niet;)
Ik zou het liefst een maserati v8 (alfa 8c) terug zien in een Spyker.. een mooier geluid bestaat er gewoon niet!
Als ze maar niet net als die andere “merken” gaan downsizen!
en voor een v6 turbo gaan ofzo, maar dat zal wel niet gebeuren..
Hmm, misschien een cosworth V8? Duurzaam en kan veel vermogen aan..
@guusboum: die is toch alleen geschikt voor het circuit en niet voor staatauto’s? Dan zit je sowieso al in de problemen qua emissies etc en krijg je geen enkele Spyker goedgekeurd in de VS.
Ford V8 blokken hoef je toch niet bij Jaguar te kopen ??

kan je beter het Mustang blok nemen ..
@lincoln:
De Jaguar V8 is geen Ford-blok. Het is 100% eigen JLR-product, en stukken sportiever dan een luie, ongeblazen Amerikaanse V8
@mgmgb:

mwhahahaha ..

want bij Ford weten ze niet hoe je een V8 moet maken zeker ..
@lincoln: Spyker zoekt moderne high-revving V8s, niet 2-kleppers met carburateurs die 1:4 lopen en max 6000rpm doen.
@dawwg:

wakker worden suffe ..
tis alweer 2012 ..

je domme cliches snijden geen hout meer ..
En was lotus niet aan het testen met een V8 met +- 600 atmosferische pk’s?
@guusboum: lees het artikel even zou ik zeggen ;)
@robbie: oh stom, las alleen titel(ja, slecht)
Ik zeg Nelson Racing!!!
Equus zeg ik natuurlijk .
@norge: Excuus?
5.0 superchargerd van jaaaaaaaag. Die oa in de xk-rs ligt.

Geen turbo. Supercharger. Veel mooier.

Maar waarom geen oudere v12 van Ferrari??

En aub geen crate engines. Zo gewoon. Gewoon hoort niet bij Spyker.
@smotsholle: Omdat ze de meeste oude V12’s niet meer maken. ;)
@kickass: de meeste? Zeg maar gerust allemaal ;) Voldoen ook niet meer aan moderne emissie eisen etc.
@smotsholle:
Nu doen ze het toch ook met gewone Audi motoren.
En met wat ze nog hebben liggen kunnen ze nog minstens 10 jaar vooruit.
@jrk68: jhaaa, is ook weer zo. Emuslie bende…
Volvo T6 met extra turbopower! Een beetje zwaar, maar wel lekker!
@erwinowicz: ze wilden absoluut geen V6 (de mieperds)
@guusboum:
De T6 is een zes in lijn. Maar het klopt ze willen minimaal een V8.
Trappers? Zoveel kilometers maken de rijken dezer aarde nou ook weer niet.
Zo’n hartley V8 zou niet slecht zijn moesten ze vooruit willen gaan maar daar zijn ze eigenlijk te zwaar voor.

Dat nieuwe TVR V8 blok heeft ook wel wat oempf (en weegt ook niets) maar nu zijn die weeral failliet zeker.
Geen Chevy/ford motor AUB. klinkt zo kitcar.

M5 v10, AMG V8 of een Merc V12 (atmospherisch).
@basjaski:

whahahaha ..
die oubollige zuipschuiten komen nooit door de California law ..
@basjaski: Daar zeg je me wat, de v10 van BMW zou er prachtig bij passen, alleen worden die niet meer gemaakt wel?
En een V10? Ook wel kippenvel!!
Viper V10! Met op aanvraag een twinturbo voor 1000pk!
Tsja, dan neig ik al gauw naar LS9 van GM (Corvette ZR1 V8/Supercharger), maar ja, GM. Supercharger lijkt mij wel (stukken) beter dan een turbo..
De V8 van de E9x M3 generatie is lekker hoogtoerig maar dat is minder dan 500pk.
Bmw V12 lijkt me wel wat :) of iets uit de lexus lfa..
Amg v8? V8 uit panamera? m5 blok? blok uit vette? Wie weet, zolang ze die prachtige spykers maar blijven maken:)
Tja. Een AMG motor zou fantastisch fijn, maar dat wordt hem niet ben ik bang. Ik denk ook dat een JLR-motor grote kans maakt. Met supercharger? :-)
Euh.. V10 of V12 van audi/lamborghini?
@lamborgfan: Ze wilden niet van de motor af, maar van de leverancier. Dus ook geen V10 van hun.
@aallex: ooh okee! Had ik niet begrepen!
Dank je.
Radical performance engines maakt sinds kort ook een bruikbare v8 met 500 pk. Voordeel is zijn gewicht: droog 88kg. Dan te bedenken dat hij erg compact is en er een goede sadev bak voor te krijgen is.
De techniek heeft zich sinds 2004 wel bewezen.
Maak je de auto ook nog eens exclusief mee. De onderhouds intervallen van 20.000 km zijn prima, een gemiddelde Spyker rijdt dit nooit. (kijk maar eens op mobile.de)
@JanJansen: voldoen die aan de strenge eisen (typegoedkeuring & emissie) in de VS? Lijkt mij niet. Dus een kansloos verhaal.

Spyker moet een motor hebben die wereldwijd als is goedgekeurd. Dat gaat met zo’n kleine fabrikant nooit lukken, want veel te duur.
@JanJansen:
In een licht bakkie als de Atom werkt dat best.
Maar je weet dat die motor is samengesteld uit 2 gemodificeerde Hayabusa motoren?
Hij haalt die 500pk uit 3 liter dus ik ben bang dat het koppel wat weinig is voor een Spyker die dik 2 keer zo zwaar is.
Eenmaal optoeren zal het best gaan maar echt lekker rijden zal het denk ik niet.
eigen 7.0 v10
De 4,7 maserati V8. Die klinkt zooooo lekker!
@vali1992nl: idd maserati blok er in!! Lekker geluid in een lekkere auto
Kunnen ze Porsche niet lief aankijken of ze nog wat Carrera GT blokken hebben liggen :-) Qua motorgeluid de puurste porno die er op deze aardkloot te vinden is!
lieft v8 en licht, dus 3.2 v8 biturbo of 4.0 v8 biturbo. Of je zou er een bestaande audi motor voor spyker met het nieuwe vliegwiel, dat ze in TU Eindhoven hebben bedacht, in moeten leggen.
Er staat dat het een V8 moet zijn.
Een V8 uit de Shelby GT500 2013 zou het goed doen…
Vraag lexus ff. De is-f v8? Misschien te oud, maar anders die rete vette v10
Alsof 420 Pk niet genoeg is, spyker rijders hebben niet meer nodig :P
@astonfreak: Er staat niet dat ze meer vermogen willen, ze willen simpelweg een andere leverancier.
V20
Polestar misschien?
@bsxc2: zescilinders vinden ze niet groot genoeg
@bsxc2:
Nu je refereert naar Volvo, hun V8 wordt ook door Noble gebruikt.
Grote voordeel Volvo is Chinees en VM is dikke mik met Chinezen. Wie weet hebben we het misterie samen opgelost.
Zouden we doorgaan voor de magnetron?
BMW’s twin turbo of de Audi/Bentley, maar de Ford Supercharger uit de Mustang GT500 zou ook wel een optie kunnen zijn…. Nadeel van de meeste van die motoren is het gewicht. Een atmosferische 7L LS v8 van GM is veel compacter en lichter dan al die dingen….
De 9liter V16 van RR Phantom prototype!

De 4,5 liter V8 met 550pk uit de Ruf RGT-8!
Simpel

http://www.youtube.com/watch?v=30LjCeNbLlg
@JamesBond007: ik denk redelijk grote kans omdat die niet in hetzelfde segment zitten, volume zoeken (om de kosten omlaag te krijgen) en ook niet onwillig zullen zijn als hun motor in een high-profile product terecht komt…
@w0o0dy: Precies, plus het voordeel dat deze motor klinkt als een supercar, zuipt als een supercar, naar mijn mening een goede vervanger is van het gebrul dat de audi blokken ( met spyker finetuning ) nu produceren.

Tevens meer naamsbekendheid voor Jaguar.

Veel pluspunten tot dusver.
@JamesBond007:
Amen! Al bevestigt dat wel dat je eigenlijk knettergek bent om een Spyker te kopen in plaats van een XKR-S
Yamaha’s V8 die ook in de Volvo XC90 PUV concept ligt.
@SimonMc: geen slecht idee… in de Noble uitvoering power ZAT!
@w0o0dy: Juist, die was ik even vergeten…
– Mercedes-Benz M157 V8 (422-571 pk 5.5L (BiTurbo) uit o.a. de gefacelifte S63 AMG)
Mercedes-Benz M156 V8 (457-525 pk 6.2L uit o.a. de C63 AMG)
Mercedes-Benz M159 V8 (571 pk 6.2K uit de SLS AMG)
Mercedes-Benz M285 V12 (612-630 pk 6.0L BiTurbo uit o.a. de S65 AMG)
Mercedes-Benz M158 V12 (700-720 pk 6.0L BiTurbo uit de Pagani Huayra)
– Ford Coyote 5.4 V8 (550 pk 5.4L Supercharged uit de 2012 Shelby Mustang GT500)
– Audi 4.0 TFSI V8 (420-520 pk 4.0L Twin Turbo uit o.a. Audi S8)

Dat zijn allemaal fantastische motoren. Het liefst zou ik de Mercedes-Benz M157 V8, M156 V8 of M158 V12 erin willen zien.
Geen samenwerking met GM, maar wél het “572CI (9,5 ltr) Crate Engine” blok, los te bestellen…

http://www.seriouswheels.com/pics-1950-1959/1955-Buick-Roadmaster-Jay-Leno-572-Crate-Motor-1280x960.jpg
@454ssV8:
Misschien wel even injectie erop… Met carb kan alleen bij het oude spyker
mischien t blokje uit de lexus lfa??
Of 2 aan elkaar gelasde 1,6L viercilinder turbo blokken uit de nissan deltawing/juke, 3,2L TT 8inlijn met +- 600 pk’s that is!
Spyker moet gewoon zelf een V8 gaan ontwikkelen. Dat zou echt vet zijn
@jawi94: Dat kost allemaal veel te veel geld voor spykertje
Zowiezo wel een atmosferisch blok. Dat past wel bij Spyker.
Doe maar de 5.0 Jag, klinkt het beste met de goede uitlaten alleen wel met supercharger maar ach, dat heeft de 6.2 GM ook.
Er moet zowiso een extreem blok in aangezien die spykers ook extreem zijn! Dus niet een blok zoals amg.. Of van BMW of Audi dat is zo degelijk er moet een blok in wat die auto nog meer karakter geeft! Denk aan de lambo’s de alfa’s de maserati’s de lancia’s de pagani’s (ja met een AMG) allemaal Italiaans! Dus hang gewoon iets leuks uit de fiat familie er in, en aangezien er een V8 in moet blijft alleen de 4,7ltr maserati over!
Iets minder dan 80 Audi motoren voorradig. Meer, ja veel meer dan voldoende!
Motor uit de nieuwe Mustang GT500 @ 660pk?.
Nadeel van veel turbo motoren is dat ze erg saai klinken.

Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een naturally aspirated motor die hoogtoerig is. Oude 4.8 v8 van BMW was een leuk motor (die ze nog leveren voor o.a. Morgan) maar is weinig spectaculair.
Er zijn niet veel bijzondere v8en meer. Motor uit de nieuwe SLK55 AMG, 5.5L turboloos?. Wat oppeppen en zo’n 500pk eruit halen???.
AMG’s 5,5 liter supercharged uit de SLR McLaren! Wat een blok is dat zeg! Als het voor een nog duurder model is doe dan maar de V12 AMG uit de pagani zonda.
Ik zou zeggen v10 uit de lfa een beetje aanpassen en het past wel beste motor geluid ooit
Koenigsegg’s 5 liter v8 twin turbo met 1150pk of zoiets zou leuk zijn.
V12 uit een 599
Aandrijflijn uit de Fisker Karma. 0% bijtelling, geen BPM, koppel als een beer en superhip. Ideaal voor de milieubewuste Hollywood filmster. Meteen een green imago en toch asfaltkrommend koppel. Iets meer tunen op topspeed en misschien een iets sterkere range extender (chippie in die GT motor).
LFA V10? Of is dat de te groot/duur. Misschien een andere Lexus V8, lijkt me wel wat.
heeft Audi de 4.2 niet nog in productie voor de RS5, R8 en RS4? en anders is die V8 van Porsche misschien een optie, daar hebben ze alles aan vast kunne maken in de Panamera, doe je naast een gewone versie een Turbo en een Hybrid voor de emissiezeurpieten:D weet niet van Porsche die ooit een blok uitgeleend heeft maar toch
Hier is de beste optie, de motor die in nieuwe bentley continental wordt gebruikt.

http://freakwheel.com/2012-all-new-bentley-continental-gt-v8/engine-bentley-continental-gt-v8-images-wallpaper/
Het nieuwe bentley blok is een Audi V8 Bi-Turbo TFSI blok.
De v12 uit de vantage
Overduidelijk, 65 amg.
De w8 die een tijd geleverd is in de passat, als spyker die finetuned hebben ze wel iets bijzonders
@papa: Is een VAG blok, dus kan niet.
@papa:

Eigenlijk was die zo snel niet. Daarbij is die ondertussen hopeloos veroudert. Behalve dat die extreem rustig was en nogal een specialeke was is er niet veel goeds over te vertellen.
Voor die 5 Spyers per jaar hebben ze geen motordeal nodig, ze bellen gewoon de sloperijen af of die nog wat hebben liggen.
1.2 TSI met sound generator en extra uitlaat-ontsteking.
Ahja en een Ni-Cd 9V batterij onder de passagiersstoel, optioneel met Nokia-lader ook als plug-in hybride.
Meer hebben voetballers niet nodig!
Ze moeten gewoon even die ‘V10 in a box’ bestellen, het S85 blok van BMW, die heeerlijke V10 :D

Ok niet realistisch, die blokken zullen vast niet meer in grote aantallen te krijgen zijn via de officiële bronnen.

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/BMW_E30_V10/m3-01.jpg
@MLTB: De E60 M5 V10 wordt wel geleverd aan bijvoorbeeld Wiesmann (MF5), 1 van de (vele) motor-afnemers van BMW GMBH.
@kaasboerin: Dacht ik ook nog aan inderdaad, maar dat zal snel een keer stoppen toch? Of houden ze zo’n blok nog 10 jaar in productie voor alleen een bedrijfje als Wiesmann? Best wel benieuwd eigenlijk hoe dat bepaald wordt.
Ben positief verbaasd dat ze volgens dit artikel 50 auto’s per jaar verkopen. Had ik niet verwacht.
6.3l V8 uit de Ford (Veloci)Raptor? Meer dan genoeg Oempf, met de juiste luchtwegen een beestachtig geluid en ik denk relatief goedkoop te krijgen. Een stuk goedkoper dan een Italiaanse of Duitse V8 denk ik.
Doe eens anders; de V10 uit de LFA!
Ze moeten gewoon wiesmann na doen met hun bmw motoren !
of pagani met de amg motoren (H)
6.4 Hemi
ik zou naar porsche gaan en daar een 4.8 liter achtcilinder van de panamera turbo opkopen
Alles gelezen hebbende…pleit ik voor de Maserati Quattroporte motor uit de Ferrari stallen; geen turbo’s, hoewel minder van 500Pk, maar superbetrouwbaar en voor een prikkie te koop.
Ik zou gaan voor de Aston Cosworth (Ford) V12 in een koppel rijke aftselling (ipv toerentallen).

De Spyker is zowiezo meer boulevard cruiser dan sportwagen. De relaxe V12 die zeldzaam gaat worden voor sportwagens zal dan een extra verkoops argument worden. Tegenover de Gallardos en Italias and MP4MCTVF1.54s’ van McLaren zal Spyker nooit prijs-prestatie gewijs kunnen concurreren (toch niet met de huidige configuratie).

Haute couture en unieke ervaring ipv nummertjes.

En ze worden zowiezo al in de UK gebouwd dus dat bespaard alweer een beetje.
Ferrari’ s 4.3L V8 uit oa de california, F430 en Maserati GT
Een 3.0 liter V30, nee serieus, ik vraag me echt af waarom nog nooit iemand dat gemaakt heeft.
Maak er anders een W30 van, of 1 met 3 rijen..
Alles behalve de blokken van Audi!
Hebben ze niet nog wat Formule 1 motortjes rondslingeren die ze erin kunnen hangen?
Spyker moet de door ZENVO door ontwikkelde GM blok gaan gebuiken. Meer dan 1000 hp. Zenvo uit Denemarken is ook een kleine fabrikant maar dit blok is vrijwel identiek aan GM, daar op gebaseerd, maar door Zenvo compleet nieuw doorontwikkeld. Helemaal uit aluminium en nog veel sterker. Dan is spyker niet afhankelijk van GM maar heeft ze wel een vergelijk baar zelfs nog lichter blok met meer pk’s die echter veel op het GM blok lijkt waardoor het voor de Amerikanen herkenbaar is. SPYKER Zou ook de ZENVO onder eigen naam kunnen brengen en daarmee als ‘moderne’ Spyker in haar product range kunnen voeren zonder ontwikkelingskosten. Een win-win voor beiden.
En als het dan écht over the top moet, bouw er dan dit geinige twee-takt blokje in… Geen idee of het past, rijdt en klopt, maar wtf, gewoon doen:

http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/20/bouw-eens-een-kawasaki-met-48-cilinders
Waarom niet de V6 uit de GT-R, graag met zelfde bak. Andere leuke optie het blok uit de Lexus IS-F of de V10 uit de LFA. Overigens is het Jaguar blok prima geschikt
Geen Amerikaans blok graag. Laten we het nog wel een beetje Europees houden. Bij voorkeur iets betrouwbaars, met 8 cilinders.
Geef hem maar een Flintstones aan drijving ;o)
4.4 Yamaha-Volvo V8+ turbo’s van de S80 T6..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).